صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صلوات از نقطه نظر غیر شیعی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520

    اشاره صلوات از نقطه نظر غیر شیعی




    آیا صلوات از نقطه نظر غیر شیعی بدون "و آل محمد" هست؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ در ساعت ۱۵:۳۸

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273





    با نام و یاد دوست




    صلوات از نقطه نظر غیر شیعی







    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 13 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    آیا صلوات از نقطه نظر غیر شیعی بدون "و آل محمد" هست؟
    با سلام و عرض ادب

    الف) با نگاهی اجمالی به منابع عامه مشاهده می گردد که صلوات مشروع، صلواتی بوده که قرین بر درود بر آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین بوده است؛ وعدم ذکر صلوات بر آل به صلوات ابتر تفسیر شده است.

    محمد بن اسماعیل بخاری در کتاب صحیح خود، در کتاب «الدعوات»، باب 31؛ وهمچنین در کتاب«التفسیر»،باب 225، روایاتی در باب کیفیت صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بیان می دارد.

    در روایت کعب بن عجرة می خوانیم: عبد الرحمن بن ابی لیلی از کعب نقل می نماید که «کعب»، به او گفت: آیا می خواهی هدیه ای به تو بدهم که آنرا از پیامبر صلی الله علیه وآله شنیده ام؟ عرض کردم آری. به من هدیه بده. وی گفت: به پيامبر«صلَّي اللّه عليه و آله و سلَّم» عرض کرديم، بر شما اهل بيت چگونه درود بفرستيم، در حالي که از کيفيت دادن سلام آگاهيم. پيامبر اسلام«صلَّي اللّه عليه و آله و سلَّم»فرمودند: بگوييد: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَعَلي آلِ مُحَمَّد، کَما صَلَّيْتَ عَلي إِبْراهيمَ وَعَلي آلِ إِبْراهيمَ إِنَّکَ حَميدٌ مَجِيدٌ، اللّهُمَّ بارِکْ عَلي مُحَمَّد وَعَلي آلِ مُحَمَّد کَما بارَکْتَ عَلي إِبْراهيمَ وَآلِ إِبْراهيمَ إِنَّکَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ».[1]

    جلال الدین سیوطی(م:911)، در تفسير درّ المنثور، این حدیث را از طرق متعددی از طریق صحابی ای همچون:«ابن عباس» و «طلحه» و «ابو سعيد خدرى» و «ابو هريره» و «ابو مسعود انصارى» و «بريده» و «ابن مسعود انصاری» و «كعب بن عجرة» و«زید بن ابی خارجة» و «یونس بن خباب» و اميرمؤمنان على عليه السلامروایت نموده است.[2]

    ابن حجر هیتمی مکی(م:974)، در کتاب:«الصواعق المحرقة»، در رابطه با صلوات بر آل می نویسد:
    سؤال اصحاب بعد از نزول آیه ی:«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»؛[3] و جواب پیامبر صلی الله علیه وآله به چگونگی درود فرستادن؛ دلیل آشکاری است مبنی بر اینکه امر به صلاة و درود بر اهل بیت و بقیه ی آل بعد از نزول این آیه بوده است... وی سپس این روایت را نقل می نماید که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: بر من درود ناتمام نفرستید. عرض کردند: درود ناتمام چیست؟ حضرت فرمودند: نگوئیداللهم صل على محمد»آنگاه توقف کنید؛ بلکه بگوئید:«اللهم صل على محمد وعلى آل محمد».[4]


    [1]. صحیح البخاری، کتاب الدعوات، باب 31، ح6230.

    [2]. الدرالمنثور، السیوطی، ج5،ص218.

    [3]. الاحزاب/33.

    [4]. الصواعق المحرقة فی الرد علی اهل البدع و الزندقة، احمد بن حجر الهیتمی المکی، ص146، مکتبة القاهرة.
    صلوات از نقطه نظر غیر شیعی
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 13 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    ب) از آنجا که ذکر آل محمد صلی الله علیه وآله در صلوات بر آن حضرت امری یقینی بوده و صلوات با ذکر آل تشریع گردیده است؛ حدیث سازان در صدد کم رنگ نمودن این امر و قرار دادن عدلی برای عترت علیهم السلام برآمده اند؛ لذا در روایاتی که این روایات نیز در صحاح اهل سنت نقل شده است، ازواج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیز قرین یاد پیامبر صلی الله علیه وآله شده؛ به اینکه بعد از صلوات بر پیامبر صلی الله علیه وآله، بر ازواج و ذریه ی آن حضرت درود فرستاده شود.

    در صحیح بخاری می خوانیم:

    عمر بن سلیم زُرَقی می گوید که ابو حمید ساعدی به من خبر داد که آنان از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله سؤال نمودند: ای رسول خدا چگونه بر شما درود بفرستیم؟ آنحضرت فرمودند بگوئیداللهم صل على محمد وأزواجه وذريته كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وأزواجه وذريته كما باركت على آل إبراهيم إنك حميد مجيد».[1] پروردگارا بر محمد درود فرست و بر همسران و ذریه ی آنحضرت درود فرست؛ همچنان که بر آل ابراهیم درود فرستادی و برکت فرست بر محمد و همسران و ذریه ی آنحضرت؛ همچنان که بر آل ابراهیم برکت فرستادی که تو حمید و مجیدی.


    با نگاهی به این نقل می بینیم که آل فراموش شده و بجای آن ذریه قرار داده شده!؟


    [1]. صحیح البخاری، کتاب الدعوات، باب 23.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۹/۲۵ در ساعت ۲۰:۴۳
    صلوات از نقطه نظر غیر شیعی
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 13 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620




    ابن حجر در کتاب :«الصواعق المحرقة» در این رابطه می نویسد:

    ذکر آل محمد در روایات دیگر ثابت شده است، و به واسطه ی آن روایات دانسته می شود که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، همه ی این افراد را در نحوه ی صلوات داخل فرموده اند. که برخی از راویان این قسمت را(درود بر آل) حفظ نموده اند، در حالی که بقیه ی روات آنرا حفظ ننموده اند .[1]

    سخن ما این است که درود بر آل محمد صلی الله علیه وآله و قرین بودن آن در کنار نام پیامبر صلی الله علیه وآله امری متواتر بوده است؛ به گونه ای که فرض فراموشی و عدم حفظ آن امری بعید می نماید؛ لذا ما معتقدیم که این اسقاط امری عمدی بوده در راستای کم رنگ نمودن جایگاه عترت.

    همچنین اضافه نمودن این فقره (صلوات بر ازواج)؛ با اینکه در روایات صحیح دیگر نامی از ازواج برده نشده؛ با اینکه از نظر این راویان بیان مناقب ازواج (خصوصا عایشه) امری مورد اهتمام بوده؛ فرض فراموشی و یا اسقاط این فقره امری بعید تر به نظر می رسد. نکته ی دیگر اینکه در صلواتی که ذکر ازواج به میان آمده گفته شده: پروردگارا بر محمد و همسران و ذریه ی آنحضرت درود فرست؛ همچنان که بر آل ابراهیم درود فرستادی ...

    با نگاه به این روایات می یابیم که از خدا می خواهیم همچنان که بر ابراهیم و آل ابراهیم صلوات فرستادی بر محمد و آل محمد نیز صلوات بفرست.
    این امر در روایات بیانگر صلوات بر آل امری واضح و روشن است؛ زیرا مقایسه بین پیامبر و آل آنحضرت علیهم السلام با ابراهیم و آل ابراهیم علیهم السلام صورت پذیرفته(صلوات بر محمد و آل- صلوات بر ابراهیم و آل)؛ در حالی که در صلواتی که ازواج قرار گرفته اند، هیچ تناسبی بین دو فقره مشاهده نمی گردد (یک طرف پیامبر و ازواج و ذریه قرار دارند. ودر طرف دیگر ابراهیم و آل او قرار دارند).

    قرآن کریم نیز به هنگام یاد از ابراهیم علیه السلام می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ »؛[2]خداوند، آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برترى داد. در این آیه سخنی از همسران حضرت ابراهیم به میان نیامده است؛(در حالی که مقام و منزلت حضرت هاجر بر کسی پوشیده نیست)؛ اما مراد از آل ابراهیم همان کسانی اند که به مقام رسالت و امامت نائل گشتندوَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِين»؛[3]

    در مورد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز، آل پیامبرند که با آنحضرت معیت و همراهی داشته اند؛ کسانی که به نص قرآن معصومند و تالی تلو مقام رسالت قرار گرفته اند.

    موفق باشید.


    [1]. همان.

    [2]. آل عمران/33.

    [3]. البقرة/124:«(به خاطر آوريد) هنگامى كه خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده اين آزمايشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض كرد: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمى‏رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند، شايسته اين مقامند)».
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۱:۴۵
    صلوات از نقطه نظر غیر شیعی
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    الان اهل سنت هنگام فرستادن صلوات "و آل محمد" را میگویند؟ اگر بله وهابیون چطور؟

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 13 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    الان اهل سنت هنگام فرستادن صلوات "و آل محمد" را میگویند؟ اگر بله وهابیون چطور؟
    با سلام و عرض ادب

    الف) با اینکه در سنت صلوات به صورت کامل آن که همراه درود بر آل است تشریع گردیده است؛ اما با این حال در کیفیت صلواتی که اهل سنت بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرستند ذکری از آل به میان نمی آید؛ واگر در جائی صلوات بر آل مشاهده می گردد، در کنار آن صلوات بر ازواج و اصحاب نیز دیده می شود؛ واین در حالی است که چنین صلواتی هرگز تشریع نشده است.

    ب) بی شک صلوات بر پیامبر صلی الله علیه وآله کوچکترین عرض ارادت از ناحیه ی مسلمانان نسبت به آن حضرت می باشد. اما متاسفانه در همین امر نیز مشاهده می گردد که اهل سنت در عمل به این دستور قرآنی بی مهری ورزیده اند.

    به عنوان نمونه صلوات در مجتمع و به صورت دسته جمعی خود نمود زیبائی از وحدت مسلمانان و ارادت آنان به آن حضرت خواهد بود؛ اما متاسفانه چنین امری در مجامع اهل سنت کمتر دیده می شود؛ به گونه ای که حتی برخی از علمای اهل سنت حکم به بدعت نمودن صلوات با صدای بلند داده اند و چنین عملی را منکر و زشت تلقی نموده اند.

    ابن تيميه حرانی در این رابطه مي گويد:

    همه ي علماء؟!! دستور داده اند که هنگام دعا کردن، بر پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم درود بفرستد و صداي خود را هنگام فرستادن صلوات، بلند تر از هنگام دعا نکند، چه در حال نماز باشد و چه در غير نماز باشد ... و همچنين اگر در خارج نماز، بخواهد بر پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم صلوات بفرستد؛ مثل اينکه به ياد پيامبر بيافتد و صلوات بفرستد[نبايد صدايش را بلندکند]،هيچ کدام از اهل علم بلند کردن صدا هنگام فرستادن صلوات را مستحب ندانسته اند؟! و هر کس قول به استحباب را گفته، اشتباه کرده و با علماء مسلمين مخالفت نموده است.[1]

    وي در جاي ديگر مي نويسد: بلند کردن صدا در صلوات يا طلب آمرزش که برخي از موذنها پيش پاي برخي از خطيبان انجام مي دهند، به به اتفاق امت، مکروه يا حرام است.اما برخي از علما مي گويند: بر پيامبر به صورت پنهان صلوات بفرستد و برخي مي گويند: سکوت کند، و خدا داناتر است.[2]

    وی همچنين در کتاب ديگري آورده است:«لا یرفع صوتهُ بالصلاة علیه»، نبايدصدايش را هنگام صلوات بر پيامبر بلند کند.

    ابن جبرين از علمای وهابی نیز در اين باره مي نويسد:


    علماء از فرستادن صلوات با صداي بلند، به دليل بدعت بودن آن نهي کرده اند.‍ [مثلا وقتي که خطيب بر پيامبر صلوات مي فرستد، بعد کساني که به خطبه گوش مي دهند همه با هم صلوات مي فرستند به طوري که از صداي آنها مسجد به لرزه در مي آيد. يا هنگامي که موذن شهادت به رسالت پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم مي دهد بعد با صداي بلند صلوات مي فرستد.‍] آنچه در روايت وارد شده به فرستادن صلوات با صداي آهسته است. جالب این است که این افراد به هنگام بلند نمودن صدا به صلوات دم از بدعت بودن آن می زنند؛ در حالی که به هنگام آمین مردم بعد از اتمام سوره ی حمد که صدای آنان همه ی مسجد را فرا می گیرد دیگر سخنی از بدعت نمی زنند؟!

    موفق باشید.


    [1]. مجموع الفتاوى، بن تيمية الحراني ، دار الوفاء، الجزء22، ص469: « وَهَذَا الَّذِي ذَكَرْنَاهُ فِي الصَّلَاةِ عَلَيْهِ وَالدُّعَاءِ ، مِمَّا اتَّفَقَ عَلَيْهِ الْعُلَمَاءُ ، فَكُلُّهُمْ يَأْمُرُونَ الْعَبْدَ إذَا دَعَا أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمَا يَدْعُو ، لَا يَرْفَعُ صَوْتَهُ بِالصَّلَاةِ عَلَيْهِ أَكْثَرَ مِنْ الدُّعَاءِ ، سَوَاءٌ كَانَ فِي صَلَاةٍ ، كَالصَّلَاةِ التَّامَّةِ ، وَصَلَاةِ الْجِنَازَةِ ، أَوْ كَانَ خَارِجَ الصَّلَاةِ ، حَتَّى عَقِيبَ التَّلْبِيَةِ فَإِنَّهُ يَرْفَعُ صَوْتَهُ بِالتَّلْبِيَةِ ، ثُمَّ عَقِيبَ ذَلِكَ يُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَيَدْعُو سِرًّا ، وَكَذَلِكَ بَيْنَ تَكْبِيرَاتِ الْعِيدِ إذَا ذَكَرَ اللَّهَ ، وَصَلَّى عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِنَّهُ وَإِنْ جَهَرَ بِالتَّكْبِيرِ لَا يَجْهَرُ بِذَلِكَ .وَكَذَلِكَ لَوْ اقْتَصَرَ عَلَى الصَّلَاةِ عَلَيْهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَارِجَ الصَّلَاةِ مِثْلَ أَنْ يَذْكُرَ فَيُصَلِّي عَلَيْهِ ، فَإِنَّهُ لَمْ يَسْتَحِبَّ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ رَفْعَ الصَّوْتِ بِذَلِكَ ، فَقَائِلُ ذَلِكَ مُخْطِئٌ مُخَالِفٌ لِمَا عَلَيْهِ عُلَمَاءُ الْمُسْلِمِينَ».

    [2]. الفتاوى الكبرى، ابن تيمية الحراني، ج2، ص364« وَأَمَّا رَفْعُ الصَّوْتِ بِالصَّلَاةِ أَوْ الرِّضَى الَّذِي يَفْعَلُهُ بَعْضُ الْمُؤَذِّنِينَ قُدَّامَ بَعْضِ الْخُطَبَاءِ فِي الْجُمَعِ ، فَهَذَا مَكْرُوهٌ أَوْ مُحَرَّمٌ ، بِاتِّفَاقِ الْأُمَّةِ ، لَكِنْ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ : يُصَلِّي عَلَيْهِ سِرًّا ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ : يَسْكُتُ ، وَاَللَّهُ أَعْلَمُ.»
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ در ساعت ۲۳:۰۷
    صلوات از نقطه نظر غیر شیعی
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    آیا صلوات از نقطه نظر غیر شیعی بدون "و آل محمد" هست؟
    گرامی من خلاصه خدمتتون عرض کنم البته با اجازه جناب کارشناس گرامی:

    1. شیعه، برین عقیده است که صلوات ناقصه عواقب خطرناکی داشته و خدا آن کسی که اینگونه صلوات بفرستد را از رحمت خود دور کرده.

    2. صلوات کامل(همراه با آل محمد علیهم السلام)، در بزرگترین کتاب های سنی ها که آنان را کاملا صحیح میدانند، مثل صحیح مسلم آمده و از حضرت رسول الله سوال شد از کیفیت صلوات، و حضرتش صلوات کامل را توصیه نمود. اما سنی ها بدلیل عناد با ائمه ی شیعه ازین صلوات دوری میکنند و اگر هم بفرستند بخاطر آنست که جواز صلوات بر صحابه را بعد آن، به صورت جاهلانه ای تجویز کنند.(یعنی هم بر آل محمد علیهم السلام میفرستند و بلا فاصله بر صحابه)

    در کتب شیعه و سنی این خبر ضبط شده که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند هرکس صلوات ناقصه فرستد(بر آل محمد علیهم السلام صلوات نفرستد) بوی بهشت به مشامش نمیرسد.
    ویرایش توسط dfffd : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ در ساعت ۱۱:۴۹

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    صلوات بر ازواج
    کارشناس گرامی میتونید این حدیث بخاری از زبان عایشه که میگوید برای ما هیچ آیه ای از قرآن فرو فرستاده نشد جز افک رو بیارید؟ تشکر

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    فرستادن صلوات ناقص بر پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)
    سوال : صلوات بر پيامبر فرستادن به صورت ناقص و عدم ذكر خاندان (آل) چه حكمى دارد؟

    جواب : باسمه جلت اسمائه؛ از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) چنين نقل شده كه فرمود: «هركس بر من درود بفرستد ولى بر خاندان من درود نفرستد بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد» (1). روايتى نيز به همين مضمون در منابع اهل سنت به مقدار زياد نقل شده مبنى بر اينكه: رسول خدا فرمود: صلوات بتراء (ناقص) بر من نفرستيد، پرسيدند صلوات بتراء چيست؟ فرمود: چنين بگوييد كه خدايا صلوات بفرست بر محمد و ادامه ندهيد، بلكه بگوييد خدايا صلوات بفرست بر محمد و بر خاندان محمد» (2). -------------------------------------------------------------- 1- «مَنْ صَلّى عَلَيَّ وَلَمْ يُصَلِّ عَلى آلي لَمْ يَجِدْ رِيحَ الْجَنَّةِ; امالي، شيخ صدوق، ص 267، مجلس 36، ح 12. 2- «لاتصلّوا علَيَّ الصلاةَ الْبَتْراء. قالوا: وَما الصَّلاةُ الْبَتْراءُ؟ قال: تَقولون: اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَتُمْسِكُون، بَلْ قُولوا: اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِ مُحَمَّد»; صواعق المحرقه، ص 87. فصل آيات، آيه دوم; تاريخ اصبهان (اصفهان)، ابونعيم، ج 1، ص 131، در بحث «الصلاة على النبى»; ينابيع المودة، ج 7، ص 295، و نيز شهيد سيد تسترى مرعشى در كتاب احقاق الحق از گروهى از اهل سنت اين را نقل كرده جلد 9 صفحة 336. صلوات از نقطه نظر غیر شیعی


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود