جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر حدیث قدسی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733

    اشاره تفسیر حدیث قدسی




    سلام
    آیا حدیث قدسی با این مضمون، سندیت دارد؟
    ((هر کس مرا(خداوند)دوست بدارد او را میکشم وهر کس رابکشم خود خون بهای اویم))

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله



    تفسیر حدیث قدسی







    کارشناس بحث: استاد صدیقین

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۹/۲۵ در ساعت ۲۳:۲۱


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی نمایش پست ها
    سلام
    آیا حدیث قدسی با این مضمون، سندیت دارد؟
    ((هر کس مرا(خداوند)دوست بدارد او را میکشم وهر کس رابکشم خود خون بهای اویم))
    سلام به شما پرسشگر گرامی
    در منابع روایی امامیه، حدیثی به این لفظ نیافتم. تنها در مستدرک الوسائل آمده که او هم از تفسیر ابوالفتوح رازی نقل نموده است. (1) ابوالفتوح رازی (2) در تفسیرش، این جملات را بدون درج سند یا نام گوینده اش، به عنوان حدیثی قدسی ذکر نموده است. (3) نعمت الله بن محمود نخجوانى (4) هم در تفسیرش آن را بدون درج سند یا نام گوینده اش، به عنوان حدیث قدسی یاد نموده است.(5) سيد حيدر آملی (6) هم در تفسیرش این جملات را با کمی تغییر نقل کرده است. (7)

    *************

    در ادامه، متن و ترجمه این مطلب، از قلم ابوالفتوح رازی نقل می شود:

    من دعاني اجبته، و من سألني اعطيته، و من اطاعني شكرته، و من عصاني سترته، و من قصدني ابقيته، و من عرفني حيرته، و من احبّنى ابتليته، و من احببته قتلته، و من قتلته فعلى‏ ديته، و من على ديته فأنا ديته‏

    هر كه مرا بخواند، [او را] اجابت كنم، و هر كه از من بخواهد [آنچه خواهد] بدهمش، و هر كه طاعت من دارد شكرش كنم [و او را پاداش دهم]، و هر كه در من عاصى شود [و از دستورم سرپیچی نماید،] بپوشم [خطای] او را [چرا که من ستارالعیوبم]، و هر كه قصد من كند مقصودش در كنار نهم، و هر كه مرا شناسد متحيّرش كنم، و هر كه مرا دوست دارد به بلاش ابتلا كنم، و هر كه را دوست دارم او را بكشم، و هر كه را من كشم ديت [او را] من دهم، و آن را كه ديت من دهم، ديت او من باشم‏.

    *************

    ابو المحاسن حسين بن حسن‏ جرجانى (8)، در تفسیرش _که برگرفته از تفسیر ابوالفتوح رازی است_ ترجمه روان تری ارائه کرده:

    هر كه مرا بخواند اجابت كنم، و هر كه از من بخواهد بدهمش، و هر كه طاعت من دارد شكرش گويم، و هر كه در من عاصى شود بازش پوشم، و هركه قصد من كند مقصودش در كنارش نهم، و هر كه مرا شناسد متحيّرش گردانم، و هر كه مرا دوست دارد ببلايش مبتلا گردانم، و هر كه را دوست دارم وي را بكشم، و هر كه را بكشم ديت دهم او را، و آن را كه ديت دهم ديت او من باشم. (9)


    پی نوشت
    -----------------------------
    1- مستدرك ‏الوسائل، ج 18، ص 419.
    2- از مفسرین امامیه در قرن ششم هجری.
    3- روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن، ج‏10، ص 47 و 48.
    4- از مفسرین اهل سنت در قرن دهم هجری.
    5- عبارت او چنین است: كما قال سبحانه في الحديث القدسي من أحبني أحببته و من أحببته قتلته و من قتلته فعلى ديته و من على ديته فانا ديته‏؛ الفواتح الإلهية و المفاتح الغيبية، ج‏1، ص 166.
    6- از مفسرین امامیه در قرن هشتم هجری.
    7- نقل سید حیدر آملی به این گونه است: «من طلبني وجدني، و من وجدني عرفني، و من عرفني أحبّني، و من أحبّني عشقني، و من عشقني عشقته، و من عشقته قتلته، و من قتلته فعليّ ديته، و من عليّ ديته فأنا ديته»؛ تفسير المحيط الأعظم و البحر الخضم، ج‏2، ص 429.
    8- از مفسرین امامیه در قرن هشتم هجری.
    9- جلاء الأذهان و جلاء الأحزان، ج‏4، ص 130.

    * این دو پست (#2 و #3) با مطلبی که نقل شد، ارتباط معنایی دارد و مطالعه اش خالی از فایده نیست.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ در ساعت ۱۹:۵۸

  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    ما که بالاخره می میریم پس چه لذت بخش باشه مرگی که بدست همون کسی باشه که زندگی بهمون بخشید....الله

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    ما که بالاخره می میریم پس چه لذت بخش باشه مرگی که بدست همون کسی باشه که زندگی بهمون بخشید....الله
    درست است که همه ما می میریم!

    كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ (عنکبوت/57)
    هر نفسى مرگ را خواهد چشيد و سپس به سوى ما بازگشت مى‏ كنيد

    اما با این مرگ، زندگی تازه ای می یابیم و از جایی کوچک تر به جایی بزرگتر منتقل می شویم! مرگ «گذرگاه» است و مرز دنیا و آخرت!
    همو که ما را حیات دنیوی بخشید، با فرا رسیدن ناقوس مرگ، حیاتی دوباره می بخشد و از دیار بلیات و گرفتاری ها، به سرای جاودانه و ابدی منتقل خواهد کرد! به فرمایش استاد جوادی آملی: «مرگ، پوسیدن نیست، از پوست به درآمدن است»!

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا حدیث قدسی با این مضمون، سندیت دارد؟ «هر کس مرا(خداوند)دوست بدارد او را میکشم وهر کس رابکشم خود خون بهای اویم».



    پاسخ:
    سلام به شما پرسشگر گرامی
    در منابع روایی امامیه، حدیثی به این لفظ نیافتم. تنها در مستدرک الوسائل عبارتی _که در ادامه خواهد آمد_ آمده، که او هم از تفسیر ابوالفتوح رازی نقل نموده است. (1) ابوالفتوح رازی (2) در تفسیرش، این جملات را بدون درج سند یا نام گوینده اش، به عنوان حدیثی قدسی ذکر نموده است. (3) نعمت الله بن محمود نخجوانى (4) هم در تفسیرش آن را بدون درج سند یا نام گوینده اش، به عنوان حدیث قدسی یاد نموده است.(5) سيد حيدر آملی (6) هم در تفسیرش این جملات را با کمی تغییر نقل کرده است. (7)

    *************

    در ادامه، متن و ترجمه این مطلب، از قلم ابوالفتوح رازی نقل می شود:

    من دعاني اجبته، و من سألني اعطيته، و من اطاعني شكرته، و من عصاني سترته، و من قصدني ابقيته، و من عرفني حيرته، و من احبّنى ابتليته، و من احببته قتلته، و من قتلته فعلى‏ ديته، و من على ديته فأنا ديته‏

    هر كه مرا بخواند، [او را] اجابت كنم، و هر كه از من بخواهد [آنچه خواهد] بدهمش، و هر كه طاعت من دارد شكرش كنم [و او را پاداش دهم]، و هر كه در من عاصى شود [و از دستورم سرپیچی نماید،] بپوشم [خطای] او را [چرا که من ستارالعیوبم]، و هر كه قصد من كند مقصودش در كنار نهم، و هر كه مرا شناسد متحيّرش كنم، و هر كه مرا دوست دارد به بلاش ابتلا كنم، و هر كه را دوست دارم او را بكشم، و هر كه را من كشم ديت [او را] من دهم، و آن را كه ديت من دهم، ديت او من باشم‏.

    *************

    ابو المحاسن حسين بن حسن‏ جرجانى (8)، در تفسیرش _که برگرفته از تفسیر ابوالفتوح رازی است_ ترجمه روان تری ارائه کرده:

    هر كه مرا بخواند اجابت كنم، و هر كه از من بخواهد بدهمش، و هر كه طاعت من دارد شكرش گويم، و هر كه در من عاصى شود بازش پوشم، و هركه قصد من كند مقصودش در كنارش نهم، و هر كه مرا شناسد متحيّرش گردانم، و هر كه مرا دوست دارد ببلايش مبتلا گردانم، و هر كه را دوست دارم وي را بكشم، و هر كه را بكشم ديت دهم او را، و آن را كه ديت دهم ديت او من باشم. (9)


    پی نوشت
    -----------------------------
    1- مستدرك ‏الوسائل، ج 18، ص 419.
    2- از مفسرین امامیه در قرن ششم هجری.
    3- روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن، ج‏10، ص 47 و 48.
    4- از مفسرین اهل سنت در قرن دهم هجری.
    5- عبارت او چنین است: كما قال سبحانه في الحديث القدسي من أحبني أحببته و من أحببته قتلته و من قتلته فعلى ديته و من على ديته فانا ديته‏؛ الفواتح الإلهية و المفاتح الغيبية، ج‏1، ص 166.
    6- از مفسرین امامیه در قرن هشتم هجری.
    7- نقل سید حیدر آملی به این گونه است: «من طلبني وجدني، و من وجدني عرفني، و من عرفني أحبّني، و من أحبّني عشقني، و من عشقني عشقته، و من عشقته قتلته، و من قتلته فعليّ ديته، و من عليّ ديته فأنا ديته»؛ تفسير المحيط الأعظم و البحر الخضم، ج‏2، ص 429.
    8- از مفسرین امامیه در قرن هشتم هجری.
    9- جلاء الأذهان و جلاء الأحزان، ج‏4، ص 130.


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ در ساعت ۱۳:۳۹

  12. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود