جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلایل جهر به بسم الله در سیره نبوی چیست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    دلایل جهر به بسم الله در سیره نبوی چیست ؟




    جهر به بسم الله را در روایات رسول الله و سیره آن حضرت را توضیح دهید
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط هیوا نمایش پست ها
    جهر به بسم الله را در روایات رسول الله و سیره آن حضرت را توضیح دهید
    «جهر» اصطلاحی است فقهی به معنی آشکار ساختن، و مقابل اصطلاح «اخفاء» به معنی پنهان کردن به کار می‌رود. جهر به «بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی بلند خواندن این آیه شریفه در آغاز نماز. این عمل بنا بر اعتقاد مذهب شیعه یکی از نشانه‌های مؤمنان است.
    فقهای اسلامی علاوه بر واجب‌دانستن جهر بسم الله در تلاوت حمد و سوره در رکعت اول و دوم نمازهای واجب جهری، حکم به استحباب این عمل در تمامی نمازهای واجب غیر جهری و نمازهای مستحبی داده‌اند. روایات اهل بیت علیهم السلام نیز حاکی از وجوب تلاوت بسم الله با صدای بلند در آغاز سوره‌های نماز است.
    بر خلاف آنان، بسیاری از علمای اهل سنت به عدم جهر و بلند نخواندن بسم الله فتوی داده‌اند.
    با این حال، فخر رازی، یکی از علمای سنی، در تفسیر خود چنین می‌نویسد:«جهر به بسم الله سنت است.»
    او آن‌گاه برای اثبات مدّعای خود هفت دلیل می‌آورد و در یکی از دلایلش می‌گوید:«نقل است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در نماز های خود بسم الله را با جهر و بلند می‌خواند. در روایات چنین آمده است که عمر، ابن عباس و ابن زبیر نیز بسم الله را بلند می‌خواندند.
    همچنین نقل است که علی بن ابی طالب نیز پیوسته بسم الله را با جهر تلاوت می‌کرد. این مطلب به تواتر ثابت است و هر کس در دین خود به علی بن ابی طالب اقتدا کند، هدایت یافته است؛ دلیلش هم این حدیث نبوی که فرمود:«اللهم ادر الحق مع علیّ حیث دار»( خدایا حق را به هر سو که علی می‌گردد بگردان.) »

    منابع:
    جواهر کلام، ج 9، ص 385؛ وسائل الشیعه، ‌ج 4، ص 745
    تفسیر فخر رازی، ‌ج 1، ص 203


    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  4. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود