جمع بندی آیا در زمان حکوت حضرت ولی عصر(عج) قلبه تغییر پیدا می کند؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا در زمان حکوت حضرت ولی عصر(عج) قلبه تغییر پیدا می کند؟

سلام .
یادمه یکبار در تلویزیون درباره امام رضا(ع) داشت صحبت میکرد و در واقع داشت از فضائل 14 معصوم(ع) حرف میزد و از جمله فضائلی که برای حضرت علی(ع) آورد این بود که پیامبر(ص) فرمود : اگر نمی ترسیدم مردم فکر کنند که علی(ع) خداست دستور میدادم که رو به علی(ع) نماز بخوانند(اصل روایت رو فراموش کردم اما تقریبا همینطوری بود) .
از طرفی در جایی شنیدم که در زمان حکومت امام زمان(عج) قلبه همان طور که در زمان پیامبر(ص) از مسجدالحرام به مکه تغییر داده شد در زمان ایشون قبله به کوفه تغییر جهت میده چون در واقع قبله واقعی اهل بیت(ع) هستند(در واقع پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) راهی برای رسیدن به خدا هستند)

حالا در کل چنین مسئله ای(تغییر قبله) صحیح است یا خیر ؟

با نام الله



کارشناس بحث: استاد کریم

ُSajjad.M;440616 نوشت:
یادمه یکبار در تلویزیون درباره امام رضا(ع) داشت صحبت میکرد و در واقع داشت از فضائل 14 معصوم(ع) حرف میزد و از جمله فضائلی که برای حضرت علی(ع) آورد این بود که پیامبر(ص) فرمود : اگر نمی ترسیدم مردم فکر کنند که علی(ع) خداست دستور میدادم که رو به علی(ع) نماز بخوانند(اصل روایت رو فراموش کردم اما تقریبا همینطوری بود) .
از طرفی در جایی شنیدم که در زمان حکومت امام زمان(عج) قلبه همان طور که در زمان پیامبر(ص) از مسجدالحرام به مکه تغییر داده شد در زمان ایشون قبله به کوفه تغییر جهت میده چون در واقع قبله واقعی اهل بیت(ع) هستند(در واقع پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) راهی برای رسیدن به خدا هستند)
حالا در کل چنین مسئله ای(تغییر قبله) صحیح است یا خیر ؟

روایت به این شکل اگر نمی ترسیدم مردم در باره تو آنچه بگویند که در باره عیس بن مریم گفتند آنقدر فضیلت تو را می گفتم که هر جا عبور کنی مردم خاک قدمت را بر دیده بگذارند.(خصال صدوق، ج2، ص557)
چون سجده مخصوص خداست.
در مورد قبله نیز خداوند متعال صراحة در آیه 144 سوره بقره به پیامبر دستور می دهد که رو بسوی کعبه نماز بخواند وامام زمان نیز بر اساس همین قرآن حکومت خواهد کرد وسیره صحیح پیامبر (ص)، لذا قرار نیست در زمان ایشان چیزی از ضروریات دین تغییر کند بلکه آنچه وجود دارد این است که مرکز حکومت در زمان ظهور حضرتش کوفه خواهد بود نه اینکه به سوی کوفه نماز خوانده شود.
به هر حال قبله تا بر پایی قیامت همین است که الان وجود دارد وآنهم کعبه است.

آیا در زمان حکوت حضرت ولی عصر(عج) قبله تغییر پیدا می کند؟


سوال:

با توجه به اینکه امام برتر از کعبه است در زمان ظهور امام زمان (عج) قبله از مکه به کوفه تعییر خواهد کرد؟

جواب:
خیر؛ در اینکه امام برتر از کعبه است حرفی نیست. وکمال حج با زیارت امام معصوم می باشد. امام باقر علیه السلام می فرماید:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: تَمَامُ‏ الْحَجِ‏ لِقَاءُ الْإِمَام،[1]‏ تمامیت وارزش کامل حج با ملاقات ماست.
لذا در حدیث دیگری می فرماید:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْمُثَنَّى عَنْ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: ابْدَءُوا بِمَكَّةَ وَ اخْتِمُوا بِنَا،[2] زیارت حج را از مکه شروع کنید وبا زیارت ما تمام کنید.
این احادیث نشان می دهد که اهل بیت مقدم بر خانه خدا هستند، ولی اینکه این مساله موجب تغییر قبله از مکه به سمت امام معصوم در دوران دولت اهل بیت (عج) شود درست نیست. چون سجده در نماز که باید به سمت قبله باشد برای خداست. ونمازی که خوانده می شود فقط برای خدا می باشد. لذا سجده بعنوان عبادت حتی برای امام معصوم هم درست نیست، وقبله به هیچ وجه امکان تغییر ندارد. چون در این صورت مثل این است که بسوی امام سجده می کنیم.
خداوند متعال می فرماید: وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً؛[3] و مساجد ويژه خداست، پس هيچ كس را با خدا مخوانيد.
مراد از مساجد در اینجا اعضای هفتگانه ای است که در سجده روی زمین قرار می گیرند. ومراد از فلاتدعوا مع الله احدا، سجده است که مخصوص خداوند می باشد.[4]
با توجه با این نکته امام هیچوقت نمی تواند مورد سجده قرار گیرد. واگر کعیه ویا قبل از آن بیت المقدس قبله بود بخاطر این است که خانه خدا هستند.
يَا بُنَيَّ إِنَّ الْكَعْبَةَ بَيْتُ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ بَيْتَ اللَّهِ فَقَدْ قَصَدَ إِلَى اللَّهِ وَ الْمَسَاجِدَ بُيُوتُ‏ اللَّهِ‏ فَمَنْ سَعَى إِلَيْهَا فَقَدْ سَعَى إِلَى اللَّهِ وَ قَصَدَ إِلَيْهِ وَ الْمُصَلِّي مَا دَامَ فِي صَلَاتِهِ فَهُوَ وَاقِفٌ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏[5]
امام سجاد علیه السلام خطاب به فرزندشان زید می فرمایند: پسرم کعبه خانه خداست، پس هرکس به سمت حج حرکت کند در واقع به طرف خدا توجه کرده است. مساجد هم خانه های خدا هستند، پس هر کس به سوی آنها حرکت کند به طرف خدا حرکت کرده است واو را قصد کرده است. ونمازگزار تا زمانی که در نماز است، در برابر خدا ایستاده است.
این حدیث مساله را کاملا روشن می کند. علاوه بر اینها ما آیه صریح قرآن را داریم که قبله را کعبه معرفی کرده است واین قرآن تا قیامت نسخ نخواهد شد. لذا به هیچ وجه امکان تغییر قبله وجود ندارد چون امام طبق قرآن عمل می کند.
قَدْ نَرى‏ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ‏ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ،[6] ما [به هر سو] گردانيدنِ رويت در آسمان را نيك مى‏بينيم. پس [باش تا] تو را به قبله‏اى كه بدان خشنود شوى برگردانيم؛ پس روى خود را به سوى مسجدالحرام كن؛ و هر جا بوديد، روى خود را به سوى آن بگردانيد. در حقيقت، اهل كتاب نيك مى‏دانند كه اين [تغيير قبله‏] از جانب پروردگارشان [بجا و] درست است؛ و خدا از آنچه مى‏كنند غافل نيست.


[/HR][1] . كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص549، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[2] . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏4 ؛ ص550

[3] . سوره جن/18

[4] . ترجمه قرآن محمد رضا صفری، براساس تفسیر المیزان، ص573

[5] . ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص199، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم - قم، چاپ: دوم، 1413 ق.

[6] . بقره/144

موضوع قفل شده است