صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات علم اصول در احادیث

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515

    اثبات علم اصول در احادیث




    علم اصول در احادیث، آیا بنانگذار علم اصول کیست؟ احادیثی درین باره میخواستم. تشکر

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    علم اصول در احادیث، آیا بنانگذار علم اصول کیست؟ احادیثی درین باره میخواستم. تشکر
    با سلام و عرض ادب

    در مورد احادیث مربوطه سوال خود را از انجمن حدیث پیگیری نمایید اما برای اطلاع بیشتر مقاله زیر را هم مطالعه نمایید:
    http://www.pajoohe.com/fa/index.php?...tion&UID=29883

    موفق و موید باشید


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله



    اثبات علم اصول در احادیث








    کارشناس بحث: استاد مجید



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    علم اصول در احادیث، آیا بنانگذار علم اصول کیست؟ احادیثی درین باره میخواستم. تشکر
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    بنیان گذاران علم اصول
    برای پی بردن به زمان پیدایش یک علم و نیز شناخت فرد یا افرادی که در تاسیس آن نقش به سزایی داشته اند، مراجعه به تاریخ امر اجتناب ناپذیر می باشد. بر این اساس برای شناختن پایه گذاران علم اصول نیز باید همین راه را پیمود که با توجه به شواهد تاریخی، می توان از امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) به عنوان موسس علم اصول یاد نمود چرا که این دو امام همام، اندیشه و تفکرات اصولی را ضابطه مند ساخته و قواعد کلی آن را برای شاگردان خویش بیان می کردند.
    چنانکه امام صادق (ع) به هشام بن سالم می فرماید:
    «إِنَّمَا عَلَيْنَا أَنْ نُلْقِيَ إِلَيْكُمُ‏ الْأُصُولَ وَ عَلَيْكُمْ أَنْ تُفَرِّعُوا»(1)
    علامه سید حسن صدر در این زمینه می نویسد:
    «اولین کسی که علم اصول فقه را تاسیس و ابواب و مسائل آن را مطرح نمود، امام باقر و سپس امام صادق(علیهما السلام) بود. این دو بزرگوار قواعد اصول را به اصحاب شان املا می فرمودند که مجموعه آنها در کتاب «اصول آل الرسول» و «الفصول المهمه فی اصول الائمه» و... گردآوری شده است.»(2)
    شهید صدر نیز در تکمیل این سخن می نویسد:
    «بدون شک ریشه های تفکر اصولی در بین اصحاب ائمه و در دوره امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) شکل گرفته است و شواهد تاریخی همانند احادیثی که در بردارنده برخی از عناصر مشترکه در عملیات استنباط می باشد، گواه بر این مدعاست.»(3)
    1) . حر عاملی، وسائل الشیعه، موسسه آل البیت، 1409 هـ.ق. ج 27، ص61 - 62.
    2) .صدر، حسن، تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام، دارالرائد العربی، بی تا، ص 310.
    3) . صدر، محمد باقر، المعالم الجدیده، کتابفروشی النجاح، 1395 هـ.ق. ص 47.


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    بنیان گذاران علم اصول
    برای پی بردن به زمان پیدایش یک علم و نیز شناخت فرد یا افرادی که در تاسیس آن نقش به سزایی داشته اند، مراجعه به تاریخ امر اجتناب ناپذیر می باشد. بر این اساس برای شناختن پایه گذاران علم اصول نیز باید همین راه را پیمود که با توجه به شواهد تاریخی، می توان از امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) به عنوان موسس علم اصول یاد نمود چرا که این دو امام همام، اندیشه و تفکرات اصولی را ضابطه مند ساخته و قواعد کلی آن را برای شاگردان خویش بیان می کردند.
    چنانکه امام صادق (ع) به هشام بن سالم می فرماید:
    «إِنَّمَا عَلَيْنَا أَنْ نُلْقِيَ إِلَيْكُمُ‏ الْأُصُولَ وَ عَلَيْكُمْ أَنْ تُفَرِّعُوا»(1)
    علامه سید حسن صدر در این زمینه می نویسد:
    «اولین کسی که علم اصول فقه را تاسیس و ابواب و مسائل آن را مطرح نمود، امام باقر و سپس امام صادق(علیهما السلام) بود. این دو بزرگوار قواعد اصول را به اصحاب شان املا می فرمودند که مجموعه آنها در کتاب «اصول آل الرسول» و «الفصول المهمه فی اصول الائمه» و... گردآوری شده است.»(2)
    شهید صدر نیز در تکمیل این سخن می نویسد:
    «بدون شک ریشه های تفکر اصولی در بین اصحاب ائمه و در دوره امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) شکل گرفته است و شواهد تاریخی همانند احادیثی که در بردارنده برخی از عناصر مشترکه در عملیات استنباط می باشد، گواه بر این مدعاست.»(3)
    سلام و تشکر. اما من جواب سوالمو نگرفتم استاد عزیز.

    آیا احادیثی متقن در اثبات مبانی اصلی علم اصول هست؟ میشه با منبع بگذارید؟

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    آیا بنانگذار علم اصول کیست؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    با سلام وعرض ادب
    تدوين اصول فقه
    ( بحث پيرامون اولين تدوين کننده اصول فقه )
    از آن جا که اصول فقه، مقدمه فقه است ، از قرن اول چنين علمى ميان مسلمانان وجود داشته ، گر چه تدوين آن در قرن دوم صوت گرفته است .
    در اين که اولين تدوين کننده علم اصول فقه چه کسى است ،اختلاف وجود دارد ؛ بسيارى از اصوليون شيعه معتقدند پايه گذار علم اصول، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بوده اند. که قواعد اصول را بر اصحاب خود املا مى کردند.
    ازآن جا که در عصر حضور آن بزرگواران، شيعه نيازى به تدوين آن علم نمى ديد، کمتر به امر تدوين پرداخت ، ولى در دوران غيبت ائمه (ع) تأليفات اصولى شيعه فزونى يافت . برخي از عالمان شيعى که تا زمان مرحوم " شيخ طوسي " ، در علم اصول تأليفاتى داشته اند عبارت اند از : " ابوسهل نوبختي " ، " حسن بن موسى نوبختي " ، "محمد بن احمد بن جنيد اسکافي " ، "ابو عقيل عماني " ، ابو منصور صرام نيشابوري " ، " محمد بن احمد بن داود بن على بن حسن " ، " شيخ مفيد " و " سيد مرتضى " (1).
    برخى از صاحب نظران، نخستين مصنف اين علم را " هشام بن حکم" از اصحاب و شاگردان امام صادق (ع) مى دانند که رساله اى در مورد مباحث الفاظ تدوين کرد(2).
    برخى ديگر هم چون " سيوطى " اين عنوان را به "شافعي" نسبت مى دهند(3)که کتاب " الرسالة " را تدوين نمود. برخى از اصوليون حنفي، " ابوحنيفه " را اولين تدوين کننده علم اصول مى دانند.


    1-سويدي ، محمد امين;تسهيل الحصول على قواعدالاصول;صفحه 28
    3,2-حيدري ، علي نقي ، 1325 - 1401ق;اصول الاستنباط;صفحه (41-42)
    همان;صفحه 19
    سويدي ، محمد امين;تسهيل الحصول على قواعدالاصول;صفحه (27-28)
    شهابي ، محمود ، 1282 -;تقريرات اصول;جزء1;صفحه 18
    نائيني ، محمد حسين ، 1277 - 1355ق.;فوائدالاصول;جلد1,2;صفحه (6-16)

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    آیا احادیثی متقن در اثبات مبانی اصلی علم اصول هست؟ میشه با منبع بگذارید؟
    سلام وعرض ادب
    لطفا این بحث را مطالعه بفرمایید/index.aspx?siteid=17&siteidظرفیت‌شناسی علم اصول فقه برای تولید علوم انسانی»
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۱۰/۱۴ در ساعت ۲۰:۰۶

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    خواهش میکنم حدیث بذارید در اثبات علم اصول. فقط حدیث میخواستم تشکر

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    خواهش میکنم حدیث بذارید در اثبات علم اصول. فقط حدیث میخواستم تشکر
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب

    در کتاب«الفصول المهمة في أصول الأئمة (تكملة الوسائل)، ج‏1، باب ،26ص: 554» بابی با عنوان« وجوب العمل بالنص العام و الحكم به على جميع أفراده الظاهرة الفردية إلا ما خرج بدليل‏» آمد است
    [824] «1»- مُحَمَّدُ بْنُ إِدْرِيسَ فِي آخِرِ السَّرَائِرِ، نَقْلًا مِنْ كِتَابِ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ، عَنْ‏أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: إِنَّمَا عَلَيْنَا أَنْ نُلْقِيَ إِلَيْكُمُ الْأُصُولَ وَ عَلَيْكُمُ التَّفْرِيعُ.
    [825] «2»- وَ رَوَى فِيهِ نَقْلًا مِنْ كِتَابِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ، عَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: عَلَيْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ التَّفْرِيعُ.
    أقول: هذان الحديثان تضمنا جواز التفريع على الأصول المسموعة منهم و هي القواعد الكلية المأخوذة عنهم، لا على غيرها، فلا دلالة له على أكثر من العمل بالنص العام و لا خلاف فيه بين العقلاء كما مرّ في أول الكتاب.
    [826] «3»- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيُّ فِي الْمَحَاسِنِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْجَوْهَرِيِّ، عَنْ حَبِيبٍ الْخَثْعَمِيِّ، وَ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ، عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ، عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ، عَنْ حَبِيبٍ قَالَ: قَالَ لَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا أَحَدٌ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْكُمْ، إِنَّ النَّاسَ سَلَكُوا سُبُلًا شَتَّى، « (1)» مِنْهُمْ مَنْ أَخَذَ بِهَوَاهُ، وَ مِنْهُمْ مَنْ أَخَذَ بِرَأْيِهِ وَ إِنَّكُمْ أَخَذْتُمْ بِأَمْرٍ لَهُ أَصْلٌ.
    أقول: الأصل في مثل هذا المقام، يطلق على النص العام و القاعدة الكلية و الحالة السابقة و الحالة الراجحة، كما يقال: الأصل في الكلام، الحمل على الحقيقة و الأصل في البيع اللزوم و الأصل في تصرفات المسلم الصحة و الأصل في الماء الطهارة، ذكره بعض المحققين، و يطلق بمعنى الدليل كما يقال: الاصل في هذه المسئلة الكتاب و السنة، و هو أيضا شامل للنص الخاص و العام.
    [827] «4»- مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ، عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ، عَمَّنْ حَدَّثَهُ، عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا مِنْ أَمْرٍ يَخْتَلِفُ فِيهِ اثْنَانِ إِلَّا وَ لَهُ أَصْلٌ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ لَكِنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجَالِ.
    [828] «5»- وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ وَ غَيْرِهِ، عَنْ سَهْلٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى، وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ جَمِيعاً، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ، وَ عَبْدِ الْكَرِيمِ بْنِ عَمْرٍو، عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ بْنِ أَبِي الدَّيْلَمِ عَنْ‏ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَوْصَى إِلَى عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ بِأَلْفِ « (اى بالف قاعدة كلية، سمع منه)» كَلِمَةٍ وَ أَلْفِ بَابٍ، يَفْتَحُ كُلُّ كَلِمَةٍ وَ كُلُّ بَابٍ أَلْفَ كَلِمَةٍ وَ أَلْفَ بَابٍ.
    [829] «6»- وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، وَ صَالِحِ بْنِ السِّنْدِيِّ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ مَعْمَرٍ الْعَطَّارِ، عَنْ بَشِيرٍ الدَّهَّانِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي مَرَضِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ: ادْعُوا لِي خَلِيلِي، إِلَى أَنْ قَالَ: فَأَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيْهِ أَكَبَّ عَلَيْهِ يُحَدِّثُهُ فَلَمَّا خَرَجَ، قِيلَ لَهُ: مَا حَدَّثَكَ خَلِيلُكَ؟ فَقَالَ: حَدَّثَنِي أَلْفَ بَابٍ يَفْتَحُ كُلُّ بَابٍ أَلْفَ بَابٍ.
    [830] «7»- وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ‏ إِسْمَاعِيلَ، عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ، عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: عَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ أَلْفَ حَرْفٍ، كُلُّ حَرْفٍ يَفْتَحُ أَلْفَ حَرْفٍ.
    [831] «8»- وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: كَانَ فِي ذُوَابَةِ « (1)» سَيْفِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَحِيفَةٌ صَغِيرَةٌ فَقُلْتُ لَهُ: أَيُّ شَيْ‏ءٍ كَانَ فِي تِلْكَ الصَّحِيفَةِ؟
    قَالَ: هِيَ الْأَحْرُفُ الَّتِي تَفْتَحُ كُلُّ حَرْفٍ، أَلْفَ حَرْفٍ، قَالَ: فَمَا خَرَجَ مِنْهَا حَرْفَانِ حَتَّى السَّاعَةِ.
    وروایاتی که ذیل این احادیث آمده که به علت زیاد بودن خودشما مراجعه بفرمایید.
    التماس دعا‏


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    تشکر فقط یه سوال:

    آیا کسی از بزرگان اصول چون شیخ مقید و شیخ الطائفه و شیخ اعظم و دیگر اصولیون از متقدمین برین حرف منوقل از شما که فرمودید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    بسيارى از اصوليون شيعه معتقدند پايه گذار علم اصول، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بوده اند.
    مهر تایید زده اند؟

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 8

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود