جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: «لا تکرهوا اماره معاویه»؛ آیا این مطلب را امیر المومنین (ع) گفتند؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431

    «لا تکرهوا اماره معاویه»؛ آیا این مطلب را امیر المومنین (ع) گفتند؟!




    با سلام

    خبری در منابع عامه از زبان امام علی (ع) آورده اند و امام حسن (ع) فرمودند :

    وإن عليا أبي كان يقول لا تكرهوا إمارة معاوية فإنكم لو فارقتموه لرأيتم الرءوس تندر عن كواهلها كالحنظل ثم نزل .شرح حدیدی و...

    وأخرج البيهقي عن الشعبي قال لما رجع علي من صفين قال يا أيها الناس لا تكرهوا إمارة معاوية فإنه لو قد فقدتموه لرأيتم الرؤوس تندر عن كواهلها كالحنظل

    از امارت معاويه بدتان نيايد، زيرا اگر از او جدا شويد، خواهيد ديد سرها همچون هندوانه حنظل از پايه هايشان ناپديد مي شوند.


    آیا شواهدی از شیعه دارد ؟

    بفرض صحت بنظر من امام میخواهند شرایط خفقان آنزمان را ترسیم کنند که حاکم بد بهتر از بی حاکمی وهرج ومرج است .


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    174 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297



    با نام و یاد دوست





    «لا تکرهوا اماره معاویه»؛ آیا این مطلب را امیر المومنین (ع) گفتند؟!








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام

    خبری در منابع عامه از زبان امام علی (ع) آورده اند و امام حسن (ع) فرمودند :

    وإن عليا أبي كان يقول لا تكرهوا إمارة معاوية فإنكم لو فارقتموه لرأيتم الرءوس تندر عن كواهلها كالحنظل ثم نزل .شرح حدیدی و...

    وأخرج البيهقي عن الشعبي قال لما رجع علي من صفين قال يا أيها الناس لا تكرهوا إمارة معاوية فإنه لو قد فقدتموه لرأيتم الرؤوس تندر عن كواهلها كالحنظل

    از امارت معاويه بدتان نيايد، زيرا اگر از او جدا شويد، خواهيد ديد سرها همچون هندوانه حنظل از پايه هايشان ناپديد مي شوند.


    آیا شواهدی از شیعه دارد ؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وسلام وعرض ادب
    در جستجویی که صورت گرفت این متن در جلد 16 صفحه 26 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید فقط آمده است وحتی شارحین دیگر نهج البلاغه هم آن را ذکر نکرده اند.

    «لا تکرهوا اماره معاویه»؛ آیا این مطلب را امیر المومنین (ع) گفتند؟!

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    سلام وتشکر

    لا اقل تاپیک را باز میگذاشتید تا دوستان هم نظر دهند نه بعد از یکسال و10 روز ؟!

    نظر شما بر ضعف متن است :


    وعن الشعبي؛ قال: لما رجع علي رضي الله عنه من صفين؛ قال: "أيها الناس لا تكرهوا إمارة معاوية؛ فإنه لو قد فقدتموه لقد رأيتم الرؤوس تندر عن كواهلها كالحنظل".
    رواه البيهقي، وهو مرسل.
    وقد رواه عبد الله ابن الإمام أحمد في كتاب "السنة" :

    1283 - حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُطِيعِ بْنِ رَاشِدٍ، وَمُحَمَّدُ بْنُ بَكَّارٍ وَهَذَا، لَفْظُ حَدِيثِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطِيعٍ قَالَا: نا هُشَيْمٌ، عَنْ مُجَالِدِ بْنِ سَعِيدٍ، أَنَا الشَّعْبِيُّ، أَنَا الْحَارِثُ الْأَعْوَرُ، قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيًّا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ: «لَا تَكْرَهُوا إِمَارَةَ مُعَاوِيَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ أَنْ تَنْظُرُوا إِلَى جَمَاجِمِ الرِّجَالِ تَنْدُرُ عَنْ كَوَاهِلِهَا كَأَنَّهَا الْحَنْظَلُ إِلَّا أَنْ يُفَارِقَكُمْ مُعَاوِيَةُ»
    الحارث فيه كلام، وبقية رواته ثقات.
    وقد رواه ابن أبي شيبة من حديث الحارث عن علي رضي الله عنه بنحوه.

    44 - قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو أُسَامَةَ حَمَّادُ بْنُ أُسَامَةَ، عَنْ مُجَالِدٍ، عَنْ عَامِرٍ، عَنِ الْحَارِثِ قَالَ: لَمَّا رَجَعَ عَلِيٌّ مِنْ صِفِّينَ عَلِمَ أَنَّهُ لَا يَمْلِكُ، فَتَكَلَّمَ بِأَشْيَاءَ لَمْ يَكُنْ يَتَكَلَّمُ بِهَا قَبْلَ ذَاكَ، وَقَالَ أَشْيَاءَ لَمْ يَكُنْ يَقُولُهَا قَبْلَ ذَاكَ، فَقَالَ: «أَيُّهَا النَّاسُ، لَا تَكْرَهُوا إِمَارَةَ مُعَاوِيَةَ، فَوَاللَّهِ لَوْ قَدْ فَقَدْتُمُوهُ لَقَدْ رَأَيْتُمْ الرُّؤوسَ تَنْدُرُ مِنْ كَوَاهِلِهَا كَالْحَنْظَلِ»طبقات کبری

    بعد از صفین چه شرایطی پیش آمد ؟!

    حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ ، عَنْ مُجَالِدٍ ، عَنِ الشَّعْبِيِّ ، عَنِ الْحَارِثِ ، قَالَ : لَمَّا رَجَعَ عَلِيٌّ مِنْ صِفِّينَ عَلِمَ ، أَنَّهُ َلاَ يَمْلِكُ أَبَدًا , فَتَكَلَّمَ بِأَشْيَاءَ كَانَ َلاَ يَتَكَلَّمُ بِهَا , وَحَدَّثَ بِأَحَادِيثَ كَانَ َلاَ يَتَحَدَّثُ بِهَا ، فَقَالَ فِيمَا يَقُولُ : أَيُّهَا النَّاسُ , َلاَ تَكْرَهُوا إمَارَةَ مُعَاوِيَةَ , وَاللهِ لَوْ قَدْ فَقَدْتُمُوهُ لَقَدْ رَأَيْتُمْ الرُّءُوسَ تَنْدُرُ مِنْ كَوَاهِلِهَا كَالْحَنْظَلِ .المصنف







  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    1 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    89



    بسم الله ...


    این مطلب در منابع عامه از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که طبعا برای ما حجت نخواهد بود.

    جدای از بحث در سند این قول ، به خوبی اشاره به خونریزی و کشت و کشتار های معاویه و دیکتاتوری او اشاره دارد نه به چیز دیگری.(جالب آن که وهابیون تلاش می کنند تا این قول را از منقصت به منقبت تبدیل کنند!!!)

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    سلام

    یکی از دلایل تاویل این حدیث ، رفتارامام علی (ع) با معاویه است زیرا هنگامیکه امام (ع) خلیفه مسلمین شد حکم عزل معاویه را صادر کرد وابن عباس به ایشان گفت چند روزی صبر کنید تا اساس حکومت شما محکم شود اما امام بحرف ابن عباس نکرد وهمین امر سبب جنگ صفین شد ، حال چطور است که امام میگوید از امارت معاویه کراهت نداشته باشید ؟!

    شاید هم امام پس از بی وفایی و حکمیت زوری در صفین ، ایشان را مستحق امیری مانند معاویه میداند نه خود !
    ازبس امام (ع) را اذیت کردند .... بی حاکمی بدتر از حاکم بد است .

    جالبست که افرادیکه خودشان تحقیق میکنند بعد از اینکه میبییند افراد دیگری هم بعد از تحقیق به نتیجه مشابه ایشان رسیده اند لذت میبرند و میدانند که عقل مشترک همه انسانهاست و 4=2*2 ، در خلال بحث در مورد امام حسین ع وقیام ایشان نکاتی مبهم وجود دارد که مثلا چرا امام ع اگر قصد قیام وجنگ نداشت از همان اول با یزید بیعت نکرد ؟ واگر قصد قیام داشت چرا به این طریق عمل نمود و .... ویا چرا امام علی ع فرمود :
    لَمَّا رَجَعَ عَلِيٌّ مِنْ صِفِّينَ عَلِمَ أَنَّهُ لَا يَمْلِكُ، فَتَكَلَّمَ بِأَشْيَاءَ لَمْ يَكُنْ يَتَكَلَّمُ بِهَا قَبْلَ ذَاكَ، وَقَالَ أَشْيَاءَ لَمْ يَكُنْ يَقُولُهَا #‏قَبْلَ ذَاكَ، فَقَالَ: «أَيُّهَا النَّاسُ،لَا تَكْرَهُوا إِمَارَةَ مُعَاوِيَةَ، فَوَاللَّهِ لَوْ قَدْ فَقَدْتُمُوهُ لَقَدْ رَأَيْتُمْ الرُّؤوسَ تَنْدُرُ مِنْ كَوَاهِلِهَا كَالْحَنْظَلِ»طبقات کبری و المصنف و عبد الله احمد
    یعنی امام بعد از جریانات صفین کلا نظرش تغییر کرد و .... گفت :
    از امارت معاویه کراهت نداشته باشید زیرا که اگر معاویه را از دست بدهید سرها از تنها جدا میشود ... یعنی یزید بدتر از معاویه است می آید ....
    در حاليكه هنگامیکه امام (ع) خلیفه مسلمین شد حکم عزل #‏معاویه را صادر کرد وابن عباس به ایشان گفت چند روزی صبر کنید تا اساس حکومت شما محکم شود اما امام بحرف ابن عباس نکرد وهمین امر سبب جنگ صفین شد ، حال چطور است که امام میگوید از امارت معاویه کراهت نداشته باشید ؟!
    اما توجیه این رفتار ظاهرا متعارض :
    رسولان و اولیاء الله همیشه بفرمان مشیت الله متعال هستند وعمل میکنند و چون خداوند بداء و امتحان دارد در رفتار انبیاء وائمه ع هم ظاهرا تعارضاتی دیده میشود مثل رسول خدا ص در صلح حدیبیه که سبب تمییز منافقین از مومنین گردید و یا امام علی ع که بعد از سقیفه ، قضای الهی را قبول کرد وکنار نشست اما بعد از تقاضای شدید مردم بعد از عثمان ، حکومت را پذیرفت . ویا در جنگ صفین اگر چند دقیقه دیگر به مالک اشتر مهلت داده بود معاویه را میکشت و ... اما گفت برگرد ! امام حسین ع هم در خروجش از مدینه تابع #‏لحظه ای امر وقضا و قدر و #‏بداء الهی بود و طبق همان عمل مینمود (بني اسرائيل هم همينطور) . چرا تقاضای کوفیان را قبول نمود ؟ چون فراد نگویند ما امامی نداشتیم و حجت برایشان تمام شود .قال الإمام الباقر عليه السلام : (والله للذي صنعه الحسن بن علي كان خيراً لهذه الأمة مما طلعت عليه الشمس ، والله لقد نزلت هذه الآية: أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ، إنما هي طاعة الإمام ، وطلبوا القتال ، فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ مع الحسين عليه السلام قالوا: رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ ! أرادوا تأخير ذلك إلى القائم عليه السلام ).(الكافي)/
    به نظر من این كلام امام باقر ع بهترین توجیه براي اين حوادث است : فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ مع الحسين عليه السلام قالوا: رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ ! أرادوا تأخير ذلك إلى القائم عليه السلام
    در کل : ان هی الا فتنتک : و حقیقت این وقایع مشکل با کشف باطنی وعین الیقین منکشف میشود .


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    1 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    89



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    سلام وتشکر

    لا اقل تاپیک را باز میگذاشتید تا دوستان هم نظر دهند نه بعد از یکسال و10 روز ؟!

    نظر شما بر ضعف متن است :


    وعن الشعبي؛ قال: لما رجع علي رضي الله عنه من صفين؛ قال: "أيها الناس لا تكرهوا إمارة معاوية؛ فإنه لو قد فقدتموه لقد رأيتم الرؤوس تندر عن كواهلها كالحنظل".
    رواه البيهقي، وهو مرسل.
    وقد رواه عبد الله ابن الإمام أحمد في كتاب "السنة" :

    1283 - حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُطِيعِ بْنِ رَاشِدٍ، وَمُحَمَّدُ بْنُ بَكَّارٍ وَهَذَا، لَفْظُ حَدِيثِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطِيعٍ قَالَا: نا هُشَيْمٌ، عَنْ مُجَالِدِ بْنِ سَعِيدٍ، أَنَا الشَّعْبِيُّ، أَنَا الْحَارِثُ الْأَعْوَرُ، قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيًّا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ: «لَا تَكْرَهُوا إِمَارَةَ مُعَاوِيَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ أَنْ تَنْظُرُوا إِلَى جَمَاجِمِ الرِّجَالِ تَنْدُرُ عَنْ كَوَاهِلِهَا كَأَنَّهَا الْحَنْظَلُ إِلَّا أَنْ يُفَارِقَكُمْ مُعَاوِيَةُ»
    الحارث فيه كلام، وبقية رواته ثقات.
    وقد رواه ابن أبي شيبة من حديث الحارث عن علي رضي الله عنه بنحوه.

    44 - قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو أُسَامَةَ حَمَّادُ بْنُ أُسَامَةَ، عَنْ مُجَالِدٍ، عَنْ عَامِرٍ، عَنِ الْحَارِثِ قَالَ: لَمَّا رَجَعَ عَلِيٌّ مِنْ صِفِّينَ عَلِمَ أَنَّهُ لَا يَمْلِكُ، فَتَكَلَّمَ بِأَشْيَاءَ لَمْ يَكُنْ يَتَكَلَّمُ بِهَا قَبْلَ ذَاكَ، وَقَالَ أَشْيَاءَ لَمْ يَكُنْ يَقُولُهَا قَبْلَ ذَاكَ، فَقَالَ: «أَيُّهَا النَّاسُ، لَا تَكْرَهُوا إِمَارَةَ مُعَاوِيَةَ، فَوَاللَّهِ لَوْ قَدْ فَقَدْتُمُوهُ لَقَدْ رَأَيْتُمْ الرُّؤوسَ تَنْدُرُ مِنْ كَوَاهِلِهَا كَالْحَنْظَلِ»طبقات کبری

    بعد از صفین چه شرایطی پیش آمد ؟!

    حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ ، عَنْ مُجَالِدٍ ، عَنِ الشَّعْبِيِّ ، عَنِ الْحَارِثِ ، قَالَ : لَمَّا رَجَعَ عَلِيٌّ مِنْ صِفِّينَ عَلِمَ ، أَنَّهُ َلاَ يَمْلِكُ أَبَدًا , فَتَكَلَّمَ بِأَشْيَاءَ كَانَ َلاَ يَتَكَلَّمُ بِهَا , وَحَدَّثَ بِأَحَادِيثَ كَانَ َلاَ يَتَحَدَّثُ بِهَا ، فَقَالَ فِيمَا يَقُولُ : أَيُّهَا النَّاسُ , َلاَ تَكْرَهُوا إمَارَةَ مُعَاوِيَةَ , وَاللهِ لَوْ قَدْ فَقَدْتُمُوهُ لَقَدْ رَأَيْتُمْ الرُّءُوسَ تَنْدُرُ مِنْ كَوَاهِلِهَا كَالْحَنْظَلِ .المصنف





    همونطور که خدمت شما عرض کردم این مطلب در منابع شیعه تا جایی که بررسی کردم نیومده و فقط در منابع عامه اومده.

    اما نکته ای که در مورد همین اقوال میتونم خدمت شما عرض کنم اینکه در تمامی سندها " شعبی " از " حارث " که از اصحاب امیرالمومنین علیه السلام بوده اند نقل کرده.

    شعبی از دشمنان و مبغضین امیرالمومنین و شیعیان امیرالمومنین بوده و از هیچ دروغ بستن و افترائی هم در این زمینه کوتاه نمیومده.روایات قابل توجهی از نظر تعدادی مثل همین روایت هستند که در اون ها شعبی به حارث دروغ بسته و در فضیلت خلفاء ثلاث و مشابه اون قولی رو از لسان امیرالمومنین نقل کرده.

    البته حارث طبق رجال اهل سنت ضعیف هست و به این قول حتی طبق رجال اهل سنت هم نمیشه اعتماد کرد ...
    { البته عامل اصلی تضعیف حارث در رجال اهل سنت وفاداری و ارادت او به امیرالمومنین هست ولی این قول طبق نظر بنده ی حقیر و بر اساس تحقیقات چند ساله ام در متون روایی و تاریخی از افترائات شعبی بر حارث هست - شعبی کسی است که امیرالمومنین رو سب هم کرده }

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود