جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دریافت اجرت برای خواندن نماز

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    279
    حضور
    23 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    1741

    دریافت اجرت برای خواندن نماز




    با سلام و احترام


    آیا در دین اسلام، حدیث،روایت و یا توصیه ای وجود داره که کسی در مقابل خواندن نمازهای قضای متوفی،اجرت دریافت کنه؟

    با تشکر

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    175 روز 1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58313



    با نام و یاد دوست




    دریافت اجرت برای خواندن نماز







    کارشناس بحث: استاد صدیقین


  5. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    استاد مکارم شیرازی در این باره می گوید: «در نصوص ما، در مورد استیجار حج، روایات متعددی وارد شده است [اما] در مورد نماز و روزه ی استیجاری روایتی نداریم»؛ بحث فقهی اش را می توانید از اینجا مطالعه بفرمایید که درس خارج فقه ایشان است:

    اگر درباره احکام این مسأله سؤالی داشتید، با ذکر مرجع تقلید خود، از پاسخگوی محترم احکام جویا شوید.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ در ساعت ۰۳:۵۶

  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام علیکم
    به آن دو آدرسی که مرقوم فرمودید رفتم و مطلب را کامل مطالعه نمودم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط آقای مکارم
    بله در مورد نماز و روزه ی استیجاری روایتی نداریم و این از عجائب است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط آقای مکارم
    سؤال دیگر این است که آیا اجیر باید مطابق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند یا مطابق مرجع تقلید میّت؟ آیه و روایتی در این مورد وارد نشده است.
    که حتی در مورد اصلش هم روایتی نداریم.

    ایشان در کل متن این مسأله را ثابت گرفته اند و بر اساس آن نبودن روایت را از عجائب میشمارند. سؤال این است که آیا فتوای علما به عباداتی چون نماز و روزه که توقیفی است میتواند بدون مستند روایی باشد یا خیر؟

    یعنی حالا که روایتی نداریم در این باب آیا وظیفه ما نیست که بر همان جواز استیجاری در حج اکتفا کنیم یا خیر؟

    و باز هم سؤال از زاویه دیگر این که آیا مسأله ای به این شایعی اگر در زمان معصوم هم شایع بود آیا روایتی در اثبات یا رد آن لازم نبود؟؟ آیا شیوع این مسأله از حج بیشتر است یا کمتر؟
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  8. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    سلام علیکم
    به آن دو آدرسی که مرقوم فرمودید رفتم و مطلب را کامل مطالعه نمودم که حتی در مورد اصلش هم روایتی نداریم.

    ایشان در کل متن این مسأله را ثابت گرفته اند و بر اساس آن نبودن روایت را از عجائب میشمارند. سؤال این است که آیا فتوای علما به عباداتی چون نماز و روزه که توقیفی است میتواند بدون مستند روایی باشد یا خیر؟ یعنی حالا که روایتی نداریم در این باب آیا وظیفه ما نیست که بر همان جواز استیجاری در حج اکتفا کنیم یا خیر؟

    و باز هم سؤال از زاویه دیگر این که آیا مسأله ای به این شایعی اگر در زمان معصوم هم شایع بود آیا روایتی در اثبات یا رد آن لازم نبود؟؟ آیا شیوع این مسأله از حج بیشتر است یا کمتر؟
    سلام

    دو دلیل برای جواز نماز استیجاری بیان شده:

    دلیل اول: همان گونه که شهید در کتاب ذکری گفته است نماز استیجاری صحیح است. صحت این نماز مبنی بر دو مقدمه است؛ مقدمه اول: خواندن نماز های فوت شده میت بنا بر روایات متعدد و صحیح و همچنین اجماع فقها صحیح است. مقدمه دوم: مادامی که نماز خواندن برای میت صحیح باشد، اجیر شدن برای این عمل صحیح نیز جایز است. مقدمه دوم یکی از مصادیق حکم کلی «الاستئجار على الأعمال المباحة التي يمكن أن تقع للمستأجر؛ اجیر شدن برای هر عمل مباح صحیح است» می باشد.

    دلیل دوم: اجماع؛ شهید ثانی بعد از تعلیل فوق، به دلیل اجماع اشاره می نماید: «و لا يخالف فيها أحد من الإمامية بل و لا من غيرهم؛ هیچ یک از فقها امامیه و بلکه فقها غیر امامی با این حکم مخالفت نکرده اند».

    در مورد شیوع بیشتر یا کمتر این مساله نسبت به حج و چرایی روایت نداشتن آن، اطلاعی ندارم.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۲/۰۴ در ساعت ۰۱:۳۹

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود