صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پشتوانه شرعی و عقلی فیلترینگ

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    221 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7884

    پشتوانه شرعی و عقلی فیلترینگ




    به نام خدا.

    سلام.

    ببخشید من دو تا سوال دارم که امیدوارم کارشناسان و کاربران گرامی بنده رو با جواب هاشون روشن کنند :

    پایه ی دینی (فقط قرآن و حدیث) و عقلی فیلترینگ ( چه در اینترنت و چه اقداماتی مثل تحریم و یا جلوگیری از نشر کتب و یا روزنامه و ... ) چیست؟

    آیا فیلترینگ باعث کاهش میل مردم به استفاده میشود؟ میتوانید اثبات کنید؟

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310





    با نام و یاد دوست




    پشتوانه شرعی و عقلی فیلترینگ







    کارشناس بحث: استاد شعیب


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    فیلترینگ سایت های مخرب اجتماعی و اعتقادی از باب تحریم کتب ضاله است.
    تا چندی پیش که منبع اصلی نشر عقاید خرافی و گمراه کننده نوشته جات مکتوب بود شرع مقدس نوشتن و نشر و خرید و فروش و نگه داری این گونه کتاب ها را حرام می دانست و امروزه که نوع این نشر و اشائه گسترش یافته و به نوار و سی دی و ماهواره و اینترنت کشیده شده است حکم حرمت درباره آن ها نیز جاری می شود.
    پس پاسخ به سوال شما در گرو درک صحیح حکم و علت حکم به تحریم کتب ضاله است.
    استاد مطهري(ره) در اين زمينه مي‎گويد: «اغوا و اغفال يعني كاري تؤام با دروغ، تؤام با تبليغات نادرست انجام دادن. مثلاً فرض كنيد كسي قسمتي از جمله‎اي يا آيه‎اي را حذف كند و قسمتي را خود به آن اضافه كند و بعد اين عبارت تحريف شده را به‎عنوان حجت مطرح كنديا آن‎كه از مسائل تاريخي قسمت‎هايي را حذف كند و بعد با استفاده از اين اطلاعات ناقص، نتايج دلخواه خودش را بگيرد و يا في‎المثل ادعاي علمي بودن داشته باشد و حال آن‎كه حرفش اساساً تحريف علم باشد. اغفال كردن به هيچ عنوان نمي‎تواند و نبايد آزاد باشد اين‎كه در اسلام خواندن , خريد و فروش كتب ضلال حرام است و اجازه فروش هم داده نمي‎شود بر اساس همين ضرر اجتماعي است»[1]دقت در كلام ايشان نشان مي‎دهد كه از ديدگاه شهيد مطهري كتب ضلال آنهايي هستند كه رويكردي علمي به مسائل نداشته‎اند بلكه بر اساس تحريف و اغوا و اغفال مردم شكل گرفته‎اند و هدف اصلي از تأليف آنها پيشبرد علم و دانش نيست بلكه اغواي مردم و دست‎يابي به منافع و مقاصد تأليف‎كنندگان و ترويج كردن آن كتب است و دليل اصلي حرمت آنها همين زيان اجتماعي كتب مذكور است يعني از آن‎جهت كه اين كتب مايه اضلال جامعه و در نهايت موجب ضرر اجتماعي و زيان مردم مي‎گردد چاپ و نشر چنين كتبي در اسلام ممنوع شمرده شده است و حرمت كتاب سلمان رشدي از سوي امام امت در همين راستا بود يعني از آن‎رو كه با اغواگري و تبليغات انحراف گرايانه تأليف شده بود حرام گرديد چرا كه هدف اصلي دين الهي و انبياء الهي هدايت جامعه و نجات آنها از گمراهي بوده است و لذا قرآن مي‎فرمايد: «و لِكُلّ قَومٍ هادٍ»[2] هر قومي داراي هادي و راهنمايي از سوي خدا بوده‎اند و درباره قرآن كتاب آسماني اسلام مي‎فرمايد: «إَنَّ هذا القُرآن يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَم»[3] قرآن رهبري مي‎كند به آنچه استوارتر است.با توجه به آنكه اسلام نمي‎تواند نسبت به هدايت و گمراهي انسان‎ها بي‎تفاوت باشد آنچه را كه مايه گمراهي آدمي مي‎گردد مانند اغواگري و ترويج تحريفات ممنوع كرده است و آنچه را كه مايه هدايت يافتن او مي‎شود مانند انديشه و تفكر، آزاد نموده است. از اين‎رو در اسلام بر علم اندوزي بسيار تأكيد شده است و از پيروي‎هاي كوركورانه به‎شدت پرهيز داده شده است.
    توضيح اينكه : همانگونه كه جسم انسان ها از نظر قدرت و توان مختلف است ، مثلاً بعضى قدرت تحمل دويست كيلو بار را دارند و بعضى حتى قدرت تحمل پنج كيلو بار را ندارند، فكر انسان ها نيز تفاوت دارد. بعضى توان حل يك مساله ساده ى رياضى را ندارند و بعضى همچون كامپيوتر نيرومند، مشكل ترين مسايل رياضى را در چند لحظه حل مى كنند.
    مطالعه ى كتاب هاى گمراه كننده براى دانشمندان كه توان فكرى و قدرت تحقيق و بررسى دارند، اشكال ندارد چرا كه آنها با مطالعه و تحقيق ، حق و باطل را از همديگر تشخيص مى دهند.
    ولى مطالعه آن كتاب ها و يا شنيدن گفتار گمراه كننده براى افرادى كه فكر ناتوان و دانش اندك دارند، مسموم كننده و خطرناك است .
    چنانكه در تاريخ ديده مى شود دشمنان با انتشار كتب گمراه كننده مردم را از راه حق باز داشته و به سوى باطل مى كشانند به عنوان نمونه :
    وقتى كه اسلام ظهور كرد دانشمندان يهود موقعيت خود را در خطر ديدند، لذا اوصافى را كه درباره ى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله در تورات آمده بود تغيير دادند و صفاتى ضد آن را در تورات نوشتند تا عوام يهود به سوى اسلام جذب نشوند. قرآن در سرزنش آنان مى فرمايد:
    فَوَيلٌ لِلذّينَ يَكتُبُون الكِتابَ بِاَيديهِم ثمّ يَقولونَ هذا من عنداللّه لِيَشتروا بِه ثَمَناً قَليلاً فَويل لَهم ممّا كَتَبت اَيديهم و وَيل لَهم ممّا يَكسِبون واى بر آنها كه مطالبى با دست خود مى نويسند سپس آن را به خدا نسبت مى دهند تا به بهاى كمى آن را بفروشند. واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند و واى بر آنها از آنچه از اين راه به دست آوردند.
    امام جواد عليه السلام مى فرمايد:
    مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس ؛ كسى كه به (گفتار) گوينده اى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مى گويد شنونده ى او خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مى گويد شنونده ى او شيطان را عبادت نموده است .
    حضرت امام خمینی(ره) میفرماید: اگر هدف و منظور صحیح و درستی بر نگهداری، خواندن و تعلیم و تعلم کتابهای گمراه کننده مترتب نباشد، حکم تمامی این عناوین حرمت است. اگر کسی مثلا به منظور ابطال ادله نویسندهِ کتابی و رد و نقض مطالب آن، کتاب مفسد و گمراه کننده ای را مطالعه کند، یا نگه دارد، یا بخرد و خود او هم کاملا از خطر انحراف و گمراهی به وسیله مطالب این کتاب در امان باشد، در این صورت اشکالی بر عمل او مترتب نیست. در غیر این صورت کسی حق نگهداری و مطالعه اینگونه کتابها را ندارد.
    همچنین می فرماید: بر اکثر مردم عادی که خطر لغزش و گمراهی در آنها زیاد است، لازم است از کتابهایی که مشتمل بر مطالب خلاف عقاید اسلامی و شبهات و مغالطه هاست، دوری و پرهیز کنند. خریدن، نگهداری و حفظ اینگونه کتب برای آنها جایز نیست؛ بلکه واجب است، این کتابها را از بین ببرند. (4)

    در ادامه بحث ذکر دو نکته ضروری است:
    ۱- در بحث کتب ضلال، دفاع از عقاید مردم در مرتبه اول به عهده علما است که با پاسخ به شبهات از انحراف آنان جلوگیری کنند.
    ۲- خود مردم باید احتیاط لازم را در دریافت مطالب به کار گیرند. همانطور که در خوردن غذا باید دقت کافی بنمایند و از هر غذای آلودهای استفاده نکنند. و قرآن میفرماید: فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ (عبس/۲۴)، همچنین نسبت به واردات قلبی و ذهنی خود نیز حساس باشند. (5) پس هر مطلبی را نباید گوش کرد؛ چه بسا منحرف کننده باشد و توان دفع آن را نداشته باشد. آری اگر آمادگی لازم را پیدا نمود می تواند وارد مباحث و اندیشه های دیگر گردد. همانطور که اگر کسی شنا بلد نیست نباید خود را به آب بزند بلکه اول باید آموزش لازم را ببیند آنگاه وارد استخر عمیق گردد.



    پی نوشت:
    1. آزادي از نظر استاد مطهري، حسين يزدي، ص 266، انتشارات صدرا، 1379، چاپ اول.
    2 . سوره رعد، آيه 7.
    3 . سوره اسراء، آيه 9.گفتار و كتب ضالّه
    4.موسوی خمینی، تحریر الوسیله، ج ۱، ص۴۹۸
    5.کاشانی، تفسیر صافی، ج۵، ص۲۸۷



    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ در ساعت ۰۹:۵۳

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    آیا فیلترینگ باعث کاهش میل مردم به استفاده میشود؟ میتوانید اثبات کنید؟
    حد اقل مطلب این است که فضای عمومی از برخی از آسیب ها حفظ می شود و یک نوع مصونیتی برای عمده افراد جامعه ایجاد می شود.
    برای وضوح بیشتر مطلب به این مقدمه توجه بفرمایید: نوجوانی برای یک تحقیق کلاسی وارد اینترنت می شود به محظ سرچ کلمه مورد نیاز یک سری عکس ها و مطالبی برای او نمایش داده می شود برای اطلاع بیشتر صفحه را باز می کند و با منظره تحریکی یا مطلب مسمومی یا ... مواجه می شود تمام شرایط برای ادامه مسیر برای فرد باز است تحریکات شیطانی به حد نهایت خود می رسد اگر این داستان در بارهای دیگر مراجعه این نوجوان به اینترنت ادامه یابد چه تضمینی برای گمراه نشدن او می تواند باشد.
    نوجوانی که نه به منظور انحراف بلکه به صرف یک تحقیق علمی وارد اینترنت می شود و زمینه انحراف او فراهم می شود و ...
    فیلترینگ به مثابه یک ماسک مجانی برای افراد در یک فضای پر از ویروس های مختلف و کشنده است .
    عقل ایجاب می کند متولیان یک جامعه که از یک خرد فرهنگی برتری برخوردارند و از فضای مسموم جایی خبر دارند یک سطح عمومی از مصونیت را برای افراد آن جامعه ایجاد کرده تا عموم از خطر دور بمانند حال اگر کسی خواست در این فضای مسموم ماسک از صورت بردارد و آزادانه!! تنفس کند دیگر مقصر اوست و هیچ کس فردی را مجبور به سالم ماندن نمی کند.
    البته همین سطح از مصونیت عمومی- با توجه به رفع فیلترینگ با کمترین هزینه- عقلایی بوده و نتایج درخور و شایسته ای داشته چه بسا که اکثر مردم برای این فیلترینگ حریم قایل شده و چه بسا کسانی به خاطر عدم آشنایی و برخی برای هزینه کمتر از این سد امنیت اخلاقی و عقیدتی عبور نمی کنند
    شاهد بر آنكه حرمت كتب ضالّه و فیلترینگ اینترنت مي‎تواند مؤثر در عدم نشر آنها باشد عملكرد دولت‎هاي غربي است مشاهده مي‎كنيد در جوامع غربي براي تبليغات اسلامي محدوديت‎هاي زيادي قائل مي‎گردند و حتي آزادي‎هاي مسلمانان تابع كشورهاي غربي را محدود مي‎سازند از باب نمونه مي‎توان به منع انتشار كتاب دانشمند محترم آقاي روژه گارودي اشاره كرد كه توسط دولت‎هاي غربي از رواج آن جلوگيري به‎عمل آمد و نويسنده آن به مجازات‎هايي دچار گرديد. اين كتاب كه در نقد صهيونيسم نوشته شده بود در ميان هزاران كتابي كه در ترويج صهيونيسم و يهود نوشته مي‎شود و تبليغات گسترده‎اي كه در راديو تلويزيون و اينترنت از صهيونيسم به‎عمل مي‎آيد اقدامي قابل توجه نبود ولي ملاحظه شد كه دولت‎هاي غربي همين اقدام را نيز اثربخش تلقي كردند. و لذا با آن به مقابله برخاستند و حتي منع اين يك كتاب را هم نتيجه‎بخش دانستند بنابراين چنان نيست كه فیلترینگ و منع از نشر كتب و نوشتارها در عصر اينترنت بي‎ثمر باشد.




  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    221 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7884



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    فیلترینگ سایت های مخرب اجتماعی و اعتقادی از باب تحریم کتب ضاله است.
    تا چندی پیش که منبع اصلی نشر عقاید خرافی و گمراه کننده نوشته جات مکتوب بود شرع مقدس نوشتن و نشر و خرید و فروش و نگه داری این گونه کتاب ها را حرام می دانست و امروزه که نوع این نشر و اشائه گسترش یافته و به نوار و سی دی و ماهواره و اینترنت کشیده شده است حکم حرمت درباره آن ها نیز جاری می شود.
    پس پاسخ به سوال شما در گرو درک صحیح حکم و علت حکم به تحریم کتب ضاله است.
    استاد مطهري(ره) در اين زمينه مي‎گويد: «اغوا و اغفال يعني كاري تؤام با دروغ، تؤام با تبليغات نادرست انجام دادن. مثلاً فرض كنيد كسي قسمتي از جمله‎اي يا آيه‎اي را حذف كند و قسمتي را خود به آن اضافه كند و بعد اين عبارت تحريف شده را به‎عنوان حجت مطرح كنديا آن‎كه از مسائل تاريخي قسمت‎هايي را حذف كند و بعد با استفاده از اين اطلاعات ناقص، نتايج دلخواه خودش را بگيرد و يا في‎المثل ادعاي علمي بودن داشته باشد و حال آن‎كه حرفش اساساً تحريف علم باشد. اغفال كردن به هيچ عنوان نمي‎تواند و نبايد آزاد باشد اين‎كه در اسلام خواندن , خريد و فروش كتب ضلال حرام است و اجازه فروش هم داده نمي‎شود بر اساس همين ضرر اجتماعي است»[1]دقت در كلام ايشان نشان مي‎دهد كه از ديدگاه شهيد مطهري كتب ضلال آنهايي هستند كه رويكردي علمي به مسائل نداشته‎اند بلكه بر اساس تحريف و اغوا و اغفال مردم شكل گرفته‎اند و هدف اصلي از تأليف آنها پيشبرد علم و دانش نيست بلكه اغواي مردم و دست‎يابي به منافع و مقاصد تأليف‎كنندگان و ترويج كردن آن كتب است و دليل اصلي حرمت آنها همين زيان اجتماعي كتب مذكور است يعني از آن‎جهت كه اين كتب مايه اضلال جامعه و در نهايت موجب ضرر اجتماعي و زيان مردم مي‎گردد چاپ و نشر چنين كتبي در اسلام ممنوع شمرده شده است و حرمت كتاب سلمان رشدي از سوي امام امت در همين راستا بود يعني از آن‎رو كه با اغواگري و تبليغات انحراف گرايانه تأليف شده بود حرام گرديد چرا كه هدف اصلي دين الهي و انبياء الهي هدايت جامعه و نجات آنها از گمراهي بوده است و لذا قرآن مي‎فرمايد: «و لِكُلّ قَومٍ هادٍ»[2] هر قومي داراي هادي و راهنمايي از سوي خدا بوده‎اند و درباره قرآن كتاب آسماني اسلام مي‎فرمايد: «إَنَّ هذا القُرآن يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَم»[3] قرآن رهبري مي‎كند به آنچه استوارتر است.با توجه به آنكه اسلام نمي‎تواند نسبت به هدايت و گمراهي انسان‎ها بي‎تفاوت باشد آنچه را كه مايه گمراهي آدمي مي‎گردد مانند اغواگري و ترويج تحريفات ممنوع كرده است و آنچه را كه مايه هدايت يافتن او مي‎شود مانند انديشه و تفكر، آزاد نموده است. از اين‎رو در اسلام بر علم اندوزي بسيار تأكيد شده است و از پيروي‎هاي كوركورانه به‎شدت پرهيز داده شده است.
    توضيح اينكه : همانگونه كه جسم انسان ها از نظر قدرت و توان مختلف است ، مثلاً بعضى قدرت تحمل دويست كيلو بار را دارند و بعضى حتى قدرت تحمل پنج كيلو بار را ندارند، فكر انسان ها نيز تفاوت دارد. بعضى توان حل يك مساله ساده ى رياضى را ندارند و بعضى همچون كامپيوتر نيرومند، مشكل ترين مسايل رياضى را در چند لحظه حل مى كنند.
    مطالعه ى كتاب هاى گمراه كننده براى دانشمندان كه توان فكرى و قدرت تحقيق و بررسى دارند، اشكال ندارد چرا كه آنها با مطالعه و تحقيق ، حق و باطل را از همديگر تشخيص مى دهند.
    ولى مطالعه آن كتاب ها و يا شنيدن گفتار گمراه كننده براى افرادى كه فكر ناتوان و دانش اندك دارند، مسموم كننده و خطرناك است .
    چنانكه در تاريخ ديده مى شود دشمنان با انتشار كتب گمراه كننده مردم را از راه حق باز داشته و به سوى باطل مى كشانند به عنوان نمونه :
    وقتى كه اسلام ظهور كرد دانشمندان يهود موقعيت خود را در خطر ديدند، لذا اوصافى را كه درباره ى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله در تورات آمده بود تغيير دادند و صفاتى ضد آن را در تورات نوشتند تا عوام يهود به سوى اسلام جذب نشوند. قرآن در سرزنش آنان مى فرمايد:
    فَوَيلٌ لِلذّينَ يَكتُبُون الكِتابَ بِاَيديهِم ثمّ يَقولونَ هذا من عنداللّه لِيَشتروا بِه ثَمَناً قَليلاً فَويل لَهم ممّا كَتَبت اَيديهم و وَيل لَهم ممّا يَكسِبون واى بر آنها كه مطالبى با دست خود مى نويسند سپس آن را به خدا نسبت مى دهند تا به بهاى كمى آن را بفروشند. واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند و واى بر آنها از آنچه از اين راه به دست آوردند.
    امام جواد عليه السلام مى فرمايد:
    مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس ؛ كسى كه به (گفتار) گوينده اى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مى گويد شنونده ى او خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مى گويد شنونده ى او شيطان را عبادت نموده است .
    حضرت امام خمینی(ره) میفرماید: اگر هدف و منظور صحیح و درستی بر نگهداری، خواندن و تعلیم و تعلم کتابهای گمراه کننده مترتب نباشد، حکم تمامی این عناوین حرمت است. اگر کسی مثلا به منظور ابطال ادله نویسندهِ کتابی و رد و نقض مطالب آن، کتاب مفسد و گمراه کننده ای را مطالعه کند، یا نگه دارد، یا بخرد و خود او هم کاملا از خطر انحراف و گمراهی به وسیله مطالب این کتاب در امان باشد، در این صورت اشکالی بر عمل او مترتب نیست. در غیر این صورت کسی حق نگهداری و مطالعه اینگونه کتابها را ندارد.
    همچنین می فرماید: بر اکثر مردم عادی که خطر لغزش و گمراهی در آنها زیاد است، لازم است از کتابهایی که مشتمل بر مطالب خلاف عقاید اسلامی و شبهات و مغالطه هاست، دوری و پرهیز کنند. خریدن، نگهداری و حفظ اینگونه کتب برای آنها جایز نیست؛ بلکه واجب است، این کتابها را از بین ببرند. (4)

    در ادامه بحث ذکر دو نکته ضروری است:
    ۱- در بحث کتب ضلال، دفاع از عقاید مردم در مرتبه اول به عهده علما است که با پاسخ به شبهات از انحراف آنان جلوگیری کنند.
    ۲- خود مردم باید احتیاط لازم را در دریافت مطالب به کار گیرند. همانطور که در خوردن غذا باید دقت کافی بنمایند و از هر غذای آلودهای استفاده نکنند. و قرآن میفرماید: فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ (عبس/۲۴)، همچنین نسبت به واردات قلبی و ذهنی خود نیز حساس باشند. (5) پس هر مطلبی را نباید گوش کرد؛ چه بسا منحرف کننده باشد و توان دفع آن را نداشته باشد. آری اگر آمادگی لازم را پیدا نمود می تواند وارد مباحث و اندیشه های دیگر گردد. همانطور که اگر کسی شنا بلد نیست نباید خود را به آب بزند بلکه اول باید آموزش لازم را ببیند آنگاه وارد استخر عمیق گردد.



    پی نوشت:
    1. آزادي از نظر استاد مطهري، حسين يزدي، ص 266، انتشارات صدرا، 1379، چاپ اول.
    2 . سوره رعد، آيه 7.
    3 . سوره اسراء، آيه 9.گفتار و كتب ضالّه
    4.موسوی خمینی، تحریر الوسیله، ج ۱، ص۴۹۸
    5.کاشانی، تفسیر صافی، ج۵، ص۲۸۷


    به نام خدا.

    سلام و ممنون از جوابتون.

    خوب با این حساب ، این آیه چطور میشه پس : " فبشر عبادالذین یستمعون القول و یتبعون احسنه " ؟ چطور میشه از احسن پیروی کرد ، وقتی جز یک اندیشه ، اندیشه ی دیگری منتشر نمیشه؟
    و یا این آیه " لا اکراه فی الدین " ؟ افراد یک جامعه ، مجبور خواهند بود از یک اندیشه پیروی کنند و مجبور میشن از روی اکراه هم شده ، اون رو قبول کنن.
    تو این آیه ها گروهی رو استثناء نکرده و نگفته فقط مثلا برای علما لا اکراه فی الدین هست و برای بقیه اکراه فی الدین! اتفاقا این حرف رو دقیقا کفار میزدن و میگفتن به برده ها و ... که شما سفیه هستید و نمیفهمید ، خدا هم تو قرآن گفته خودشون سفیه هستند که این حرف رو میزنند.

    ببخشید من یه نکته ای رو هم عرض بکنم ، بنده حرف علمای اسلام رو کلا نمیتونم قبول کنم چون معتقدم ممکنه اشتباه کرده باشن ( با حفظ احترام مخصوصا برای شهید مطهری و امام خمینی (ره) ولی حرفشون رو نمیتونم به عنوان حرف اسلام قبول کنم بلکه به عنوان برداشتشون از اسلام میتونم قبول کنم ) حالا اگر ممکنه فقط از قرآن و احادیث ائمه (ع) دلیل بهم بگید ممنون میشم.

    با تشکر ، ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    221 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7884



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها

    حد اقل مطلب این است که فضای عمومی از برخی از آسیب ها حفظ می شود و یک نوع مصونیتی برای عمده افراد جامعه ایجاد می شود.
    برای وضوح بیشتر مطلب به این مقدمه توجه بفرمایید: نوجوانی برای یک تحقیق کلاسی وارد اینترنت می شود به محظ سرچ کلمه مورد نیاز یک سری عکس ها و مطالبی برای او نمایش داده می شود برای اطلاع بیشتر صفحه را باز می کند و با منظره تحریکی یا مطلب مسمومی یا ... مواجه می شود تمام شرایط برای ادامه مسیر برای فرد باز است تحریکات شیطانی به حد نهایت خود می رسد اگر این داستان در بارهای دیگر مراجعه این نوجوان به اینترنت ادامه یابد چه تضمینی برای گمراه نشدن او می تواند باشد.
    نوجوانی که نه به منظور انحراف بلکه به صرف یک تحقیق علمی وارد اینترنت می شود و زمینه انحراف او فراهم می شود و ...
    فیلترینگ به مثابه یک ماسک مجانی برای افراد در یک فضای پر از ویروس های مختلف و کشنده است .
    عقل ایجاب می کند متولیان یک جامعه که از یک خرد فرهنگی برتری برخوردارند و از فضای مسموم جایی خبر دارند یک سطح عمومی از مصونیت را برای افراد آن جامعه ایجاد کرده تا عموم از خطر دور بمانند حال اگر کسی خواست در این فضای مسموم ماسک از صورت بردارد و آزادانه!! تنفس کند دیگر مقصر اوست و هیچ کس فردی را مجبور به سالم ماندن نمی کند.
    البته همین سطح از مصونیت عمومی- با توجه به رفع فیلترینگ با کمترین هزینه- عقلایی بوده و نتایج درخور و شایسته ای داشته چه بسا که اکثر مردم برای این فیلترینگ حریم قایل شده و چه بسا کسانی به خاطر عدم آشنایی و برخی برای هزینه کمتر از این سد امنیت اخلاقی و عقیدتی عبور نمی کنند
    شاهد بر آنكه حرمت كتب ضالّه و فیلترینگ اینترنت مي‎تواند مؤثر در عدم نشر آنها باشد عملكرد دولت‎هاي غربي است مشاهده مي‎كنيد در جوامع غربي براي تبليغات اسلامي محدوديت‎هاي زيادي قائل مي‎گردند و حتي آزادي‎هاي مسلمانان تابع كشورهاي غربي را محدود مي‎سازند از باب نمونه مي‎توان به منع انتشار كتاب دانشمند محترم آقاي روژه گارودي اشاره كرد كه توسط دولت‎هاي غربي از رواج آن جلوگيري به‎عمل آمد و نويسنده آن به مجازات‎هايي دچار گرديد. اين كتاب كه در نقد صهيونيسم نوشته شده بود در ميان هزاران كتابي كه در ترويج صهيونيسم و يهود نوشته مي‎شود و تبليغات گسترده‎اي كه در راديو تلويزيون و اينترنت از صهيونيسم به‎عمل مي‎آيد اقدامي قابل توجه نبود ولي ملاحظه شد كه دولت‎هاي غربي همين اقدام را نيز اثربخش تلقي كردند. و لذا با آن به مقابله برخاستند و حتي منع اين يك كتاب را هم نتيجه‎بخش دانستند بنابراين چنان نيست كه فیلترینگ و منع از نشر كتب و نوشتارها در عصر اينترنت بي‎ثمر باشد.


    به نام خدا.

    آمار و ارقامی هم در دست دارید که بتونه این رو ثابت کنه؟
    چون والا چیزی که بنده میبینم اینه که فیلترینگ هیچ سد خاصی برای مردم نیست (مخصوصا تو زمینه اینترنت) و به راحتی با خرج ماهیانه چند هزار تومن ، میشه وی پی ان تهیه کرد و به همه جا سفر کرد ( البته با سرعت کمتر ). و یا راه های مجانی هم هست مثل استفاده از نرم افزار های مجانی فیلتر شکن. مثلا از وقتی که فیسبوک رو فیلتر کردن ، تاثیری روی تعداد افراد جذب شده به این سایت نداشته و اتفاقا خیلی ها در همین زمان فیلتر بودن عضو شدن.

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    حد اقل مطلب این است که فضای عمومی از برخی از آسیب ها حفظ می شود و یک نوع مصونیتی برای عمده افراد جامعه ایجاد می شود.
    این حرف همیشه یک استدلالی بوده که مطرح میشده از طرف حکومت و برای اینکه عده ای آسیب نبینند، تمام جامعه را اجبار به استفاده نکردن می کردند. یعنی همیشه "دیدگاه صد در صدی" به وسیله اجبار را پیش می گرفتند. به نمونه های زیر و نتایجش دقت کنید:

    -حجاب: بعد انقلاب در امر حجاب، ما گفتیم حجاب فقط، چادر است و فشار ها و اجبارها برای احرای آن شروع شد. بگیر و ببند های عجیب. تا رسید به زمان اصلاحات که تا بحث آزادی مطرح شد، نوع حجاب ها نیز به شدت تغییر کرد و دیدگاه ها کامل تغییر کرد. حکومت نیز همان طور که دیدیم و می بینیم به قولی شروع کرد به "نرمش".
    -ویدئو:اجبار در استفاده نکردن از ویدئو چون ممکن بود استفاده بد شود. و بی نتیجه بودن و باز نرمش.
    - ماهواره: اجبار در استفاده نکردن از رسانه دیگر، به غیر از صدا و سیما. بگیر و ببند ها و طرح های مختلف برای جلوگیری از وارد نشدن و استفاده نکردن از آن توسط عموم. باز به خاطر همان دیدگاه. باز بی نتیجه ماندن و "نرمش". تا حتی آمار استفاده از این وسیله به حدود 71% در تهران رسیده است.
    -اینترنت: ایجاد محدودیت های بی خود برای دسترسی به سایتهای مختلف که جنبه مثبت و منفی را باهم دارند و به این بهانه که افرادی ممکن است استفاده بد از آن بکنند و چون نمی توانیم جلوی آنرا بگیریم، هیچ کس دیگر هم نباید استفاده کند. فشار ها جواب نداد. اعتماد ها از بین رفت و حتی آن سایت هایی را که شاید واقعا نیاز بود به فیلترینگ هم (مانند پورنوگرافی) الان به راحتی توسط هر شخصی به وسیله vpn ها و انواع هیلتر شکن ها قابل دستیابی است.

    تا کی این داستان ادامه خواهد داشت؟
    ویرایش توسط javadk1234 : ۱۳۹۲/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۹:۵۴
    وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا سوره فرقان-آیه 73
    و آنان -بندگان رحمان- كه چون به آيات پروردگارشان يادآور و پند داده شوند بر آنها مانند كران و كوران نيفتند- بلكه آنها را به گوش هوش بشنوند و به ديده بصيرت ببينند-



  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733



    سلام
    وظیفه حکومت اسلامی اینه که جلوی انحراف مردمش رو بگیره.
    فیلترینگ هم از جمله کارهایی ست که ذیل وظایف حکومت اسلامی تعریف میشه.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    221 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7884



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی نمایش پست ها
    سلام
    وظیفه حکومت اسلامی اینه که جلوی انحراف مردمش رو بگیره.
    فیلترینگ هم از جمله کارهایی ست که ذیل وظایف حکومت اسلامی تعریف میشه.
    به نام خدا.

    علیک السلام.

    دلیل؟ ( فقط قرآن و روایت معصومین )

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    دلیل؟ ( فقط قرآن و روایت معصومین )
    دلیل نقلی الان خاطرم نیست که ذکر کنم.
    اما برای دلیل عقلی، تمام دلایلی که ضرورت وجود حکومت اسلامی رو بیان می کنند.

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود