صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در خانه ای که سگ دارند و ملائکه وارد نمیشود گناهان آنها را کی ثبت میکند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910

    در خانه ای که سگ دارند و ملائکه وارد نمیشود گناهان آنها را کی ثبت میکند؟




    افرادی که در خانه ای زندگی میکنند که در آن خانه سگ هست را گناهانشان ثبت نمیشود؟

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    با عرض سلام و ادب خدمت دوست گرامی جناب صدور انقلاب
    قبل از پاسخ به سوال جنابعالی لازم است نکته ای را مقدمتا خدمتتان تقدیم نمایم و آن این که نگهداری سگ در دو شیوه متفاوت آن از نظر اسلام دارای دو حکم متفاوت است به این ترتیب که:
    الف: گروهی از سگها دارای منافع واقعی برای انسانها بوده و از آنها برای نگهبانی منازل، دام و یا شکار استفاده می شده که اکنون کاربردهای جدیدی همانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزله ها و موارد مشابه دیگری نیز به کاربردهای قبلی سگ ها اضافه گردیده است .
    نظر به اینکه از دیدگاه اسلام، انسان اشرف مخلوقات بوده و سایر موجودات در خدمت انسان می باشند، سگ ها نیز استثنایی بر این قاعده نبوده و نگهداری آنها در صورت داشتن فایده و کاربردی واقعی، ایرادی ندارد که نمونه ای از آن را در قرآن نیز می یابیم که سگ اصحاب کهف همانند خود آنها به غار رفته و در ورودی غار به استراحت می پرداخته است .
    ب: در شیوه ای دیگر، نگهداری سگ توسط انسان، برای استفاده از فواید و منافع آن نبوده بلکه تنها برای سرگرمی و خوشگذرانی می باشد .
    دین اسلام از اساس با سرگرمی های بی فایده ای که هیچ منفعتی برای انسانها نداشته بلکه آنان را از یاد خدا و نیز حضور در اجتماع و انجام کارهای مفید و یاری هم نوعان باز می دارد مخالف است، و این مخالفت، اختصاصی هم به نگهداری سگ ندارد بلکه شامل سرگرمی های دیگری از این نوع، همانند قماربازی و گوش فرادادن به افسانه ها و حتی رفتن به شکار تفریحی نیز می گردد.
    اما خصوص سوال حضرتعالی به دو وجه پاسخ داده می شود:
    وجه اول: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَقَالَ- إِنَّا مَعْشَرَ الْمَلَائِكَةِ لَا نَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ كَلْبٌ وَ لَا تِمْثَالُ جَسَدٍ- وَ لَا إِنَاءٌ يُبَالُ فِيهِ : یعنی جبرئيل پیشم آمد و گفت: ما فرشته‏ ها وارد نشويم در خانه ‏اى كه در آن سگ يا مجسمه تن باشد و يا ظرفى باشد كه در آن بول كنند.»
    مراد از عدم ورود ملائکه در خانه ای که سگ در آن نگه داری می شود ورود به جهت افاضه فیض و اعطای کمال معنوی و رزق مادی و معنوی است اما این به معنای عدم دخول مطلق فرشتگان نیست و اگر در اینجا به صورت مطلق گفته شده آیه شریفه آن را تخصیص زده و می فرماید: «ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» یعنی هر گفتاری که از انسان صادر شود فرشتگان عتید و رقیب آن را ضبط و ثبت می نمایند.
    وجه دوم: حتی در مواردی که فرشتگان الهی عذری برای حضور و ورود در مکانی داشته باشند خود خداوند سمیع و بصیر آگاه و شنوا و بیننده امور خواهد بود و از این حیث مجموعه اعمال انسان ثبت و ضبط خواهد شد. به عنوان مثال در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است که :ان المومنین اذا قعدا یتحدثان قالت الحفظه بعضها لبعض اعتزلوا بنا، فلعل لها سراً و قدستر الله علیهما!" هنگامی که دو مومن کنار هم می نشینند و بحث‌های خصوصی می کنند ، حافظان اعمال به یکدیگر می گویند : ما کنار رویم، شاید آنها سری دارند که خداوند آن را مستور داشته. راوی می گوید: مگر خداوند عزوجل نمی فرماید ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب و عتید"هیچ سخن انسان نمی گوید مگر اینکه فرشته مراقب و آماده ثبت اعمال نزد آن حاضر است؟ امام فرمود: ان کانت الحفظه لا تسمع فان عالم السریسمع و یری"اگر حافظان سخنان آنها را نشنوند خداوندی که از اسرار با خبر است می شنود و می بیند.
    پینوشتها:

    1. بحار الأنوار ،ج‏73 ،ص 159
    2. ق/18
    3. اصول کافی مطابق نقل نور الثقلین جلد ۵ صفحه ۱۱۰ش


    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ در ساعت ۱۳:۲۷


  5. صلوات ها 19


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,567
    حضور
    38 روز 6 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4373



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدور انقلاب نمایش پست ها
    افرادی که در خانه ای زندگی میکنند که در آن خانه سگ هست را گناهانشان ثبت نمیشود؟
    سلام
    جمع بین دو روایت ما را به این معنا راهنمایی می کند که منظور از فرشتگانی که با حضور سگ وارد خانه نمی شوند یک عده فرشتگان خاص اند چه اینکه همراهی فرشتگان ثبت کننده اعمال امری ضروری است
    یا علیم


    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    اگر حافظان سخنان آنها را نشنوند خداوندی که از اسرار با خبر است می شنود و می بیند

    پس اصلا فلسفه وجودی این فرشته های ثبات! چیه؟ خوب خود خداوند که همه چیز رو میدونه. حتی خداوند نیاز نداره اون اعمال انجام بشن که بدونه از ازل میدونسته که چه کسی چه کارهایی خواهد کرد!

    از اون گذشته
    چرا فرشته ها به خانه هایی که گناهان بسیار بزرگ و کبیره مثلا زنا و ... انجام میشه ، به جهت افاضه فیض و اعطای معنوی وارد میشوند ولی فقط خانه سگ دار وارد نمیشوند؟
    اصلا اگر به خاطر افاضه فیض بود که باید میگفت در خانه ای که گناهی یا مثلا گناهان خاصی انجام بشه وارد نمیشن .
    تناقضات قضیه خیلی زیاده!

    به نام خداوند جان و خرد
    کزین برتر اندیشه برنگذرد

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها

    سلام
    جمع بین دو روایت ما را به این معنا راهنمایی می کند که منظور از فرشتگانی که با حضور سگ وارد خانه نمی شوند یک عده فرشتگان خاص اند چه اینکه همراهی فرشتگان ثبت کننده اعمال امری ضروری است
    یا علیم

    سلام علیکم
    با تشکر از نظر شما اما جمع شما با حدیث فوق تناقض دارد. لطفا نظرات شخصی خودتان را بیان نفرمائید مگر دلیلی برای آن داشته باشید. ان الظن لا یغنی من الحق شیئا. نمیدانم را خداوند آفریده که از آن استفاده کنیم.

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    نقل قول نوشته اصلی توسط manmehdiam نمایش پست ها

    پس اصلا فلسفه وجودی این فرشته های ثبات! چیه؟ خوب خود خداوند که همه چیز رو میدونه. حتی خداوند نیاز نداره اون اعمال انجام بشن که بدونه از ازل میدونسته که چه کسی چه کارهایی خواهد کرد!

    از اون گذشته
    چرا فرشته ها به خانه هایی که گناهان بسیار بزرگ و کبیره مثلا زنا و ... انجام میشه ، به جهت افاضه فیض و اعطای معنوی وارد میشوند ولی فقط خانه سگ دار وارد نمیشوند؟
    اصلا اگر به خاطر افاضه فیض بود که باید میگفت در خانه ای که گناهی یا مثلا گناهان خاصی انجام بشه وارد نمیشن .
    تناقضات قضیه خیلی زیاده!
    کدام تناقض؟!
    قرار نیست خدا فلسفه همه کارهایش را به ما بگوید. خیلی هاش به ما مربوط نیست. اصل بر امتحان انسان است که چه کسی اطاعت میکند و چه کسی عناد میکند. اگر خدا دلیل همه کارهایش را بگوید که دیگر امتحان معنا ندارد. اگر هم ما فلسفه کاری را نمی دانیم دلیل نمیشود نظریه شما درست باشد.
    اولا کی گفته فرشته های به خانه زنا وارد میشوند؟ شاید به آن هم وارد نشوند. دوما حتی اگر هم وارد بشوند حتما به دستور خدا بوده و به من و شما مربوط نیست. چرایش را هم خدا میداند.
    شاید گناهان دیگر را در احادیث دیگر گفته اند.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    با عرض سلام و ادب خدمت دوست گرامی جناب صدور انقلاب
    قبل از پاسخ به سوال جنابعالی لازم است نکته ای را مقدمتا خدمتتان تقدیم نمایم و آن این که نگهداری سگ در دو شیوه متفاوت آن از نظر اسلام دارای دو حکم متفاوت است به این ترتیب که:
    الف: گروهی از سگها دارای منافع واقعی برای انسانها بوده و از آنها برای نگهبانی منازل، دام و یا شکار استفاده می شده که اکنون کاربردهای جدیدی همانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزله ها و موارد مشابه دیگری نیز به کاربردهای قبلی سگ ها اضافه گردیده است .
    نظر به اینکه از دیدگاه اسلام، انسان اشرف مخلوقات بوده و سایر موجودات در خدمت انسان می باشند، سگ ها نیز استثنایی بر این قاعده نبوده و نگهداری آنها در صورت داشتن فایده و کاربردی واقعی، ایرادی ندارد که نمونه ای از آن را در قرآن نیز می یابیم که سگ اصحاب کهف همانند خود آنها به غار رفته و در ورودی غار به استراحت می پرداخته است .
    ب: در شیوه ای دیگر، نگهداری سگ توسط انسان، برای استفاده از فواید و منافع آن نبوده بلکه تنها برای سرگرمی و خوشگذرانی می باشد .
    دین اسلام از اساس با سرگرمی های بی فایده ای که هیچ منفعتی برای انسانها نداشته بلکه آنان را از یاد خدا و نیز حضور در اجتماع و انجام کارهای مفید و یاری هم نوعان باز می دارد مخالف است، و این مخالفت، اختصاصی هم به نگهداری سگ ندارد بلکه شامل سرگرمی های دیگری از این نوع، همانند قماربازی و گوش فرادادن به افسانه ها و حتی رفتن به شکار تفریحی نیز می گردد.
    اما خصوص سوال حضرتعالی به دو وجه پاسخ داده می شود:
    وجه اول: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَقَالَ- إِنَّا مَعْشَرَ الْمَلَائِكَةِ لَا نَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ كَلْبٌ وَ لَا تِمْثَالُ جَسَدٍ- وَ لَا إِنَاءٌ يُبَالُ فِيهِ : یعنی جبرئيل پیشم آمد و گفت: ما فرشته‏ ها وارد نشويم در خانه ‏اى كه در آن سگ يا مجسمه تن باشد و يا ظرفى باشد كه در آن بول كنند.»
    مراد از عدم ورود ملائکه در خانه ای که سگ در آن نگه داری می شود ورود به جهت افاضه فیض و اعطای کمال معنوی و رزق مادی و معنوی است اما این به معنای عدم دخول مطلق فرشتگان نیست و اگر در اینجا به صورت مطلق گفته شده آیه شریفه آن را تخصیص زده و می فرماید: «ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» یعنی هر گفتاری که از انسان صادر شود فرشتگان عتید و رقیب آن را ضبط و ثبت می نمایند.
    وجه دوم: حتی در مواردی که فرشتگان الهی عذری برای حضور و ورود در مکانی داشته باشند خود خداوند سمیع و بصیر آگاه و شنوا و بیننده امور خواهد بود و از این حیث مجموعه اعمال انسان ثبت و ضبط خواهد شد. به عنوان مثال در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است که :ان المومنین اذا قعدا یتحدثان قالت الحفظه بعضها لبعض اعتزلوا بنا، فلعل لها سراً و قدستر الله علیهما!" هنگامی که دو مومن کنار هم می نشینند و بحث‌های خصوصی می کنند ، حافظان اعمال به یکدیگر می گویند : ما کنار رویم، شاید آنها سری دارند که خداوند آن را مستور داشته. راوی می گوید: مگر خداوند عزوجل نمی فرماید ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب و عتید"هیچ سخن انسان نمی گوید مگر اینکه فرشته مراقب و آماده ثبت اعمال نزد آن حاضر است؟ امام فرمود: ان کانت الحفظه لا تسمع فان عالم السریسمع و یری"اگر حافظان سخنان آنها را نشنوند خداوندی که از اسرار با خبر است می شنود و می بیند.
    پینوشتها:

    1. بحار الأنوار ،ج‏73 ،ص 159
    2. ق/18
    3. اصول کافی مطابق نقل نور الثقلین جلد ۵ صفحه ۱۱۰ش

    سلام علیکم
    با تشکر
    وجه دوم قابل پذیرش است چون بر اساس روایت اهل بیت است.
    ولی وجه اول بیشتر شبیه یک توجیه و نظر شخصی بدون هیچ دلیل و مدرک است که قابل پذیرش نیست و حتی با حدیث مذکور در وجه دوم هم تناقض دارد.
    چه میشد که فقط همان وجه دوم ذکر میشد و از ارائه نظرات شخصی خودداری میشد؟ ان الظن لا یغنی من الحق شیئا

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    در آیه "ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ" لازم نیست که رقیب عتید فقط و فقط دو فرشته باشند. بلکه ممکن است رقیب عتید خداوند نیز باشد. چون رقیب و عتید دو صفت هستند که ممکن است صفت دو فرشته باشد یا دو صفت خود خداوند باشد. نگفته که دو فرشته رقیب عتید.
    ویرایش توسط صدور انقلاب : ۱۳۹۲/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۸:۳۹

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدور انقلاب نمایش پست ها
    کدام تناقض؟!
    قرار نیست خدا فلسفه همه کارهایش را به ما بگوید. خیلی هاش به ما مربوط نیست. اصل بر امتحان انسان است که چه کسی اطاعت میکند و چه کسی عناد میکند. اگر خدا دلیل همه کارهایش را بگوید که دیگر امتحان معنا ندارد. اگر هم ما فلسفه کاری را نمی دانیم دلیل نمیشود نظریه شما درست باشد.
    اولا کی گفته فرشته های به خانه زنا وارد میشوند؟ شاید به آن هم وارد نشوند. دوما حتی اگر هم وارد بشوند حتما به دستور خدا بوده و به من و شما مربوط نیست. چرایش را هم خدا میداند.
    شاید گناهان دیگر را در احادیث دیگر گفته اند.

    خوب اگر به من و شما مربوط نیست و چرایش را هم خدا میداند پس شما دارید جواب چی را در تاپیک میدهید!! خنده آور است واقعا!
    آخه بزرگوار اگه قرار باشد اینگونه جواب دهید که دیگر نه سوالی میماند و نه جوابی.

    در جواب این تاپیک و همه تاپیک های دیگر بفرمایید به من و شما ارتباط ندارد چون خدا بهتر میداند. چرایش را هم خدا میداند فلسفه کارش را هم به کسی نمیگوید....اصلا پس برای چی بحث میکنیم!!!!

    به نام خداوند جان و خرد
    کزین برتر اندیشه برنگذرد

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    حضور
    17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    56



    با سلام.از نظر بنده حق با
    manmehdiam است.
    درست است اگر قرار باشد چيزي به ما مربوط نباشد پس چه چيزي به ما مربوط است.
    نوعي جبر محسوب نمي شود؟

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود