صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اجازه ظلم به مردان در اسلام؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    حضور
    43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17

    اشاره اجازه ظلم به مردان در اسلام؟!




    با سلام
    ابتدا می خواهم داستانی را برای شما نقل کنم. مادر بزرگ بنده مدتی پیش مریضی بسیار سختی گرفته بود و بچه هایش کار پرستاری از او را بین خود تقسیم کرده بودند و حتی دخترهای او (خاله های بنده) که در شهر دیگری هم بودند، در نوبتشان می آمدند و یک هفته در اینجا می ماندند و از مادربزرگ ینده پرستاری میکردند. اما وقتی نوبت مادرم می شد، پدرم اجازه خروج از خانه را به او نمیداد!
    از این دست اتفاقات بسیار در خانه ی ما اتفاق افتاده است، مثلا تا همین چند سال قبل پدرم اجازه نمیداد که مادرم با خانواده اش رفت و آمد داشته باشد و حتی جلوی من را هم می گرفت! یا هیچ وقت هیچ پولی به مادرم نمیدهد، ولی بعضی اوقات اجازه نمیدهد که او سرکار برود!

    حالا در این جا و امثال این مواردی که که شوهر بدون هیچ دلیل عقلانی و فقط به خاطر گرفتن انتقام از اینکه زن مثلا غذا را 10 دقیقه دیرتر آماده کرده یا نشان دادن اقتدار خود (این عین جمله پدرم هست)! از حق ظالمانه ای که اسلام به او داده نهایت سوء استفاده را می کند. سوال هم هم این است که چرا اسلام راه ظلم را باز گذاشته است؟

    من می توانم با قاطعیت بگویم که اگر مادر من انقدر به این دستور اسلام پایبند نبود، حداقل چهل درصد مشکلات ما حل میشد. چون هر روز در حال گریه کردن است که چرا من نباید

    نگوییم که مرد چون دوراندیش تر است، میتواند جلوی فساد را بگیرد. چون من هم این را قبول دارم که در حالت کلی مرد دور اندیش تر است، ولی اسلام باید آنجایی مرد از عدالت ساقط میشود، آن را از ولایت بر زن هم ساقط میکرد.

    تازه خانواده ی ما نسبت به بعضی خانواده ها خیلی وضع بهتری دارد؛ اگر شوهر معتاد و قمه کشی باشد که به زن به هیچ عنوان اجازه ی خروج از خانه را ندهد و زن مجبور است که در خانه بنشیند و سالها ی سال، تنها کسی که میبیند، شوهر و بچه هایش باشند، آن وقت باز هم آن مرد اجازه زورگویی را دارد؟

    راه طلاق را هم پیشنهاد نکنید که برای من پدر و مادر که مدام در حال دعوا کردن باشند، نسبت به اینکه یکی از آنها نباشد خیلی بهتر است. و به جز آن، طلاق فقط صورت مسئله را پاک میکند و باعث میشود تا حکم اشتباه اسلام در اینباره دیده نشود.

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۳:۰۲

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست





    اجازه ظلم به مردان در اسلام؟!








    کارشناس بحث: استاد طاها


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    ابتدا چند نکته:

    1- مسئله اجازه گرفتن زن از شوهر برای خروج از خانه، را (مثل تمام مباحث مربوط به حقوق زن) میتوان با دو رویکرد مورد قضاوت قرار داد: رویکرد عاطفی و رویکرد علمی. طبعا وقتی سخن از مصالح و مفاسد یک قانون است نمیتوان با رویکرد عاطفی وارد بحث شد بلکه لازم است مسئله به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد. البته این به معنای نادیده گرفتن نقش عواطف و احساسات در وضع آن قانون نیست اما همین نقش عواطف نیز باید از دریچه علمی مورد مطالعه قرار گیرد نه با احساساتی شدن. پس لطفا با این بحث احساساتی برخورد نشود.

    2- از نظر علمی و عقلایی وقتی سخن از وضع قانون در این دنیا است مصلحت عمومی در نظر گرفته میشود و طبعا موارد خاص از محوریت داشتن در وضع آن قانون خارج است. البته در قانون الهی این ویژگی وجود دارد که افرادی که به نوعی از ناحیه قانون مزبور دچار آسیب میشوند مصالحشان به نحوی دیگر تدارک و جبران میشود.

    3- حقیقت این است که از آغاز اسلام تا کنون مردان مسلمان عمدتا از حق خود در مسئله اجازه، سوء استفاده های بحران خیز نداشته اند و شواهد آن از زمان پیامبر تا به امروز موجود است. ریشه این مطلب را میتوان هم در توصیه های مکرر اسلام به مردان درباره توجه به همسرانشان و هم در ظرفیتهای روانشناختی مرد در مدیریت دانست. (مثلا تصمیم بر پایه تفاهم عاقلانه) البته نقش رفتاری زنان در این رابطه نیز موثر بوده است.

    4- سوء استفاده کردن از یک قانون به معنای نادرستی وضع آن قانون نیست. وضع یک قانون بر پایه مصالح عمومی است و با توجه به اقتضائات این دنیا به موازات منافعی که دارد ممکن است مورد سوء استفاده هایی هم قرار گیرد. طبعا هیچ قانونی در این دنیا نمیتواند جلوی اراده و اختیار برخی انسانها برای مخالفت را بگیرد؛ خواه مرد باشد و خواه زن. بنابراین صرف وجود سوء استفاده هایی از یک قانون باعث نمیشود از مصالح و منافع دیگر آن قانون چشم پوشی شود.

    حال با توجه به نکات یاد شده به مسئله اجازه شوهر برای خروج زن از منزل، می پردازیم.

    برای روشنی بهتر مسئله یاد شده لازم است توضیحی عرض کنیم:

    این عبارت که « اجازه خروج زن از منزل به دست شوهر است » با همین شکلش ممکن است این گمان را در ذهن ایجاد کند که گویا از نظر اسلام هیچ زنی به هیچ عنوان حق ندارد که از منزل بدون اجازه شوهر خارج شود. به عبارت دیگر شوهر حقی تمام و مطلق در این باره دارد. در حالیکه اسلام چنین حق مطلقی را برای مرد قایل نیست.

    در حقیقت این حق، از پس و پیش، دارای محدودیتهایی است.

    مثلا محدودیت پیشینی این حق (یعنی پیش از ارائه این حق به مرد) این است که زن میتواند در ضمن عقد ازدواج شرط کند که در اموری مثل کار یا تحصیل و یا امثال اینها اجازه خروج از منزل داشته باشد. با وجود این شرط، دیگر مرد نمیتواند پس از ازدواج مانع خروج زن از منزل شود.

    نیز محدودیت پسینی این حق (یعنی پس از اینکه این حق به مرد داده شد) این است که اگر خروج زن از منزل بواسطه اموری از قبیل: ضرورت – انجام واجب – عسر و حرج و نیز ضرر و اذیت باشد، نیازی به اجازه شوهر نیست. (البته درباره تشخیص اینکه در چه مواردی ضرورت است و ... باید با مشاور فقهی یا حقوقی مطرح شود.)

    بنابراین اگر احیانا با عباراتی نظیر : استیذان مطلق از شوهر یا ممنوعیت مطلق زن برای خروج، مواجه شدید این عبارات ناظر به حق شوهر بدون در نظر گرفتن محدودیتهای پسینی و پیشینی آنست که در اصطلاح فقهی به آن «عنوان اولی» گفته میشود.(مجله پژوهشهای فقهی/دوره 10/ شماره 1/ بهار 93/ مقاله : محدوده شرعی تمکین عام زوجه/مهدی رهبر/ص71)

    ضمنا در اینباره که آیا غیر از محدودیتهای یاد شده ، باز محدودیتهای دیگری نیز برای این حق مرد وجود دارد یا خیر، میان فقهای امامیه اختلاف نظر است. عده فراوانی از فقها میگویند محدودیت دیگری در کار نیست اما عده ای هم هستند که میگویند باز محدودیتهای دیگری هم در کار است: خروج زن از منزل بدون اجازه شوهر در صورتی که با حق کامجویی شوهر، منافات نداشته باشد جایز است و اشکالی ندارد.(مجله فقه و مبانی حقوق اسلامی/شماره 2/ سال 91/ مقاله: خروج زن از منزل و اذن شوهر از منظر فقه امامیه/ زین العابدین نجفی/ ص107)

    بنابر توضیحات گذشته روشن میشود:

    1- حق استیذان، مبنای عقلائی و دینی دارد.

    2- در همه قوانینی که محل اجرای آن دنیاست و قرار است انسان مختار آنرا عملی سازد به صورت جزئی راه ظلم و سوء استفاده وجود دارد اما این مطلب به تنهایی اصل وضع آن قانون را زیر سوال نمیبرد مگر آنکه مبنا و ادله وضع آن قانون مخدوش شود.

    3- این حق، محدودیتهای قابل توجهی دارد و مطلق نیست.

    4- اسلام هم در قبال سوء استفاده کنندگان، تمهیدات اخلاقی و حقوقی اندیشیده و هم در قبال فردی که قربانی این سوء استفاده است. این تمهیدات شامل دو گروه پیشینی و پسینی است.

    5- هم شوهر و هم همسر، با توجه به تمهیدات پیشینی و پسینی مسئله اجازه، حق انتخاب دارند هرچند این انتخاب ممکن است تبعاتی هم داشته باشد مثلا انتخاب پدر برای قدرت طلبی آزار دهنده، هم مذمت اخلاقی شده و هم منجر به سلب حق مرد در استیذان خروج یا طلاق همسر میشود. همچنین صبوری زن در قبال آزار شوهر به منظور حفظ ارکان خانواده تشویق اخلاقی شده و در عین حال به او حق خروج بدون اجازه یا حق طلاق هم داده میشود.


    در پناه حق


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    امام رضا،مامان و بابا،مطالعه؛شعر،کامپیوتر،اینترنت،دریاشهرم
    نوشته
    279
    حضور
    19 روز 2 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1296



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    از نظر علمی و عقلایی وقتی سخن از وضع قانون در این دنیا است مصلحت عمومی در نظر گرفته میشود
    عرض سلام خدمت کارشناس محترم

    واقعا اگه برای این مورد"خروج زن از خانه" اصلا قانونی وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد؟
    پر پروانه شکستن هنر انسان نیست...

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و حديث
    نوشته
    159
    حضور
    2 روز 19 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    259



    اگر كسي از قانون سوء استفاده كرد دليل بر اين نيست كه قانون ناقص است

    قانون اسلام نگفته زن هم جا بايد مطيع شوهر باشد و بلكه در مواردي اذن شوهر شرط نيست از جمله:

    اگر اذن ندادن شوهر مصداق قطع رحم باشد نه تنها گوش دادن به حرف شوهر واجب نيست و بلكه حرام است و در اينجا اگر رفت و امد نداشتن زن با خانواده طوري باشدكه عرف جامعه بگويد اين با خانواده خود قطع رابطه كرده است اجازه شوهر شرط نيست البته زن هم مي تواند مراعات كند مثلا وقتي شوهر سر كار است يا نياز جنسي به زن ندارد برود به خانواده خود سر زند و مرد حق ندارد بگويد براي من غذا بپز.

    اگر زن براي انجام واجبات دين چاره اي جز بيرون رفتن از خانه ندارد اذن شوهر لازم نيست و اگر رسيدگي به پدر و مادر جزو واجبات باشد شوهر حق منع ندارد.

    در ساعت هايي كه شوهر در خانه نيست نيازي به اجازه گرفتن از شوهر نيست چون حق شوهر از بين نمي رود.

    اگر مردي به زنش زور مي گويد زن حق شكايت دارد.

    و ....
    نتيجه :

    اسلام اجازه ظلم به كسي را نمي دهد و سوء استفاده كردن برخي دليل بر ناقص بودن دين نيست و بلكه بايد جلوي سوء استفاده را گرفت.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    قرآن و حديث
    نوشته
    159
    حضور
    2 روز 19 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    259



    در جامعه زناني هم هستند كه سالهاست به شوهرشان ظلم مي كنند ولي هيچ كس نگفته خدا اجازه اين ظلم را به زن داده است

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط roya8 نمایش پست ها
    واقعا اگه برای این مورد"خروج زن از خانه" اصلا قانونی وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    ضمن تذکر این نکته که:

    ما به علل واقعی بسیاری از احکام شرعی دستیابی نداریم و تنها میتوانیم با بهره گیری از اصول و قواعدی که از منابع دینی قابل استنباط است و نیز سیره و شیوه رفتار عقلایی، تا حدودی حکمتهایی برای این احکام بیان کنیم

    درباره مساله اجازه خروج، میتوان گفت:

    قانون خروج زن از خانه را مانند همه قوانین دیگر الهی (اعم از تشریعی و تکوینی) باید در منظومه عدالت تعریف نمود. عدالت دو لبه دارد: رحمت و شدت یا بگویید: جاذبه و دافعه.

    گرچه ممکن است این قانون نوعی محدودیت را به همراه داشته باشد اما جنبه هایی همچون مصونیت بخشی و پیشگیری کنندگی آن را نباید دست کم گرفت.

    زن بواسطه خصوصیات جسمی و روحی اش خواه ناخواه بیش از مرد در معرض آسیبهای جسمی و روحی است. این آسیبها پایه های زندگی مشترک و نظام خانواده را یا سست و یا تخریب میکند. از اینرو مدیریت ورود و خروج همسر با در نظر گرفتن مصلحت و امنیت او یکی از وظایف مرد قلمداد شده است زیرا سرپرستی و تامین امنیت و معاش خانواده در اسلام به مرد سپرده شده است (که چرایی این امر خود بحث مجزایی میطلبد). پس لازم است شرایطی که در اجرای یک مدیریت خوب لازم است نیز در اختیار او قرار گیرد.

    به عنوان مثال رئیس یک اداره اگر حق امر و نهی و مجازات کارمندان خود را نداشته باشد و نتواند درباره فعالیت ایشان در ساعات اداری و ورود و خروج آنها دخالتی داشته باشد عملا منصب مدیریت او منصبی نمایشی خواهد بود.

    زندگی خانوادگی بسی حساستر از زندگی شغلی است زیرا خانواده محل تربیت انسان است. بنابراین مدیریت آن هم نسبت به مدیریت یک اداره حساستر است.

    در پناه حق



  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرج اله عباسي نمایش پست ها
    اگر اذن ندادن شوهر مصداق قطع رحم باشد
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    درباره اینکه کجا خروج زن از منزل نیازمند اجازه شوهر نیست ما عناوینی از قبیل ضرورت، انجام واجب و... را بیان کردیم و همانجا عرض شد در خصوص تشخیص مصادیق هر یک از این عناوین، لازم است با کارشناس فقه یا حقوق مطرح شود.

    در پناه حق

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرج اله عباسي نمایش پست ها
    در جامعه زناني هم هستند كه سالهاست به شوهرشان ظلم مي كنند ولي هيچ كس نگفته خدا اجازه اين ظلم را به زن داده است
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    سخن محوری در این تاپیک پیرامون یک حکم اسلامی است نه عملکرد یک طیف خاص. لطفا در چارچوب موضوع جاری بنویسید.

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    سلام

    بدون شک مهمترین دلیل فساد روز افزون جوامع امروز موضوع خروج بی جهت زنان از محیط امن خانه وخانواده چه واقعی چه مجازی توسط نت و وایبر وتانگو وواتس آپ و.... است.

    کم نیستند مواردیکه خانواده ها ازهم پاشیده بواسطه تماسهای اینچنینی ....

    موضوع دیگر شما فکر میکنید اگر ریاست خانه وقدرت دست زنان بیفتد بهتر میشود :

    http://forum.hammihan.com/thread165312.html


  21. صلوات


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 64

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود