جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طواف نسا در صحیحین

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515

    اشاره طواف نسا در صحیحین




    سلام. میشه بفرمایید آیا حدیثی در صحیحین یا حد اق در صحاح درباره طواف نسا آمده؟ آیا چکسی طواف نسا را برداشت که امروزه سنی ها طواف نسا ندارند؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ در ساعت ۱۵:۳۹

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317





    با نام و یاد دوست




    طواف نسا در صحیحین







    کارشناس بحث: استاد صدرا

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ در ساعت ۱۵:۲۴

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    سلام. میشه بفرمایید آیا حدیثی در صحیحین یا حد اق در صحاح درباره طواف نسا آمده؟ آیا چکسی طواف نسا را برداشت که امروزه سنی ها طواف نسا ندارند؟
    با سلام و عرض ادب

    حج عبادتی خاص و منحصر به فردي است که از آغاز تا پایان، يک پارچه منادي توحيد وبندگي خداوندمتعال است. بر اين عبادت خاص وپرشکوه، احکام ويژه اي نیز مترتب است، مثلا با بستن احرام توسط شخص مکلف برخي از اعمال که قبلا بر او حلال بوده، حرام مي شود. برخي از محرمات احرام به مردان و برخی به زنان اختصاص یافته که البته تعداد بيشتر ی از این محرمات، مشترك میان زنان و مردان است. در متون روایی و فقهی بابی مخصوص به محرمات احرام اختصاص یافته وبیان گشته که هر کدام از اين محرمات به تدريج در طول انجام مناسک حج بر حاجي حلال مي شود.[1]

    يکي از محرمات مشترک، هر گونه استمتاع و بهره وری جنسی زوجین از یکدیگر است که رفع اين حرمت نیز به واسطه طوافى است كه پس از اتمام اعمال حج صورت مي پذيرد؛ اين طواف در فقه شیعه طواف نساء نامیده شده، که البته جزء اعمال حجّ نيست، بلكه عملى مستقل و واجب و جدای از اجزاء حجّ است، که اگر كسى این عمل را بجا نياورد، حجّ او باطل نگشته؛ بلکه عمل واجبى را ترك نموده که اثر آن هم حرمت استمتاعات جنسی از همسر خواهد بود.[2]

    خلاصه و نمودار اعمال حج تمتع (حجَّةالاسلام) از دیدگاه فقه شیعه


    الف) عمره تمتع‏ 1- احرام بستن و تلبيه گفتن در ميقات (مسجد شجره يا مسجد جحفه). 2- هفت دور طواف به دور كعبه‏. 3- دو ركعت نماز طواف (در پشت مقام حضرت ابراهيم). 4- سعى بين صفا و مروه (هفت دور بين كوه صفا و مروه). 5- تقصير (گرفتن مقدارى ناخن و يا چيدن مقدارى از موى سر). كه با تقصير كردن، حاجى از احرام خارج و اعمال عمره تمتع پايان مى‏ پذيرد.[3]

    ب) حج تمتع‏
    1- احرام بستن در مكه (که بهتر است در مسجدالحرام باشد). 2- وقوف در عرفات (مقدار واجب آن از اذان ظهر روز عرفه (نهم ذى‏الحجه) است تا اذان مغرب). 3- وقوف در مشعر (مقدار واجب آن از اذان صبح روز عيد قربان است (روز دهم) تا طلوع آفتاب). 4- رَمى جمره عقبه (در روز عيد قربان). 5- قربانى كردن (در روز عيد قربان). 6- حلق كردن (در روز عيد قربان). 7- بيتوته در منى در شب يازدهم و دوازدهم (مقدار واجب آن از اذان مغرب است تا نيمه شب شرعى). 8- رمى جمرات ثلاثه در روز يازدهم و دوازدهم (زمان آن از طلوع آفتاب است تا غروب آن). 9- هفت دور طواف به دور كعبه‏. 10- دو ركعت نماز طواف (پشت مقام حضرت ابراهيم). 11- سعى بين صفا و مروه (7 مرتبه بين كوه صفا و مروه). 12- طواف نساء (7 دور طواف به دور كعبه). 13- نماز طواف نساء (2 ركعت پشت مقام حضرت ابراهيم). با انجام نماز طواف نساء اعمال حج تمتع به پايان مى‏رسد. بنا بر آنچه در تفسير ائمه اهل بيت علیهم السلام آمده، خروج از احرام به طورى كه همه محرمات احرام حلال شود جز با طواف نساء صورت نمى ‏گيرد و طواف نساء آخرين عمل حج است كه بعد از آن تمامى محرمات حلال مى‏ شود.[4]


    [1].تحریر الوسیله، واجبات بعد از اعمال منی، مساله ی 5:«بيرون شدن از احرام در سه جا صورت مى پذيرد: يكى بعد از سرتراشيدن و ياتقصير كه با انجام آن همه محرمات احرام بر انسان حلال مى شود بجز زن و بوى خوش و ظاهرا شكار كردن گرچه حرمت شكار كردن به خاطر حرم است نه احرام دوم بعد از طواف زيارت و دو ركعت نماز آن و سعى بين صفا و مروه است كه با انجام آن بوى خوش نيز حلال مى شود سوم : بعد از طواف نساء و نماز آن است كه با انجام آن زن نيز حلال مى شود».

    [2]. تحریر الوسیله، واجبات بعد از اعمال منی، مساله ی8:«طواف نساء و دو ركعت نمازش واجبند اما از اركان حج نيستند، بنابراين اگر آنرا عمدا هم ترك كند حجش باطل نمى شود تنها زن برايش ‍حلال نمى شود بلكه بنابراحتياط عقد ازدواج و خطبه ی آن و شهادت دادن بر وقوع آن نيز برايش حلال نيست».
    طواف نسا در صحیحین
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    اقسام مختلف طواف نزد اهل سنت:

    1)طواف القدوم:
    طوافي که افراد غير مکي(آفاقي) هنگام ورود به مکه انجام مي دهند اين طواف نزد مذاهب حنفی و شافعی و حنبلی مستحب است ولی در مذهب مالکی واجب دانسته شده که کفارۀ ترک آن را ذبح گوسفند می دانند.[1]


    2)طواف الزيارة يا طواف الافاضه يا طواف الحج ویا طواف رکن
    :
    که بعد از انجام مناسک در مني هنگام برگشت به مکه صورت مي پذيرد اين طواف به اتفاق تمامي مذاهب اهل سنت واجب است که بعد از انجام اين طواف تمام محرمات احرام از جمله آميزش يا هرگونه استفاده شهوانى ديگر از همسر حلال مي شود.[2]در اين مورد شيعه با اهل سنت مخالف است و براي حليت زنان طواف ديگری به نام طواف نساء را واجب مي داند.


    3)طواف الوداع ویا طواف الصدر:
    آخرين طوافي که حاجي هنگام خروج از مکه انجام مي دهد. اين طواف نزد حنفية و حنابلة واجب است ومالکيه آن را مستحب مي دانند وشافعي در اين مورد دو قول دارد.[3]


    درصحیح بخاری راجع به طواف واداع می خوانیم:

    حدثنا مسدد حدثنا سفيان عن ابن طاوس عن أبيه عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : أمر الناس أن يكون آخر عهدهم بالبيت إلا أنه خفف عن الحائض؛ از ابن عباس روایت شده است که گفت: مردم امر شدندکه در آخر(اجرای مراسم حج) کعبه را طواف کنند بجز اینکه این طواف (وداع) از زن حائض ساقط گردیده است.[4]

    بنا برآنچه گذشت، اهل سنت انجام طواف زيارت را موجب حليت تمام محرمات احرام از جمله حرمت لذت جنسي مي دانند ودر اصطلاح فقهي با انجام اين طواف محل مي شوند اما شيعه علاوه بر انجام اين طواف، طواف ديگري بنام طواف نساء را موجب حليت لذت جنسي مي دانند.

    نکته اي که نبايد از نظر پنهان داشت اين است که طبق فرمايش اهل بيت عليهم السلام طواف وداع از سوي اهل سنت ماهيتا همان طواف نساء خواهد بود[5]( گرچه نام آن طواف وداع باشد) واگر کسي از اهل سنت اين طواف را انجام داد از نگاه شيعيان به طور کامل از تمام محرمات احرام خارج شده است.[6]


    در روایت امام صادق علیه السلام می خوانیم:
    اگر خدا بر مردم منت نمي نهاد و طواف وداع را واجب نمي كرد، مردم به خانه هايشان باز مي گشتند در حالي كه اهل آنان بر آنان حلال نبود.

    موفق باشید.



    [1]. الموسوعة الفقهية الكويتية، ملتقى أهل الحديث، ج2،ص8031، وزارة الأوقاف و الشؤون الإسلامية بالكويت.«قَال الدُّسُوقِيُّ : وَالْمَشْهُورُ أَنَّ الْوُقُوفَ بِالْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَرَمْيَ جَمْرَةِ الْعَقَبَةِ غَيْرُ رُكْنَيْنِ ، بَل الأَْوَّل مُسْتَحَبٌّ ، وَالثَّانِي وَاجِبٌ يُجْبَرُ بِالدَّمِ . وَأَمَّا الْقَوْل بِرُكْنِيَّةِ طَوَافِ الْقُدُومِ فَلَيْسَ بِمَعْرُوفٍ بَل الْمَذْهَبُ أَنَّهُ وَاجِبٌ يُجْبَرُ بِالدَّمِ»؛ الفِقْهُ الإسلاميُّ وأدلَّتُهُ (الشَّامل للأدلّة الشَّرعيَّة والآراء المذهبيَّة وأهمّ النَّظريَّات الفقهيَّة وتحقيق الأحاديث النَّبويَّة وتخريجها)، أ.د. وَهْبَة الزُّحَيْلِيّ،ج3ص518.«أن طواف القدوم واجب عند المالكية بشروط ثلاثة: إن أحرم المفرد أو القارن من الحل ولو كان مقيماً بمكة؛ ولم يزاحمه الوقت بحيث يخشى فوات الحج إن اشتغل بالقدوم، فإن خشيه خرج لعرفة وتركه؛ ولم يُردف الحج على العمرة في حرم. فإن اختل شرط من الثلاثة لم يجب عليه طواف القدوم ولادم عليه. ووجوب الدم على من ترك طواف القدوم بشرطين: أولهما ـ أن يقدم السعي بعد ذلك الطواف على الإفاضة. وثانيهما ـ ألا يعيد سعيه بعد الإفاضة حتى رجع لبلده. فإن أعاده بعد الإفاضة، فلا دم عليه»؛ الزحام وأثره في أحكام النسك،د.خالد المصلح.«ذهب جمهور أهل العلم من الحنفيةوالشافعيةوالحنابلة وغيرهم إلى أن طواف القدوم سنة، وأن طواف الوداع واجب. وخالف في ذلك المالكية، فقالوا بوجوب طواف القدوم».

    [2]. الحاوي في فقه الشافعي،ج4ص192.المؤلف : أبو الحسن علي بن محمد بن محمد بن حبيب البصري البغدادي، الشهير بالماوردي (المتوفى : 450هـ)،الناشر : دار الكتب العلمية،الطبعة : الأولى 1414هـ - .1994. «مَسْأَلَةٌ يَطُوفُ بِالْبَيْتِ طَوَافَ الْفَرْضِ وَهِيَ الْإِفَاضَةُ وَقَدْ حَلَّ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ النَسَاءِ وَغَيْرِهِنَّ .مَسْأَلَةٌ : قَالَ الشَّافِعِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : " وَيَطُوفُ بِالْبَيْتِ طَوَافَ الْفَرْضِ وَهِيَ الْإِفَاضَةُ ، وَقَدْ حَلَّ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ النَسَاءِ وَغَيْرِهِنَّ " . قَالَ الْمَاوَرْدِيُّ : قَدْ ذَكَرْنَا أَنَّهُ يَفْعَلُ يَوْمَ النَّحْرِ أَرْبَعَةَ أَشْيَاءَ : ثَلَاثَةٌ مِنْهَا بِمِنًى ، وَهِيَ الرَّمْيُ وَالنَّحْرُ وَالْحِلَاقُ ، وَالرَّابِعَةُ بِمَكَّةَ وَهِيَ الطَّوَافُ ، وَطَوَافُ الْإِفَاضَةِ ، أَيِ الْإِفَاضَةِ مِنْ عَرَفَاتٍ ، وَيُسَمَّى طَوَافَ الصَّدْرِ ، يَعْنِي حِينَ يَصْدُرُ النَّاسُ مِنْ مِنًى ، وَيُسَمَّى طَوَافَ الزِّيَارَةِ ؛ لِزِيَارَتِهِمُ الْبَيْتَ بَعْدَ فِرَاقِهِمْ لَهُ ، وَيُسَمَّى طَوَافَ الْفَرْضِ : لِأَنَّهُ رُكْنٌ مَفْرُوضٌ لَا يَتِمُّ الْحَجُّ إِلَّا بِهِ ، وَالدَّلَالَةُ عَلَى وُجُوبِهِ قَوْلُهُ تَعَالَى : ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ».

    [3]. الموسوعة الفقهية الكويتية، ج2،ص5841.«طواف الوداع يسمّى طواف الصّدر ، وطواف آخر العهد : وذهب جمهور الفقهاء من الحنفيّة والحنابلة وهو الأظهر عند الشّافعيّة إلى أنّ طواف الوداع واجب ، وذهب المالكيّة إلى أنّه سنّة. استدلّ الجمهور على وجوبه بأمره صلى الله عليه وسلم كما روى ابن عبّاس رضي الله عنه قال : «أمر النّاس أن يكون آخر عهدهم بالبيت».

    [4].صحیح البخاری؛ کتاب الحج، باب 144.

    [5]. هر چند آنان معتقدند با طواف زیارت یا افاضه از محرمات احرام خارج می شوند.

    [6]. تهذيب الاحكام في شرح المقنعة للشيخ المفيد، الشيخ الطوسى باب زياره البيت،ج5،ص:253؛وسائل الشیعة،ج13،ص299. «عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: لولا ما من الله به على الناس من طواف الوداع لرجعوا إلى منازلهم ولا ينبغي لهم أن يسموا نسائهم ـ يعني لا تحل لهم النساء ـ حتى يرجع فيطوف بالبيت اسبوعا آخر بعدما يسعى بين الصفا والمروة، وذلك على الرجال والنساء واجب». كشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحكام، ج‏5، ص: 481.«و قد يفهم منه إغناء طواف الوداع عن طواف النساء، كما يحكى عن علي بن بابويه».
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۱۰/۰۲ در ساعت ۲۲:۳۰
    طواف نسا در صحیحین
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود