جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا نا امید شدن از خداوند گناه بزرگی است؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    534
    حضور
    21 روز 11 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    2577

    چرا نا امید شدن از خداوند گناه بزرگی است؟




    سلام ...
    سوالم از کارشناس محترم سایت این بود که چرا نا امید شدن از رحمت الهی گناه بزرگی هست ...

    چند وقت پیش ها که داشتم قرآن رو میخوندم ... به جایی میرسم که خداوند به حضرت زکریا وعده بچه دار شدن رو میده ... و حضرت زکریا باور نمیکنه و خداوند برایه او نشانه ای میگذاره ( تا سه روز قدرت تکلمش رو از دست میده )

    سوال من اینه ...
    1- چطور وقتی خداوند به حضرت زکریا اعلان میکنه که میخواد به او فرزندی عطا کنه ... حضرت زکریا درخواست نشانه ای میکنن ...
    2- چطور قبل از اینکه حضرت زکریا سالخورده بشن از خداوند طلب فرزند نکرده بودند ... مگر ایشان از رحمت الهی نا امید بودند ...
    3- چطور پیامبر الهی به وحی شک میکنه و از خدا درخواست نشانه ای نیز میکنه ...
    4- اگر کسی بفهمه که دعا کردن باعث میشه به ایمانش صدمه بخوره ... آیا باز هم اجازه دعا کردن داره ...

    ممنون از پاسخگوئیتون ....

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317





    با نام و یاد دوست




    چرا نا امید شدن از خداوند گناه بزرگی است؟








    کارشناس بحث: استاد سمیع


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط FT_Mohammadi نمایش پست ها
    سلام ...
    سوالم از کارشناس محترم سایت این بود که چرا نا امید شدن از رحمت الهی گناه بزرگی هست ...

    چند وقت پیش ها که داشتم قرآن رو میخوندم ... به جایی میرسم که خداوند به حضرت زکریا وعده بچه دار شدن رو میده ... و حضرت زکریا باور نمیکنه و خداوند برایه او نشانه ای میگذاره ( تا سه روز قدرت تکلمش رو از دست میده )

    سوال من اینه ...
    1- چطور وقتی خداوند به حضرت زکریا اعلان میکنه که میخواد به او فرزندی عطا کنه ... حضرت زکریا درخواست نشانه ای میکنن ...
    2- چطور قبل از اینکه حضرت زکریا سالخورده بشن از خداوند طلب فرزند نکرده بودند ... مگر ایشان از رحمت الهی نا امید بودند ...
    3- چطور پیامبر الهی به وحی شک میکنه و از خدا درخواست نشانه ای نیز میکنه ...
    4- اگر کسی بفهمه که دعا کردن باعث میشه به ایمانش صدمه بخوره ... آیا باز هم اجازه دعا کردن داره ...

    ممنون از پاسخگوئیتون ....
    باسمه تعالی
    باسلام و تشکر از سوالی که مطرح فرمودید:

    1-نا امید شدن از رحمت الهی نهی شده است و نشانه کفر است که در قرآن کریم آمده است
    :« إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُون»[یوسف،87]؛ « و از رحمت خدا مأيوس مشويد، زيرا تنها كافران از رحمت خدا مأيوس مى‏شوند» چون نا امیدی از رحمت الهی یعنی باور به اینکه در عالم، دیگر کسی نیست که مشکل مرا حل کند و یا کمک کند که گره از کار من باز شود. آنچه این باور را به کفر تبدیل می کند نفی خدا و قدرت او در این باور است؛ نیازی هم نیست که حتما به زبان جاری شود ، همین که این شخص در دل، اصل وجود خدا و یا شأنی از شئون خدایی او مانند قدرت و رحمت را منکر شود کافر است. در حالیکه حق تعالی فیاض علی الاطلاق و قادر مطلق است و چون لازمه نا امید شدن از رحمت الهی چنین امری است لذا نا امیدی از رحمت الهی نهی شده است .

    2-اینکه حضرت زکریا علیه السلام طلب نشانه می کند به این جهت بوده که او «مى‏خواست در اينجا ايمانش به مرحله شهود برسد و همانند ابراهيم كه ايمان به معاد داشت و تقاضاى شهود مى‏كرد مى‏خواست به چنين مرحله‏اى از اطمينان نايل گردد»[1]

    3- درمورد سوال دومتان: با توجه به اینکه نا امید شدن از رحمت الهی به تصریح قرآن نشانه کفر است بنابراین حضرت زکریا از چنین نسبتی مبرّا هستند و اینکه در سن پیری از خدا طلب فرزند نمود خواست قدرت حق تعالی را نشان دهد.
    4- در مورد سوال چهارم :روشن است که چنین دعایی جایز نیست.
    پی نوشت:
    [1].تفسیر نمونه،ج2 ص537


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی

    جمع بندی


    نا امیدشدن از حق تعالی

    پرسش:

    چرا نا امید شدن از رحمت الهی گناه بزرگی هست ...

    چند وقت پیش ها که داشتم قرآن رو میخواندم ... به جایی میرسم که خداوند به حضرت زکریا وعده بچه دار شدن را میدهد ... و حضرت زکریا باور نمیکند و خداوند برای او نشانه ای میگذارد ( تا سه روز قدرت تکلمش را از دست میدهد )

    سوال من اینست ...
    1- چطور وقتی خداوند به حضرت زکریا اعلان میکند که میخواد به او فرزندی عطا کند ... حضرت زکریا درخواست نشانه ای میکند ...؟
    2- چطور قبل از اینکه حضرت زکریا سالخورده بشوند از خداوند طلب فرزند نکرده بودند ... مگر ایشان از رحمت الهی نا امید بودند ...؟
    3- چطور پیامبر الهی به وحی شک میکند و از خدا درخواست نشانه ای نیز میکند ... ؟
    4- اگر کسی بفهمد که دعا کردن باعث میشود به ایمانش صدمه بخورد... آیا باز هم اجازه دعا کردن دارد؟...


    پاسخ:


    1-نا امید شدن از رحمت الهی نهی شده است و نشانه کفر است که در قرآن کریم آمده است
    :« إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُون»[یوسف،87]؛ « و از رحمت خدا مأيوس مشويد، زيرا تنها كافران از رحمت خدا مأيوس مى‏شوند» چون نا امیدی از رحمت الهی یعنی باور به اینکه در عالم، دیگر کسی نیست که مشکل مرا حل کند و یا کمک کند که گره از کار من باز شود. آنچه این باور را به کفر تبدیل می کند نفی خدا و قدرت او در این باور است؛ نیازی هم نیست که حتما به زبان جاری شود ، همین که این شخص در دل، اصل وجود خدا و یا شأنی از شئون خدایی او مانند قدرت و رحمت را منکر شود کافر است. در حالیکه حق تعالی فیاض علی الاطلاق و قادر مطلق است و چون لازمه نا امید شدن از رحمت الهی چنین امری است لذا نا امیدی از رحمت الهی نهی شده است .

    2-اینکه حضرت زکریا علیه السلام طلب نشانه می کند به این جهت بوده که او «مى‏خواست در اينجا ايمانش به مرحله شهود برسد و اصلا بحث شک مطرح نبوده همانند حضرت ابراهيم علیه السلام كه ايمان به معاد داشت و تقاضاى شهود نمود، چون مى ‏خواست به چنين مرحله‏اى از اطمينان نايل گردد(لیطمئن قلبی)»[1]

    3- درمورد سوال دومتان: با توجه به اینکه نا امید شدن از رحمت الهی به تصریح قرآن نشانه کفر است بنابراین حضرت زکریا از چنین نسبتی مبرّا هستند و اینکه در سن پیری از خدا طلب فرزند نمود خواست قدرت حق تعالی را نشان دهد.
    4- در مورد سوال چهارم :روشن است که چنین دعایی جایز نیست.
    پی نوشت:
    [1].تفسیر نمونه،ج2 ص537

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ در ساعت ۱۶:۴۸

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود