صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائم داشته باشد؟!!!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099

    شاد چرا مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائم داشته باشد؟!!!!




    سلام
    1- حکمت اینکه مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائم داشته باشد چیست؟؟
    2-آیا این حکمت توسط عدم محدودیت در تعداد ازدواج موقت از بین نمی رود؟؟
    با تشکر


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    چرا مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائم داشته باشد؟!!!!








    کارشناس بحث: استاد صدیق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باعرض سلام
    در مورد حکمت احکام فرعی اسلام، توجه به دو نکته بسیار مهم است:
    نکته اول: گرچه تمامی دستورات و نواهی خداوند مبتنی بر مصلحت و مفسده ای است جهت سعادت انسان، اما دست یافتن به حکمت اصلی که علت تشریع آن حکم است از توان عقل خود بنیاد انسان خارج است و انسان به خودی خود نمی تواند به آن دست بیابد.
    نکته دوم: مواردی که در روایات به عنوان علل الشرایع و حکمت احکام بیان شده است، معلوم نیست که علت و حکمت تامه و اصلی باشد. اما امامان به واسطه اینکه غالب مخاطبان از درک علت اصلی حکمت احکام ناتوانند و اگر نیز بیان کنند، غالبا به انکار و عناد می پردازند، از بیان حکمت اصلی که گاه چندین مورد میتوانسته باشد، خودداری میکردند.

    با توجه به این دو مقدمه، در مورد تعدد زوجات، حکمت هایی بیان شده است اما اینکه چرا فقط 4 زن اجازه داده شده است، به صورت خاص بیانی در روایات ندیده ام.
    اما با توجه به اینکه تمامی احکام علاوه بر مصلحت و مفسده هایی که در متعلق انها وجوددارد، یک مصلحت عمومی نیز در اصل تعبد به ان دستورها و نواهی وجوددارد. مصلحت عمومی تعبد به احکام این است که بندگان به واسطه این تعبد و سختی ای که از ناحیه احکام متحمل میشوند، به درجات بالاتری از کمال دست می یابند. و چه مصلحتی از این بالاتر چرا که اصل ادیان به جهت کمال بخشیدن به انسان و رساندن او به سعادت امده است.
    با توجه به این حکمت عمومی، متعه و ازدواج موقت، اگر با اصل تشریع تعدد زوجات -که همانا از بین رفتن فساد در جامعه از ناحیه زن و مرد و ارضای نیازهای عاطفی و جنسی هر دو طرف است نه اینکه وسیله ای جهت عیاشی و هرزگی مرد باشد، منافاتی نداشته باشد هیچ ایرادی ندارد.
    البته توجه به این نکته که نگاه ما به ازدواج موقت غالبا اشتباه است.
    استادمطهری در مورد ازدواج موقت بیان زیبایی دارد. وی می فرماید:
    جاى ترديد نيست كه هدف مقنّن قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه وسيله عياشى و حرمسراسازى براى مردم هواپرست و وسيله بدبختى و دربدرى براى يك زن و يك عده كودك فراهم سازد.[1]
    به نظر استاد مطهری، نکاح موقت برای تمام مردان نیست بلکه، این قسم از نکاح مختص به مردانی است که ازدواج دائم نکرده اند و توان انرا نیز ندارند.
    توضیح اینکه، ازدواج موقت با دو حکم روبروست. ازجهت حکم اولی، ازدواج موقت مخصوص مردانی است که توان ازدواج دائم ندارند. اما از انجا که در زمان ائمه معصومین این حکم شرعی الهی از منع سیاسی و قبح خاصی برخوردار شده بود، هب جهت احیای سنت ترک شده، به صورت عمومی همگان را به انجام ان ترغیب میکردند.
    شاهد این مسئله نیز این است که برخی از اصحاب خاص ایشان که همسر دائم داشتند و در مورد جواز این مسئله برای خودشان میپرسیدند حضرت انان را از این کار منع میکردند.
    همچنانكه امام كاظم عليه السلام به على بن يقطين فرمود:
    «تو را با نكاح متعه چه كار و حال آنكه خداوند تو را از آن بى‏نياز كرده است.».
    و به ديگرى فرمود:
    «اين كار براى كسى رواست كه خداوند او را با داشتن همسرى از اين كار بى‏نياز نكرده است. و اما كسى كه داراى همسر است، فقط هنگامى مى‏تواند دست به اين كار بزند كه دسترسى به همسر خود نداشته باشد.».
    و اما آنجا كه عموم افراد را ترغيب و تشويق كرده‏اند، به خاطر حكمت ثانوى آن يعنى «احياء سنت متروكه» بوده است زيرا تنها ترغيب و تشويق نيازمندان براى احياء اين سنت متروكه كافى نبوده است.[2]



    [1] . مجموعه‏آثاراستاد شهید مطهری، ج19،(نظام حقوقی زن در اسلام)، ص 82(نرم افزار شهید مطهری، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)
    [2] . همان

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ در ساعت ۰۷:۳۹

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    به نظر استاد مطهری، نکاح موقت برای تمام مردان نیست بلکه، این قسم از نکاح مختص به مردانی است که ازدواج دائم نکرده اند و توان انرا نیز ندارند.
    یعنی کسی که ازدواج دائم کرده و یا مردی که توان آن را هم دارد حرام است ازدواج موقت انجام دهد و این نکاح باطل است؟؟؟
    ویرایش توسط علــی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ در ساعت ۱۳:۲۳

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    روضه؛جمکران؛فوتبال؛کتاب؛اینترنت
    نوشته
    24
    حضور
    9 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    114



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    یعنی کسی که ازدواج دائم کرده و یا مردی که توان آن را هم دارد حرام است ازدواج موقت انجام دهد و این نکاح باطل است؟؟؟

    با این حرف شما دقیقا مصداق همین حرف استاد مطهری پیدا شد:


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    اما امامان به واسطه اینکه غالب مخاطبان از درک علت اصلی حکمت احکام ناتوانند و اگر نیز بیان کنند، غالبا به انکار و عناد می پردازند، از بیان حکمت اصلی که گاه چندین مورد میتوانسته باشد، خودداری میکردند.


    سلام من به علی و به صبر و حلم عجیبش
    سلام من به بقیع و چهار قبر غریبش
    سلام من به تو ای بانویی که مرد نبردی
    ز غیر هرچه که دیدی به یار شکوه نکردی

    تو ای مسافر شهر مدینه در دل شبها
    نبود هرچه که گشتم نشان ز مرقد زهرا



  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط alghame نمایش پست ها
    با این حرف شما دقیقا مصداق همین حرف استاد مطهری پیدا شد:
    سوال من سوال فقهی بود که این جمله استاد مطهری یعنی این که این کار حرام است و یا بهتر است این کار انجام نشود؟
    و من فلسفه احکام رو نپرسیدم که جوابم این سخن باشه.
    "به نظر استاد مطهری، نکاح موقت برای تمام مردان نیست بلکه، این قسم از نکاح مختص به مردانی است که ازدواج دائم نکرده اند و توان انرا نیز ندارند."


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    شعر و ادبیات مذهبی
    نوشته
    417
    حضور
    2 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    831



    ازدواج دائم درخواست مرد از زن است.
    ازدواج موقت درخواست زن از مرد است.
    در ازدواج دائم حق طلاق با مرد است و مرد هر زمان که بخواهد می تواند همسرش را طلاق دهد که می شود نوعی ازدواج موقت.
    از آنجاییکه زن نمی تواند از مرد طلاق بگیرد، در ازدواج موقت مدت مشخصی را تعهد می کند و بعد از اتمام آن مدت، از قید آن مرد آزاد می شود. چنانچه تفاهم برقرار بود، رابطه را تمدید می کند، در غیر اینصورت نه.
    اسلام هم برای خواستگاری مرد از زن برنامه اش بی نقص است، هم برای خواستگاری زن از مرد. حالا به این برنامه ها تا چه عهد عمل می شود، کاری با آن نداریم.

  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    زیرا برقراری عدالت برای یک مرد بین بیش از چهار زن تقریبا امری غیر ممکن است

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها
    یعنی کسی که ازدواج دائم کرده و یا مردی که توان آن را هم دارد حرام است ازدواج موقت انجام دهد و این نکاح باطل است؟؟؟
    نظری که بیان شد، تنها یک برداشت از روایت است و مسئله شرعی متوقف بر اجتهاد است و هرکس یا باید خودش مجتهد باشد یا در این مسئله از یک مجتهد تقلید کند.
    بحث ما دراین تاپیک مسئله فلسفه حکمی ازاحکام ازدواج دائم است.
    بنابراین لطفا سوال خود را در انجمن احکام دنبال کنید.
    موفق باشید.


  18. صلوات ها 4


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    روضه؛جمکران؛فوتبال؛کتاب؛اینترنت
    نوشته
    24
    حضور
    9 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    114



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست ها

    سوال من سوال فقهی بود که این جمله استاد مطهری یعنی این که این کار حرام است و یا بهتر است این کار انجام نشود؟
    و من فلسفه احکام رو نپرسیدم که جوابم این سخن باشه.
    "به نظر استاد مطهری، نکاح موقت برای تمام مردان نیست بلکه، این قسم از نکاح مختص به مردانی است که ازدواج دائم نکرده اند و توان انرا نیز ندارند."

    خواستم پاسخ بدهم علی آقا
    دیدم آقای صدیق کامل و جامع پاسخ داده اند
    یاعلی مدد

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    نظری که بیان شد، تنها یک برداشت از روایت است و مسئله شرعی متوقف بر اجتهاد است و هرکس یا باید خودش مجتهد باشد یا در این مسئله از یک مجتهد تقلید کند.
    بحث ما دراین تاپیک مسئله فلسفه حکمی ازاحکام ازدواج دائم است.
    موفق باشید.

    سلام من به علی و به صبر و حلم عجیبش
    سلام من به بقیع و چهار قبر غریبش
    سلام من به تو ای بانویی که مرد نبردی
    ز غیر هرچه که دیدی به یار شکوه نکردی

    تو ای مسافر شهر مدینه در دل شبها
    نبود هرچه که گشتم نشان ز مرقد زهرا



صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود