جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونگی رتبه بندی پست ترین ها و ولاترین ها ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    نجوم و دین و مذهب اسلام و سیاست
    نوشته
    456
    حضور
    16 روز 11 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    2026

    چگونگی رتبه بندی پست ترین ها و ولاترین ها ؟




    با سلام و احترام
    چگونگی رتبه بندی پست ترین ها و ولاترین ها ؟
    گاهی اوقات پیش می اید که پیامبر یا امامانی (ع) احادیثی فرموده اند که کارهای متفاوتی را جزو پست ترین کارها یا والاترین کارها تذکر داده اند.
    ما چگونه باید این ها را رتبه بندی کنیم به نوعی آیا همه ی این ها در یک جایگاه قرار دارند؟
    تاخواست قلم ،نقطه ضعفش بنگارد*****بیچاره ندانست علی نقطه ندارد

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    چگونگی رتبه بندی پست ترین ها و ولاترین ها ؟







    کارشناس بحث: استاد پیام



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    سلام به نمونه زیر توجه کنیدسخنان امام علی ع)
    1-زشت ترین فریب و خیانت ، فاش کردن راز است.
    ۲- زشت ترین معصیت ها قطع صله رحم است.

    ۳- ایثار ، بهترین نیایشها ، و رفیع ترین سروری و مهتری است.
    ۴- بدترین مردم کسی است که به خیرش امیدی نرود و از شرش ایمنی نباشی.
    ۵- ناتوان ترین مردم کسی است که در دوست یابی ناتوان است ؛ و از اون ناتوان تر آنکه دوستان خود را از دست بدهد.
    ۶- گواراترین زندگی را کسی دارد که از آنچه خداوند نصیب او کرده است خرسند باشد.
    ۷- برترین کار ها ، کاری است که برای خدا باشد.
    ۸- بهترین مردم کسی است که زحمت مردم را تحمل کند ( و آسایش مردم را فراهم سازد).
    ۹- بهترین مردم در نزد پروردگار، کسی است که به حق عمل کند و آن را دوست داشته باشد اگر چه به او زیان ها و ضررهایی برسد و از باطل دوری کند اگر چه برای او فواید و مزیت های مادی داشته باشد.(۱)
    ۱۰- بهترین برادران (دینى) تو کسى است که با راستگویى‏اش تو را به راستگویى و باکردار نیکش تو را به بهترین کارها دعوت کند.(۲)


    منابع:
    -کتاب گوهر های جاویدان از علی رحمتی بخش ۴۰ حدیث از امیرالمومنین علی(ع)
    - (۱)= (خطبه ۱۲۵-۶)
    - (۲)= غررالحکم، ج ۳، ص ۴۳۴، ح

    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ در ساعت ۰۸:۰۸

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    در موارد فراوانی در روایات از واژۀ «شر الناس» یا «بدترین مردم» استفاده شده و در هر روایت، گروهی از مردم با این ویژگی معرفی شده­اند.
    به پاره­ای از این روایات اشاره می شود:
    1. پیامبر اکرم(ص) فرمود: بدترین مردم افرادی هستند که قرآن را تلاوت می کنند اما از هیچ قسمت آن، پند نمی گیرند.[1] 2. پیامبر اکرم(ص): بدترین اشخاص، افرادی هستند که مردم به دلیل دور ماندن از شرشان اجباراً به آنها احترام می گذارند.[2] 3. پیامبر اکرم(ص): بدترین مردم شخص سه گانه است. پرسیده شد که «سه گانه» یعنی چه؟ فرمود آن که سخن چینی برادرش را نزد سلطان کرده و با این کار، سه نفر را نابود کرده است. خودش، برادرش و پادشاه![3] 4. پیامبر اکرم(ص): ای علی! بدترین مردم، فردی است که مهمان خود را طرد کند، غذایش را به تنهایی بخورد و بنده اش را به باد کتک و شلاق گیرد.[4] 5. پیامبر اکرم(ص): برده فروش، بدترین انسانها است.[5] 6. پیامبر اکرم(ص): ای اباذر! در روز قیامت، بدترین مردم نزد پروردگار، دانشمندی است که بهره­ای از دانش او به دیگران نرسد.[6] 7. امیر المؤمنین(ع) می فرماید: بدترین انسان ها فردی است که لغزش های دیگران را نادیده نگرفته و تلاش در پوشاندن عیب های مردم نکند.[7] 8. امیر المؤمنین(ع): بدترین مردم فردی است که به دلیل بدگمانی خود به دیگران اعتماد نکند و دیگران نیز به دلیل رفتار زشتش به او اعتماد نکنند.[8] البته در برخی روایات نیز از عبارت «من شر الناس» یا «از بدترین مردم» استفاده شده است: 1. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: از بدترین انسان ها است هر آن که ادعا کند من بهترین مردم هستم.[9] 2. پیامبر اکرم(ص): انسان دو چهره از بدترین مردم نزد پروردگار است.[10] شاید این پرسش به وجود آید که در نهایت، وجود چه رذیلۀ اخلاقی در انسان موجب می شود تا انسان ها به مرحلۀ «شر الناس» سقوط کنند؟! برای پاسخ به این پرسش، نخست باید به این نکتۀ مهم توجه کرد که در درک متون مذهبی، نباید تنها به ترجمۀ تحت اللفظی متون عربی بسنده کرد، بلکه باید با مروری در عبارات مشابه، به دریافت صحیحی از متن دست یافت. به عنوان نمونه، اگر در آیه­ای از قرآن کریم مشاهده کنیم که در مورد «ملکۀ سبأ» عنوان شده است که «وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ء»؛[11] و او از هر چیزی بهره­ ای داشت!، نباید این پرسش در ذهنمان متبادر شود که چرا این تعبیر در مورد ملکه به کار برده شده، با آن که او از بسیاری چیزها محروم بود؟! او همانند سلیمان پیامبر(ع)، قدرت استفاده از نیروی باد را نداشت! همانند او سخن پرندگان را نمی فهمید و ...؛ زیرا در پاسخ گفته خواهد شد که مراد از «من کل شیء» با توجه به زبان عربی، لزوما «تمام چیزها» نیست، بلکه ترجمه به «بسیاری از چیزها» نیز صحیح بوده و مراد آیه نیز همان بوده است. با این مقدمه، به موضوع اصلی برمی­گردیم: این که در روایات، گروه های مختلفی با عنوان «بدترین مردم» و یا «شر الناس» معرفی شده اند، معنایش لزوماً آن نیست که بدتر از آنها وجود ندارد، بلکه مراد از این دسته روایات، آن است که وجود چنین صفات پست اخلاقی، انسان ها را در شمار بدترین­ ها قرار خواهد داد و این بدترین ها نیز خود دارای سلسله مراتبی هستند که اگر فردی دارای چندین ویژگی ناپسند باشد مطمئناً از آن که تنها یک ویژگی ناپسند دارد در رتبۀ پایین تری قرار خواهد گرفت و در میان خود این ویژگی های ناپسند نیز بد و بدتر وجود دارد و «شر الناس» در روایات، مفهومی قطعی نداشته، بلکه با نگاهی نسبی، مردم را به بهترین و بدترین تقسیم می کند. با این نگاه، پرسشی در مورد متعارض بودن روایات باقی نخواهد ماند. روایتی از پیامبر اسلام(ص) را می توان دلیلی بر درستی چنین برداشتی دانست: بهترین مردم فردی است که خیرش به دیگران برسد و بدترین مردم، فردی است دیگران از آزار او در امان نباشند و بدتر از او فردی است که مردم به دلیل دورماندن از آزارش، او را مورد احترام قرار دهند و بدتر ازهر دو، فردی است که دین خود را به خاطر دنیای دیگران بفروشد.[12] همان گونه که ملاحظه می فرمایید، با آن که در ابتدای روایت، به بدترین مردم اشاره شده، اما با این وجود در ادامه همان روایت تأکید شده است که بدتر از آنها نیز وجود دارد. [1] دیلمی، حسن بن أبی الحسن، أرشاد القلوب، ج 1، ص 79، انتشارات شریف رضی، قم، 1412 ق.

    [2] مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 72، ص 206، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ق.
    [3] شیخ مفید، الإختصاص، ص 228، کنگره شیخ مفید، قم، 1413 ق.
    [4] حرانی، حسن بن شعبة، تحف العقول، ص 448، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1404 ق.
    [5] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 114، ح 4، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 ش.
    [6] شیخ طوسی، الأمالی، ص 527، انتشارات دار الثقافة، قم، 1414 ق.
    [7] آمدی تمیمی، عبد الواحد، غرر الحکم و درر الکلم، ص 245، ح 5016، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1366 ش.
    [8] همان، ص 263، ح 5675.
    [9] راوندی، سید فضل الله، النوادر، ص 11، مؤسسة دار الکتاب، قم، بی تا.
    [10] شیخ صدوق، الخصال، ج 1، ص 38، ح 17، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1403 ق.
    [11] نمل، 23.
    [12] شیخ مفید، الإختصاص، ص 243.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    نمونه سوم:
    بهترین و بدترین زنان


    جابربن عبدلله انصاری می گوید:

    روزی کنار پیامبر نشسته بودیم. سخن از زنان و فضیلت بعضی از آنان شد .

    رسول اکرم
    چگونگی رتبه بندی پست ترین ها و ولاترین ها ؟فرمودند: آیا شما را آگاه سازم؟

    پس ما همگی گفتیم:
    بله ای رسول خدا، ما را با خبر کن.

    حضرت فرمود:
    بهترین زنان شما زنانی هستند که:
    صاحب فرزند می شوند،
    مهربان اند،
    عفیف و با حیا هستند،
    نزد خانواده شان عزیزند؛
    و با شوهرانشان با فروتنی رفتار می کنند،
    برای آنها خود را می آرایند و خود را از غیر شوهر محفوظ می دارند،
    به حرف همسر گوش داده و اطاعت می کنند،
    هنگام خلوت با شوهرانشان تمکین می کنند.
    در زینت و خودآرایی برای شوهر، مانند مردان نیستند.

    سپس فرمود:
    آیا شما را از بدترین زنان خبر دهم؟

    گفتند:بله.

    حضرت فرمود:بدترین زنان شما، زنانی هستند که :
    نزد خانواده خویش ذلیل و در برخورد ا شوهرانشان طغیانگرند،
    نازا و کینه توزند،
    در غیاب شوهر از خودآرایی آشکار پرهیزی ندارند،
    هنگام خلوت با شوهرانشان او را از نزدیکی منع می کنند
    و عذر و گناه شوهر را نمی بخشند
    .1


    پانویس
    1. بحارالانوار، ج103، ص235؛ مکارم الاخلاق، ص203.



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    باتوجه به روایات فوق وتحلیلی که در نمونه دوم آورده شد چنین ارزش گذاری هایی برای شناساندن بدی وزشتی عمل یاگروهی است ویانشان دادن خوبی ونبایدتنها یک یاچند روایت راملاک رتبه بندی قرار داد ودیدن مجموع روایات یک موضوع لازم است ضمن آنکه به زبان مجاز و بیان اهمیت وجلب توجه به موضوعی نیزدربیان روایات باید توجه داشت.


  13. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود