صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ




    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    به راستی


    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ
    کسانی که هر گز در دنیا و در اخرت بیمناک و اندهگین نخواهند شد


    چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند



    ان شا الله که به کمک همه دوستان و اساتید گرامی این خصوصیات را بشناسیم
    تا ان شا الله که ما هم جزء این دسته باشیم

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ



  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912



    قُلْنَا اهْبطوا مِنهَا جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنى هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَاى

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    بقره (38)


    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ


    گفتیم همه از بهشت فرود آئید تا آنگاه که از جانب من راهنمایی برای شما آید پس هر کس پیروی او کند هر گز ( در دنیا و آخرت ) بیمناک و اندوهگین نخواهد گشت

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    ویرایش توسط نیایش : ۱۳۸۸/۱۲/۱۹ در ساعت ۲۰:۱۲

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912



    إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ الَّذِينَ هَادُوا وَ النَّصرَى وَ الصبِئِينَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ

    وَ عَمِلَ صلِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ

    لا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    بقره( 62)


    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    كسانى كه (به پيامبر اسلام ) ايمان آورده اند، و يهود و نصارى و صابئان (پيروان يحيى يا نوح يا ابراهيم ) آنها كه ايمان بخدا و روز رستاخيز آورده اند و عمل صالح انجام داده اند پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است ، و هيچگونه ترس و غمى براى آنها نيست

    (و هر كدام از پيروان اديان كه در عصر و زمان خود
    بر طبق وظائف و فرمان الهى عمل كرده اند ماجورند و رستگار).


    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912




    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ


    الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَلَهُمْ فى سبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذًى

    لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ

    وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ

    (بقره آیه 262)


    كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند، سپس به دنبال انفاقى كه كرده اند، منت نميگذارند و آزارى نميرسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است ،

    و نه ترسى دارند، و نه غمگين مى شوند


    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912




    در ایه 262 سوره بقره که در بالا ذکر شد مى فرمايد:

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ


    ((كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند سپس به دنبال انفاقى كه كرده اند منت نميگذارند و آزارى نميرسانند پاداش آنها، نزد پروردگارشان است ))
    از اين آيه به خوبى استفاده مى شود كه انفاق در راه خدا در صورتى در پيشگاه پروردگار مورد قبول واقع مى شود كه به دنبال آن منت و چيزى كه موجب آزار و رنجش نيازمندان است نباشد.

    بنابراين كسانى كه در راه خداوند بذل مال مى كنند ولى به دنبال آن منت ميگذارند يا كارى كه موجب آزار و رنجش است مى كنند در حقيقت با اين عمل ناپسند اجر و پاداش خود را از بين مى برند.

    آنچه در اين آيه بيشتر جلب توجه مى كند اين است كه قرآن در واقع سرمايه زندگى انسان را منحصر به سرمايه هاى مادى نمى داند، بلكه سرمايه هاى روانى و اجتماعى را نيز به حساب آورده است .

    كسى كه چيزى به ديگرى مى دهد و منتى بر او ميگذارد و يا با آزار خود او را شكسته دل مى سازد، در حقيقت چيزى به او نداده است زيرا اگر سرمايهاى به او داده سرمايهاى هم از او گرفته است و چه بسا آن تحقيرها و شكستهاى روحى به مراتب بيش از مالى باشد كه به او بخشيده است .

    بنابراين اگر چنين اشخاصى اجر و پاداش نداشته باشند كاملا طبيعى و عادلانه خواهد بود بلكه مى توان گفت چنين افراد در بسيارى از موارد بدهكارند نه طلبكار زيرا آبروى انسان به مراتب برتر و بالاتر از ثروت و مال است .

    نكته ديگر اينكه منت گذاردن و اذيت كردن در آيه با كلمه ((ثم )) كه معمولا براى فاصله بين دو حادثه (و به اصطلاح براى تراخى ) است ذكر شده بنابراين معنى آيه چنين مى شود كسانى كه انفاق مى كنند و بعدا منتى نميگذارند و آزارى نميرسانند پاداش آنها نزد پروردگار محفوظ است .

    و اين خود ميرساند كه منظور قرآن تنها اين نيست كه پرداخت انفاق مؤ دبانه و محترمانه و خالى از منت باشد بلكه در زمانهاى بعد نيز نبايد با يادآورى آن منتى بر گيرنده انفاق گذارده شود، و اين نهايت دقت اسلام را در خدمات خالص انسانى مى رساند.
    بايد توجه داشت كه منت و آزارى كه موجب عدم قبول انفاق مى شود اختصاص به مستمندان ندارد بلكه در كارهاى عمومى و اجتماعى از قبيل جهاد درراه خدا و كارهاى عام المنفعه كه احتياج به بذل مال دارد نيز رعايت اين موضع لازم است

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912



    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    جمله ((لهم اجرهم عند ربهم )) به انفاق كنندگان اطمينان مى دهد كه پاداششان نزد پروردگار محفوظ است تا با اطمينان خاطر در اين راه گام بردارند زيرا چيزى كه نزد خدا است نه خطر نابودى دارد و نه نقصان ، بلكه تعبير ((ربهم )) (پروردگارشان ) ممكن است اشاره به اين باشد كه خداوند آنها را پرورش مى دهد و بر آن مى افزايد.

    جمله ((و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون ،)) اشاره به اين است كه آنها هيچ نوع نگرانى نخواهند داشت ، زيرا خوف ، همانگونه كه در سابق هم اشاره شد نسبت به امور آينده است ، و حزن و اندوه ، نسبت به امور گذشته ، بنابراين با توجه به اينكه پاداش انفاق كنندگان در پيشگاه خدا محفوظ است ، نه از آينده خود در رستاخيز ترسى دارند و نه از آنچه در راه خدا بخشيده اند، اندوهى به دل راه مى دهند.

    بعضى نيز گفته اند آنها ترسى از فقر و كينه و بخل و مغبون شدن ندارند و نه غمى از آنچه انفاق كرده اند.

    در حديثى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى خوانيم : من اسدى الى مؤ من معروفا ثم آذاه بالكلام او من عليه فقد ابطل صدقته : ((كسى كه به فرد با ايمانى نيكى عطا كند، سپس او را با سخنى آزار دهد، يا منتى بر او بگذارد، به يقين انفاق خود را باطل كرده است )).
    ولى آنها كه چنين نكرده اند، بيمى از باطل شدن انفاقها به خود راه نميدهند


    اسلام در اين زمينه به قدرى دقيق است كه بعضى از علماء پيشين گفته اند: ((هر گاه انفاقى به كسى كنى و بدانى كه سلام كردن تو به او، بر او سخت و گران است و يادآور خاطره بخشش ، بر او سلام نكن )).

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ



  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912



    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَلَهُم بِالَّيْلِ وَ النَّهَارِ سِرًّا وَ عَلانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ

    وَ

    لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ

    آنها كه اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشكار، انفاق مى كنند،

    مزدشان نزد پروردگارشان است ،

    نه ترسى بر آنهاست ، و نه غمگين مى شوند.
    سوره بقره آیه 274

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912




    شان نزول :

    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    در احاديث بسيارى آمده است كه اين آيه درباره على (عليه السلام ) نازل شده است زيرا آن حضرت چهار درهم داشت ، درهمى را در شب و درهمى را در روز و درهمى را آشكارا و درهمى را در نهان انفاق كرد و اين آيه نازل شد.

    ولى مى دانيم نزول آيه در يك مورد خاص ، مفهوم آن را محدود نمى كند، و شمول حكم را نسبت به ديگران ، نفى نمى نمايد.


    انفاق به هر شكل و صورت مطلوب است
    باز در اين آيه سخن از مساله ديگرى در ارتباط با انفاق در راه خدا است و آن كيفيات مختلف و متنوع انفاق است ، مى فرمايد: آنها كه اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشكار، انفاق مى كنند پاداششان نزد پروردگارشان است

    (الذين ينفقون اموالهم بالليل و النهار سرا
    و علانية فلهم اجرهم عند ربهم ).



    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912




    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    وَ قَالُوا لَن يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلا مَن كانَ هُوداً أَوْ نَصرَى تِلْك أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُوا بُرْهَنَكمْ إِن كنتُمْ صدِقِينَ(111)

    آنها گفتند هيچكس جز يهود يا نصارى هرگز داخل بهشت نخواهد شد، اين آرزوى آنها است ، بگو اگر راست مى گوئيد دليل خود را (بر اين موضوع ) بياوريد.

    بَلى مَنْ أَسلَمَ وَجْهَهُ للَّهِ وَ هُوَ محْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ(112)


    آرى كسى كه در برابر خداوند تسليم شود و نيكوكار باشد، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است ، نه ترسى بر آنها است و نه غمگين خواهند شد (بنا بر اين بهشت خداوند در انحصار هيچ طايفهاى نيست ).


    آیه 111و112 سوره بقره هم اشاره به این موضوع دارد:


    يكى ديگر از ادعاهاى پوچ و نابجاى گروهى از يهوديان و مسيحيان كرده و سپس پاسخ دندانشكن به آنها مى گويد: ((آنها گفتند: هيچكس جز يهود و نصارى داخل بهشت نخواهد شد)) (و قالوا لن يدخل الجنة الا من كان هودا او نصارى )

    در پاسخ ابتدا مى فرمايد: ((اين تنها آرزوئى است كه دارند)) (و هرگز به اين آرزو نخواهند رسيد) (تلك امانيهم ).

    بعد روى سخن را به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) كرده مى گويد:
    ((به آنها بگو هر ادعائى دليلى مى خواهد چنانچه در اين ادعا صادق هستيد دليل خود را بياوريد))
    (قل هاتوا برهانكم ان كنتم صادقين ).

    پس از اثبات اين واقعيت كه آنها هيچ دليلى بر اين مدعى ندارند و ادعاى انحصارى بودن بهشت ، تنها خواب و خيالى است كه در سر ميپرورانند،

    معيار اصلى و اساسى ورود در بهشت را به صورت يك قانون كلى بيان كرده ، مى گويد: آرى كسى كه در برابر خداوند تسليم گردد و نيكوكار باشد پاداش او نزد پروردگارش ثابت است
    ))

    (بلى من اسلم وجهه لله و هو محسن فله اجره عند ربه ).

    و بنا بر اين چنين كسانى نه ترسى خواهند داشت و نه غمگين مى شوند

    (و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون ).

    خلاصه اينكه بهشت و پاداش خداوند و نيل به سعادت جاودان در انحصار هيچ طايفه نيست ، بلكه از آن كسانى است كه واجد دو شرط باشند: در مرحله اول تسليم محض در مقابل فرمان حق و ترك تبعيض در احكام الهى ، چنان نباشد كه هر دستورى موافق منافعشان است بپذيرند و هر چه مخالف آن باشد پشت سر اندازند، آنها به طور كامل تسليم حقند.

    و در مرحله بعد آثار اين ايمان در عمل آنها به صورت انجام كار نيك منعكس گردد، آنها نيكوكارند، نسبت به همگان و در تمام برنامه ها.

    در حقيقت قرآن با اين بيان مساءله نژاد پرستى و تعصبهاى نابجا را بطور كلى نفى مى كند و سعادت و خوشبختى را از انحصار طايفه خاصى بيرون مى آوردضمنا معيار رستگارى را كه ايمان و عمل صالح است ، مشخص مى سازد.


    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912




    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ

    إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ أَقَامُوا الصلَوةَ وَ ءَاتَوُا الزَّكوةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ
    سوره بقره (277)


    كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را بر پا داشتند و زكات را پرداختند، اجرشان نزد پروردگارشان است ، و نه ترسى بر آنهاست ، و نه غمگين مى شوند.



    فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. دانلود صوتی دعای روزانه ماه رجب ☀ يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْر
    توسط سلیلة الزهراء در انجمن ادعیه و زیارات
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۰۹, ۱۴:۵۸
  2. آیا منظور از وَفَدَينَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ امام حسین است؟
    توسط غلامعلی نوری در انجمن تفسیر موضوعی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۲۱, ۲۳:۵۳
  3. پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۵, ۱۹:۰۰
  4. شرح حال رُشَيْد هَجَرى
    توسط رضا در انجمن تاریخ اهل بیت(ع)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۰۹, ۱۶:۵۹

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود