جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مقامات عالیه اولیاء الهی؛ معجزه یا ولایت تکوینی؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    مهدویت
    نوشته
    4
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2

    مقامات عالیه اولیاء الهی؛ معجزه یا ولایت تکوینی؟




    سلام این مطلب را در ادامه پست بسته شده چرا "مقامات عالیه اولیاء الهی" را انکار می کنند ؟

    میاورم
    چونکه بسته شده بود نتوانستم سئوالمو انجا مطرح کنم
    دوست عزیز مطلب رو بخوبی اورده بود جامع و قابل فهم . ولی سئوالاتی به ذهنم خورده بود که تو مطلب بیشتر شد
    ایا منظور از مقامات عالیه همان ولایت تکوینی یعنی تصرف در مخلوقات به امر خداست
    و دیگر اینکه کرامات ائمه چه شباهت و یا تفاوتی با این مقامات عالیه دارد
    مورد بعدی اینکه اگر خلق پرنده از گل را ان طور که در جایی خواندم ولایت تکوینی بدانیم .مگر خلق مخلوقات فقط در تصرف خدا نیست .مگر انکه بگوییم معجزه است
    بطور کلی تفاوت کرامت و ولایت تکوینی و این مقامات (به برداشت من معجزه) در چیست.
    در کل من کامت ولایت و معجزه و قاطییم.
    خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله



    مقامات عالیه اولیاء الهی؛ معجزه یا ولایت تکوینی؟







    کارشناس بحث: استاد صدیق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط حاج مجید نمایش پست ها
    ایا منظور از مقامات عالیه همان ولایت تکوینی یعنی تصرف در مخلوقات به امر خداست
    باسلام
    مقامات عالی که برای اولیای الهی است، تنها ولایت تکوینی این افراد نیست.
    بلکه هرگونه قدرت و توان نفس و ورح ایشان است که در اثر عبادات و انجام واجبات و مستحبات و دوری از گناهان و مکروهات به آن رسیده اند.
    در برخی از این اولیای الهی، چنان مقامی ایجاد می شود که به مقام و جایگاه «قاب قوسین او ادنی»[1] می رسند. جایگاهی که هیچ ملک مقربی به آنجا راهی ندارد.
    این گونه اعمال، چنان قدرتی به ایشان داده است که در اثر آن، از جانب خداوند متعال اجازه انجام برخی تصرفات در عالم نیز به آنان داده شده است.
    تصرفی که از اراده تکوینی این بزرگواران ناشی میشود و اعمال کردن آن را ولایت تکوینی می گویند.
    اینگونه تصرفات گاه همراه با ادعای نبوت از جانب این افراد است که معجزه نامیده میشود و نشانه صدق آنان در ادعای نبوتشان است.[2]
    و گاه چنین ادعایی وجود ندارد بلکه تنها کرامتی از جانب خداوند برای این اولیای خودش است که کرامت نامیده می شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط حاج مجید نمایش پست ها
    و دیگر اینکه کرامات ائمه چه شباهت و یا تفاوتی با این مقامات عالیه دارد
    همانطور که گفته شد، کرامات انبیاء و معجزه، هر دو انجام کارهایی است که به صورت عادی برخلاف جریان طبیعی امور عالم است.
    به بیان دیگر، هر دو برخلاف عادت و خارق عادت است.
    از سوی دیگر، هر دو قدرتی است که ازجانب خداوند به این افراد عطا شده است و از اراده تکوینی حق تعالی ناشی میشود.
    سومین شباهت این دو در این است که هر دو از اراده تکوینی اولیای الهی صادر میشود که در طول اراده تکوینی الهی قرار دارد.

    اما تفاوت اینها در این است که
    معجزه همراه با ادعای نبوت است و نشانه راست بودن و صدق ادعای نبوتی است که آوردنده آن داشته است.
    اما کرامت، همراه با ادعای نبوت نیست و از جانب اولیایی صادر میشود که نبی نیستند بلکه ولی خداوندند و تنها کرامتی از جانب خداوند برای این افراد است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط حاج مجید نمایش پست ها
    مورد بعدی اینکه اگر خلق پرنده از گل را ان طور که در جایی خواندم ولایت تکوینی بدانیم .مگر خلق مخلوقات فقط در تصرف خدا نیست .مگر انکه بگوییم معجزه است
    همانطور که عرض شد، کرامت نیز همانند معجزه از ناحیه خداوند و به اذن اوست و از اراده تکوینی ولی خدا ناشی میشود.
    در هر دو فاعل اصلی و حقیقی خداوند متعال است و نبی و ولی خدا در معجزه و کرامت تنها مظهر این اراده خداوند شده اند تا این کار در دست آنان جریان بیابد بدون اینکه فاعل اصلی ان کار باشند.
    به تعبیر دیگر، اگر خداوند متعال چنین اذنی به آنان نداده باشد و چنین قدرتی را به آنان در آن لحظه ندهند، ایشان به هیچ وجه توان انجام دادن ان قبیل کارها را ندارند.[3]
    خداوند است که به آنان اذن و قدرت میدهد. بنابراین اگر حضرت عیسی مرده زنده میکند یا کور مادرزاد شفا میدهد، به اذن الهی است و در حقیقت فاعل اصلی آن خداست نه این پیامبر.
    اما خداوند به ایشان لطف کرده و کار خود را به دست این افراد بروز میدهد و نشان میدهد.
    در کرامت نیز دقیقا همین وضعیت جاری است و از این جهت تفاوتی با معجزه ندارد.
    تنها تفاوت ان دو درا ین است که معجزه به دنبال ادعای نبوت است و کرامت چنین نیست.


    [1] . سوره نجم، ایه 9

    [2] . آموزش عقائد، استاد مصباح، ص 220

    [3] . همان، ص 222


  5. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی هویت اسلامی؟ایرانی؟ غربی؟ نسبت این ها با هم چه می تواند باشد؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۲, ۰۷:۱۵
  2. سیر به سوی کمال و سوالی در مورد آن
    توسط ملاصدرا در انجمن تفاوت زن و مرد
    پاسخ: 61
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۲۲, ۰۸:۲۷
  3. جمع بندی حد رعایت حلال و طیب بودن غذاها در دوران بارداری؟
    توسط ترنـم در انجمن احکام خوردنیها و آشامیدنیها
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۴, ۱۰:۳۴
  4. آزادی یعنی چی؟!
    توسط hoorshid در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 62
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۰۳, ۲۱:۱۴

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود