صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آداب تخلی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515

    اشاره آداب تخلی




    سلام. آیا اینکه سرپا تخلی کردن حرام است در روایات آمده؟ آیا بخاری از انجام این عمل توسط پیامبر حدیث دارد؟ تشکر

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    آداب تخلی








    کارشناس بحث: استاد مجید



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    آیا بخاری از انجام این عمل توسط پیامبر حدیث دارد؟ تشکر
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وسلام وعرض ادب
    در صحیح بخاری آمده است:
    224 - حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ أَبِى وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ أَتَى النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ قَائِمًا ، ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ ، فَجِئْتُهُ بِمَاءٍ فَتَوَضَّأَ .
    حذيفه مي گويد: رسول خداصلی الله علیه وسلم كنار زباله دان قومي رفت و ايستاده ادرار نمود و بعد آب خواست. من آب آوردم و ايشان وضو گرفت.

    صحیح بخاری (تک جلدی)صفحه 66،باب البول قائما و قاعدا



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    آیا اینکه سرپا تخلی کردن حرام است در روایات آمده؟
    اما در مورد حرمت سرپا تخلی کردن نظر مراجع این است که:
    مکروهات تخلّی

    الف) ایستاده بول کردن و بول کردن در زمین سخت و سوراخ جانوران و در آب، خصوصاً آب راکد مکروه است.
    ب)خودداری کردن از بول و غائط مکروه است و اگر برای انسان ضرر داشته باشد حرام است

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۱۰/۰۷ در ساعت ۱۱:۳۳

  5. صلوات ها 2


  6. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    ب)خودداری کردن از بول و غائط مکروه است و اگر برای انسان ضرر داشته باشد حرام است
    اینرو متوجه نشدم تشکر.


    ضمن تشکر از شما خواستم بدونم آیا حدیثی در مذمت ایستاده بول کردن داریم؟ آیا این حدیث در بخاری در کتب ماهم هست؟ آیا جعلی هست؟ تشکر

  7. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    اینرو متوجه نشدم تشکر.
    با سلام وادب
    منظور این است که شخص خودش را نگهدارد وادرار نکند ودر این صورت به خودش ضرر برساندکه این عمل حرام خواهد بود.

  8. صلوات


  9. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    ضمن تشکر از شما خواستم بدونم آیا حدیثی در مذمت ایستاده بول کردن داریم؟ آیا این حدیث در بخاری در کتب ماهم هست؟ آیا جعلی هست؟ تشکر
    با سلام وعرض ادب
    در حديث اربعمائه در كتاب خصال صدوق از امير المؤمنين عليه السّلام روايت شده كه فرمود: لا يبولنّ أحدكم في السطح في الهواء، و لا يبولنّ في ماء جار فانّ للماء أهلا» در هواء يعنى از
    بلندى ايستاده بول نكنيد و در آب جارى نيز بول ننمائيد زيرا آب اهل دارد.(من لا يحضره الفقيه-ترجمه غفارى، ج‏1، ص: 45)
    اما در مورد این روایت ؛ خیر در کتب شیعه نیامده ودر کتاب« نهج الحق و كشف الصدق-ترجمه كهنسال، ص: 172»روایت را آورده وبه نقد آن پرداخته است؛
    در صحيحين از حذيفة بن اليمان روايت شده است: «من با پيامبر بودم، كه به مزبله قومى رسيد، ايستاده بول كرد و من دور شدم پيامبر فرمود: پيش آى. من نزديك شدم تا به پشت سر او رسيدم. پيامبر وضو ساخت و بر كفش‏هاى خود مسح كرد.(2)
    ( 2). در صحيح مسلم، ج 1، ص 109، باب مسح بر كفش، اين روايت با حديث ديگرى ذكر شده است كه در مفاد و معنا همانندند. دو روايت از اين دست در بخارى، ج 1، ص 64، در باب« بول عند صاحبه» و باب« البول قائما و قاعدا» آمده است؛ همچنان كه در تاج الاصول، ج 1، ص 92. راز جعل اين احاديث آن بوده كه برخى از صحابه گرفتار اين عمل پست بوده‏ اند، آن گونه كه از روايت بخارى آشكار مى‏ شود:« پس پيامبرهمانسان كه شما مى‏ ايستيد، ايستاد و ادرار كرد و از آن دور شد » ابن ماجه در سنن خود( ج 1، ص 112) مى‏ گويد:« ايستاده بول كردن عادت عرب بود» نيز از ابن عمر از عمر نقل شده است كه عمر گفت:« پيامبر مرا ديد كه ايستاده ادرار مى‏ كردم گفت اى عمر چنين مكن و از آن پس نكردم.» روايت ديگر از عمر: از هنگامى كه اسلام آوردم ايستاده بول نكردم.( سنن ترمذى، ج 1، ص 10) عذر او در ايستاده بول كردن اين بود كه اين عمل براى نشيمنگاه بهتر است.( بنگريد به فتح البارى، ج 1، ص 343، ارشاد السارى، ج 1، ص 277 و ج 4، ص 365) پژوهشگران تأكيد دارند كه صحابه از عايشه در اين مطلب نظر خواستند و او به شدت اين امر را انكار كرد و گفت:« هر كس چنين نسبتى به پيامبر دهد تصديقش نكنيد.» بنگريد به: سنن النسايى ج 1، ص 26، ابن ماجه، ج 1، ص 112، ترمذى، ج 1، ص 10. ابن حجر در فتح البارى 160، ص 341 مى‏ گويد اين حديث سند صحيح دارد.
    ولی از نظر شیعه این روایت با شخصیت و عصمت پیامبر سازگاری ندارد. در این زمینه صاحب نهج الحق و كشف الصدق می گوید:« چگونه اين عمل را بر پيامبر مى‏ بندند؟ با آن كه فرومايه‏ ترين آدميان آن را نمى‏ پذيرند.»


  10. صلوات


  11. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    ولی از نظر شیعه این روایت با شخصیت و عصمت پیامبر سازگاری ندارد. در این زمینه صاحب نهج الحق و كشف الصدق می گوید:« چگونه اين عمل را بر پيامبر مى‏ بندند؟ با آن كه فرومايه‏ ترين آدميان آن را نمى‏ پذيرند.»
    سلام. میشه روایات مارا در ذم این کار بیاورید که کراهت را نشان دهند.

    ضمن اینکه ازتون میخوام بفرمایید آیا شیعه کاملا با این حدیث بخاری مخالف است که پیامبر ایستاده بول کرده؟ آیا بزرگان دیگر بنقد شدید آن پرداخته اند؟

  12. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    سلام. میشه روایات مارا در ذم این کار بیاورید که کراهت را نشان دهند.
    با صلوات بر محمدوآل محمد
    وسلام وعرض ادب
    وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 324
    «1» 15 بَابُ كَرَاهَةِ الْجُلُوسِ لِقَضَاءِ الْحَاجَةِ عَلَى شُطُوطِ الْأَنْهَارِ وَ الْآبَارِ وَ الطُّرُقِ النَّافِذَةِ وَ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الْمُثْمِرَةِ وَقْتَ وُجُودِ الثَّمَرِ وَ عَلَى أَبْوَابِ الدُّورِ وَ أَفْنِيَةِ الْمَسَاجِدِ وَ مَنَازِلِ النُّزَّالِ وَ الْحَدَثِ قَائِماً وَ أَنَّهُ لَا يُكْرَهُ ذَلِكَ فِي غَيْرِ مَوَاضِعِ النَّهْيِ‏
    852- 1- «2» مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع أَيْنَ يَتَوَضَّأُ الْغُرَبَاءُ قَالَ يَتَّقِي‏ «3» شُطُوطَ الْأَنْهَارِ وَ الطُّرُقَ النَّافِذَةَ وَ تَحْتَ الْأَشْجَارِ الْمُثْمِرَةِ وَ مَوَاضِعَ اللَّعْنِ فَقِيلَ لَهُ وَ أَيْنَ مَوَاضِعُ اللَّعْنِ قَالَ أَبْوَابُ الدُّورِ.
    وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ‏ «4» وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ مُرْسَلًا «5» وَ
    رَوَاهُ فِي مَعَانِي الْأَخْبَارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ السِّنَانِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ النَّخَعِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ النَّوْفَلِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ ذَكَرَ الْحَدِيثَ‏ «6»
    . 853- 2- «7» وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ رَفَعَهُ قَالَ: خَرَجَ أَبُو حَنِيفَةَ مِنْ عِنْدِ أَبِي‏
    ______________________________
    (1)- الباب 15 فيه 12 حديثا.
    (2)- الكافي 3- 15- 2.
    (3)- في الفقيه 1- 25- 44 يتقون- هامش المخطوط.
    (4)- التهذيب 1- 30- 78.
    (5)- الفقيه 1- 25- 44.
    (6)- معاني الأخبار 368.
    (7)- الكافي 3- 16- 5.
    و أورده في الحديث 1 من الباب 2 من أبواب أحكام الخلوة.

    وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 325
    عَبْدِ اللَّهِ ع- وَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع قَائِمٌ وَ هُوَ غُلَامٌ فَقَالَ لَهُ أَبُو حَنِيفَةَ يَا غُلَامُ أَيْنَ يَضَعُ الْغَرِيبُ بِبَلَدِكُمْ فَقَالَ اجْتَنِبْ أَفْنِيَةَ الْمَسَاجِدِ وَ شُطُوطَ الْأَنْهَارِ وَ مَسَاقِطَ الثِّمَارِ وَ مَنَازِلَ النُّزَّالِ وَ لَا تَسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ بِغَائِطٍ وَ لَا بَوْلٍ وَ ارْفَعْ ثَوْبَكَ وَ ضَعْ حَيْثُ شِئْتَ.
    مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ‏ مِثْلَهُ‏ «1».
    854- 3- «2» وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْبَرْقِيِّ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ يُتَغَوَّطَ عَلَى شَفِيرِ بِئْرِ مَاءٍ يُسْتَعْذَبُ مِنْهَا أَوْ نَهَرٍ يُسْتَعْذَبُ أَوْ تَحْتَ شَجَرَةٍ فِيهَا ثَمَرَتُهَا.
    وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ فِي الْخِصَالِ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَلَوِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِ‏ مِثْلَهُ‏ «3».
    855- 4- «4» وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُبْدُونٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الزُّبَيْرِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ الْأَوْدِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ الْكَرْخِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ ثَلَاثٌ مَلْعُونٌ مَنْ فَعَلَهُنَّ الْمُتَغَوِّطُ فِي ظِلِّ النُّزَّالِ وَ الْمَانِعُ الْمَاءَ الْمُنْتَابَ‏ «5» وَ سَادُّ الطَّرِيقِ الْمَسْلُوكِ.
    وَ رَوَاهُ الْكُلَيْنِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْكَرْخِيِ‏ «6»
    ______________________________
    (1)- التهذيب 1- 30- 79.
    (2)- التهذيب 1- 353- 1048.
    (3)- الخصال- 97- 43.
    (4)- التهذيب 1- 30- 80.
    (5)- انتاب الرجل الماء- قصده و أتاه مرة بعد مرة (لسان العرب 1- 775).
    (6)- الكافي 3- 16- 6.
    وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 326
    وَ رَوَاهُ أَيْضاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ الْكَرْخِيِ‏ «1» وَ رَوَاهُ أَيْضاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْكَرْخِيِ‏ «2» وَ رَوَاهُ ابْنُ إِدْرِيسَ فِي آخِرِ السَّرَائِرِ نَقْلًا مِنْ كِتَابِ الْمَشِيخَةِ لِلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ‏ «3» وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ مُرْسَلًا نَحْوَهُ‏ «4».
    856- 5- «5» وَ زَادَ فِي خَبَرٍ آخَرَ مَنْ سَدَّ طَرِيقاً بَتَرَ اللَّهُ عُمُرَهُ.
    وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ أَيْضاً فِي الْمُقْنِعِ مُرْسَلًا نَحْوَهُ مِنْ غَيْرِ زِيَادَةٍ «6».
    857- 6- «7» مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ فِي الْمَجَالِسِ وَ الْأَخْبَارِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنِ التَّلَّعُكْبَرِيِّ عَنِ ابْنِ عُقْدَةَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يُوسُفَ عَنِ الْحُصَيْنِ‏ «8» بْنِ مُخَارِقٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع‏ أَنَّ النَّبِيَّ ص نَهَى أَنْ يَتَغَوَّطَ الرَّجُلُ عَلَى شَفِيرِ بِئْرٍ يُسْتَعْذَبُ مِنْهَا أَوْ عَلَى شَفِيرِ نَهَرٍ يُسْتَعْذَبُ مِنْهُ أَوْ تَحْتَ شَجَرَةٍ فِيهَا ثَمَرُهَا.
    858- 7- «9» أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ الطَّبْرِسِيُّ فِي الْإِحْتِجَاجِ عَنْ أَبِي‏
    ______________________________
    (1)- الكافي 2- 292- 11.
    (2)- الكافي 2- 292- 12.
    (3)- السرائر 481.
    (4)- الفقيه 1- 25- 45.
    (5)- الفقيه 1- 26- 46.
    (6)- المقنع 3.
    (7)- أمالي الشيخ الطوسيّ 2- 262.
    (8)- في المصدر- (الحسين) و قد جاء في هامش المخطوط الثانية ما لفظه (بضم الحاء و فتح الضاد المعجمة ابن مخارق له كتاب، خلاصة الرجال و كذا كتب الرجال).
    (9)- الاحتجاج 2- 388.

    وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 327
    الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع‏ أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ قَالَ لَهُ وَ هُوَ صَبِيٌّ يَا غُلَامُ أَيْنَ يَضَعُ الْغَرِيبُ فِي بَلْدَتِكُمْ هَذِهِ قَالَ يَتَوَارَى خَلْفَ الْجِدَارِ وَ يَتَوَقَّى أَعْيُنَ الْجَارِ وَ شُطُوطَ الْأَنْهَارِ وَ مَسَاقِطَ الثِّمَارِ وَ لَا يَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ وَ لَا يَسْتَدْبِرُهَا فَحِينَئِذٍ يَضَعُ حَيْثُ يَشَاءُ.
    859- 8- «1» مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع قَالَ: إِنَّمَا نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ يَضْرِبَ أَحَدٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ خَلَاءَهُ‏ «2» تَحْتَ شَجَرَةٍ أَوْ نَخْلَةٍ قَدْ أَثْمَرَتْ لِمَكَانِ الْمَلَائِكَةِ الْمُوَكَّلِينَ بِهَا قَالَ وَ لِذَلِكَ يَكُونُ الشَّجَرَةُ «3» وَ النَّخْلُ أُنْساً إِذَا كَانَ فِيهِ حَمْلُهُ لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ تَحْضُرُهُ.
    وَ رَوَاهُ فِي الْعِلَلِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ «4» عَنْ حَبِيبٍ السِّجِسْتَانِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع‏ فِي جُمْلَةِ حَدِيثٍ طَوِيلٍ‏ «5».
    860- 9- «6» وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو وَ أَنَسِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ع فِي وَصِيَّةِ النَّبِيِّ ص لِعَلِيٍّ ع قَالَ: وَ كُرِهَ الْبَوْلُ عَلَى شَطِّ نَهَرٍ جَارٍ وَ كُرِهَ أَنْ يُحْدِثَ إِنْسَانٌ تَحْتَ شَجَرَةٍ أَوْ نَخْلَةٍ قَدْ أَثْمَرَتْ وَ كُرِهَ أَنْ يُحْدِثَ الرَّجُلُ وَ هُوَ قَائِمٌ.
    861- 10- «7» وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ شُعَيْبِ بْنِ وَاقِدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ‏
    ______________________________
    (1)- الفقيه 1- 32- 64.
    (2)- في المصدر- خلاء.
    (3)- في المصدر- للشجرة.
    (4)- في العلل 276- 1 عيينة.
    (5)- علل الشرائع 276- 1.
    (6)- الفقيه 4- 357- 5762.
    (7)- الفقيه 4- 4- 4968. و أمالي. الصدوق 344- 1.

    وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 328
    الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ يَبُولَ أَحَدٌ تَحْتَ شَجَرَةٍ مُثْمِرَةٍ أَوْ عَلَى قَارِعَةِ الطَّرِيقِ الْحَدِيثَ.
    862- 11- «1» وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّ اللَّهَ كَرِهَ لَكُمْ أَيَّتُهَا الْأُمَّةُ أَرْبَعاً وَ عِشْرِينَ خَصْلَةً وَ نَهَاكُمْ عَنْهَا إِلَى أَنْ قَالَ وَ كَرِهَ الْبَوْلَ عَلَى شَطِّ نَهَرٍ جَارٍ وَ كَرِهَ أَنْ يُحْدِثَ الرَّجُلُ تَحْتَ شَجَرَةٍ مُثْمِرَةٍ قَدْ أَيْنَعَتْ أَوْ نَخْلَةٍ قَدْ أَيْنَعَتْ يَعْنِي أَثْمَرَتْ.
    وَ فِي الْأَمَالِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ الْقُرَشِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ مِثْلَهُ‏ «2».
    863- 12- «3» وَ فِي الْخِصَالِ بِالْإِسْنَادِ الْآتِي‏ «4» عَنْ عَلِيٍّ ع فِي حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ: لَا تَبُلْ عَلَى الْمَحَجَّةِ «5» وَ لَا تَتَغَوَّطْ عَلَيْهَا.
    أَقُولُ: وَ يَأْتِي مَا يَدُلُّ عَلَى بَعْضِ الْمَقْصُودِ «6».
    ______________________________
    (1)- الفقيه 3- 556- 4914.
    (2)- أمالي الصدوق 248- 3.
    (3)- الخصال 635.
    (4)- يأتي في آخر الفائدة الأولى من الخاتمة برمز (راء).
    (5)- المحجة- جادة الطريق، (منه قده) الصحاح 1- 304.
    (6)- يأتي في الحديث 1 من الباب 16 و الباب 24 من أبواب أحكام الخلوة.
    وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 329

    ________________________________________
    شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، 30جلد، مؤسسة آل البيت عليهم السلام - قم، چاپ: اول، 1409 ق.

  13. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    حضور
    9 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    سلام. میشه روایات مارا در ذم این کار بیاورید که کراهت را نشان دهند.

    ضمن اینکه ازتون میخوام بفرمایید آیا شیعه کاملا با این حدیث بخاری مخالف است که پیامبر ایستاده بول کرده؟ آیا بزرگان دیگر بنقد شدید آن پرداخته اند؟
    در این شکی نیست که در زندگی پیامبر صلی الله علیه وسلم حالتی هم پیش آمده است که آنحضرت در حالت ایستاده ادار نموده است.طور مثال در یکی از مشهور ترین و صحیح ترین حدیثی که راوی آن حذیف رضی الله عنه است آمده است:
    « حَدَّثَنَا هَنَّادٌ حَدَّثَنَا وَکِیعٌ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِی وَائِلٍعَنْ حُذَیْفَةَ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَتَى سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ عَلَیْهَا قَائِمًا فَأَتَیْتُهُ بِوَضُوءٍ فَذَهَبْتُ لِأَتَأَخَّرَ عَنْهُ فَدَعَانِی حَتَّى کُنْتُ عِنْدَ عَقِبَیْهِ فَتَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى خُفَّیْهِ.» (حذیفه رضی الله عنه فرموده است: همانا پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به زباله دان قومی رفتند و بر آن در حالت ایستاده ادرار نمودند سپس؛ من برایشان آب وضو آورده ام و از ایشان عقب رفته (واز ایشان دور شدم) مرا صدا زدند (و من آمدم) تا اینکه (به ایشان نزدیک شده) در پشت سر ایشان ایستادم و سپس ایشان وضو گرفتند و بر هردو موزه شان مسح نمودند. (بخاری (255)
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ

  14. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    حضور
    9 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    اکثراَ انسانها برای رفع نیاز توالت مکانهای خالی و دور از انظار را انتخاب می کنند. به همین دلیل توالت ساخته شده است. و انجام ادرار سر پای آقایان در مکانهای عمومی و یا توالتهای سر پایی مردان، کار زشت و دور از ادب می باشد. با تمام این اوصاف نمی توان گفت که سر پا ادرار کردن گناه است. اما می توان گفت که انجام این کار زشت مکروه می باشد. پیامبر(ص) چنین می فرماید: "سرپا ادرار نکنید. این کار دور از ادب است."
    (ابو داوود طهارت 2)
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود