جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عرش

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100

    عرش




    سلام

    به جهت اهمیت معنی و مفهوم عرش که یکی از علل انحراف فرقه وهابیت میباشد از کلیه اساتید محترم و صاحبنظران تمنا میکنم به معنی و مفهوم واقعی ان با توجه به ایات قرانی بپردازند ایا معنی ان تخت است داربست است حکومت است یا معنی واقعی ان سیستم ، الگوریتم یا نظم معقول است و این معانی بر مجاز به ان نسبت داده شده است ؟
    خدایا مرا آن ده که آن به

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    عرش








    کارشناس بحث: استاد میقات



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    سلام

    به جهت اهمیت معنی و مفهوم عرش که یکی از علل انحراف فرقه وهابیت میباشد از کلیه اساتید محترم و صاحبنظران تمنا میکنم به معنی و مفهوم واقعی ان با توجه به ایات قرانی بپردازند ایا معنی ان تخت است داربست است حکومت است یا معنی واقعی ان سیستم ، الگوریتم یا نظم معقول است و این معانی بر مجاز به ان نسبت داده شده است ؟


    با سلام و درود

    معنای لغوی عرش‏:

    سرپوشيده و سقف دار.
    «وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها»(1)

    داربست و شكلى سقف مانند.
    «مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ»(2)
    «وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ»(3)
    «وَ ما كانُوا يَعْرِشُونَ»(4)

    تخت و جايگاه حاکم، به اعتبار اين كه بر بلندى قرار دارد.
    «وَ رَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ»(5)
    «أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِها»(6)
    «أَ هكَذا عَرْشُكِ»(7)

    واژه «عرش» براى بزرگى و قدرت و كشور دارى هم كنايه شده است.(8)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۱۱/۱۰ در ساعت ۰۰:۱۴
    عرش

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    بیان تفسیری



    «ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ» (9) كنايه است از استيلاء و احاطه کامل خداوند بر ملک خود و قيامش به تدبير امور آن، بطورى كه هيچ موجود كوچک و بزرگى از قلم تدبيرش ساقط نمى‏ شود، و در تحت نظامى دقيق، هر موجودى را به كمال واقعيش رسانيده، حاجت هر صاحب حاجتى را مى ‏دهد. لذا در سوره های یونس(10)، رعد(11) و سجده(12) پس از ذکر عرش، تدبیر امور «يُدَبِّرُ الْأَمْر» را مطرح می فرماید. (13)

    «عرش» در اين جا معناى خاصى دارد و يكى از حقايق عالم هستى است كه حقيقت آن بر ما پوشيده است. (14)

    ممكن است «عرش»، كنايه از جهان ماوراى ماده و «كرسىّ» كنايه از جهان مادّه باشد. (15)

    عرش اللَّه، چيزى است كه در حقيقت، بشر آن را نمى‏ شناسد و نمى ‏داند، مگر بوسيله اسم آن؛ و اين چنين نيست كه اوهام و خيالات عامّه مردم به آن توجّه كرده و پنداشته‏ اند، زيرا اگر آن چنان باشد بايستى عرش حامل خداى كه متعالى از آن است باشد نه محمول. (16)



    _____________

    1. بقره، 259؛ کهف، 42.
    2. انعام، 141.
    3. نحل، 68.
    4. اعراف، 137.
    5. يوسف، 100.
    6. نمل، 38.
    7. نمل، 42.
    8. ر.ک: المفردات في غريب القرآن، ص 558؛ قاموس قرآن، ج ‏4، ص 316؛ مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 659.
    9. اعراف، 54.
    10. یونس، 3.
    11. رعد، 2.
    12. سجده، 4.
    13. ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 187؛ أطيب البيان فی تفسير القرآن، ج ‏5، ص 340؛ تفسير نمونه، ج ‏6، ص 205.
    14. كوثر، ج ‏4، ص 100.
    15. تفسير نور، ج ‏4، ص 82؛ المفردات في غريب القرآن، ص 558.
    16. ر.ک: المفردات في غريب القرآن، ص 558.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۱۱/۱۰ در ساعت ۰۰:۲۰
    عرش

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود