جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جهنم و بهشت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    3 روز 21 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1502

    جهنم و بهشت




    آیا جهنم و بهشت از لحاظ علمی ثابت شده است؟

  2. صلوات


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    3,942
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11090



    با نام الله



    جهنم و بهشت








    کارشناس بحث: استاد میقات



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,301
    حضور
    57 روز 7 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6267



    نقل قول نوشته اصلی توسط میرعلمدار نمایش پست ها
    آیا جهنم و بهشت از لحاظ علمی ثابت شده است؟


    با سلام و درود

    علم بشر محدود است و نمی توان هر آن چه با علم تجربی قابل اثبات نبود را نفی کرد.

    قرار نیست همه چیز را بدون وحی بتوانیم اثبات کنیم. اصلا وحی آمده است تا چیزهایی که با عقل نمی توان اثبات کرد را بگوید.

    به بیان دیگر؛ علم و دانش فقط آن چیزی نیست که از طریق تجربه (علم تجربی) به دست می آید. بلکه شهود، وحی بعد از ایمان، و نقل هم می تواند برای انسان ایجاد علم کند.

    قرآن کریم در آیات متعدد، به اصل بهشت و جهنم اشاره نموده است. افزون بر آن، بنابر نظر مشهور دانشمندان اسلامی، و با استدلال به آیات و روایات، بهشت و جهنم اکنون موجود هستند.

    برخی آیاتی که در این زمینه بدان ها استناد شده عبارتند از:

    «وَ لَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى‏ عِندَ سِدْرَةِ المُنتَهَى‏ عِندَهَا جَنَّةُ المَأْوَى»
    و بار ديگر نيز او را مشاهده كرد، نزد «سدرة المنتهى»، كه «جنت المأوى» در آن جا است. (نجم، 13 ـ 15)

    «هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتىِ يُكَذِّبُ بهَا المُجْرِمُونَ يَطُوفُونَ بَيْنهَا وَ بَينْ‏َ حَمِيمٍ ءَانٍ»
    اين همان دوزخى است كه مجرمان آن را انكار مى‏ كردند. امروز در ميان آن و آب سوزان در رفت و آمدند. (الرحمن، 43 و 44)

    «وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقين‏»
    و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمان ها و زمين است و براى پرهيزگاران آماده شده است. (آل عمران، 133)

    «سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِه‏»
    به پيش تازيد براى رسيدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتى كه پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمين است و براى كسانى كه به خدا و رسولانش ايمان آورده‏ اند آماده شده است. (حدید، 21)

    «فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ»
    از آتشى بترسيد كه هيزم آن، بدنهاى مردم (گنهكار) و سنگها [بتها] است، و براى كافران، آماده شده است. (بقره، 24)

    «يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْكافِرينَ»
    آنان با عجله از تو عذاب مى‏ طلبند، در حالى كه جهنم به كافران احاطه دارد. (عنکبوت، 54)

    «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِى نَعِيمٍ وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِى جَحِيمٍ يَصْلَوْنهَا يَوْمَ الدِّينِ وَ مَا هُمْ عَنهَا بِغَائبِينَ»
    به يقين نيكان در نعمتى فراوانند. و بدكاران در دوزخند، روز جزا وارد آن مى‏ شوند و مى ‏سوزند، و آنان هرگز از آن غايب و دور نيستند. (انفطار، 13 ـ 16)

    «كلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَترَوُنَّ الجَحِيمَ ثُمَّ لَترَوُنهَّا عَينْ‏َ الْيَقِينِ»
    چنان نيست كه شما خيال مى ‏كنيد اگر شما علم اليقين (به آخرت) داشتيد (افزون طلبى شما را از خدا غافل نمى ‏كرد)، قطعاً شما جهنّم را خواهيد ديد. سپس (با ورود در آن) آن را به عين اليقين خواهيد ديد. (تکاثر، 5 ـ 7)


    نکته:

    در مورد کیفیت و چگونگی بهشت و جهنم و اوصاف آن دو و ... نیز بایستی به قرآن و روایات مراجعه نمود و الا با دانش و علم بشری نمی توان در این زمینه به آگاهی رسید.


    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:

    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  6. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,940
    حضور
    43 روز 18 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4782



    نقل قول نوشته اصلی توسط میرعلمدار نمایش پست ها
    آیا جهنم و بهشت از لحاظ علمی ثابت شده است؟
    سلام
    بهتر بود بپرسیم قابل اثبات هست یانه وگرنه مشخص است که علم تا کنون به این دو واقعیت نرسیده است
    قرآن کریم تعبیر زیبا و عمیقی در مورد جهنم دارد :
    و ان جهنم لمحیطه بالکافرین
    اول اینکه نمی فرماید علی الکافرین چون اگرمی فرمود علی الکافرین یک احاطه عادی را میشد برداشت کرد بلکه می فرماید بالکافرین و این به معنای احاطه درونی است که تمامی مراتب را شامل میشود و در برمی گیرد
    دوم اینکه بالاخره در همین دنیا هم کفار با جهنم نسبت دارند و چه بسا نشانه های این نسبت را بتوان یافت
    لذا برای علم راهی بسوی اثبات جهنم هست
    البته عکس همین تعبیر را برای مومنان باید قائل بود که : ان الجنه لمحیطه بالمومنین الا اینکه با نوع نگاه لطیفتری که اینجاست بهتر است بگوییم : ان ارواح المومنین فی جنات و نهر که روایتی از امام صادق ع هم آنرا تایید می فرماید
    پس نشانه هایی از بهشت را نیز باید در وجود اهل ایمان جستجو کرد
    یا علیم


    امام خامنه ای:
    این قرن ، قرن اسلام است
    کتاب "رهاورد تجربیات نزدیک به مرگ"
    را بطور رایگان از سایت های دانلود کتاب، دانلود کنید.


  7. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,301
    حضور
    57 روز 7 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6267

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا جهنم و بهشت از لحاظ علمی ثابت شده است؟

    پاسخ:
    با سلام و درود
    علم بشر محدود است و نمی توان هر آن چه با علم تجربی قابل اثبات نبود را نفی کرد.
    قرار نیست همه چیز را بدون وحی بتوانیم اثبات کنیم. اصلا وحی آمده است تا چیزهایی که با عقل نمی توان اثبات کرد را بگوید.
    به بیان دیگر؛ علم و دانش فقط آن چیزی نیست که از طریق تجربه (علم تجربی) به دست می آید. بلکه شهود، وحی بعد از ایمان، و نقل هم می تواند برای انسان ایجاد علم کند.
    قرآن کریم در آیات متعدد، به اصل بهشت و جهنم اشاره نموده است. افزون بر آن، بنابر نظر مشهور دانشمندان اسلامی، و با استدلال به آیات و روایات، بهشت و جهنم اکنون موجود هستند.
    برخی آیاتی که در این زمینه بدان ها استناد شده عبارتند از:
    ـ «وَ لَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى‏ عِندَ سِدْرَةِ المُنتَهَى‏ عِندَهَا جَنَّةُ المَأْوَى»؛ و بار ديگر نيز او را مشاهده كرد، نزد «سدرة المنتهى»، كه «جنت المأوى» در آن جا است.(1)
    ـ «هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتىِ يُكَذِّبُ بهَا المُجْرِمُونَ يَطُوفُونَ بَيْنهَا وَ بَينْ‏َ حَمِيمٍ ءَانٍ»؛ اين همان دوزخى است كه مجرمان آن را انكار مى‏ كردند. امروز در ميان آن و آب سوزان در رفت و آمدند.(2)
    ـ «وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقين‏»؛ و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمان ها و زمين است و براى پرهيزگاران آماده شده است.(3)
    ـ «سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِه‏»؛ به پيش تازيد براى رسيدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتى كه پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمين است و براى كسانى كه به خدا و رسولانش ايمان آورده‏ اند آماده شده است.(4)
    ـ «فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ»؛ از آتشى بترسيد كه هيزم آن، بدنهاى مردم (گنهكار) و سنگها [بتها] است، و براى كافران، آماده شده است.(5)
    ـ «يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْكافِرينَ»؛ آنان با عجله از تو عذاب مى‏ طلبند، در حالى كه جهنم به كافران احاطه دارد.(6)
    ـ «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِى نَعِيمٍ وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِى جَحِيمٍ يَصْلَوْنهَا يَوْمَ الدِّينِ وَ مَا هُمْ عَنهَا بِغَائبِينَ»؛ به يقين نيكان در نعمتى فراوانند. و بدكاران در دوزخند، روز جزا وارد آن مى‏ شوند و مى ‏سوزند، و آنان هرگز از آن غايب و دور نيستند.(7)
    ـ «كلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَترَوُنَّ الجَحِيمَ ثُمَّ لَترَوُنهَّا عَينْ‏َ الْيَقِينِ»؛ چنان نيست كه شما خيال مى ‏كنيد اگر شما علم اليقين (به آخرت) داشتيد (افزون طلبى شما را از خدا غافل نمى ‏كرد)، قطعاً شما جهنّم را خواهيد ديد. سپس (با ورود در آن) آن را به عين اليقين خواهيد ديد.(8)
    نکته:
    در مورد کیفیت و چگونگی بهشت و جهنم و ... نیز بایستی به قرآن و روایات مراجعه نمود و الا با دانش و علم بشری نمی توان در این زمینه به آگاهی رسید.

    _________________

    1. نجم، 13 ـ 15.
    2. الرحمن، 43 و 44.
    3. آل عمران، 133.
    4. حدید، 21.
    5. بقره، 24.
    6. عنکبوت، 54.
    7. انفطار، 13 ـ 16.
    8. تکاثر، 5 ـ 7.


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۵:۳۲

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:

    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  8. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود