جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ملاک تشخیص سنت بودن یک عمل؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290

    اشاره ملاک تشخیص سنت بودن یک عمل؟




    از کجا متوجه شویم که یک عمل پیامبر و یا ائمه ما سنت بوده است؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۷:۰۵
    وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا سوره فرقان-آیه 73
    و آنان -بندگان رحمان- كه چون به آيات پروردگارشان يادآور و پند داده شوند بر آنها مانند كران و كوران نيفتند- بلكه آنها را به گوش هوش بشنوند و به ديده بصيرت ببينند-



  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317





    با نام و یاد دوست




    ملاک تشخیص سنت بودن یک عمل؟







    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6737



    نقل قول نوشته اصلی توسط javadk1234 نمایش پست ها
    از کجا متوجه شوند که یک عمل پیامبر و یا ائمه ما سنت بوده است؟
    با سلام و عرض ادب

    در ابتدا بهتر است تعریفی از «سنت» از دیدگاه شیعه داشته باشیم:
    سنت در بین شیعه به قول و فعل و تقریر معصوم(ع) اطلاق می‌شود.[ مظفر، محمد رضا؛ اصول الفقه، قم، بوستان کتاب، 1415هـ ق، ج 2، ص 63]
    بنابراین هر عملی که رسول خدا صل الله علیه و آله و یا ائمه معصومین علیهم السلام انجام می دادند و همچنین قول و تقریر این بزرگواران برای ما حجت بوده و سنت محسوب می شود و بر ما لازم و واجب است که از معصومین علیهم السلام تبعیت کنیم .
    قول، فعل و تقریر معصوم نیز از طریق روایات به دست ما رسیده است؛ در دوران معصومین علیهم السلام روّاتی بودند که سخنان گهربار و یا فعل و تقریر معصومین علیهم السلام را ضبط و ثبت می کردند؛ این نوشته ها دست به دست از طریق روّات در اختیار ما قرار داده شده اند؛ کتاب هایی همچون اصول کافی، تهذیب، استبصار و من لایحضره الفقیه و ... سنت«قول،فعل،تقریر» معصومین علیهم السلام را در اختیار ما قرار داده اند .

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290



    یعنی " هر عملی" از ائمه، سنت حساب می شود؟! فکر نکنم خیلی منطقی باشد؟ معیار دیگری همراهش نیست؟
    مثلا اگر موهایشان را فرق باز کنند، ما هم باید همان کار را بکنیم یا مثلا از کوزه آب بخورند، ما هم باید از کوزه آب بخوریم! و ....
    وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا سوره فرقان-آیه 73
    و آنان -بندگان رحمان- كه چون به آيات پروردگارشان يادآور و پند داده شوند بر آنها مانند كران و كوران نيفتند- بلكه آنها را به گوش هوش بشنوند و به ديده بصيرت ببينند-



  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6737



    نقل قول نوشته اصلی توسط javadk1234 نمایش پست ها
    یعنی " هر عملی" از ائمه، سنت حساب می شود؟! فکر نکنم خیلی منطقی باشد؟ معیار دیگری همراهش نیست؟
    مثلا اگر موهایشان را فرق باز کنند، ما هم باید همان کار را بکنیم یا مثلا از کوزه آب بخورند، ما هم باید از کوزه آب بخوریم! و ....

    سلام علیکم
    منظور از عمل، اعمال شرعی است نه اعمال مباح.
    یک مثال برای سنت :
    نحوه نماز خواندن پیامبر برای ما سنت محسوب می شود لذا اهل سنت دست بسته خواندن نماز را سنت دانسته و شیعیان دست باز خواندن را سنت می دانند چون رسول الله صل الله علیه و آله دست باز نماز می خواندند و ثانیا ائمه معصومین از این نوع نماز خواندن نهی فرمودند.
    اميرمؤمنان علي (ع ) مي فرمايد:
    «لَا يَجْمَعُ الْمُسْلِمُ يَدَيْهِ فِي صَلَاتِهِ وَ هُوَ قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَتَشَبَّهُ بِأَهْلِ الْكُفْر» نمازگزار دست هاي خود را در حالي كه در برابر خدا ايستاده است روي هم قرار ندهد كه با اين عمل شيوه مجوسيان كافر را حكايت مي كند». (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏10، ص: 100)

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290



    منظور از عمل شرعی چیست؟
    وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا سوره فرقان-آیه 73
    و آنان -بندگان رحمان- كه چون به آيات پروردگارشان يادآور و پند داده شوند بر آنها مانند كران و كوران نيفتند- بلكه آنها را به گوش هوش بشنوند و به ديده بصيرت ببينند-



  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6737



    نقل قول نوشته اصلی توسط javadk1234 نمایش پست ها
    منظور از عمل شرعی چیست؟
    با سلام خدمت شما برادر بزرگوار

    هر عملی که وجوب،حرمت،کراهت و استحباب از آن فهمیده شود عمل شرعی است؛ توضیح اینکه فعل معصوم را می توان از چند جهت تحلیل کرد:
    الف: اگر معصوم علیه السلام عملی را انجام دهد(بدون ایکه نشانه ای بر وجود یا حرمت و استحباب داشته باشد) دلالت بر این دارد که آن عمل مباح بوده ؛ همانند مثالی که حضرت عالی آوردید(آب خوردن از کوزه)
    ب: اگر فعلی را انجام نداد(بدون اینکه نشانه ای بر حرمت یا کراهت داشته باشد) دلالت بر عدم وجوب آن فعل می کند، یعنی با انجام ندادن معصوم پی می بریم که آن عمل واجب نبوده است.
    اما حرام یا مکروه و مستحب بودن آن عمل فهمیده نمی شود مگر اینکه دلیل و علامت دیگری وجود داشته باشد که آن فعل حرام، مکروه و یا مستحب بودن آن را استفاده کنیم .
    در مورد فعل معصوم عليه السلام، علما مى گويند اگر با قرينه اى همراه نباشد دليل بر جواز فعل است، يا دليل بر عدم حرمت آن است. بيش از اين نمى توان از فعل معصوم عليه السلام استفاده كرد. يعنى از فعل او وجوب را نمى توان استفاده كرد، مگر قرائنى دال بر وجوب در دست داشته باشيم.
    مباحث بیشتر حول و حوش قول معصوم و تقریر معصوم مطرح است؛ درباره فعل معصوم علی الظاهر بیشتر از این بحث نشده است .

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6737



    جمع بندی

    موضوع: ملاک تشخیص سنت بودن یک عمل؟

    پرسش:


    از کجا متوجه شویم که یک عمل پیامبر و یا ائمه ما سنت بوده است؟

    پاسخ:
    سنت در بین شیعه به قول و فعل و تقریر معصوم(ع) اطلاق می‌شود.[1] بنابراین با توجه به اینکه این بزرگواران معصوم ازخطا و اشتباه هستند هر عملی که رسول خدا صل الله علیه و آله و یا ائمه معصومین علیهم السلام انجام می دادند و همچنین قول و تقریر این بزرگواران برای ما حجت بوده و سنت محسوب می شود، منتهی عمل معصومین علیهم السلام از سه خارج نیست؛ یا واجب است یا مستحب و یا مباح، تشخیص نوع عمل بستگی دارد به اینکه نشانه ای بر وجوب یا استحاب و اباحه داشته باشد یا نه؛ بر این اساس فعل معصوم را می توان از چند جهت تحلیل کرد:
    الف: اگر معصوم علیه السلام عملی را انجام دهد(بدون ایکه نشانه ای بر وجود یا حرمت و استحباب داشته باشد) دلالت بر این دارد که آن عمل مباح است، مانند آب خوردن از کوزه
    ب: اگر فعلی را انجام نداد(بدون اینکه نشانه ای بر حرمت یا کراهت داشته باشد) دلالت بر عدم وجوب آن فعل می کند، یعنی با انجام ندادن معصوم پی می بریم که آن عمل واجب نبوده است. اما حرام یا مکروه و مستحب بودن آن عمل فهمیده نمی شود مگر اینکه دلیل و علامت دیگری وجود داشته باشد که آن فعل حرام، مکروه و یا مستحب بودن آن را استفاده کنیم . (2)

    .................................................. ..................
    1. مظفر، محمد رضا؛ اصول الفقه، قم، بوستان کتاب، 1415هـ ق، ج 2، ص 63
    2. مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، ج2، ص57-62، انتشارات دارالتعارف، بیروت، ط چهارم 1403-1983.


  17. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود