چرا مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائم داشته باشد؟!!!!

تب‌های اولیه

125 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائم داشته باشد؟!!!!

[="Navy"]سلام
1- حکمت اینکه مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائم داشته باشد چیست؟؟
2-آیا این حکمت توسط عدم محدودیت در تعداد ازدواج موقت از بین نمی رود؟؟
با تشکر
[/]

با نام الله


کارشناس بحث: استاد صدیق

[=microsoft sans serif]باعرض سلام
در مورد حکمت احکام فرعی اسلام، توجه به دو نکته بسیار مهم است:
نکته اول: گرچه تمامی دستورات و نواهی خداوند مبتنی بر مصلحت و مفسده ای است جهت سعادت انسان، اما دست یافتن به حکمت اصلی که علت تشریع آن حکم است از توان عقل خود بنیاد انسان خارج است و انسان به خودی خود نمی تواند به آن دست بیابد.
نکته دوم: مواردی که در روایات به عنوان علل الشرایع و حکمت احکام بیان شده است، معلوم نیست که علت و حکمت تامه و اصلی باشد. اما امامان به واسطه اینکه غالب مخاطبان از درک علت اصلی حکمت احکام ناتوانند و اگر نیز بیان کنند، غالبا به انکار و عناد می پردازند، از بیان حکمت اصلی که گاه چندین مورد میتوانسته باشد، خودداری میکردند.

با توجه به این دو مقدمه، در مورد تعدد زوجات، حکمت هایی بیان شده است اما اینکه چرا فقط 4 زن اجازه داده شده است، به صورت خاص بیانی در روایات ندیده ام.
اما با توجه به اینکه تمامی احکام علاوه بر مصلحت و مفسده هایی که در متعلق انها وجوددارد، یک مصلحت عمومی نیز در اصل تعبد به ان دستورها و نواهی وجوددارد. مصلحت عمومی تعبد به احکام این است که بندگان به واسطه این تعبد و سختی ای که از ناحیه احکام متحمل میشوند، به درجات بالاتری از کمال دست می یابند. و چه مصلحتی از این بالاتر چرا که اصل ادیان به جهت کمال بخشیدن به انسان و رساندن او به سعادت امده است.
با توجه به این حکمت عمومی، متعه و ازدواج موقت، اگر با اصل تشریع تعدد زوجات -که همانا از بین رفتن فساد در جامعه از ناحیه زن و مرد و ارضای نیازهای عاطفی و جنسی هر دو طرف است نه اینکه وسیله ای جهت عیاشی و هرزگی مرد باشد، منافاتی نداشته باشد هیچ ایرادی ندارد.
البته توجه به این نکته که نگاه ما به ازدواج موقت غالبا اشتباه است.
استادمطهری در مورد ازدواج موقت بیان زیبایی دارد. وی می فرماید:
جاى ترديد نيست كه هدف مقنّن قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه وسيله عياشى و حرمسراسازى براى مردم هواپرست و وسيله بدبختى و دربدرى براى يك زن و يك عده كودك فراهم سازد.[1]
به نظر استاد مطهری، نکاح موقت برای تمام مردان نیست بلکه، این قسم از نکاح مختص به مردانی است که ازدواج دائم نکرده اند و توان انرا نیز ندارند.
توضیح اینکه، ازدواج موقت با دو حکم روبروست. ازجهت حکم اولی، ازدواج موقت مخصوص مردانی است که توان ازدواج دائم ندارند. اما از انجا که در زمان ائمه معصومین این حکم شرعی الهی از منع سیاسی و قبح خاصی برخوردار شده بود، هب جهت احیای سنت ترک شده، به صورت عمومی همگان را به انجام ان ترغیب میکردند.
شاهد این مسئله نیز این است که برخی از اصحاب خاص ایشان که همسر دائم داشتند و در مورد جواز این مسئله برای خودشان میپرسیدند حضرت انان را از این کار منع میکردند.
همچنانكه امام كاظم عليه السلام به على بن يقطين فرمود:
«تو را با نكاح متعه چه كار و حال آنكه خداوند تو را از آن بى‏نياز كرده است.».
و به ديگرى فرمود:
«اين كار براى كسى رواست كه خداوند او را با داشتن همسرى از اين كار بى‏نياز نكرده است. و اما كسى كه داراى همسر است، فقط هنگامى مى‏تواند دست به اين كار بزند كه دسترسى به همسر خود نداشته باشد.».
و اما آنجا كه عموم افراد را ترغيب و تشويق كرده‏اند، به خاطر حكمت ثانوى آن يعنى «احياء سنت متروكه» بوده است زيرا تنها ترغيب و تشويق نيازمندان براى احياء اين سنت متروكه كافى نبوده است.[2]

[=microsoft sans serif]


[/HR][=microsoft sans serif][1] . مجموعه‏آثاراستاد شهید مطهری، ج19،(نظام حقوقی زن در اسلام)، ص 82(نرم افزار شهید مطهری، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)
[=microsoft sans serif][2] . همان

صدیق;463840 نوشت:
به نظر استاد مطهری، نکاح موقت برای تمام مردان نیست بلکه، این قسم از نکاح مختص به مردانی است که ازدواج دائم نکرده اند و توان انرا نیز ندارند.

یعنی کسی که ازدواج دائم کرده و یا مردی که توان آن را هم دارد حرام است ازدواج موقت انجام دهد و این نکاح باطل است؟؟؟

علــی;463998 نوشت:
یعنی کسی که ازدواج دائم کرده و یا مردی که توان آن را هم دارد حرام است ازدواج موقت انجام دهد و این نکاح باطل است؟؟؟

با این حرف شما دقیقا مصداق همین حرف استاد مطهری پیدا شد:

صدیق;463840 نوشت:
[=microsoft sans serif]
اما امامان به واسطه اینکه غالب مخاطبان از درک علت اصلی حکمت احکام ناتوانند و اگر نیز بیان کنند، غالبا به انکار و عناد می پردازند، از بیان حکمت اصلی که گاه چندین مورد میتوانسته باشد، خودداری میکردند.
[=microsoft sans serif]

[="Tahoma"]

alghame;466262 نوشت:
با این حرف شما دقیقا مصداق همین حرف استاد مطهری پیدا شد:

سوال من سوال فقهی بود که این جمله استاد مطهری یعنی این که این کار حرام است و یا بهتر است این کار انجام نشود؟
و من فلسفه احکام رو نپرسیدم که جوابم این سخن باشه.
"به نظر استاد مطهری، نکاح موقت برای تمام مردان نیست بلکه، این قسم از نکاح مختص به مردانی است که ازدواج دائم نکرده اند و توان انرا نیز ندارند."

ازدواج دائم درخواست مرد از زن است.
ازدواج موقت درخواست زن از مرد است.
در ازدواج دائم حق طلاق با مرد است و مرد هر زمان که بخواهد می تواند همسرش را طلاق دهد که می شود نوعی ازدواج موقت.
از آنجاییکه زن نمی تواند از مرد طلاق بگیرد، در ازدواج موقت مدت مشخصی را تعهد می کند و بعد از اتمام آن مدت، از قید آن مرد آزاد می شود. چنانچه تفاهم برقرار بود، رابطه را تمدید می کند، در غیر اینصورت نه.
اسلام هم برای خواستگاری مرد از زن برنامه اش بی نقص است، هم برای خواستگاری زن از مرد. حالا به این برنامه ها تا چه عهد عمل می شود، کاری با آن نداریم.

زیرا برقراری عدالت برای یک مرد بین بیش از چهار زن تقریبا امری غیر ممکن است

[=microsoft sans serif]

علــی;463998 نوشت:
یعنی کسی که ازدواج دائم کرده و یا مردی که توان آن را هم دارد حرام است ازدواج موقت انجام دهد و این نکاح باطل است؟؟؟

نظری که بیان شد، تنها یک برداشت از روایت است و مسئله شرعی متوقف بر اجتهاد است و هرکس یا باید خودش مجتهد باشد یا در این مسئله از یک مجتهد تقلید کند.
بحث ما دراین تاپیک مسئله فلسفه حکمی ازاحکام ازدواج دائم است.
بنابراین لطفا سوال خود را در انجمن احکام دنبال کنید.
موفق باشید.

علــی;466292 نوشت:

سوال من سوال فقهی بود که این جمله استاد مطهری یعنی این که این کار حرام است و یا بهتر است این کار انجام نشود؟
و من فلسفه احکام رو نپرسیدم که جوابم این سخن باشه.
"به نظر استاد مطهری، نکاح موقت برای تمام مردان نیست بلکه، این قسم از نکاح مختص به مردانی است که ازدواج دائم نکرده اند و توان انرا نیز ندارند."


خواستم پاسخ بدهم علی آقا
دیدم آقای صدیق کامل و جامع پاسخ داده اند
یاعلی مدد

صدیق;466634 نوشت:
[=microsoft sans serif]
نظری که بیان شد، تنها یک برداشت از روایت است و مسئله شرعی متوقف بر اجتهاد است و هرکس یا باید خودش مجتهد باشد یا در این مسئله از یک مجتهد تقلید کند.
بحث ما دراین تاپیک مسئله فلسفه حکمی ازاحکام ازدواج دائم است.
موفق باشید.

[="Tahoma"]

ملاصدرا;452081 نوشت:
حکمت اینکه مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائم داشته باشد چیست؟؟

صدیق;463840 نوشت:
نکته اول: گرچه تمامی دستورات و نواهی خداوند مبتنی بر مصلحت و مفسده ای است جهت سعادت انسان، اما دست یافتن به حکمت اصلی که علت تشریع آن حکم است از توان عقل خود بنیاد انسان خارج است و انسان به خودی خود نمی تواند به آن دست بیابد.
نکته دوم: مواردی که در روایات به عنوان علل الشرایع و حکمت احکام بیان شده است، معلوم نیست که علت و حکمت تامه و اصلی باشد. اما امامان به واسطه اینکه غالب مخاطبان از درک علت اصلی حکمت احکام ناتوانند و اگر نیز بیان کنند، غالبا به انکار و عناد می پردازند، از بیان حکمت اصلی که گاه چندین مورد میتوانسته باشد، خودداری میکردند.

با توجه به این دو مقدمه، در مورد تعدد زوجات، حکمت هایی بیان شده است اما اینکه چرا فقط 4 زن اجازه داده شده است، به صورت خاص بیانی در روایات ندیده ام.
اما با توجه به اینکه تمامی احکام علاوه بر مصلحت و مفسده هایی که در متعلق انها وجوددارد، یک مصلحت عمومی نیز در اصل تعبد به ان دستورها و نواهی وجوددارد. مصلحت عمومی تعبد به احکام این است که بندگان به واسطه این تعبد و سختی ای که از ناحیه احکام متحمل میشوند، به درجات بالاتری از کمال دست می یابند. و چه مصلحتی از این بالاتر چرا که اصل ادیان به جهت کمال بخشیدن به انسان و رساندن او به سعادت امده است.


سلام
پس جوابی وجود ندارد به جز حکمت خدا
چرا در این حکمت خداوند به مرد ها ظلم شده و محدودیت برای ازدواجش فراهم شده با اینکه مردان تنوع طلب هستند و بنا بر این خداوند نباید محدودیتی در تعداد همسران او ایجاد می کرد؟؟

علــی;467665 نوشت:
پس جوابی وجود ندارد به جز حکمت خدا
چرا در این حکمت خداوند به مرد ها ظلم شده و محدودیت برای ازدواجش فراهم شده با اینکه مردان تنوع طلب هستند و بنا بر این خداوند نباید محدودیتی در تعداد همسران او ایجاد می کرد؟؟

واقعا دیگه چی بگیم
فکر میکردم اون حکمت خدا مختص احکام بانوان است حالا شده علت اینکه چرا مردها نمیتوانند بیشتر از چهار همسر بگیرند !!!!!!!
بعد هم به ما اعتراض میکنند چرا مدام مخالفت میکنید حالا مردها به چهار تا هم راضی نمیشن

جناب علی اگر مردان تنوع طلبند خداوند زنان رو هم زیبا آفرید با این حال این همه دستور درباره حجاب و ... امده مردان هم نباید در این زمینه یه کم محدود شوند

علــی;467665 نوشت:
سلام
پس جوابی وجود ندارد به جز حکمت خدا
چرا در این حکمت خداوند به مرد ها ظلم شده و محدودیت برای ازدواجش فراهم شده با اینکه مردان تنوع طلب هستند و بنا بر این خداوند نباید محدودیتی در تعداد همسران او ایجاد می کرد؟؟

واقعا چه ظلمی در حقتون شده :cry:
در ضمن دوست عزیز اون چهارتاش هم شرایط میخواد اینطور نیست هر کی دلش خواست بدو بره چهار تا بگیره . هر چند من معتقدم خداوند زندگی رو بر پای تک همسری گذاشته ولی چون باورش در دوران جاهلیت سخت بوده اومده تا چهارتا رو بنا به شرایطی مجاز دانسته که الان اون شرایط هم عملا منتفی شده و تموم دیگه

[="Tahoma"]

(نگین);467678 نوشت:
واقعا دیگه چی بگیم
فکر میکردم اون حکمت خدا مختص احکام بانوان است حالا شده علت اینکه چرا مردها نمیتوانند بیشتر از چهار همسر بگیرند !!!!!!!
بعد هم به ما اعتراض میکنند چرا مدام مخالفت میکنید حالا مردها به چهار تا هم راضی نمیشن

به دلیل اینکه مردان تنوع طلب هستند و نیاز به بیش از چهار همسر هم دارند البته منظورم شرایطی استثنا است و خداوند به این استثنا ها توجهی نکرده
(نگین);467678 نوشت:
جناب علی اگر مردان تنوع طلبند خداوند زنان رو هم زیبا آفرید با این حال این همه دستور درباره حجاب و ... امده مردان هم نباید در این زمینه یه کم محدود شوند

حجاب فواید زیادی برای زن دارد و برای زن مفید است اما اینکه به مردان ظلم شده و باید نفقه زن را بدهند و زن هیچکاری در خانه لازم نیست انجام دهند و برای هر کاری می توانند پول بگیرند
مردان تنوع طلب هستند و این محدودیت در ازدواج هیچ سودی برای مرد ندارد بلکه به ما مردان هم ظلم شده
شبـنم;467685 نوشت:
در ضمن دوست عزیز اون چهارتاش هم شرایط میخواد اینطور نیست هر کی دلش خواست بدو بره چهار تا بگیره . هر چند من معتقدم خداوند زندگی رو بر پای تک همسری گذاشته ولی چون باورش در دوران جاهلیت سخت بوده اومده تا چهارتا رو بنا به شرایطی مجاز دانسته که الان اون شرایط هم عملا منتفی شده و تموم دیگه

اگر چنین باشد این هم ظلم دیگر به مرد هست.چرا مرد نمی تواند هر وقت دلش خواست زن بگیرد؟؟؟؟ مردان تنوع طلب هستند اما خداوند عملا به این تنوع طلبی توجهی نکرده و این ظلم عظیمی به مردان است.

[="Black"]

شبـنم;467685 نوشت:
واقعا چه ظلمی در حقتون شده
در ضمن دوست عزیز اون چهارتاش هم شرایط میخواد اینطور نیست هر کی دلش خواست بدو بره چهار تا بگیره . هر چند من معتقدم خداوند زندگی رو بر پای تک همسری گذاشته ولی چون باورش در دوران جاهلیت سخت بوده اومده تا چهارتا رو بنا به شرایطی مجاز دانسته که الان اون شرایط هم عملا منتفی شده و تموم دیگه

سلام.

درسته که بهتره زندگی بر پایه همسری باشه.اینطوری عشق بیشتری توی زندگی هست.
اما این حکم صرفا برای زمان گذشته نیست و در این زمان هم حکم خدا بر این اصل است که مرد تا چهار زن میتونه اختیار کنه.البته با شرایط خاص خودش.
پس شما نمیتوانید بگویید این حکم برای زمان جاهلیت است.[/]

علــی;467695 نوشت:
حجاب فواید زیادی برای زن دارد و برای زن مفید است اما اینکه به مردان ظلم شده و باید نفقه زن را بدهند و زن هیچکاری در خانه لازم نیست انجام دهند و برای هر کاری می توانند پول بگیرند
مردان تنوع طلب هستند و این محدودیت در ازدواج هیچ سودی برای مرد ندارد بلکه به ما مردان هم ظلم شده

حجاب چه فایده ای برای زن دارد؟؟ ( اینو جدی پرسیدم تا الان هیچ دلیلی باعث نشده من باور کنم به نفع زنان است )
مگر جز این است که برای کنترل شهوت مرد است به خاطر اینکه جنس دیگر گناه نکند ما باید محدود شویم
ولی تنوع طلبی مردان احتیاجی به محدود شدن ندارد چون بهرحال هر چند تا که بخواهند صیغه میکنند
آیا دستورات خدا فقط باید برای یک جنس باشد؟؟؟
مرد به زن نفقه میدهد درست ولی زنان به خاطر همین نفقه از همه آزادی های خود منع شدند به نظر شما چنین چیزی درست است؟

علــی;467695 نوشت:
به دلیل اینکه مردان تنوع طلب هستند و نیاز به بیش از چهار همسر هم دارند البته منظورم شرایطی استثنا است و خداوند به این استثنا ها توجهی نکرده

اینو دیگه نمیدونم واقعا چی بهت بگم
کشورهای دیگه اصلا چیزی به اسم همسر دوم ندارند اینجوری هم نمیگن که بهمون ظلم شده اصل ازدواج هم همون تک همسری است

علــی;467695 نوشت:
اگر چنین باشد این هم ظلم دیگر به مرد هست.چرا مرد نمی تواند هر وقت دلش خواست زن بگیرد؟؟؟؟ مردان تنوع طلب هستند اما خداوند عملا به این تنوع طلبی توجهی نکرده و این ظلم عظیمی به مردان است.

خداوکیلی خود گرفتی چی گفتی
حالا خودتون به کنار من موندم بقیه چطور اومدن رو این حرفهات صلوات زدند :Moteajeb!:

امام عشق;467701 نوشت:
درسته که بهتره زندگی بر پایه همسری باشه.اینطوری عشق بیشتری توی زندگی هست.

این مناسبترین شیوه زندگیه

امام عشق;467701 نوشت:
اما این حکم صرفا برای زمان گذشته نیست و در این زمان هم حکم خدا بر این اصل است که مرد تا چهار زن میتونه اختیار کنه.البته با شرایط خاص خودش.
پس شما نمیتوانید بگویید این حکم برای زمان جاهلیت است.

اوکی بحثی نیست. هر چند شرایط کنونی خلاف این رو نشون میده . :Gol:

سلام و عرض ادب.

شبـنم;467685 نوشت:
هر چند من معتقدم خداوند زندگی رو بر پای تک همسری گذاشته ولی چون باورش در دوران جاهلیت سخت بوده اومده تا چهارتا رو بنا به شرایطی مجاز دانسته که الان اون شرایط هم عملا منتفی شده و تموم دیگه

امام عشق;467701 نوشت:
اما این حکم صرفا برای زمان گذشته نیست و در این زمان هم حکم خدا بر این اصل است که مرد تا چهار زن میتونه اختیار کنه.البته با شرایط خاص خودش.
پس شما نمیتوانید بگویید این حکم برای زمان جاهلیت است.

خواهرم، در تأیید سخن جناب امام عشق، توجه کنید که در آیه شریفه شرط رعایت عدالت آورده شده. و این رعایت عدالت تابع زمان نیست.
نتیجه اینکه اگر مرد در هر زمانی بتواند عدالت را بین همسران رعایت کند، مجاز است حداکثر 4 همسر اختیار نماید.

از سوی دیگر شرایطی مانند جمعیت بیشتر زنان نسبت به مردان در یک جامعه، و یا عدم تمایل عموم پسران در ازدواج با زنان بیوه و مطلقه و ... شرایطی نیستند که در یک جامعه منتفی شوند و یا تاریخ انقضاء داشته باشند.

همچنین اگر این حکم مربوط به دوران جاهلیت بود، پس از 23 سال حضور پیامبر اکرم(ص) و رفع جاهلیت از جامعه مسلمانان، خداوند باید آن حکم را نسخ می‌کرد و حکمی از آن بهتر بیان مینمود.

مثلاً میگفت مردان مجازند 8 همسر اختیار کنند. :khandeh!:

پس نمیتوان دلیلی بر متعلق بودن این حکم به زمان جاهلیت و منتفی شدن آن در این زمان بیان نمود. :Gol:

اولا

اسلام نه چند همسری را اختراع کرد(زیرا قرن ها پیش از اسلام در جهان وجود داشته) و نه آن را نسخ کرد(چون از نظر اسلام برای اجتماع مشکلاتی پیش می آید که چاره آن منحصر به

تعدد زوجات است البت به شرطها و شروطها). بلکه اسلام رسم تعدد زوجات را اصلاح کرد،چگونه؟!

- قبل از اسلام تعدد زوجات نامحدود بود ولی اسلام آن را به چهار زن محدود کرد.:Kaf:

ـ اصلاح دیگر این بود که اسلام عدالت را شرط کرد،(( فان خفتم الا تعدلوا فواحدة)) نساء آیه 3،اگر بیم دارید که عدالت نکنید ـ یعنی اگه به خودتون اطمینان ندارید ـ پس

به یکی اکتفا کنید.این عدالت باید بین زنان و فرزندان آنها باشد.چون اینم خیلی سخته پس برخی آقایون محترم به قول خودشون تنوع طلب توجه داشته

باشن،اسلام نه تنها چند همسری رو محدود کرد بلکه براش شرطم گذاشت اونم شرط سنگین عدالت. :Kaf::Kaf:

شرط بعدی این است که مرد وقتی میتواند آهنگ چند همسری کند که امکانات مالی او این اجازه را بدهد.:Kaf:

ما از اسلام متشکریم که اولین دینی بود که از زن حمایت کرده:hamdel::Gol:

سلام و عرض ادب.

شبـنم;467724 نوشت:
خداوکیلی خود گرفتی چی گفتی
حالا خودتون به کنار من موندم بقیه چطور اومدن رو این حرفهات صلوات زدند :Moteajeb!:

خواهر بزرگوار، بارها در این سایت بر روی صلوات فرستادن زیر پستها مطالبی بیان شده.
فرستادن صلوات در زیر یک پست، لزوماً به معنای تشکر از نویسنده و یا تأیید کل مطالب آن پست نیست. :Gol:

[="Tahoma"]

(نگین);467708 نوشت:
حجاب چه فایده ای برای زن دارد؟؟ ( اینو جدی پرسیدم تا الان هیچ دلیلی باعث نشده من باور کنم به نفع زنان است )
مگر جز این است که برای کنترل شهوت مرد است به خاطر اینکه جنس دیگر گناه نکند ما باید محدود شویم

حجاب زنان هیچ نفعی برای ما مردان نداره.چه نفعی برای ما داره؟؟ مثلا اینهمه زن بی حجاب به ما چه ضرری زدند که زنان با حجاب چه سودی برای ما مردان داشته باشند؟؟ اگر مردی بخواهد گناه کند فرقی نمی کند زن حجاب داشته باشد یا نداشته باشد و اگر نخواهد گناه کند در کشور های اروپایی هم گناه نمی کند.
بلکه حجاب کرامت و عزت خود زن ها رو حفظ می کنه و باعث استحکام خانواده خودش می شه و هزاران سود دیگر که برای زن دارد اما احکام که برای مردان وضع شده هیچ سودی به خود مردان نمی رسد و باعث محدودیت مردان هم می شود
(نگین);467708 نوشت:
ولی تنوع طلبی مردان احتیاجی به محدود شدن ندارد چون بهرحال هر چند تا که بخواهند صیغه میکنند

برخی مردان علاقه ای به زنان صیغه ای ندارند بلکه ازدواج دائم را می پسندند و خداوند باید به حس تنوع طلبی آن مردان هم توجه می کرد که چنین نیست و به آن مردان ظلم شده
حتی برخی می گویند مردانی که ازدواج دائم کرده اند نمی توانند ازدواج موقت انجام دهند و خود این هم ظلم دیگری به مردان است مثلا سخن کارشناس سایت همین بود
(نگین);467708 نوشت:
آیا دستورات خدا فقط باید برای یک جنس باشد؟؟؟

تمام دستورات خدا به نفع زن است و مصلحت او را در نظر داشته و به مردان و خواسته های او هیچ توجهی نکرده و این بی عدالتی است.
(نگین);467708 نوشت:
مرد به زن نفقه میدهد درست ولی زنان به خاطر همین نفقه از همه آزادی های خود منع شدند به نظر شما چنین چیزی درست است؟

زنان می توانند این آزادی های خود را قبل از عقد تضمین کند اما آیا مرد هم چون زن می تواند آزادی های خود را در شرایط عقد بیاورید؟؟ چرا به مردان همیشه ظلم می شود؟؟؟؟
(نگین);467708 نوشت:
اینو دیگه نمیدونم واقعا چی بهت بگم
کشورهای دیگه اصلا چیزی به اسم همسر دوم ندارند اینجوری هم نمیگن که بهمون ظلم شده اصل ازدواج هم همون تک همسری است

این هم به خاطر ظلم زنان به مردان است.مطمئن باشید تا ده سال آینده جمعیت دفاع از حقوق مردان در کشور های دیگر تشکیل خواهد شد و در مقابل ظلم های زنان به مردان خواهند ایستاد.
به امید آن روز که مردان حقوق خود را بدست آورند.
شبـنم;467724 نوشت:
خداوکیلی خود گرفتی چی گفتی

بله من کاملا می دانم چه می گویم
شما چه پاسخی برای این ظلمی که به تنوع طلبی مردان می شود دارید؟؟؟؟

استوار;467725 نوشت:
پس نمیتوان دلیلی بر متعلق بودن این حکم به زمان جاهلیت و منتفی شدن آن در این زمان بیان نمود.

ولی به عرف و وضع کنونی هم ربط داده میشه . جناب استوار الان در عرف جامعه پسندیده نیست و هیچ زنی هم حاضر نیست چنین شرایطی رو بپذیره و با سه هوو دیگه زیر یه سقف بره . پس میشه گفت عملا درجامعه کنونی ما این حکم کاربرد نداره.

[="Black"]

شبـنم;467724 نوشت:
اوکی بحثی نیست. هر چند شرایط کنونی خلاف این رو نشون میده .

ما هم در شرایط کنونی زندگی میکنیم.
و اینکه مردان میتوانند بیش از یک زن هم بگیرند را با چشم دیده ایم.

دقیقا کدوم شرایط خلاف سخن بنده را نشان میدهد.[/]

علــی;467729 نوشت:
بله من کاملا می دانم چه می گویم
شما چه پاسخی برای این ظلمی که به تنوع طلبی مردان می شود دارید؟؟؟؟

من هیچ جوابی ندارم بهت بدم احساس میکنم داری مسخره میکنی

علــی;467729 نوشت:
تمام دستورات خدا به نفع زن است و مصلحت او را در نظر داشته و به مردان و خواسته های او هیچ توجهی نکرده و این بی عدالتی است.

علــی;467729 نوشت:
زنان می توانند این آزادی های خود را قبل از عقد تضمین کند اما آیا مرد هم چون زن می تواند آزادی های خود را در شرایط عقد بیاورید؟؟ چرا به مردان همیشه ظلم می شود؟؟؟؟
به کدام خواسته شما توجه نشده است
چه ظلمی به مردان صورت گرفته

علــی;467729 نوشت:
این هم به خاطر ظلم زنان به مردان است.مطمئن باشید تا ده سال آینده جمعیت دفاع از حقوق مردان در کشور های دیگر تشکیل خواهد شد و در مقابل ظلم های زنان به مردان خواهند ایستاد.
به امید آن روز که مردان حقوق خود را بدست آورند.

واقعا مارو سرکار گذاشتی

استوار;467728 نوشت:
فرستادن صلوات در زیر یک پست، لزوماً به معنای تشکر از نویسنده و یا تأیید کل مطالب آن پست نیست.

جناب استوار من برای شما خیلی احترام قائلم پس میشه بگید به چه معنیه ؟ :ghati:

دوما
از نظر اسلام و علما در اینکه تک همسری بهتر است هیچ تردیدی نیست،تک همسری یعنی اختصاص خانوادگی،یعنی اینکه روح و جسم هر یک از

زوجین از آن یکدیگر باشد.ولی به واسطه فزونی زنان نیازمند به ازدواج به تعداد مردان نیازمند ازدواج مسئله ی تک همسری مطلق به خطر افتاده.

رسمیت یافتن تعدد زوجات برای اجتماع برای جلوگیری از رواج معشوقه بازیست. نه برای اینکه با تک همسری مخالف باشد.

اسلام به اقتضای اجتماع این تعدد زوجات را محدود کرد ولی از تک همسری با شرط عدالت حمایت کرد.:Kaf::Kaf::Kaf::Kaf::Kaf::Kaf:

در واقع اجازه چهار زن گرفتن برای جلوگیری از برخی مشکلات اجتماعیست وگرنه استواری زندگی در تک همسری اثبات شده است.

امام عشق;467731 نوشت:
ما هم در شرایط کنونی زندگی میکنیم.
و اینکه مردان میتوانند بیش از یک زن هم بگیرند را با چشم دیده ایم.

واقعا چند تا مرد چهار همسره اطراف خودتون دیدید؟
من فقط یکی دو مورد دو زنه دیدم که اونم اطرافیانم خیلی نظر خوبی نسبت بهشون ندارن و همیشه برای زن اول بدبختش اظهار تاسف میکنن

امام عشق;467731 نوشت:
دقیقا کدوم شرایط خلاف سخن بنده را نشان میدهد.

برادر مثل اینکه اصلا تو جامعه ایران زندگی نمیکنی چهار زنه تمام شد رفت .

مهبان;467727 نوشت:
ما از اسلام متشکریم که اولین دینی بود که از زن حمایت کرده

پس چرا من احساس میکنم خداوند کسانی را که دوست داشته مرد آفریده و بقیه را زن :Ghamgin:

[="Tahoma"]

شبـنم;467732 نوشت:
من هیچ جوابی ندارم بهت بدم احساس میکنم داری مسخره میکنی

مسخره؟!
من دارم سوال می پرسم که چرا به تنوع طلبی مردان توجه نشده؟
(نگین);467735 نوشت:
به کدام خواسته شما توجه نشده است
چه ظلمی به مردان صورت گرفته

اینهمه ظلم یک نمونه آن عدم توجه به تنوع طلبی مردان
(نگین);467735 نوشت:
واقعا مارو سرکار گذاشتی

مطمئن باشید مردان کشور های دیگر خواهند دانست که حقوق آنها توسط فمنیسم ضایع شده و علیه آنها قیام خواهند کرد و جمعیت دفاع از حقوق مردان تشکیل خواهد شد
(نگین);467741 نوشت:
پس چرا من احساس میکنم خداوند کسانی را که دوست داشته مرد آفریده و بقیه را زن

من هم احساس می کنم خداوند هر که را دوست داشته زن آفرده و بقیه را مرد

[="Black"]

شبـنم;467740 نوشت:
واقعا چند تا مرد چهار همسره اطراف خودتون دیدید؟
من فقط یکی دو مورد دو زنه دیدم که اونم اطرافیانم خیلی نظر خوبی نسبت بهشون ندارن و همیشه برای زن اول بدبختش اظهار تاسف میکنن

شبـنم;467740 نوشت:
دادا مثل اینکه اصلا تو جامعه ایران زندگی نمیکنی چهار زنه تمام شد رفت .

خواهر گرامی.
اولا حکم میگه مرد میتونه بیش از یک زن تا سقف چهار زن بگیر.

مردی که دو زن میگیرد طبق این حکم عمل کرده است و فرقی با مرد چهار زنه ندارد.مهم اجرای حکم است که انجام میشود.

اتفاقا بنده شخصی را می شناسم که چهار زن عقدی و 3 زن صیغه ای دارد.زندگی خوبی هم دارند.[/]

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
بنده توجه همه را به این نکته جلب می کنم که ببینید چه کسی دارد باز باعث حاشیه در این بحث می شود.با توجه به شناختی که داریم،و با توجه به شکل آغاز بحث توسط حاشیه پردازان،این بحث هم می تواند به قفل شدن تاپیک تا دقایقی دیگر منجر شود.از این به بعد کسی نباید حاشیه پردازی را گردان ما و همفکرانمان بندازد.
لبیک یا مهدی
و من الله توفیق

سلام و عرض ادب.

شبـنم;467736 نوشت:
جناب استوار من برای شما خیلی احترام قائلم پس میشه بگید به چه معنیه ؟ :ghati:

خواهر بزرگوار. لطفا اینقدر سرتان را به دیوار نکوبید!!! :Ghamgin:

معانی مختلف از جمله حیرت و جلب توجه و ...

مثلا جناب علی فرمودند که خداوند در حق مردان ظلمی عظیم! کرده و نیز به نیاز مردان بی توجهی نموده (نعوذ بالله) این سخنان باعث حیرت و تعجب میشود.

مثلا جناب علی فرمودند که مردان تنوع طلب هستند و این محدودیت در ازدواج هیچ سودی برای مرد ندارد. که این سخن جلب توجه میکند.

به خاطر تذکری که جناب بن موسی دادند من و همفکرانم دیگر در این تاپیک شرکت نمیکنیم
امیداورم به پست های همفکرانت هم توجه میکردی

ودر آخر خدایی که در ذهنمان ساختیم با اون خدایی که شما میگی بپرست زمین تا آسمان فرق میکنه

[="Black"]

(نگین);467750 نوشت:
به خاطر تذکری که جناب بن موسی دادند من و همفکرانم دیگر در این تاپیک شرکت نمیکنیم
امیداورم به پست های همفکرانت هم توجه میکردی
ودر آخر خدایی که در ذهنمان ساختیم با اون خدایی که شما میگی بپرست زمین تا آسمان فرق میکنه

سلام.

شما به جناب بن موسی گفته اید پستهای همفکرانتان را نگاه کنید و از فرق خدای خودتان با خدای ما گفته اید.
اولا این سخن شرک است که شما به وجود دو خدا قائل شده اید.
دوما لطفا پست بنده را با آیات و روایات رد کنید.[/]

(نگین);467741 نوشت:
پس چرا من احساس میکنم خداوند کسانی را که دوست داشته مرد آفریده و بقیه را زن

اینو نگو،حضرت زهرا(س) حجت خدا بر امامان هستن.

اسلام تنها دینی که حقوق از یاد رفته زنان رو احیا کرد. به زن منزلت داد و حتی زن رو در پیمودن راه دل به سمت خدا به جهت رقت قلب برتری داد.

با برداشتن فشار مالی از دوش زن روح زن رو از آسیب های اجتماعی و گناهان اقتصادی مصون کرد.

به عاطفه و احساس زن توجه کرد به زن این امتیاز رو داد که شوهرداریش ثواب جهاد رو داره.

در اسلام زن با توجه به فطرت و لطافتش تکلیف شده. برترین موجود هستی از دامان پیامبر پرورش یافت حضرت زهرا(س) بود.

اگر قصوری در جامعه هست از ناآگاهی و اشتباه مردم خودشونه.از برخی خانمها که قدر خودشون و اسلام رو نمیدونن.

به زن بودنت افتخار کن.:hamdel:

خدا را بخاطر اسلام شکر و هزار مرتبه شکر:Gol:

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

مهبان;467753 نوشت:
اگر قصوری در جامعه هست از ناآگاهی و اشتباه مردم خودشونه.

سلام.

یک سوال از خدمتتان داشتم.

آیا منظور شما از ناآگاهی مردم حکم اسلام است که میگوید مرد می تواند چهار زن بگیرد!؟[/]

مهبان;467753 نوشت:
اگر قصوری در جامعه هست از ناآگاهی و اشتباه مردم خودشونه.از برخی خانمها که قدر خودشون و اسلام رو نمیدونن.

به زن بودنت افتخار کن.

خدا را بخاطر اسلام شکر و هزار مرتبه شکر


سلام ممنون
منم دوست نداشتم اون حرف رو بزنم
ولی اگر شما هم مثل ما توی تاپیک های زنان سر بزنی شاید امروز حرف منو میزدی

استوار;467749 نوشت:
عانی مختلف از جمله حیرت و جلب توجه و ...

مثلا جناب علی فرمودند که خداوند در حق مردان ظلمی عظیم! کرده و نیز به نیاز مردان بی توجهی نموده (نعوذ بالله) این سخنان باعث حیرت و تعجب میشود.

مثلا جناب علی فرمودند که مردان تنوع طلب هستند و این محدودیت در ازدواج هیچ سودی برای مرد ندارد. که این سخن جلب توجه میکند.

ولی من اگه سخنی رو قبول داشته باشم روش صلوات میزنم . شاید طرز تفکرمون فرق کنه :Gol:
[SPOILER]
( امیدوارم جناب استوار شما هم به گروه اونا ملحق نشید واقعا دیگه ناامید میشیم :Ghamgin: )[/SPOILER]

[="Black"]

(نگین);467758 نوشت:
چه دلیلی؟
وقتی من زیر پست کسی صلوات میفرستم یعنی حرفاش رو تایید میکنم نه اینکه چون دوستمه صلوات فرستادم
من خیلی از پست های شبنم و باران رو صلوات نفرستادم

یک سوال در یکی از پستها یکی از دوستان به بنده تهمتی آشکار زده بودند و شما پست ایشان را تایید کرده بودید.
منظورتان از صلوات زیر پستشان چه بود؟[/]

امام عشق;467763 نوشت:
یک سوال در یکی از پستها یکی از دوستان به بنده تهمتی آشکار زده بودند و شما پست ایشان را تایید کرده بودید.
منظورتان از صلوات زیر پستشان چه بود؟

دوست عزیز من پست هایی که بچه ها دعوا کردند و تهمت زدند رو صلوات نفرستادم کدام پست رو میگی

سلام و عرض ادب.

(نگین);467758 نوشت:
چه دلیلی؟
وقتی من زیر پست کسی صلوات میفرستم یعنی حرفاش رو تایید میکنم نه اینکه چون دوستمه صلوات فرستادم

استوار;467749 نوشت:
سلام و عرض ادب.

معانی مختلف از جمله حیرت و جلب توجه و ...

مثلا جناب علی فرمودند که خداوند در حق مردان ظلمی عظیم! کرده و نیز به نیاز مردان بی توجهی نموده (نعوذ بالله) این سخنان باعث حیرت و تعجب میشود.

مثلا جناب علی فرمودند که مردان تنوع طلب هستند و این محدودیت در ازدواج هیچ سودی برای مرد ندارد. که این سخن جلب توجه میکند.

امام عشق;467759 نوشت:
آیا منظور شما از ناآگاهی مردم حکم اسلام است که میگوید مرد می تواند چهار زن بگیرد!؟

خیر. منظورم شرایط گرفتن زن مجدد است،که خیلی ها خبر از شرط عدالت ندارند یا خوشونو به اون راه میزنن.

منظورم خانم هایی است که نمی دانند اسلام حق زن را زنده کرده است. تنها ملاک کمال را تقوا قرار داده است و بارها تصریح کرده است که

در درگاه الهی تفکیک جنسیتی نداریم. اگر تعدد زوجات را به 4 محدود کرده است به دلایل اجتماعی بوده است نه اینکه قصد تحقیر زن را داشته باشد.

منظورم کسانیست که اسلام را بنظر خود تفسیر میکنند.

امام عشق;467772 نوشت:
جناب غلام زهرا در پست 329 به بنده تهمت زده بودند.
که شما و سرکار خانم محمدی صلواتی فرستادید.
وقتی بنده در پست 386 بی گناهی خود را ثابت کردم و نام شما را بردم که پست ایشان را تایید کرده اید. شما صلوات خود را پاک کرده اید.

تا جایی که حواسم هست سعی میکنم پست هایی که توهین است رو صلوات نفرستم اگر اشتباهی شده معذرت میخوام شما هم نباید اسم منو میبردی :Ghamgin:

متاسفانه این بار هم در جواب جمعیت حمایت از حقوق مردان کسی جواب قانع کننده نداشت.
از کارشناس محترم می خواهم جواب من را بدهد (لطفا کس دیگری جواب من را ندهد و از من نقل قول انجام ندهد و ...
:Narahat az:)
چرا خداوند به تنوع طلبی مردان توجه نکرده و اجازه ازدواج بیش از چهار همسر را به مرد نداده در حالی که استثنا هایی وجود دارند که به بیش از چهار همسر دائم احتیاج دارند و خداوند به این استثنا ها توجهی نکرده؟
لطفا حکمت خدا جواب من نباشد چون نمی توانید ما را با حکمت خدا از حقوقمان منصرف کنید!
به امید روزی که مردان به حقوقشان برسند.

سلام به همه دوستان. آره خداوند به مردها اجازه داده كه چند همسر اختيار كنه اما مرداي اون دوره واقعا از پس چند زن بر ميومدن. تو حديثهاي زيادي اومده كه نيازهاي زنان رو تمام وكامل در حد معمول ادا كنيد حالا اون موقع دنيا اينقدر پيشرفته نبود هر زني به يه لباسو ويه غذا بسنده ميكرد چون غير اين چيزا چيزه ديگه اي نبود ولي الان همه چي فرق كرده .حالا اگه شما فكر ميكنين از پسش بر مياي بسم الله ديگه چرا ميگين مردها محروم شدن ؛تازه خيلي از مردها براي اينكه آبروشونو حفظ كنن ومورد سرزنش دوستانشون قرار نگيرن از چند زن گرفتن خوداري ميكنن يعني خودشونو محروم ميكنن نه بقيه.

در پاسخ به دوستان باید گفت خداوند به هیچ کس ظلم نمیکند. چه از جنس زن باشد و چه مرد.

این برداشت های اشتباه ما از دین است.

دین یعنی برنامه زندگی و آن هم به صورتیست که همه ی انسانها بدون در نظر گرفتن جنسیت و قوم و قبیله بتوانند در چارچوب آن به تکامل نسبی برسند.

حکم های دین به منزله برطرف کردن ابهامات است و بحث بر سر اعداد و تعداد معنی ندارد.

جالب اینست که ادعای ما درباره تعدد زوجات با رجوع به کتابهای علمای بزرگ است.

حال اگر دوستان نظرشان اینست که خدا در دادن حق برخی اقایون(نعوذ بالله)ظلم کرده و دلایل و استنباط علمای شیعه(با عرض معذرت از علما)توجیه است،دیگر بحث برای چه؟؟؟؟!!!!

بحث و دلیل برای نتیجه گرفتن است.اگر برخی دوستان از قبل نتیجه گرفته اند که خدا در حقشان ظلم کرده(نعوذبالله)پس دیگر وارد بحث نشوند....

خداوند عادل و داناست.

سلام
بعضی مردها واقعا خوش اشتها تشریف دارن
شما فعلا دوتاشو بگیرید،اگه تونستید بین این دوتا عدالت رو به طور مساوی رعایت کنید،مجوز پنجمی رو هم براتون میگیریم
چرا فکر میکنید مردها فقط تنوع طلب هستن
با عرض معذرت شهوت در خانومها بیشتر از آقایون هستش ولی حیایی که در خانومها هست باعث کنترل شهوتشون میشه

سلام من كه متوجه سوال وجوابا نميشم:Gig: از بس به حاشيه كشيده شد :shookhi:يكي پيدا نميشه خلاصه سوال با ج توضيح بده :Sokhan:ممنون

(نگین);467758 نوشت:
منظورم این بود تصوری که من از خدا دارم با تصوری که شما داری زمین تا آسمان فرق میکند فکر نمیکردم اینقدر سخت باشه

باسلام خدمت تمامی کاربران و اعضای محترم
چند مسئله در این تاپیک و کلا تاپیکهایی در مورد فلسفه احکام و خصوصا مسئله احکام اجتماعی مربوط به بانوان مطرح میشود، نادیده گرفته میشود.
مسئله اول اینکه احکامی که در اسلام و یا هر دین اسمانی تحریف نشده دیگری از سوی خداوند متعال بیان میشود، تابع مصلحت و مفسده است. یعنی خداوند به واسطه لطف و رحمتی که به بندگانش دارد، چون برنامه ای که می فرستد، برای سعادت بخشی به آنان است، بنابراین باید مصلحتی برای بندگانش داشته باشد.
اما این مصلحت و مفسده، گاه در متعلق احکام است و گاه در خود احکام.
توضیح اینکه
گاهی خود متعلق یک حکم شرعی مصلحت یا مفسده دارد.
مثلا ربا خودش ضرر دارد هم ضرر فردی و هم ضرر اجتماعی و هم ضرر اقتصادی.
گاهی نیز خود متعلق یک حکم ممکن است هیچ مصلحتی نداشته باشد بلکه خود آن حکم است که مصلحت دارد.
مثلا دستور خداوند به قربانی کردن حضرت اسماعیل، به نظر می رسد به خودی خود هیچ مصلحتی نداشته باشد، بلکه خود این حکم است که چون تعبد و عمل کردن بر اساس آن باعث رشد کمال و قرب بیشتر حضرت ابراهیم ع میشود، مصلحت دارد.
البته در دسته اول نیز علاوه براینکه خود متعلق حکم مصلحت دارد، خود تعبد به حکم و عمل کردن بر اساس ان نیز مصلحت دارد و اصولا اصلی ترین حکمت و فلسفه احکام نیز همین است.

مسئله دوم[=microsoft sans serif] اینکه ما در تمام تعالیم ادیان به دنبال فهم عقلانی و جزیی نگری هستیم[=microsoft sans serif].
[=microsoft sans serif]به همین دلیل زمانی که علت یک حکم شرعی جزئی و حکمت انرا نفهمیدیم یا در حکمتهایی که بیان شده است، اشکال داشتیم و انرا درتمام موارد جاری ندانستیم، شروع به ایراد میکنیم.
[=microsoft sans serif]در حالیکه انچه مسائل یک دین و تعالیم ان بر دو دسته است، برخی عقل پذیر هستند و با عقل انسان سازگار است و برخی عقل گریز.
[=microsoft sans serif]به عبارت دیگر، برخی از اموزه هایی که در یک دین وجود دارد، عقل انسان نیز به تنهایی توان رسیدن به آن را دارد همانند اصول کلی عقائد یا اصول کلی اخلاق یا اصول و مبانی و قواعد کلی فقه( همانند لاضرر، لا اکراه و...)
[=microsoft sans serif]اما برخی دیگر از مولفه های یک دین، در حیطه توان فهم انسان نیست. عقل انسان به خودی خود اگر شرع به کمکش نیاید، توان فهم انها را ندارد. این دسته عبارتند از مسائل جزئی فقهی و مسائل جزیی اخلاقی.
[=microsoft sans serif]البته این دسته از اموزه ها، گرچه به صورت جزیی خودشان عقل پذیر نیستند ولی به واسطه پشتوانه های عقلانی که دارند، خودشان نیز حجت میشوند.
[=microsoft sans serif]انچه مهم است این است که یک دین، شامل مولفه ها و اموزه های عقل ستیز نباشد. و در این صورت است که میتوان گفت یک دین با توجه به اموزه هایش حجت است.

موضوع قفل شده است