جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا رفتن چندباره به حج و کربلا اشكال شرعي و اخلاقي ندارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432

    آيا رفتن چندباره به حج و کربلا اشكال شرعي و اخلاقي ندارد؟




    با سلام

    سوالي داشتم واينكه در شرايط فعلي كه تعداد زيادي از هموطنان عزيزمان حتي يكبار به حج نرفته اند آيا رفتن چندباره به حج اشكال شرعي و اخلاقي ندارد ؟!

    الان تا 20 سال ديگر صفوف حج پرند ؟

    كربلا چي ؟ ادم هست كه 50 سفر به كربلا رفته و هر بار پول زيادي به جيب اعراب ميريزد در حاليكه در كشور خودمان مناطق محروم حاوي زيارتگاههاي عالي مقام هم داريم !

    جالبت اينكه با پارتي و خريدن نوبت و .... اقدام به حج تمتع چندباره كرده و ميگويد خداوند نصيبم كرده و توفيق داده !!!!!!!!!!!!!

    من معتقدم كه اگر تعداد ثبت ناميان از ظرفيت كمتر باشد حق الناس نيست .


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,554
    حضور
    175 روز 11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست




    آيا رفتن چندباره به حج و کربلا اشكال شرعي و اخلاقي ندارد؟







    کارشناسان بحث: استاد نسیم رحمت و استاد نور

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۰:۵۳ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگوی دوم

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,858
    حضور
    47 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17984



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام

    سوالي داشتم واينكه در شرايط فعلي كه تعداد زيادي از هموطنان عزيزمان حتي يكبار به حج نرفته اند آيا رفتن چندباره به حج اشكال شرعي و اخلاقي ندارد ؟!

    الان تا 20 سال ديگر صفوف حج پرند ؟

    كربلا چي ؟ ادم هست كه 50 سفر به كربلا رفته و هر بار پول زيادي به جيب اعراب ميريزد در حاليكه در كشور خودمان مناطق محروم حاوي زيارتگاههاي عالي مقام هم داريم !

    جالبت اينكه با پارتي و خريدن نوبت و .... اقدام به حج تمتع چندباره كرده و ميگويد خداوند نصيبم كرده و توفيق داده !!!!!!!!!!!!!

    من معتقدم كه اگر تعداد ثبت ناميان از ظرفيت كمتر باشد حق الناس نيست .
    با سلام و عرض ادب

    در فرض سوال،چندبار رفتن به عتبات و حج اشکال ندارد البته درصورتی که خلاف مقررات عمل نشود.

    استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام

    سوالي داشتم واينكه در شرايط فعلي كه تعداد زيادي از هموطنان عزيزمان حتي يكبار به حج نرفته اند آيا رفتن چندباره به حج اشكال شرعي و اخلاقي ندارد ؟!
    الان تا 20 سال ديگر صفوف حج پرند ؟
    كربلا چي ؟ ادم هست كه 50 سفر به كربلا رفته و هر بار پول زيادي به جيب اعراب ميريزد در حاليكه در كشور خودمان مناطق محروم حاوي زيارتگاههاي عالي مقام هم داريم !
    جالبت اينكه با پارتي و خريدن نوبت و .... اقدام به حج تمتع چندباره كرده و ميگويد خداوند نصيبم كرده و توفيق داده !!!!!!!!!!!!!
    من معتقدم كه اگر تعداد ثبت ناميان از ظرفيت كمتر باشد حق الناس نيست .

    سلام و عرض ادب؛
    اعمال و عبادات، هم به لحاظ ماهيت و ذات و شرايط زماني و مکاني و آثار و نيز از نظر فرد عامل و عابد و نوع نيت و ميزان معرفت و اخلاص او ارزش متفاوت دارند به همين دليل برخي اعمال و عبادات في حد نفسه ارزشي بيشتر و افزون تر دارند و اين به دليل نوع عبادت و ماهيت و ترکيب و آثاري است که در پي دارد. مثلا در روايت اعمالي مانند رفع حاجت مومن و اصلاح ذات بين و آشتي دادن ميان مومنان و رفع کدورت ميان آنها نسبت به بسياري از عبادات و اعمال خير برتر و افضل شمرده شده است و ثواب و پاداشي چند برابر نسبت به برخي عبادات ديگر دارند و يا مثلا ارزش نماز در مسجد النبي و مسجد الحرام به ترتيب 10000و 100000 برابر نماز در ساير مکان ها است.
    با توجه به این نکته :
    تشرف مکرر به حج عمره و یا زیارت کربلا، منافاتی با سایر کارهای خیر مثل کمک به دیگران ندارد. فرد می تواند با اهتمام به سایر کارهای خیر از ثواب آنها نیز بهره مند شود.
    در عين حال تمام كارهاي خير در يك رتبه ثواب نيستند. برخي اعمال مثل ثواب زیارت امام حسین علیه السلام في حد نفسه ارزشي بيشتر و افزون تر دارند.
    به عنوان مثال، طبق روایات زیارت امام حسین (ع) از چندین حج برتر است.
    یکى از اصحاب به امام صادق(ع) عرض کرد: فلانى مى گوید: که به شما گفته است نوزده حج و نوزده عمره بجا آورده است، شما فرموده اید، یک حج و یک عمره دیگر بجا آور تا برایت یک ثواب زیارت قبر حسین بنویسند!! حضرت فرمود: دلت مى خواهد بیست حج و بیست عمره انجام دهى یا با حسین محشور شوى ؟ کدامیک ؟ عرض کردم : مى خواهم با حسین محشور شوم ، حضرت فرمود: پس اباعبدالله را زیارت کن (۱).
    بر این اساس؛
    هر چند لازمه این تشرفات، پرداخت هزینه ها برای مسافرت به سایر نقاط کشور است، اما نباید فراموش کرد زیارت اهل بیت حاکی دو فرع از فروع دین یعنی: تولّی (اظهار محبّت و ارادت نسبت به ائمه معصومین و محبّان و دوستان اینان) و تبرّی ( دشمنی نست به دشمنان اهل بیت) است.
    علاوه بر آن که تشرف به زیارت سایر اماکن مقدسه مثل امزاده ها، هر چند امری پسندیده و نشانه اکرام و احترام ایشان است اما همانگونه که در نکته ابتدایی نیز اشاره شد، اعمال و عبادات، هم به لحاظ ماهيت و ذات و شرايط زماني و مکاني و آثار و نيز از نظر فرد عامل و عابد و نوع نيت و ميزان معرفت و اخلاص او ارزشي متفاوت دارند. همین تفاوت نسبت به زیارت اهل بیت عصمت علیهم السلام و یا حج عمره نسبت به سایر موارد وجود دارد.

    پی نوشت:
    ۱. حر عاملی، وسائل الشیعه، نشر دار الاحیا التراث العربی، بیروت 1412 ق، ج ۱۰، ص ۳۴۱.
    ویرایش توسط نسیم رحمت : ۱۳۹۲/۰۹/۲۳ در ساعت ۱۷:۲۴

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485



    جمع بندي

    پرسش :

    در شرايط فعلي كه تعداد زيادي از هموطنان عزيزمان حتي يكبار به حج نرفته اند آيا رفتن چندباره به حج اشكال شرعي و اخلاقي ندارد؟! الان تا 20 سال ديگر صفوف حج بروند ؟ كربلا چي ؟ ادم هست كه 50 سفر به كربلا رفته و هر بار پول زيادي به جيب اعراب ميريزد در حاليكه در كشور خودمان مناطق محروم حاوي زيارتگاه هاي عالي مقام هم داريم !

    پاسخ :
    از نظر شرعي:
    در فرض سوال،چندبار رفتن به عتبات و حج اشکال ندارد البته درصورتی که خلاف مقررات عمل نشود.(1)
    از نظر اخلاقي :
    اعمال و عبادات، هم به لحاظ ماهيت و ذات و شرايط زماني و مکاني و آثار و نيز از نظر فرد عامل و عابد و نوع نيت و ميزان معرفت و اخلاص او ارزش متفاوت دارند به همين دليل برخي اعمال و عبادات في حد نفسه ارزشي بيشتر و افزون تر دارند و اين به دليل نوع عبادت و ماهيت و ترکيب و آثاري است که در پي دارد. مثلا در روايت اعمالي مانند رفع حاجت مومن و اصلاح ذات بين و آشتي دادن ميان مومنان و رفع کدورت ميان آنها نسبت به بسياري از عبادات و اعمال خير برتر و افضل شمرده شده است و ثواب و پاداشي چند برابر نسبت به برخي عبادات ديگر دارند و يا مثلا ارزش نماز در مسجد النبي و مسجد الحرام به ترتيب 10000و 100000 برابر نماز در ساير مکان ها است.
    با توجه به این نکته :
    تشرف مکرر به حج عمره و یا زیارت کربلا، منافاتی با سایر کارهای خیر مثل کمک به دیگران ندارد. فرد می تواند با اهتمام به سایر کارهای خیر از ثواب آنها نیز بهره مند شود.
    در عين حال تمام كارهاي خير در يك رتبه ثواب نيستند. برخي اعمال مثل ثواب زیارت امام حسین علیه السلام في حد نفسه ارزشي بيشتر و افزون تر دارند.
    به عنوان مثال، طبق روایات زیارت امام حسین (ع) از چندین حج برتر است.
    یکى از اصحاب به امام صادق(ع) عرض کرد: فلانى مى گوید: که به شما گفته است نوزده حج و نوزده عمره بجا آورده است، شما فرموده اید، یک حج و یک عمره دیگر بجا آور تا برایت یک ثواب زیارت قبر حسین بنویسند!! حضرت فرمود: دلت مى خواهد بیست حج و بیست عمره انجام دهى یا با حسین محشور شوى ؟ کدامیک ؟ عرض کردم : مى خواهم با حسین محشور شوم ، حضرت فرمود: پس اباعبدالله را زیارت کن (2).
    بر این اساس؛
    هر چند لازمه این تشرفات، پرداخت هزینه ها برای مسافرت به سایر نقاط کشور است، اما نباید فراموش کرد زیارت اهل بیت حاکی دو فرع از فروع دین یعنی: تولّی (اظهار محبّت و ارادت نسبت به ائمه معصومین و محبّان و دوستان اینان) و تبرّی ( دشمنی نست به دشمنان اهل بیت) است.
    علاوه بر آن که تشرف به زیارت سایر اماکن مقدسه مثل امزاده ها، هر چند امری پسندیده و نشانه اکرام و احترام ایشان است اما همانگونه که در نکته ابتدایی نیز اشاره شد، اعمال و عبادات، هم به لحاظ ماهيت و ذات و شرايط زماني و مکاني و آثار و نيز از نظر فرد عامل و عابد و نوع نيت و ميزان معرفت و اخلاص او ارزشي متفاوت دارند. همین تفاوت نسبت به زیارت اهل بیت عصمت علیهم السلام و یا حج عمره نسبت به سایر موارد وجود دارد.

    پی نوشت ها:
    ۱. سوال از دفتر مقام معظم رهبري
    2. حر عاملی، وسائل الشیعه، نشر دار الاحیا التراث العربی، بیروت 1412 ق، ج ۱۰، ص ۳۴۱.
    ویرایش توسط نسیم رحمت : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ در ساعت ۲۲:۴۸

  11. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۱۳:۵۵ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود