صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا عاص بن وائل ابتر شد؟ سوالی بی جواب در مورد سوره کوثر!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    توحید
    نوشته
    45
    حضور
    1 روز 22 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    70

    آیا عاص بن وائل ابتر شد؟ سوالی بی جواب در مورد سوره کوثر!




    قرآن در سوره کوثر می فرماید:
    بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطيْنَك الْكَوْثَرَ(1) فَصلّ‏ِ لِرَبِّك وَ انحَرْ(2) إِنَّ شانِئَك هُوَ الأَبْترُ(3)
    معنا:
    ما به تو كوثر(خير و بركت فراوان) عطا كرديم(1) اكنون كه چنين است براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن(2) مسلما دشمن تو ابتر و بلا عقب است(3)

    در واقع آیه سوم سوره کوثر یک پیشگویی در مورد دشمن پیامبر اسلام است(که دشمن پیامبر به صورت عام و یا خاص مقطوع النسل هستند) من برای این که \ عقایدم را محکم کنم به دنبال دلایل درستی این پیشگویی گشتم، اما هر چه بیشتر گشتم، بیشتر به این نتیجه رسیدم که پیشگویی قرآن در این آیه اشتباه از آب در آمده است.
    در زیر سه تفسیر مهم از تفاسیر مختلف و دلایل رد آن ها را می آورم:
    آ) تفسیر شهید مطهری ذیل آیه سوم سوره کوثر:
    «پيغمبر! به تو گفتند ابتر، گفتند دنباله ات قطع شد، ان شأنئك هوالابتر آن بدبختي كه تو را ابتر مي خواند و دشمن مي دارد، ابتر منحصرا خود اوست. تاريخ گفته است كه اين از معجزات قرآن است. اين سخن را عاص بن وائل سهمي پدر عمر و عاص به پيغمبر اكرم گفت و اين آيه اشاره به او مي كند و او در زماني كه اين سخن را گفت، پسرها داشت، ولي يك قرن و دو نسل بيشتر نگذشت كه نسل او بكلي منقطع شد و كسي از او باقي نماند.»

    دلیل رد:
    متاسفانه طبق اسنادی که من به دست آورده ام این گفته ی شهید مطهری که «يك قرن و دو نسل بيشتر نگذشت كه نسل او(عاص بن وائل) بكلي منقطع شد و كسي از او باقي نماند.» کاملا اشتباه است:
    ـ ابوالقاسم حمزة بن یوسف بن ابراهیم بن احمد سهمی قرشی جرجانی، مکنی به ابونصر، مؤلف مشهور کتاب تاریخ جرجان یا معرفت علماء اهل جرجان، از مورخین، تذکره نویسان، محدثین و راویان بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری بود. جد بزرگش هشام بن عاص بن وائل از اصحاب رسول الله و برادر عمرو عاص معروف بود. سهمی در سال 354 ه.ق در جرجان متولد گردید ـ 1ـ
    ـ ابواسحاق ابراهیم بن موسی بن ابراهیم احمد بن محمد بن عبدالله بن هشام بن عاص سهمی گرگانی: نویسنده بزرگ اخبار و فقه در سال 324 هجری درگذشت ـ2ـ
    دو سند بالا نشان می دهد که نوادگان عاص بن وائل حتی در گرگان خودمان تا قرن چهارم هجری زندگی می کردند
    البته صفحات عربی پر است از نام هایی که نشان می دهد نسل عاص بن وائل تا سال ها ادامه پیدا کرده است:
    ـ عمرو بن شعيب بن محمد بن عبدالله بن عمرو بن العاص ـ3ـ
    ـ عمرو بن شعيب بن محمد بن عبدالله بن عمرو بن عاص ابوابراهيم و ابوعبدالله قرشي سهمي حجازي ـ4ـ
    وغیره
    تا به حال که من ندیده ام در جایی با دلایل تاریخی بگویند فلانی پسر فلانی آخرین نفر از نسل عاص بن وائل بود و در فلان سال مرد و پیشگویی قرآن درست از آب درآمد هر چه شنیده ام سخنانی بی دلیل بوده است ـ لطفا اگر سندی دارید ارائه بدهید

    ب) تفسیر المیزان ذیل آیه سوم سوره کوثر:
    «و روايات هم بسيار زياد رسيده كه سوره مورد بحث در پاسخ كسي نازل شده كه رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) را به اجاق كوري زخم زبان زد و اين زخم زبان هنگامي بود كه قاسم و عبد الله دو فرزندان رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) از دنيا رفتند ، پس با اين بيان روشن شد كه سخن آن مفسر كه گفته : منظور صاحب اين زخم زبان از كلمه ابتر بريدگي از مردم يا انقطاع از خير بوده و خداي تعالي در رد گفتارش فرموده او خودش منقطع از هر چيز است سخن بي وجهي است .
    ان شانئك هو الابتر كلمه : شاني‏ء به معناي دشمن خشمگين ، و كلمه أبتر به معناي اجاق كور است ، و اين كسي كه چنين زخم زباني به آن جناب زده بود عاصي بن وائل بوده .
    بعضي گفته‏اند : مراد از ابتر منقطع از خير ، و يا منقطع از قوم خويش است ، كه خواننده توجه فرمود اين قول با روايات شان نزول نمي‏سازد .
    و در الدر المنثور است كه ابن سعد و ابن عساكر از طريق كلبي از ابي صالح از ابن عباس روايت كرده‏اند كه گفت : بزرگترين فرزند رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) قاسم ، سپس زينب ، و آنگاه عبد الله ، و پس از او ام كلثوم ، و آنگاه فاطمه و در آخر رقيه بود ، قاسم از دنيا رفت و اولين كس از فرزندان آن جناب بود كه در مكه از دنيا رفت ، و بعد از او عبد الله از دنيا رفت ، و عاصي بن وائل سهمي گفت : نسل او قطع شد ، پس او أبتر و بي عقب است ، در
    پاسخش خداي تعالي اين آيه را فرستاد كه خود عاصي بن وائل ابتر و بدون عقب است .
    و در همان كتاب است كه زبير بن بكار و ابن عساكر ، از جعفر بن محمد از پدرش روايت كرده‏اند كه فرمود : قاسم پسر رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) در مكه از دنيا رفت و بعد از دفن جنازه آن جناب رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) به عاصي بن وائل و پسرش عمرو برخورد ، عاصي وقتي رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) را از دور ديد گفت : الآن زخم زباني به او مي‏زنم ، همين كه آن جناب نزديك شد ، گفت : چه خوب شد كه اجاقش كور شد ، در پاسخ او اين آيه نازل شد : ان شانئك هو الابتر .
    و نيز در همان كتاب است كه ابن ابي حاتم از سدي روايت كرده كه گفت : قريش را رسم چنين بود كه وقتي فرزند ذكور كسي مي‏مرد مي‏گفتند : بتر فلان ، و چون فرزند رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) از دنيا رفت عاصي بن وائل گفت بتر يعني فرزند ذكورش مرد ، و اين فرد ( رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) از همه بيشتر بتر شد ، ( چون هيچ فرزند ذكور برايش نماند) .»

    دلیل رد:
    همانطور که مشاهده فرمودید آیت الله طباطبایی گرچه معتقد است که معنای «ابتر» همان مقطوع النسل فیزیکی است اما اصلا به این نپرداخته که آیا پیشگویی قرآن درست از آب در آمد یا خیر.
    اما با دلایلی که در بالا آمد مشخص است که دلیلی بر مقطوع النسل شدن عاص بن وائل وجود ندارد.

    ت) تفسیر نمونه ذیل سوره کوثر:
    «قرآن مجيد نازل شد و بطرز اعجازآميزى در اين سوره به آنها پاسخ گفت ، و خبر داد كه دشمنان او ابتر خواهند بود ، و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد ، بشارتى كه در اين سوره داده شده از يكسو ضربه‏اى بود بر اميدهاى دشمنان اسلام ، و از سوى ديگر تسلى خاطرى بود به رسول الله (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) كه بعد از شنيدن اين لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاكش غمگين و مكدر شده بود.
    قابل توجه اينكه : ابتر در اصل به معنى حيوان دم بريده است و انتخاب اين تعبير از سوى دشمنان اسلام به منظور هتك و توهين بود ، و تعبير شانى‏ء بيانگر اين واقعيت است كه آنها در دشمنى خود حتى كمترين ادب را نيز رعايت نمى‏كردند ، يعنى عداوتشان آميخته با قساوت و رذالت بود ، در حقيقت قرآن مى‏گويد : اين لقب خود شما است نه پيغمبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏).
    از سوى سوم خبر مى‏دهد كه دشمنان او ابتر و بلا عقب خواهند بود ، اين پيشگوئى نيز تحقق يافت ، و چنان دشمنانش تار و مار شدند كه امروز اثرى از آنها باقى نمانده است ، در حالى كه طوائفى همچون بنى اميه و بنى عباس كه به مقابله با پيغمبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) و فرزندان او برخاستند روزى آنقدر جمعيت داشتند كه فاميل و فرزندان آنها قابل شماره نبود ، ولى امروز اگر هم چيزى از آنها باقى مانده باشد هرگز شناخته نيست .»

    دلیل رد:
    بر خلاف تفسیر آیت الله طباطبایی و تفسیر شهید مطهری که ابتر را به مقطوع النسل فیزیکی تعبیر می کنند آیت الله مکارم شیرازی نظر دیگری دارد:
    «اين پيشگوئى نيز تحقق يافت ، و چنان دشمنانش تار و مار شدند كه امروز اثرى از آنها باقى نمانده است ، در حالى كه طوائفى همچون بنى اميه و بنى عباس كه به مقابله با پيغمبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسل م‏) و فرزندان او برخاستند روزى آنقدر جمعيت داشتند كه فاميل و فرزندان آنها قابل شماره نبود ، ولى امروز اگر هم چيزى از آنها باقى مانده باشد هرگز شناخته نيست.»
    ـ اولا این که اثری از آثار دشمنان باقی نمانده یک گزاره اشتباه است، و همان گروه هایی که در صدر اسلام مخالف شیعه بوده اند هنوز هم مخالف ومعانداند: وهابیون، اسرائیل
    ـ ثانیا معلوم نبودن ادامه نسل بنی امیه و بنی عباس در زمان حال(بر فرض درست بودن این نظر) اصلا موضوعیتی ندارد زیرا که بسیاری از افراد بوده اند که جزوه بنی امیه نبوده اند(همانند شمر و عمر بن سعد و غیره) اما آلت دست بنی امیه یا بنی عباس بوده اند و در دشمنی با شیعیان از بنی امیه و بنی عباس پیشی گرفتند. ضمنا اگر بنی امیه یا بنی عباس حکومت را در دست نمی گرفتند بنی زید یا بنی امر این کار را انجام می دادند(همانند فرزندان زبیر).
    پس معلوم شد که بنی امیه یا بنی عباس ابدا موضوعیتی ندارند و همان فکر بنی امیه و بنی عباس همین الان(سال هزار و سیصد و نود و دو هجری شمسی) در سوریه با نام القاعده در حال مبارزه برای تشکیل خلافت اسلامی است و هرگز از میان نرفته است.

    در نتیجه به نظر من چه ابتر را به مفهوم مقطوع النسل فیزیکی بگیریم چه به معنای مقطوع النسل فکری، پیشگویی قرآن درست اصلا قابل سنجش نیست و هیچ ارزشی ندارد.
    اگر دلیلی به جز احادیث دارید به من ارائه دهید.

    منابع:
    ـ1ـ دانشنامه گلستان مورخ اسفند 91 از موسسه میرداماد قابل تهیه است
    http://estarbad.blogfa.com/post-217.aspx
    ـ2ـ کتاب تاریخ پنج هزار ساله گرگان و استرآباد به تالیف اسداله معطوفی
    ویرایش توسط ma313 : ۱۳۹۲/۰۹/۲۸ در ساعت ۱۲:۰۳

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,550
    حضور
    175 روز 11 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344





    با نام و یاد دوست




    آیا عاص بن وائل ابتر شد؟ سوالی بی جواب در مورد سوره کوثر!







    کارشناس بحث: استاد مقداد


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط ma313 نمایش پست ها
    قرآن در سوره کوثر می فرماید:
    بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطيْنَك الْكَوْثَرَ(1) فَصلّ‏ِ لِرَبِّك وَ انحَرْ(2) إِنَّ شانِئَك هُوَ الأَبْترُ(3)
    معنا:
    ما به تو كوثر(خير و بركت فراوان) عطا كرديم(1) اكنون كه چنين است براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن(2) مسلما دشمن تو ابتر و بلا عقب است(3)

    در واقع آیه سوم سوره کوثر یک پیشگویی در مورد دشمن پیامبر اسلام است(که دشمن پیامبر به صورت عام و یا خاص مقطوع النسل هستند) من برای این که \ عقایدم را محکم کنم به دنبال دلایل درستی این پیشگویی گشتم، اما هر چه بیشتر گشتم، بیشتر به این نتیجه رسیدم که پیشگویی قرآن در این آیه اشتباه از آب در آمده است.
    در زیر سه تفسیر مهم از تفاسیر مختلف و دلایل رد آن ها را می آورم:
    آ) تفسیر شهید مطهری ذیل آیه سوم سوره کوثر:
    «پيغمبر! به تو گفتند ابتر، گفتند دنباله ات قطع شد، ان شأنئك هوالابتر آن بدبختي كه تو را ابتر مي خواند و دشمن مي دارد، ابتر منحصرا خود اوست. تاريخ گفته است كه اين از معجزات قرآن است. اين سخن را عاص بن وائل سهمي پدر عمر و عاص به پيغمبر اكرم گفت و اين آيه اشاره به او مي كند و او در زماني كه اين سخن را گفت، پسرها داشت، ولي يك قرن و دو نسل بيشتر نگذشت كه نسل او بكلي منقطع شد و كسي از او باقي نماند.»

    دلیل رد:
    متاسفانه طبق اسنادی که من به دست آورده ام این گفته ی شهید مطهری که «يك قرن و دو نسل بيشتر نگذشت كه نسل او(عاص بن وائل) بكلي منقطع شد و كسي از او باقي نماند.» کاملا اشتباه است:
    ـ ابوالقاسم حمزة بن یوسف بن ابراهیم بن احمد سهمی قرشی جرجانی، مکنی به ابونصر، مؤلف مشهور کتاب تاریخ جرجان یا معرفت علماء اهل جرجان، از مورخین، تذکره نویسان، محدثین و راویان بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری بود. جد بزرگش هشام بن عاص بن وائل از اصحاب رسول الله و برادر عمرو عاص معروف بود. سهمی در سال 354 ه.ق در جرجان متولد گردید ـ 1ـ
    ـ ابواسحاق ابراهیم بن موسی بن ابراهیم احمد بن محمد بن عبدالله بن هشام بن عاص سهمی گرگانی: نویسنده بزرگ اخبار و فقه در سال 324 هجری درگذشت ـ2ـ
    دو سند بالا نشان می دهد که نوادگان عاص بن وائل حتی در گرگان خودمان تا قرن چهارم هجری زندگی می کردند
    البته صفحات عربی پر است از نام هایی که نشان می دهد نسل عاص بن وائل تا سال ها ادامه پیدا کرده است:
    ـ عمرو بن شعيب بن محمد بن عبدالله بن عمرو بن العاص ـ3ـ
    ـ عمرو بن شعيب بن محمد بن عبدالله بن عمرو بن عاص ابوابراهيم و ابوعبدالله قرشي سهمي حجازي ـ4ـ
    وغیره
    تا به حال که من ندیده ام در جایی با دلایل تاریخی بگویند فلانی پسر فلانی آخرین نفر از نسل عاص بن وائل بود و در فلان سال مرد و پیشگویی قرآن درست از آب درآمد هر چه شنیده ام سخنانی بی دلیل بوده است ـ لطفا اگر سندی دارید ارائه بدهید
    با عرض سلام و ادب

    در رابطه با مطالبی که آورده اید در رابطه با عدم تحقق پیشگویی قرآن در مورد ابتر بودن عاص بن وائل،چند نکته خدمت شما عرض می کنم:

    اولاً مطالبی که بیان کرده اید و مطالب مندرج در لینکی که معرفی کرده اید،هیچ سندی ندارند.در متن شما هم با اینکه در متنی که بعنوان رد تفسیر شهید مطهری آورد ه اید،چندین شماره را بعنوان پاورقی ذکر کردهاید،ولی منبعی معرفی نکرده اید.
    حال آنکه در برخی منابع تاریخی تصریح شده است که هشام بن عاص در یکی از جنگ ها کشته شد در حالی که فرزندی نداشت.
    ابن سعد در معرفی این شخص می گوید:
    « هشام بن عاص‏ ابن وائل بن هاشم بن سعيد بن سهم. مادرش ام حرمله دختر هشام بن مغيرة بن عبد الله بن عمر بن مخزوم است. او هم از كسانى است كه از دير باز در مكه مسلمان شد و در هجرت دوم به حبشه رفت و چون شنيد كه پيامبر (ص) به مدينه هجرت فرموده‏اند، به مكه برگشت تا به مدينه برود و به پيامبر ملحق شود، ولى پدر و خويشانش او را در مكه زندانى كردند و او پس از جنگ خندق خود را به مدينه به حضور پيامبر (ص) رساند و در جنگهاى پس از خندق شركت داشت. او از برادرش عمرو بن عاص كوچكتر بود و نسلى از او باقى نمانده است.(1)

    ثانیاً این شخصیت هایی که شما بعنوان نسل هشام بن عاص بن وائل معرفی کرده اید،صرف نظر از اینکه سندی ندارند،این احتمال وجود دارد که شباهت اسمی دلیل این برداشت شما شده باشد. چونما در منابع تاریخی با شخصیت هایی مواجه می شویم که اسمشان«هشام بن عاص» بودهاست،اما نه هشام بن عاص بن وائل.به نمونه زیر توجه کنید:
    هشام بن يحيى‏ ابن هشام بن عاص بن هشام بن مغيرة بن عبد الله بن عمر بن مخزوم. مادرش ام حكيم دختر ابو حبيب بن امية بن ابى حذيفة بن مغيرة بن عبد الله بن عمر بن مخزوم است. هشام بن يحيى اين فرزندان را آورده است. يحيى، عبد الرحمان، اسماعيل كه مادرشان ام حكيم دختر خالد بن هشام بن عاص بن هشام بن مغيره است.(2).

    ثالثاً بر فرض که این اشخاص از نسل عاص بن وائل باشند،نهایتاً شما تا قرن چهار و پنج ادعای (البته بدون سندد و مدرک) وجود نسلی از عاص بن وائل دارید.

    رابعاً اگر برای عمرو بن عاص نسلی تصور کنیم،باید توجه کنیم که در اینکه عمرو فرزند عاص باشد با تردید جدی مواجه است.چرا که طبق نقل منابع متعدد عمرو زنا زاده بود.در منابع اینگونه آمده است:
    مادر عمرو بن عاص، لیلى عنزیه است، که در شهر مکه مشهورترین زناکار و ارزانترین فاحشه بود!کلبى از قول ابن هیثم نقل مى ‏کند که از جمله زنازادگان عمرو عاص است.پس از آنکه عمرو متولد شد پنج نفر از کسانى که با مادر او همبستر شده بودند، ادعاى فرزندى او را نمودند، ولى مادرش لیلى او را به عاص ملحق کرد، چون عمرو به او شباهت زیادى داشت، و عاص به لیلى بیش از بقیه پول مى ‏داد.
    اروى دختر حارث بن عبدالمطلب، در مجلس معاویه به عمرو عاص مى ‏گوید:
    اى پسر زناکار! تو سخن مى ‏گوئى؟ در حالیکه مادرت مشهورترین زناکار مکه بود، و حریص به زنا دادن و اجرت گرفتن بود، به جایت نشین و پستى و رسوائى خود را به یاد بیاور! به پستى و بى پدرى خودت فکر کن، بخدا قسم تو در میان قریش اصل و حسبى ندارى و بى آبرو هستى.! تو همان هستى که شش نفر از مردان قریش ادعاى فرزندى تو را کردند.(3)

    پی نوشتها:
    (1). الطبقات‏الكبرى،محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى‏،ج‏4،ص:172
    (2). همان. ج‏6،ص:360.
    (3). بلاغات النساء صفحه 27؛ عقد الفريد ج1ص164.

    آیا عاص بن وائل ابتر شد؟ سوالی بی جواب در مورد سوره کوثر!
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    توحید
    نوشته
    45
    حضور
    1 روز 22 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    70



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    اولاً مطالبی که بیان کرده اید و مطالب مندرج در لینکی که معرفی کرده اید،هیچ سندی ندارند.
    اگر چهار سند شما را قانع نکرد مشکلی نیست در صفحات عربی اسناد بسیاری برای اثبات حرف من وجود دارد:

    ـ3ـ هو أبو القاسم حمزة بن يوسف بن إبراهيم بن موسى بن إبراهيم بن محمد بن أحمد بن عبد الله بن هشام بن العاص بن وائل القرشي السهمي
    http://www.yasoob.com/books/htm1/m024/28/no2823.html

    ـ4ـ أبو يعقوب يوسف بن إبراهيم بن موسى بن إبراهيم بن محمد بن أحمد بن عبدالله بن هشام بن العاص بن وائل بن سهم السهمي القزاز (القرشي)
    http://www.gazzaz.net/tree.php?tbl=media&blobno=506

    ـ5ـ يوسف بن إبراهيم بن موسى بن إبراهيم بن محمد بن أحمد بن عبد الله بن هشام بن العاص
    http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=717&pid=366891

    ـ6ـ حمزة بن يوسف بن إبراهيم بن موسى بن إبراهيم بن محمد بن أحمد بن عبداللّه بن هشام بن العاص بن وائل القرشي السهمي
    >> تاریخ جرجان جلد 1 ص 12
    http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Text/6163/1/12?ProjectID=16394

    ـ7ـ حمزة بن يوسف بن إبراهيم بن موسى بن إبراهيم بن أحمد بن محمد بن عبد الله بن هشام بن العاص بن وائل القرشي السهمي
    http://islamport.com/d/1/trj/1/138/3458.html

    ـ8ـ الجرجاني حمزة القرشي السهمي ت 345 من ذرية عبد الله بن هشام بن العاص بن وائل السهميله: تاريخ جرجان (ط)، ومسائل للدار قطني (ط).
    http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?p=1954627

    ـ9ـ
    يحيى بن القاسم بن عبد الله بن عمرو بن العاص
    عتبة بن عبد الله بن عمرو بن العاص
    زينب بنت محمد بن عبد الله بن عمرو بن العاص
    شعيب بن شعيب بن محمد بن عبد الله بن عمرو بن العاص بن وائل السهمي
    عمر بن شعيب بن محمد بن عبد الله بن عمرو بن العاص بن وائل السهمي
    عابدة بنت شعيب بن محمد بن عبد الله بن عمرو بن العاص بن وائل السهمي
    http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=243836

    ـ10ـ عمرو بن شعيب بن محمد بن عبدالله بن عمرو بن العاص
    تفسیر قرطبی ذیل آیه 29 سوره نساء
    http://www.iid-alraid.de/EnOfQuran/T.../qurtby083.htm

    ـ11ـ عمرو بن شعيب بن محمد بن عبدالله بن عمرو بن عاص ابوابراهيم و ابوعبدالله قرشي سهمي حجازي
    تاريخ ابن عساكر (ترجمه الحسين ع) ص 72
    http://www.bibaknews.com/lib.php?cod...08606&radif=85
    ویرایش توسط ma313 : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ در ساعت ۰۱:۱۲

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط ma313 نمایش پست ها
    اگر چهار سند شما را قانع نکرد مشکلی نیست در صفحات عربی اسناد بسیاری برای اثبات حرف من وجود دارد:

    ـ3ـ هو أبو القاسم حمزة بن يوسف بن إبراهيم بن موسى بن إبراهيم بن محمد بن أحمد بن عبد الله بن هشام بن العاص بن وائل القرشي السهمي
    http://www.yasoob.com/books/htm1/m024/28/no2823.html

    ـ4ـ أبو يعقوب يوسف بن إبراهيم بن موسى بن إبراهيم بن محمد بن أحمد بن عبدالله بن هشام بن العاص بن وائل بن سهم السهمي القزاز (القرشي)
    http://www.gazzaz.net/tree.php?tbl=media&blobno=506

    ـ5ـ يوسف بن إبراهيم بن موسى بن إبراهيم بن محمد بن أحمد بن عبد الله بن هشام بن العاص
    http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=717&pid=366891
    با عرض سلام و ادب

    دوست عزیز !

    اولاً بنده منکر وجود این شخصیت های نشدم که شما اسامی آنها را ذکر کرده اید.

    بنده عرض کردم طبق نقل و تصریح ابن سعد در الطبقات الکبری هشام بن عاص بدون فرزند در یکی از جنگ ها کشته شد.عمرو بن عاص هم که اصل اینکه فرزند عاص بوده یا نه تردید جدی دارد.

    ثانیاً بنده گفتم این احتمال وجود دارد که این شخصیت هایی که شما فرموده اید شباهت اسمی با هم داشته باشند.اینگونه موارد کم هم نیست.مثلاً ما در بین مورخین سه نفر به نام محمد بن جریر طبری داریم.در بین راویان سه نفر علی بن ابی طالب داریم.

    ثالثاً نکته مهمتر این است که نهایتاً تا قرن چهار یا پنج شاهد حضور افرادی از نسل عاص بن وائل هستیم.

    آیا عاص بن وائل ابتر شد؟ سوالی بی جواب در مورد سوره کوثر!
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط ma313 نمایش پست ها
    آیا عاص بن وائل ابتر شد؟ سوالی بی جواب در مورد سوره کوثر!
    با سلام.

    من با صحّت و سقم این مطالب که شما نقل کردید کار ندارم ولی باید دانست که معنای أبتر تنها این نیست که شخص منقطع النّسل و اجاقش کور باشه بلکه معنای فراتری داره و اون اینه که شخص به نتیجه و هدفش نرسه.

    اینکه یک نفر اجاقش کور باشه چندان مهم نیست، و شقاوتی برای او محسوب نمی‌شه،

    عمده اینه که انسان به هدف اصلی خلقت که سعادت جاویدان است برسه،

    خداوند می‌فرماید این شخص به اون هدف نمی‌رسه و نا فرجام است،

    به تعبیر استاد جوادی آملی:
    «انسان آلوده‌ای که کار باطل می‌کند یعنی هم «قُبح فعلی» دارد و هم «قُبح فاعلی»، أبتر است و هرگز به مقصد نمی‌رسد.

    مراد از أبتر بودن فاعل، تنها انقطاع نسل نیست؛ فاجعه‌ی دردبار آن است که انسان به مقصد و مقصود اصیل آفرینش خود دست نیابد،

    وگرنه عقیم شدن و انقطاع نسل، فاجعه‌بار نیست؛ به ویژه در جهان آخرت که سخنی از روابط نَسَبی نیست و هرکس مهمان عقاید، اخلاق و ارهای خویش است.» (تفسیر تسنیم، 298/1)

    و الله یقول الحقّ و هو یهدی السّبیل.


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    توحید
    نوشته
    45
    حضور
    1 روز 22 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    70



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    عمرو بن عاص هم که اصل اینکه فرزند عاص بوده یا نه تردید جدی دارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    ثالثاً نکته مهمتر این است که نهایتاً تا قرن چهار یا پنج شاهد حضور افرادی از نسل عاص بن وائل هستیم.
    من نتوانستم منظورم را درست منتقل کنم.
    من می گویم که اصلا معلوم نیست که عاص بن وائل ابتر شده است یا نه. یعنی پیشگویی قرآن اصلا قابل سنجش نیست. در نتیجه ارزشی ندارد.
    این غیر قابل سنجش بودن پیشگویی قرآن دلایل فراوانی دارد مثلِ:
    ـ احتمال یک ششم وجود دارد که عمرو عاص فرزند عاص بن وائل باشد.
    ـ ممکن است نام خیلی از افراد در تاریخ گم شده باشد. آیا نسل تمام اصحاب پیامبر امروزه مشخص هستند آیا نسل ابوذر، عمار یاسر، مقداد و... امروزه کاملا مشخص هستند؟! پس آن ها هم ابتر هستند؟
    ـ ممکن است نسل عاص بن وائل وجود داشته باشد ولی ما به آن ها دسترسی نداشته باشیم.
    ـ و...
    دقیقا مثل این می ماند که من بگویم 1000000000 میلیون سال دیگر نسل انسان منقرض می شود! این پیشگویی من ابدا" قابل سنجش نیست. پس هیچ ارزشی ندارد.
    پیشگویی قرآن درمورد مقطوع النسل شدن عاص بن وائل هم دقیقا همینگونه است که اصلا قابل سنجش نیست پس ارزشی نخواهد داشت. وگرنه هر فردی می تواند با بیان پیشگویی های غیر قابل سنجش ادعای اعجاز نماید.
    ویرایش توسط ma313 : ۱۳۹۲/۰۹/۲۸ در ساعت ۱۰:۰۲

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت

    فرض کنیم منظور مقطوع النسل بودن است و فرض کنیم فرزندی داشته و مقطوع النسل نبوده:
    پس، یعنی همه انسانها حرف قرآن رو مبنی بر اینکه این شخص ابتر است را شنیدن، غیر از فرزند اون شخص و فرزندان و خاندانش؟

    چرا ؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    توحید
    نوشته
    45
    حضور
    1 روز 22 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    70



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان14 نمایش پست ها
    فرض کنیم منظور مقطوع النسل بودن است و فرض کنیم فرزندی داشته و مقطوع النسل نبوده:
    پس، یعنی همه انسانها حرف قرآن رو مبنی بر اینکه این شخص ابتر است را شنیدن، غیر از فرزند اون شخص و فرزندان و خاندانش؟
    چرا ؟
    مشکل همین غیر قابل سنجش بودن پیشگویی قرآن است:
    ـ1ـ در تفاسیر آمده است که این ابتر ممکن است به یکی از پنج نفر مشرکین مکه اطلاق شده باشد.
    ـ2ـ شاید خاندان عاص بن وائل وجود داشته باشن ولی خودشان ندانند که از خاندان عاص بن وائل هستند.
    بیش از 90 درصد مردم جهان نمی دانند نسلشان به چه کسی باز می گردد.

  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    بدبختانه، جناب متحیر(با نامها و آیدیهای مختلفشان) یک سری قواعد خودساخته در ذهن دارند، و یک سری برداشت هم بر اساس این قواعد دارند، و نتیجه اش همین تحیّرشان می شود و بنده با ایشان بحث نمی کنم زیرا کمی هم که مقاومت کنیم، توهین دریافت می کنیم. ایشان قواعد ذهنی خودشان را پیشفرض بحث قرار می دهند و استدلال می کنند. حال چه بحث شق القمر باشد، چه در بحث تحدی باشد و چه اینجا در بحث سورۀ کوثر باشد، قواعد خودساخته ی ایشان، بحث را به بن بست می کشاند. پاسخ ایشان روشن است! ولی ایشان اساساً در عالم تحیر خویش به سر می برند.

    پیشتر فرموده اند: «پیشگویی قرآن درست از آب در نیامده است» ولی حالا می فرمایند: «من می گویم که اصلا معلوم نیست که عاص بن وائل ابتر شده است یا نه. یعنی پیشگویی قرآن اصلا قابل سنجش نیست» یعنی ایشان در عین اینکه پیشگویی قران را،بر اساس پیشفرضها و قواعد ذهنی خودشان و نه بر اساس شکاکیت علمی، غیر قابل سنجش می دانند، می فرمایند این پیشگویی قرآن، درست از آب در نیامده است!!! وقتی غیرقابل سنجش است، چگونه می فرمایند درست از آب در نیامده است؟ مگر آنرا سنجیده اند؟! اینرا وقتی می فهمیم که با ایشان قبلاً بحث کرده باشیم!!!

    البته من قبول دارم که سورۀ کوثر چیزی را به نفع اسلام ثابت نمی کند، ولی نه با این روش غیرعلمی ایشان. شکاکیت منطقی و نه سیستم غیرمنطقی ایشان، نشان می دهد که نمی شود این سوره را مبنایی برای اثبات حقانیت قرآن قرار داد(چگونه؟) و در واقع دلایل بهتر و قابل قبول دیگری برای اثبات حقانیت قرآن در دست هست، ولی افسوس که ایشان چنان به قواعد ذهنی خویش پایبند هستند که قادر به رؤیت آن دلایل دیگر نیستند.

  20. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود