جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیات مکی ، آیات مدنی !

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143

    آیات مکی ، آیات مدنی !




    سلام علیکم

    ملاک مکی و مدنی بودن آیات قرآن چیست ؟

    چه سوره هایی مکی اند و آیات مدنی دارند ؟ و برعکس کدامین سوره ها مدنی اند و آیات مکی دارند ؟

    قرآن در چه مکان هایی نازل شده ؟ و آیا حدیث پیامبر که می فرمایند قرآن در سه جا نازل شده : مکه ، مدینه و شام ! صحیح است ؟ و اگر صحیح است منظور از شام دقیقا بیت المقدس است یا تبوک ؟

    با تشکر فراوان .


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    آیات مکی ، آیات مدنی !







    کارشناس بحث: استاد صدیقین



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    استاد معرفت در تلخیص التمهید می نویسد:
    درباره مکی یا مدنی بودن آیات، نظریات مختلفی ارائه شده که سه مورد مشهورش چنین است:

    1- ملاک زمانی
    در این نظریه، هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و رسیدن ایشان به مدینه ملاک است؛ بنابراین آیاتی که قبل از هجرت ایشان نازل شده و یا در بین راه هجرت و قبل از رسیدن ایشان به مدینه، نازل شده، مکی اند و آیاتی که بعد از آن نازل شده، مدنی اند.

    2- ملاک مکانی:
    مطابق این نظریه، هر آیه ای که در مکه و حوالی آن نازل شده _و لو بعد از هجرت نازل شده باشد_ مکی است، و هر آیه ای که در مدینه و حوالی آن نازل شده باشد، مدنی است. آیاتی هم که در مکانی دور از مکه و مدینه نازل شده باشند، نه مکی هستند و نه مدنی.

    3- ملاک خطاب (یا محتوایی):
    آیاتی که مخاطبش اهل مکه اند، مکی است، و آیاتی که مخاطبش اهل مدینه اند مدنی است. این نظریه از کلام ابن مسعود گرفته شده؛ وی گفته: هر آیه ای که «یا ایها الناس» دارد، مکی است و هر آیه ای که «یا ایها الذین آمنوا» دارد، مدنی است. زرکشی در توضیح این تفاوت خطاب گفته: زیرا غالب اهل مکه کافر بودند لذا آنها را با «یا ایها الناس» خطاب قرار داده، اما غالب اهل مدینه مؤمن بودند لذا آنها را با «یا ایها الذین آمنوا» خطاب کرده است.

    برای اطلاع از فهرست سوره های مکی و مدنی، به کتاب تلخیص التمهید استاد معرفت، جلد 1، صفحه 90 تا 92 مراجعه فرمایید. نیز می توانید به کتاب علوم قرآنی، اثر دیگر ایشان، صفحه 78 و 79 مراجعه فرمایید.

    درباره روایت مورد اشاره _اگر وجود داشته باشد_ ان شاء الله توضیح خواهم داد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ در ساعت ۰۴:۰۰

  5. صلوات


  6. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    درباره روایت مورد اشاره _اگر وجود داشته باشد_ ان شاء الله توضیح خواهم داد.
    سلام بر شما

    با تشکر از توضیحات خوبتان

    عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمْ: " أُنْزِلَ الْقُرْآنُ فِي ثَلَاثَةِ أَمْكِنَةٍ: بِمَكَّةَ، وَالْمَدِينَةِ، وَالشَّامِ "

    المستدرک علی الصحیحین رقم 8556 .

    قال الحاکم : صحیح .


  7. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    بنده کتاب الاتقان سیوطی را دارم کتاب زیبایی است در مورد ایات مکی و مدنی (در اینترنت در سایت قائمیه موجود است هر کس خواست برو استفاده کند)
    کتب اهل سنت هیچ ارزشی برای ما ندارد کتاب صحیح بخاری که بهترین کتاب است کتاب طبقه 8 ماست بقیه کتب که دیگر معلق می شوند
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  8. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    سلام بر شما
    با تشکر از توضیحات خوبتان
    عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمْ: " أُنْزِلَ الْقُرْآنُ فِي ثَلَاثَةِ أَمْكِنَةٍ: بِمَكَّةَ، وَالْمَدِينَةِ، وَالشَّامِ "
    المستدرک علی الصحیحین رقم 8556 .
    قال الحاکم : صحیح .
    سلام

    این مطلب در روایات اهل سنت آمده؛ ابن کثیر _از علمای مشهور اهل سنت_ بعد از نقل این خبر می گوید: «ولید بن مسلم (که راوی این خبر است) گفته که منظور از شام، بیت المقدس است» اما ابن کثیر می گوید: «به نظر من، تفسیر شام به تبوک بهتر است».

    الوليد بن مسلم عن عفير بن معدان، عن سليم بن عامر عن أبي أمامة رضي اللّه عنه قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلّم: «أنزل القرآن في ثلاثة أمكنة: مكة، و المدينة، و الشام» قال الوليد: يعني بيت المقدس، و تفسير الشام بتبوك أحسن، مما قال الوليد إنه بيت المقدس‏ (تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج‏5، ص: 92)

    سیوطی در الاتقان در بحث شناخت آیات مکی و مدنی، متن این خبر به همراه نظر ابن کثیر را بدون نقد یا توضیح بیشتر، نقل نموده است. مطابق توضیح سیوطی، این مورد مثالی برای ملاک مکانی (و آن دسته از آیاتی که نه مکی هستند و نه مدنی، بلکه در سفرها نازل شده) می باشد. (الإتقان في علوم القرآن، ج‏1، ص 55)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ در ساعت ۰۴:۴۵

  9. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط under taker نمایش پست ها
    سلام بر شما

    با تشکر از توضیحات خوبتان

    عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمْ: " أُنْزِلَ الْقُرْآنُ فِي ثَلَاثَةِ أَمْكِنَةٍ: بِمَكَّةَ، وَالْمَدِينَةِ، وَالشَّامِ "

    المستدرک علی الصحیحین رقم 8556 .

    قال الحاکم : صحیح .
    با سلام

    این اخبار که کم هم نیستند در راستای پروژه قداست شام واهلش در دوران معاویه جعل شده اند مانند :

    عن أبي أمامة عن النبي ( ص ) أنه تلا هذه الآية قوله عز و جل { وآويناهما إلى ربوة ذات قرار ومعين } ثم قال هل تدرون أين هي قالوا الله ورسوله أعلم قال هي بالشام بأرض يقال لها الغوطة مدينة يقال لها دمشق هي خير مدائن الشام

    اذا هلك الشام فلا خير في أمتي ولاتزال طائفة من أمتي على الحق يقاتلون الدجال قال الألباني بهذا اللفظ ضعيف والصحيح في لفظه إذا فسد أهل الشام فلا خير فيكم لاتزال طائفة من أمتي منصورين لايضرهم من خذلهم حتى تقوم الساعة

    يا طوبى للشام يا طوبى للشام يا طوبى للشام ( وفي احدى الروايات لأهل الشام ) قالوا يا رسول وبم ذلك قال تلك ملائكة الله باسطوا أجنحتها على الشام

    حدث ابو هريرة ( ر ) أنه سمع رسول الله ( ص ) يقول اذا وقعت الملاحم بعث الله من دمشق بعثا من الموالي أكرم العرب فرسا وأجودهم سلاحا يؤيد الله بهم الدين

    عن أبي هريرة ( ر ) قال قال رسول الله ( ص ) أربع مدائن في الدنيا من الجنة مكة والمدينة وبيت المقدس ودمشق وأربع مدائن من مدائن النار في الدنيا رومية وقسطنطينية وصنعاء وأنطاكية



  10. صلوات


  11. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    جمع بندی




    پرسش:
    ملاک مکی و مدنی بودن سوره های قرآن چیست؟ چه سوره هایی مکی و چه سوره هایی مدنی اند؟ نیز بفرمایید روایتی که منسوب به پیامبر است و می گوید "قرآن در سه جا نازل شده: مکه، مدینه و شام"، صحیح است؟ (عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمْ: " أُنْزِلَ الْقُرْآنُ فِي ثَلَاثَةِ أَمْكِنَةٍ: بِمَكَّةَ، وَالْمَدِينَةِ، وَالشَّامِ" ؛ المستدرک علی الصحیحین رقم 8556).

    پاسخ:
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    استاد معرفت در تلخیص التمهید می نویسد:
    درباره مکی یا مدنی بودن آیات، نظریات مختلفی ارائه شده که سه مورد مشهورش چنین است:

    1- ملاک زمانی
    در این نظریه، هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و رسیدن ایشان به مدینه ملاک است؛ بنابراین آیاتی که قبل از هجرت ایشان نازل شده و یا در بین راه هجرت و قبل از رسیدن ایشان به مدینه، نازل شده، مکی اند و آیاتی که بعد از آن نازل شده، مدنی اند.

    2- ملاک مکانی:
    مطابق این نظریه، هر آیه ای که در مکه و حوالی آن نازل شده _و لو بعد از هجرت نازل شده باشد_ مکی است، و هر آیه ای که در مدینه و حوالی آن نازل شده باشد، مدنی است. آیاتی هم که در مکانی دور از مکه و مدینه نازل شده باشند، نه مکی هستند و نه مدنی.

    3- ملاک خطاب (یا محتوایی):
    آیاتی که مخاطبش اهل مکه اند، مکی است، و آیاتی که مخاطبش اهل مدینه اند مدنی است. این نظریه از کلام ابن مسعود گرفته شده؛ وی گفته: هر آیه ای که «یا ایها الناس» دارد، مکی است و هر آیه ای که «یا ایها الذین آمنوا» دارد، مدنی است. زرکشی در توضیح این تفاوت خطاب گفته: زیرا غالب اهل مکه کافر بودند لذا آنها را با «یا ایها الناس» خطاب قرار داده، اما غالب اهل مدینه مؤمن بودند لذا آنها را با «یا ایها الذین آمنوا» خطاب کرده است.

    برای اطلاع از فهرست سوره های مکی و مدنی، به کتاب تلخیص التمهید استاد معرفت، جلد 1، صفحه 90 تا 92 مراجعه فرمایید. نیز می توانید به کتاب علوم قرآنی، اثر دیگر ایشان، صفحه 78 و 79 مراجعه فرمایید.

    روایت مورد اشاره شما تنها در روایات اهل سنت آمده؛ ابن کثیر _از علمای مشهور اهل سنت_ بعد از نقل این خبر می گوید: «ولید بن مسلم (که راوی این خبر است) گفته که منظور از شام، بیت المقدس است». سپس ابن کثیر می افزاید: «به نظر من، تفسیر شام به تبوک بهتر است».

    الوليد بن مسلم عن عفير بن معدان، عن سليم بن عامر عن أبي أمامة رضي اللّه عنه قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلّم: «أنزل القرآن في ثلاثة أمكنة: مكة، و المدينة، و الشام» قال الوليد: يعني بيت المقدس، و تفسير الشام بتبوك أحسن، مما قال الوليد إنه بيت المقدس‏ (تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج‏5، ص: 92)

    سیوطی در الاتقان در بحث شناخت آیات مکی و مدنی، متن این خبر به همراه نظر ابن کثیر را بدون نقد یا توضیح بیشتر، نقل نموده است. مطابق توضیح سیوطی، این مورد مثالی برای ملاک مکانی (و آن دسته از آیاتی که نه مکی هستند و نه مدنی، بلکه در سفرها نازل شده) می باشد. (الإتقان في علوم القرآن، ج‏1، ص 55)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۱۵, ۰۵:۰۴ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود