جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اصل این حدیث از کیست؟؟؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    2
    حضور
    3 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4

    اصل این حدیث از کیست؟؟؟؟؟




    اصل حدیث دو گروه کمر من را شکستند..عالمان بی دین و .....از کیست
    و اصل حدیث چیست
    ممنون میشم سریع پاسخ بدید

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    اصل این حدیث از کیست؟؟؟؟؟








    کارشناس بحث: استاد محسن



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط رها1370 نمایش پست ها
    اصل حدیث دو گروه کمر من را شکستند..عالمان بی دین و .....از کیست
    و اصل حدیث چیست
    ممنون میشم سریع پاسخ بدید
    به نام خدا :
    روایت مورد نظر از مولای متقیان سلام الله علیه است . این حدیث شریف درکتاب های روایی با چند نقل و اندک تفاوتی در عبارت بیان شده که البته نتیجه یکی بیش نیست.
    1. روایت اول این گونه بیان شده است:
    حضرت فرمود :
    "قصم ظهري عالم متهتّك، و جاهل متنسّك؛ فالجاهل يغشّ الناس بتنسّكه، و العالم يغرّهم بتهتّكه"(1)
    یعنی شکست کمر مرا عالمی که بی باک باشد وجاهلی که زهد نمایی کند. زیرا جاهل مردم را با زهد فروشی اش می فریبد و عالم با هتاکی و بی باکی اش نسبت به اموردینی آنان را از مسیر حق خارج می کند.
    2.روایت دوم این گونه بیان شده است:
    حضرت فرمود:
    "ما قصم ظهرى الّا رجلان عالم متهتّك و جاهل متنسّك، هذا ينفر عن حقّه بهتكه، و هذا يدعو الى باطله بنسكه"(2)
    نشكسته است پشت مرا مگر دو مرد،عالمى بي باك و جاهلى عبادت كننده، آن رم می دهد از حقّ خود به سبب بی ‏باكى خود و اين می ‏خواند به باطل خود به سبب عبادت خود، مراد به "عالم بي باك" عالمي است كه باكى نداشته باشد از گناه و هتك عرض خود، و مراد به "حقّى كه رم می دهد از آن"، علم اوست كه حقّ است و مردم را رم می دهد از آن به اعتبار اين كه می گويند كه اگر علم خوب می بود او چنين بي باك و نا مقيّد نمی ‏بود، و مراد به "باطلى كه آن جاهل می ‏خواند به آن" جهل اوست كه باطل است و مردم رغبت مي كنند به آن به سبب عبادتى كه می ‏بينند در او.
    3. روایت سوم این گونه بیان شده است:
    حضرت فرمود:
    "قصم ظهري رجلان: جاهل متنسّك، و عالم متهتّك" (3)
    یعنی دو مرد(مقصود دو گروه ) کمر مرا شکستند،جاهل زاهد نما(دین فروش) و عالم بی باک (منحرف)
    پی نوشت ها:
    1.علامه مجلسی محمد باقر، بحار الأنوار،تهران،انتشارات اسلامیه،چاپ مکرر، ج‏2، ص 111
    2.خوانساری آقا جمال الدین، شرح بر غرر الحكم،تهران،انتشارات دانشگاه تهران،سال 1366 خورشیدی،چاپ اول، ج‏6، ص98
    3.مشکینی علی، تحرير المواعظ العددیه،قم،انتشارات الهادی،سال 1424 قمری،چاپ هشتم، ص 191

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۲/۱۰/۰۹ در ساعت ۲۲:۱۹

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    2
    حضور
    3 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4



    ممنون از پاسخ ولی من دیدم گفتن از امام صادق(بحارالوانوار ج 1)
    و در جایی هم دیدم نوشتن اصل حدیث از پیامبر است

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط رها1370 نمایش پست ها
    ممنون از پاسخ ولی من دیدم گفتن از امام صادق(بحارالوانوار ج 1)
    و در جایی هم دیدم نوشتن اصل حدیث از پیامبر است
    با سلام مجدد
    این روایت به نقل مشهور و نیز در کتاب های روایی معتبر،به مولای متقیان امیر مومنان سلام الله علیه منسوب است و ظاهرا از امام دیگری نقل نشده است. البته می توان از این باب که گفته هر امامی با امام دیگر تفاوتی ندارد (چون همه از یک منبع نورانی ناشی می شود) آن گاه حدیث معصومی را به به معصومی دیگر نسبت داد. حتی در این باره از امامان سلام الله علیهم اجمعین روایت هم داریم.

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ در ساعت ۲۲:۲۹

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521

    جمع بندی




    پرسش:
    کدام معصوم فرمود: دو گروه کمر مرا شکستند عالمان بی حیا و جاهلان زهد فروش؟

    پاسخ:

    حدیث مدّ نظر از مولای متقیان (سلام الله علیه) است ودر کتاب های روایی با چند نقل واندک تفاوتی در عبارت بیان شده که البته نتیجه یکی است.
    1. روایت اول این گونه بیان شده است:
    "قصم ظهري عالم متهتّك،وجاهل متنسّك؛ فالجاهل يغشّ الناس بتنسّكه،والعالم يغرّهم بتهتّكه"(1)
    یعنی شکست کمر مرا عالمی که حیا(بی باک) وجاهلی که فریب کار باشد (زهد نمایی کند). زیرا جاهل مردم را با زهد فروشی اش می فریبد وعالم با هتاکی و بی باکی اش نسبت به اموردینی مردم را از مسیر حق خارج می کند.
    2.روایت دوم این گونه بیان شده است:
    "ما قصم ظهرى الّا رجلان عالم متهتّك و جاهل متنسّك، هذا ينفر عن حقّه بهتكه، وهذا يدعوا الى باطله بنسكه"(2)
    در ترجمه ها چنین آورده اند:
    نشكسته است پشت مرا مگر دو مرد،عالمى بي باك و جاهلى عبادت كننده، آن یکی مردم را فراری می دهد از حقّ خود به سبب بی ‏باكى اش و اين یکی می ‏خواند به باطل خود به سبب عبادت اش.مراد به "عالم بي باك" عالمي است كه از گناه و هتک خود حیایی نداشته باشد.و مراد به "حقّى كه فراری می دهد از آن"، علم اوست كه حقّ است. می گويند كه اگر علم خوب می بود او چنين بي باك و نا مقيّد نمی ‏بود. و مراد به "باطلى كه آن جاهل می ‏خواند به آن" جهل اوست كه باطل است و مردم رغبت مي كنند به آن به سبب عبادتى كه می ‏بينند دراو.
    3. روایت سوم این گونه بیان شده است:
    "قصم ظهري رجلان: جاهل متنسّك، و عالم متهتّك" (3)
    یعنی دو مرد(مقصود دو گروه ) کمر مرا شکستند،جاهل زاهد نما(دین فروش) و عالم بی باک (منحرف)
    با این حال ممکن است این روایت با همین مدلول اما با تغییردر الفاظ و کلمات از امام دیگری نیز نقل شده باشد که هدف یک چیز بیش نیست. عالم بی حیا یا جاهل ریا کار ضربه ای کاری به دین می زند.مولای متقیان امیر مومنان (سلام الله علیه) در باره این گونه افراد هشدار داده، تعبیر"کمر مرا شکستند" را به کار برده است. یعنی این گونه عالمان و زاهدان،حقانیت دین را از بین می برند و با رفتار خود چهره ای خشن و فریب کارانه از آن ارائه می کنند.


    پی نوشت ها:
    1.علامه مجلسی محمد باقر، بحار الأنوار،تهران،انتشارات اسلامیه،چاپ مکرر، ج‏2، ص 111
    2.خوانساری آقا جمال الدین، شرح بر غرر الحكم،تهران،انتشارات دانشگاه تهران،سال 1366 خورشیدی،چاپ اول، ج‏6، ص98
    3.مشکینی علی، تحرير المواعظ العددیه،قم،انتشارات الهادی،سال 1424 قمری،چاپ هشتم، ص 191


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ در ساعت ۱۳:۵۷

  13. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی چرا باید سراغ اخلاق رفت؟
    توسط ذکر یونسیه در انجمن ضرورت فراگیری علم اخلاق
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۰۶, ۲۳:۲۶
  2. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۱, ۰۱:۰۴
  3. خواست خدا یا سهل انگاری ما؟؟؟؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن قضا و قدر
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۹, ۲۱:۲۲
  4. فرق علم فلسفه با علم کلام چیست؟؟؟؟؟
    توسط ذکر یونسیه در انجمن کلیات آشنائی با علم کلام
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۱۱, ۱۴:۱۰
  5. در کدام خانواده؟؟؟؟؟
    توسط حرم امن الهی در انجمن جبر و اختیار
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۲۰, ۱۵:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود