صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    183
    حضور
    7 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1056

    رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)




    ‏‏‏هوالشافی
    باعرض سلام و احترام
    وقت بخیر
    مدینهشد ز داغ مصطفى بیت الحزن امشب
    فضاىعالم هستى بود غرق محن امشب
    مکناى آسمان روشن چراغ ماه را کز کین
    چراغلاله شد خاموش در صحن چمن امشب
    در میان حجره یا رب کیست غوغا میکند
    شکوه زیر لب ز بی رحمی دنیا میکند
    همسرش از فرط شادی و شعف کف میزند
    زین عمل خود را به عالم خوار و رسوا میکند
    دلش دریای خون، چشمشبه در بود/ امیدش دیدن روی پسر بود
    پدر می گشت قلبش پاره پاره/ پسرمیکرد بر حالش نظاره
    پدر چون شمع سوزانآب می شد/ پسر هم مثل او بیتاب می شد
    پسر از پرده ی دل ناله سر داد/ پدر هم جان در آغوشپسر داد
    کعبه ی اهل ولاست صحن و سرای رضا/ شهرخراسان بُوَد کرب و بلای رضا
    در صف محشر خدامشتری اشک اوست/ هر که در اینجا کند گریه برای رضا
    از در باب الجواد میشنوم دم به دم/ یا ابتای پسر، وا ولدای رضا
    پیشاپیشفرارسیدن رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) وشهادت امام رضا (ع) بر همه ی مسلمانان جهان به ویژه بر شما و خانواده محترمتانتسلیت باد
    برای همه مسلمین دعابفرمایید
    التماس دعای مخصوص
    یاعلی
    خدانگهدار


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    رحلت نه. شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    9
    حضور
    1 روز 7 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    64



    رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)


    ختم رُسُل به سوی جنان می‌کند سفر / جان جهانیان ز جهان می‌کند سفر
    ریزید خون ز دیده که در آخر صفر / کز پیکر وجود، روان می‌کند سفر
    رحلت نبی رحمت تسلیت باد





  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338



    منم رحلت پیامبر رو تسلیت عرض میکنم

    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    رحلت نه. شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله
    ولی خیلی ها میگن رحلت
    ویرایش توسط شبـنم : ۱۳۹۲/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۱:۲۰


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    102
    حضور
    2 روز 13 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    511



    سلام
    بله منم جاهایی شنیدم که نباید گفت رحلت باید گفت شهادت
    متاسفانه این رو جا انداختن که ما فکر کنیم پیامبرمان رحلت کردند در صورتی که با یک دسیسه به ایشان هم زهر خوراندند و بعد تبلیغ کردند که پیامبر رحلت کردند
    اجرکم عندالله
    التماس دعا

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41224



    روضه 28 صفر ؛ مصیبت سبط النبی(ص)

    امام حسن(ع) به برادرش امام حسین(ع) وصیت کرد: مرا در کنار جدم رسول الله دفن کن. اما اگر «آن زن» مانع از اين کار شد، تو را به حق قرابت خويش سوگند مي دهم که مانع از درگيري شوي و نگذاري که قطره اي خون به اين خاطر بر زمين بريزد؛ در اين صورت، بدن مرا در بقيع دفن کنيد تا اينکه پيامبر(ص) را ملاقات کنم و نزد او مخاصمه نمايم و از آنچه بعد از وي از اين مردم کشيدم شکايت کنم...

    به کوشش: ع. حسینی عارف
    رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)
    پس از آنکه به دليل اهمال مسلمين و به سبب لزوم حفظ خون شيعيان وفادار اندکي که حافظان قرآن و سنت بودند، امام حسن(ع) تن به صلح با معاويه داد، از کوفه به مدينه بازگشت و ـ بنا بر حديث شريف نبوي که فرمود: «الحسن و الحسين ابناي امامان قاما أو قعدا» ـ دوران قعود خويش به مدت ده سال سپري کرد.
    پس از اين سالها، معاويه تصميم گرفت که براي استمرار پادشاهي در خاندان بني اميه فکري کند و کم کم مقدمات وليعهدي و سپس خلافتِ فرزندش يزيد را فراهم سازد. اين امر، برخلاف شرايط صلح نامه بود.
    مطابق آن معاهده صلح، معاويه بايد پس از مرگ خويش، حکومت را به امام حسن(ع) و در صورت نبود او به امام حسين(ع) مي سپرد. بنابراين در صدد قتل امام مجتبي (ع) برآمد و نقشه مسموم کردن آن حضرت را کشيد.
    سپس براي آنکه اين نقشه حتماً عملي شود و هيچ درصد خطايي نداشته باشد، پيکي به پادشاهي روم ـ که در همسايگي شام قرار داشت ـ فرستاد و از امپراتور آن سرزمين زهري قوي طلبيد. سپس آن زهر را به همراه صد هزار درهم براي «جعده» دختر اشعث بن قيس (از منافقان کوفه) که در همسري امام (ع) قرار داشت فرستاد و وعده داد که اگر امام را مسموم کند و به شهادت برساند، وي را به ازدواج يزيد در خواهد آورد. جعده فريب آن پول و آن وعده ها را خورد و تصميم به انجام آن خيانت گرفت.
    در يکي از روزهاي بسيار گرم که امام حسن مجتبي (ع) روزه بود و تشنگي بر آن حضرت اثر کرده بود، در وقت افطار، همسرش زهر را با شربتي مخلوط کرد و آن را براي حضرت آورد. چون حضرت آن شربت را آشاميد و احساس مسموميت کرد، فرمود: «انا لله و انا اليه راجعون» سپس خداوند را حمد کرد و روي به جعده نمود و گفت: اي دشمن خدا! مرا کشتي ولي بدان که معاويه تو را فريب داد و پس از من جانشيني نخواهي يافت. خداوند تو و او را با عذاب خود خوار فرمايد. آنگاه امام در بستر بيماري افتاد.
    «جنادة بن ابي اميه» مي گويد: در بيماري امام (ع) خدمت او رفتم. در مقابل حضرت طشتي گذاشته بودند که گهگاه قي مي کرد، و جگر مبارکش و لخته هاي بزرگ خون، پاره پاره در آن طشت مي ريخت.
    گفتم: مولاي من چرا خود را معالجه نمي کنيد؟ فرمود: اي بنده خدا ! مرگ را به چه چيز علاج مي توان کرد؟ گفتم: «انا لله و ان اليه راجعون» سپس امام (ع) رو به سوي من کرد و گفت: رسول خدا به ما خبر داد که بعد از او دوازده خليفه و امام خواهند بود که يازده نفر از ايشان از فرزندان علي و فاطمه هستند. همه اين 12 خليفه به تيغ يا به زهر شهيد مي شوند.
    پس گفتم: اي پسر رسول خدا ! مرا موعظه کن. امام فرمود: استعد لسفرک و حصل زادک قبل حلول اجلک... ـ براي سفر آخرت آماده شو و زاد و توشه خويش را مهيا ساز، قبل از آنکه مرگت فرا رسد ... و بدان که در حلال دنيا، حساب است، و در حرام دنيا عقاب، و مرتکب شدن به شبهه هاي آن، موجب عتاب؛ پس دنيا را همچون مرداري بدان و از آن مگير مگر به اندازه اي که تو را ضرورت و کفايت باشد... و اگر خواهي که بدون داشتن قوم و قبيله و ياور، عزيز باشي و بدون داشتن سلطنت، هيبت داشته باشي، از مذلت معصيت به سوي عزت اطاعت خدا خارج شو.
    امام (ع) چند روزي را در بستر بيماري بود و زجر و مصيبت فراوان کشيد. آنگاه که نفس مبارکش به شماره افتاد و رنگ صورتش زرد شد و معلوم گشت که آخرين ساعات حيات را سپري مي کند برادرش امام حسين (ع) سر حضرت را در آغوش گرفت و پيشاني وي را بوسيد و با يکديگر سخناني طولاني گفتند. پس امام (ع) برادر را وصي خود گرداند، اسرار امامت را به او گفت و ودايع خلافت را به او سپرد و روح مقدسش به رياض قدس پرواز کرد.
    از جمله وصايايي که امام حسن(ع) به برادرش کرد اين بود که: مرا در کنار جدم رسول الله دفن کن. اما اگر «آن زن» مانع از اين کار شد، تو را به حق قرابت خويش سوگند مي دهم که مانع از درگيري شوي و نگذاري که قطره اي خون به اين خاطر بر زمين بريزد؛ در اين صورت، بدن مرا در بقيع دفن کنيد تا اينکه پيامبر(ص) را ملاقات کنم و نزد او مخاصمه نمايم و از آنچه بعد از وي از اين مردم کشيدم شکايت کنم.
    چون حضرت به عالم بقا رحلت فرمود، امام حسين(ع) و تعدادي از بني هاشم بدن مبارک را غسل دادند و به سوي روضه منوره حضرت رسول(ص) حرکت کردند تا بدن را در آنجا دفن نمايند.
    «مروان بن حکم» که از جريان مطلع گرديد بر استر خويش سوار شد و به نزد «عايشه» رفت و گفت: حسين برادر خود را آورده است تا کنار پيامبر دفن کند. بيا و مانع شو. پاسخ داد: چگونه مانع شوم؟ مروان از استر به زير آمد و او را سوار کرد و به نزد قبر حضرت رسول(ص) آورد. عده اي از آل ابي سفيان نيز جمع شده و فرياد مي زدند: عثمان مظلوم، در بدترين مکانها در بقيع دفن شود و حسن با رسول خدا؟ اين اتفاق هرگز نخواهد افتاد مگر آنکه نيزه ها و شمشيرها شکسته شوند و جعبه ها از تير خالي گردد! امام حسين نيز پاسخ آنان را مي داد.
    «عبدالله بن عباس» مي گويد: در همين سخنان بوديم که ناگاه صدايي شنيديم و عايشه را ديديم که بر استري سوار است و با همراهان بسيار مي آيد و آنان را تشويق به جنگ مي کند. چون نظرش بر من افتاد گفت: اي ابن عباس! شما بر من جرأت را تمام کرده ايد و هر روز من را آزار مي کنيد و مي خواهيد کسي را داخل خانه من کنيد که من او را دوست ندارم!
    گفتم: وا سوأتاه! يک روز بر «جمل» سوار مي شوي و يک روز بر استر؟! مي خواهي نور خدا را فرو نشاني و با دوستان خدا جنگ کني و ميان رسول خدا و حبيب او حائل شوي؟ در اين هنگام آن زن خود را نزد قبر رساند و خويش را از استر بر زمين افکند و فرياد زد: به خدا سوگند که تا يک تار مو در سرم هست نمي گذارم حسن را در اينجا دفن کنيد!
    در روايت ديگر آمده است که در اين هنگام، جنازه حضرت را تيرباران کردند آنگونه که 70 تير از جنازه امام(ع) بيرون کشيدند. بني هاشم که اينگونه ديدند خواستند شمشير بکشند و بجنگند، اما سيدالشهداء(ع) فرمود: شما را به خدا سوگند مي دهم که وصيت برادرم را ضايع ننماييد و کاري نکنيد که خوني ريخته شود.
    سپس روي به دشمنان کرد و گفت: اگر وصيت برادرم نبود مي ديديد که چگونه بيني هاي شما را بر خاک مي ماليدم و او را نزد جدش دفن مي کردم. سپس جنازه مطهر را برداشتند و به جانب بقيع حرکت دادند و در آن مکان دفن کردند.
    همچنين از ابن عباس روايت شده است که رسول اکرم (ص) فرمود: چون فرزندم حسن را به زهر شهيد کنند ملائکه هفت آسمان بر او گريه کنند ... و هر که بر او بگريد، روزي که ديده ها کور شوند چشمانش نابينا نخواهد شد... و هر که بر مصيبت او اندوهناک شود روزي که دلها اندوهناک شوند محزون نگردد ... و هر که در بقيع او را زيارت کند روزي که قدمها لرزان است قدمش بر صراط ثابت گردد.
    علی لعنة الله علی القوم الظالمين و سيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
    منابع اصلي:
    1. شيخ عباس قمي ؛ منتهي الآمال ؛ با کوشش و تلخيص آيةالله رضا استادي ؛ قم: دفتر نشر مصطفي، 1380 .
    2. محمد بن يعقوب کليني ؛ اصول کافي ؛ ترجمه و شرح سيد جواد مصطفوي ؛ تهران: انتشارات ولي عصر (عج)، 1375 .


  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    727
    حضور
    33 روز 5 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    6544



    دختر بدرالدجی ، امشب سه جا دارد عزا گاه می گوید پدر ، گاهی حسن ، گاهی رضا (علیهم السلام )



    رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)

    درسایه ی رضا ع یم و همسایه ی رضا ع
    این سایه را به سایه ی طوبی نمی دهم

  15. صلوات ها 7


  16. #8
    سیده راضیه آنلاین نیست. همکارتدوین(کلام،تاریخ،ولایت وفرهنگی)

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    علاقه
    نعمتهای خدا
    نوشته
    5,411
    حضور
    205 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    73
    آپلود
    2
    گالری
    709
    صلوات
    11622



    رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)

    نیمه راست تصویر خون به دل شیعه میکنه. مدینه کنار پیغمبر این همه غربت
    لعنت به دشمنان اهل بیت.لعنت به وهابیت


    امام صادق(ع) :
    شیعه ما، کسی است که اگر از گرسنگی هم بمیرد، از مخالفان ما، چیزی نخواهد خواست.
    پسر کوچولوی بابا، علیرضا احمدی روشن

       
    با تیر، نشد تیغ، نشد چوب، نشد سنگ
    با هرچه به دستم برسد آمده ام جنگ
    من زاده ی ایرانم، آزاده و آزاد
    بیگانه پرستیدن ننگ است مرا ننگ
    گر دشمن این خاک شود گرگ، شود شیر
    دندان بکند تیز، نشانم بدهد چنگ
    گر یک وجب از خاک مرا چشم بدوزد
    تاوان بدهد خاکش فرسنگ به فرسنگ
    گیریم صبوری بکنم چند صباحی
    غیرت شمشیری است که حاشا بزند زنگ


  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41224



    آیت الله خوشنویس در گفت وگو با شفقنا: در معرفی پیامبر(ص) و ائمه(ع) کوتاهی شده است/ علما با تحمل و مدارا با مردم رفتار کنند



    رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)
    مدیر مرکز تخصصی آموزشی علوم حدیث حوزه علمیه قم، رمز موفقیت پیامبر(ص) را در اجرای دین خداوند، اخلاق نیک و صبر و تحمل بسیار دانست. او رفتار حسنه پیامبر را موجب جذب مردم به دین اسلام عنوان کرد و از علما خواست تا این رفتار پیامبر(ص) را سرلوحه امور خود در مواجهه با مردم قرار دهند.
    آیت الله خوشنویس در گفت وگو با خبرنگار شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، با بیان اینکه ناشناخته ماندن سیره اخلاقی پیامبر(ص) در جامعه به نحوه معرفی پیغمبر اکرم(ص) و ائمه(ع) بر می گردد، اظهار کرد: متاسفانه مقداری در معرفی پیغمبر(ص) و ائمه(ع) کوتاهی شده است. باید دقت کرد آنها انسانهایی نیستند که ما تنها برای دعا و حاجت خواستن به آنها نیاز داشته باشیم. اینها کسانی هستند که ما باید زندگی شان را الگوی خود قرار دهیم و به آنها اقتدا کنیم.
    او با اشاره به اینکه خداوند در قرآن پیامبر(ص) را اسوه حسنه معرفی می کند، گفت: وقتی خداوند در قرآن کریم می گوید« لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة » یعنی پیغمبر(ص) در رفتار و کردار خود برای شما اسوه است. اسوه یعنی به ایشان اقتدا بکنید و اسوه کسی است که می توان آن را الگو قرار داد. بنابراین در معرفی رفتار پیامبر اشکال و خطا وجود دارد و باید این معرفی اصلاح شود. باید از گویندگان مذهبی این را خواست، البته بعضی از گویندگان کار خود را صحیح انجام می دهند ولی در میان کسانی که راجع به پیغمبر(ص) و ائمه(ع) کار می کنند، هستند افرادی که مقداری ناقص عمل می کنند. مثلا خیلی از اوقات فقط مصائب ائمه را می گویند، در حالی که همین مسایل هم برای اقتدا به رفتار آنهاست. برای این است که ببینیم ائمه ما چه زحمت هایی برای زنده نگه داشتن دین کشیدند و قدر آنها را بشناسیم و به آنها اقتدا کنیم.
    ائمه و پیغمبر اکرم صرفا برای شناخت معرفی نشوند
    آیت الله خوشنویس در پاسخ به این سوال که چرا از کودکی در مورد رفتار نیک پیامبر(ص) آموزش داده می شود ولی در بزرگسالی این آموزه ها فراموش می شود، اظهار کرد: باید کار از آنجا درست شود که ائمه و پیغمبر اکرم صرفا برای شناخت معرفی نشوند. ائمه و در راس آنها پیغمبر(ص) را باید به عنوان الگو معرفی کرد. همانطور که خود قرآن می فرماید«لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة»، پیغمبر الگو بود و وقتی پیغمبر الگو هستند ائمه هم الگو هستند و لذا می بینیم خیلی از شیعیان و مومنین در زمان ائمه یا بعد از ائمه از ایشان پیروی می کردند و به برنامه های آنها عمل می کردند تا بتوانند شیعیان راستینی باشند.
    ائمه(ع) فقط برای این نیستند که مردم بدانند با زهر یا با شمیر کشته شدند
    او در مورد چگونگی آموزش صحیح سیره اخلاقی پیامبر توسط مبلغان دینی، تصریح کرد: گویندگان و نویسندگان مذهبی و کسانی که در معرفی ائمه(ع) کار می کنند، با گفتن یا نوشتن یا نمایش یا هر نوع آموزش و تبلیغ دیگر، باید مطلب را درست ادا کنند و به یکدیگر گوشزد کنند که ائمه فقط برای این نیستند که مردم بدانند با زهر یا با شمیر کشته شدند و دلها ناراحت شود و برای آنها بسوزد و گریه کند. ائمه برای خدمت به اسلام، خدمت به دین خدا اقدام به جهاد کردند و کشته شدند. این مطلب باید به مردم گوشزد شود و در واقع باید پیغمبر(ص) و ائمه(ع) را از نو معرفی کنیم و این یک کار طولانی است و به ابزار خاصی از قبیل بلاغت، فصاحت، ادبیات، تذکرات زیبا و جالب نیاز دارد.
    آیت الله خوشنویس ادامه داد: آنچه در ابتدا از حضرت رسول(ص) خواسته شد و تا جایی که زنده بودند نیز از ایشان خواسته می شد، تبلیغ دین و صبر و تحمل در این زمینه بود. یعنی از پیغمبر(ص) در مرحله اول و بعد ائمه(ع) خواسته می شد دین را تبلیغ کنند و در این راه استقامت داشته باشند. گرچه از ائمه برنامه های دیگری هم خواسته شده است. بنابراین ما باید به ابتدای کار پیامبر نگاه کنیم و مطلب را خوب درک کنیم که ایشان چقدر در راه تبلیغ دین صبور بودند و تحمل و مدارا پیشه کردند.
    اخلاق نیک پیامبر(ص) مردم را جذب می کرد
    مدیر مرکز تخصصی آموزشی علوم حدیث حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه پیامبر اکرم باید از لحاظ اخلاقی به مردم معرفی شوند، گفت: داستان های اخلاقی پیامبر(ص) و چگونگی برخوردهای ایشان و صبر و تحمل پیغمبر باید بیان شود و بسیاری از این قصه ها در تاریخ وجود دارد و می توان از کتب تاریخ استخراج کرد. البته این روایات غالبا به زبان عربی است و در کتب عربی تاریخ است که باید از لای کتابها بیرون آورده و برای مردم بیان شود.
    پیامبر(ص) با مخالفین خود بزرگوارانه برخورد می کردند
    او توجه به صبر و تحمل پیامبر را بسیار مهم دانست و افزود: توجه به مدارا و تحمل پیامبر مخصوصا برای مبلغین دینی و روحانیون اهمیت دارد. آنها باید ببینند پیغمبر چطور تحمل می کرد و چقدر صبوری می کرد و از این رهگذر پیغمبر(ص) چقدر موفق شدند. ببینید پیغمبر(ص) به مردم پول و امتیازی ندادند، منصب و مقام ندادند و همین اخلاقشان مردم را به سوی دین جذب کرد. ایشان به هنگام تبلیغ دین در مواردی مسخره می شدند ولی با لبخند مساله را رد می کردند، تحمل می کردند و زود عصبانی نمی شدند. شما ببینید چقدر پیغمبر را اذیت کردند، اما ایشان تحمل می کردند و بسیار بزرگوارانه با مخالفین خود برخورد می کردند.
    علما با تحمل و مدارا با مردم رفتار کنند
    آیت الله خوشنویس در مورد نقش علما در ارائه الگوی اخلاقی صحیح به مردم، بیان کرد: علما باید نسخه دوم پیغمبر(ص) و ائمه(ع) باشند و این مختصر پاسخی است که می توان گفت. یعنی همانطور که پیامبر اکرم به عنوان مبلغ و پیام آور دین بودند، آن اخلاق و آن شیوه را باید روحانیون ما داشته باشند که البته در تاریخ روحانیونی هستند که اینچنین بودند و بسیاری از روحانیون بزرگ همین اخلاق و منش بزرگوارانه را داشتند و آن را در برنامه خود قرار داده بودند. وقتی به روحانیون و علمای بزرگ جسارت می کردند، علما با رفتار بزرگوارانه خود فرد را متحیر می کردند و فرد با خود می گفت من بدترین حرف را به ایشان زدم ولی ایشان با اخلاق نیک پاسخ من را دادند و از گفته خود پشیمان می شد.
    او درباره تاثیر تحمل و مدارای علما در تبلیغ دین اظهار کرد: بسیاری از علما از همین طریق افراد را هدایت کردند و با اخلاق نیک خود افراد را به دین جذب کردند. نه فقط علما حتی افراد عادی باید از این اخلاق پیامبر(ص) پیروی کنند و طبیعی است که مردم ابتدا باید با این رفتار و منش بزرگوارانه آشنا شوند و بعد پیروی کنند. در بعضی از کتابها نمونه هایی از این رفتار علما نقل شده است، اما یکجا و متمرکز و با تحلیل نقل نشده. نیاز است کتابهایی تالیف شود و این اخلاق و برخورد و عکس العمل مداراجویانه علما با بیان شیرین و قلم رسا گفته شود و در اختیار همه اولا علما و فضلا و بعد هم عامه مردم قرار بگیرد. اگر این اتفاق رخ دهد و اخلاق بخشش و گذشت نهادینه شود، پیشرفت زیادی خواهیم کرد. حتی اشخاص از ادیان دیگر هم به دین اسلام علاقه مند می شوند و یقینا از این رفتار در دین خرسند و به اسلام جذب می شوند.
    انتهای پیام

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41224



    انتقاد از جایگزینی آداب و رسوم به جای دستورات دینی؛ حجت الاسلام فضلعلی در گفت‌و‌گو با شفقنا: برخی دستورات پیامبر(ص) را اجرا کردیم و برخی را کنار گذاشتیم



    رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)
    حجت الاسلام و المسلمین نبی الله فضلعلی، استاد تاریخ اسلام و تشیع و مسوول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در گفت‌وگو با شفقنا(پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه)، مقصر اصلی در ناشناخته ماندن و نهادینه نشدن ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) در میان جوامع اسلامی را خود افراد دانست و گفت: پیامبر همواره به دنبال برپایی جامعه‌ای براساس عدل، حکمت، شجاعت، خویشتنداری، صلح و برادری بود و سعی می‌کرد مردم را نه با زور بلکه با منطق، اخلاق و تبلیغات به دین اسلام راهنمایی کند و در این مسیر حسن خلق، مدارا و سعه صدر بسیاری به خرج داد؛ امروز تنها بخشی از دستورات و سنت‌های پیامبر الگو برداری می‌شود و همین مساله مشکلات بسیاری را برای جوامع به وجود آورده است.
    متن گفت‌وگوی شفقنا با حجت الاسلام فضلعلی را می‌خوانید:
    * یکی از اهداف پیامبر اکرم (ص) دستیابی به مدینه فاضله بود، مدینه فاضله مدنظر پیامبر چه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی داشت و آیا پیامبر در زمان حیات خود توانست به اندیشه اسلامی که خواستار ایجاد آن بود، دست یابد؟
    فضلعلی: در یونان قدیم از زمان افلاطون و ارسوط مدینه فاضله با نام "آرمان شهر" مطرح بود که ترجمه آن به عربی "مدینه فاضله" نام دارد. بزرگانی چون افلاطون و ارسوط بر روی ویژگی‌های آرمان شهر بحث‌های بسیاری داشتند و سرانجام مطرح کردن شهری که چند ویژگی مانند عدل، حکمت، شجاعت و خویشتنداری را داشته باشد، آرمان شهر یا مدینه فاضله است.
    در زمان پیامبر اکرم(ص) نیز چهار مورد ذکر شده از ویژگی‌های مدینه فاضله بود و پیامبر با آموزه‌های خاص خود به دنبال تحقق این چهار ویژگی‌ در سطح بالای آن بودند و در این مسیر در طول 23 سال موفقیت‌های چشمگیری داشتند به طوری که در روزهای آخر عمرشان مراحلی از مدینه فاضله تحقق یافته بود تا جایی که کسانی مانند سلمان، اباذر، مقداد، عمار و یاسر که پیش از آن هزاران امر خلاف انجام می‌دادند و همچنین عموم مردم با زحمات طاقت فرسای پیامبر و با استفاده از آموزه‌های ایشان رشد چشمگیری یافتند. سرانجام پیامبر بعد از 13 سال آموزش به مردم مکه، زمینه تشکیل حکومت را فراهم کردند لذا زمانی که به مدینه آمدند به دنبال تاسیس حکومت بودند و حکومت تشکیل دادند. به مدت 10 سال خودشان حاکم این حکومت بودند و در راستای تحقق مدینه فاضله یعنی یک جامعه بی آزار و مملو از صلح و صفا قدم‌های موثری برداشتند. به عنوان مثال در مدینه دو گروه بزرگ اوس و خزرج با یکدیگر اختلافات قدیمی داشتند و از هم کشته‌ها گرفته بودند، اما پس از ورود پیامبر و تدابیر صحیح ایشان از جمله خواندن صیغه اخوت میان این دو گروه این اختلافات به پایان رسید. این صیغه اخوت تبدیل به منشور برادری میان همه مردم شد و حتی اقلیت‌های مذهبی مانند یهودی‌ها و مسیحیانی که از پیش در آن شهر زندگی می‌کردند در این منشور قرار گرفتند و یک جامعه امن و امان و یک همزیستی زیبایی به وجود آمد. هر روز حکمی از احکام خداوند توسط پیامبر نازل و از زبان ایشان بیان می‌شد و مردم قدم به قدم در سطوح بالا قرار می‌گرفتند به عنوان مثال در همان سال‌های اولی که مساله حجاب مطرح شد، مورد پذیرش بسیاری از مردم واقع شد و به دنبال آن نماز و روزه نیز مورد استقبال قرار گرفت. از سوی دیگر مسایلی که مردم با آنها انس و الفت فراوانی داشتند، اما با آموزه‌های دینی پیامبر سازگار نبود، با نهی پیامبر تعطیل شد. از جمله این عادت‌ها شراب خواری بود که مانند آب بر سر سفره‌های مردم وجود داشت، اما پیامبر طی چند مرحله آن را از سفره‌های جامعه اسلامی جمع کرد. هیچ یک از کلام پیامبر بیهوده نبود. ایشان با آموزه‌های الهی و برگرفته از آیات قرآن و احادیث قدسی آموزه‌های مثبت را یکی پس از دیگری وارد و اعمال ناشایست را با نهی خود، یکی پس از دیگری جمع کرد. جامعه پیامبر آرام آرام به سطح بالایی رسید که می‌توانیم نام آن را مدینه فاضله بگذاریم.
    * امروز در جوامع اسلامی گروه‌هایی با عناوین مختلفی رشد کرده‌اند و اختلافاتی نیز میان آنان وجود دارد. با توجه به اینکه در زمان پیامبر (ص) نیز گروه‌ها و فرقه‌های مختلفی وجود داشت و کسی دین اسلام را نمی‌شناخت، پیامبر (ص) چگونه توانست اسلام را معرفی کند و میان فرقه‌های مختلف وحدت ایجاد نماید؟
    فضلعلی: زمانی که پیامبر از مکه وارد مدینه شدند برقراری عقد اخوت میان اهالی مکه و مدینه اولین اقدام ایشان بود لذا مردم به یکدیگر بسیار بها دادند و در کنار هم زندگی کردند. دوم اینکه میان فرقه‌های مختلف مدینه چه مسلمان و چه غیر مسلمان منشور برادری، وحدت و برابری را بیان کردند. ایشان با اهل کتاب و فرق مذهبی معاهداتی بستند و گفتند شما شهروند هستید لذا در چارچوبی مشخص زندگی خود را داشته باشید منتها خط قرمزها را نیز رعایت کنید که باعث اختلاف نشود. این فرق و مسلمانان اصول مورد تأکید پیامبر را رعایت ‌می‌کردند و چنانچه کسی خلاف می‌کرد، مجازات می‌شد. به عنوان مثال برخی از فرقه‌های یهودی که عهد و پیمان بسته بودند، بر خلاف عهد خود عمل کردند به همین دلیل مجبور شدند مدینه را ترک کنند.
    اگرچه پیامبر به دنبال این بود که هر روز بهتر از روز قبل مردم را به دین صحیح خدا که اسلام است، بکشاند منتها هیچ گاه این اقدام را با زور انجام نداد بلکه همیشه از راه منطق، اخلاق و تبلیغات وارد شد؛ این هنر پیامبر بود که توفقیقات بسیاری نیز داشت به طوری که روز به روز به صورت تصاعدی بر تعداد مسلمانان اضافه می‌شد. به عنوان مثال در روزهای اول جنگ بدر تعداد رزمنده‌های اسلام در رکاب پیامبر 313 نفر بود، اما در جنگ با رومیان یعنی حدود 8 سال پس از جنگ بدر، این تعداد به بیش از 30 هزار نفر رسید. به طور کلی در طول چند سال حضور پیامبر رشد کمی و کیفی هم از لحاظ تعداد جمعیت و هم از لحاظ عقلانی، اخلاقی و فرهنگی به وجود آمد.
    * پیامبر(ص) چگونه توانستند مردمی که دین اسلام را نمی‌شناختند و مملو از جهل و نا آگاهی بودند را هدایت کند و به عقلانیت برساند؟
    فضلعلی: در حدیثی نقل شده که خداوند، پیامبر و اهل بیت(ع) هرکدام جداگانه دارای یک ویژگی خاص هستند. ویژگی خاص خداوند حفظ اسرار مخلوقاتش است؛ اگر مردم هزار و یک اشتباه و خطا مرتکب شوند، خدا آنها را می‌پوشاند و به دیگران بیان نمی‌کند. ویژگی خاص پیامبر مدارای با مردم است که این خصلت را خدا به پیامبر عطا فرموده است و ویژگی اهل بیت صبر در برابر گرفتاری‌هاست از این رو یکی از ویژگی‌های چشمگیر پیامبر مدارای با مردم بود. ایشان به دلیل برخورداری از ویژگی مدارا بودن، با مردم نادان، جاهل، لجوج و معاند سازش می‌کرد و در مقابل کینه‌ها مدارا می‌کرد تا کینه توزان به مسیر اصلی وارد شوند. پیامبر سعه صدر بسیاری به خرج داد تا توانست مردم را به دین هدایت کند. خداوند خطاب به پیامبر فرمود: "وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ؛ ای پیامبر ما، اگر بخواهی ناراحت و غضبناک باشی مردم از دورت پراکنده می‌شوند. باید زینت، آرامش، لبخند، استقبال و اقبال داشته باشی و با مردم مدارا کنی."
    * و این همان حسن خلق معروف پیامبر است.
    فضلعلی: بله! این جمله بین خواص و عوام معروف است که گفته می‌شود دین اسلام را سه چیز به انجام رساند، اول: اخلاق خوش پیامبر، دوم: ثروت حضرت خدیجه(س) و سوم: شمشیر داماد پیامبر، امام علی(ع). این سه ضلع که اولین و مهم‌ترین آنها اخلاق خوش پیامبر است، اسلام را پیش برد. قرآن نیز با الفاظ و آیات نورانی به بیان این مساله پرداخته است. خداوند می‌فرماید: "إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ ای پیامبر تو دارای بالاترین و بزرگترین خلق خوش هستی." و در جایی دیگر خطاب به پیامبر آمده است: "لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ" لذا اگر خواستار این هستیم که تک تک افراد و جامعه اصلاح شوند، باید سنت پیامبر رعایت گردد. اگر افراد جامعه به آنچه پیامبر سفارش و عمل می‌کرد جامه عمل بپوشانند، شهر و جامعه ما نیز مدینه فاضله خواهد شد.
    * امروز ویژگی‌های پیامبر حتی حسن خلق ایشان که عموم از آن حرف می‌زنند به عنوان یک الگوی اخلاقی در جوامع نهادینه نشده و بسیاری از ویژگی‌های ایشان نا شناخته مانده است. چرا ما در شناخت پیامبر و ارائه یک الگوی اخلاقی به جامعه ناموفق بودیم؟
    فضلعلی: ما برخی از دستورات پیامبر را اجرا کردیم و برخی از آنها را کنار گذاشتیم. زمانی که تمام دستورات پیامبر را اجرا کردیم مدینه فاضله را با چشم و گوش خود خواهیم دید و شنید و احساس خواهیم کرد. به عنوان مثال یکی از مباحثی که سنت پیامبر است و امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مساله ازدواج است. در نسل جوان امروز این مساله آنگونه که پیامبر سفارش کرده‌اند، انجام نمی‌شود.
    * دلیل توجه نکردن به سنت‌ها و دستورات پیامبر را چه می‌دانید؟
    فضلعلی: به دلیل آداب و رسومی که در جامعه ریشه دوانده و جای دستورات دینی را گرفته است. مهریه‌ها و خریدهای سنگین و همچنین مراسم تجملاتی خلاف سنت و دستور پیامبر است. توقعات بالای دختر و پسر سبب شده سنت پیامبر انجام نشود یا دیر انجام ‌شود. از سوی دیگر چون این سنت با آداب و رسوم درست صورت نمی‌گیرد، در فاصله کوتاهی به طلاق منجر می‌شود. به غیر از مساله ازدواج سایر دستورات پیامبر نیز تنها قسمتی از آن مورد توجه قرار می‌گیرد و مقصر اصلی همه این خطاها خود ما هستیم.
    * از نظر شما در این مساله اشکالی بر مسوولان، نخبگان، متولیان دینی و حتی نحوه آموزش و تعلیم این ارزش های اخلاقی وارد نیست؟
    فضلعلی: همه کسانی که دستی در آموزش دارند و تأثیرگذار هستند از جمله نخبگان، علما، روحانیون، رسانه‌ها و سایرین باید دست به دست هم دهند و نواقص را برطرف کنند. در جامعه ما بخشی که بیش از همه بهترین و بیشترین تأثیرگذاری را دارد، صدا و سیماست، اگر این بخش به صورت سریال ویژگی‌های مدینه فاضله را مطرح کند و در واقع این ویژگی‌ها را با زبان هنر به مردم منتقل کند، مسلما بسیار تأثیرگذار خواهد بود. در کنار آنها روحانیونی که در منابر به وعظ و سخنرانی می‌پردازند باید به این مساله توجه کنند و مسایل را طبق دستورات خداوند به مردم بیان کنند. کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و رسانه‌های مجازی نیز هر یک تأثیر فراوانی خواهند داشت. اگر همه بخش‌ها هر یک با زبان خود به میدان بیایند و هر بخش اثر خود را بگذارد مسلما نواقص برطرف شده و نشانه‌های مدینه فاضله یکی پس از دیگری نمایان خواهد شد.
    گفت وگو از: سمانه معارف
    انتهای پیام

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود