صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در مورد تفاوت شیعه و سنی در تفسیر قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    15
    حضور
    23 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    40

    اشاره سوال در مورد تفاوت شیعه و سنی در تفسیر قرآن




    با عرض سلام و خسته نباشید
    برای اولین بار شروع به خواندن ترجمه قرآن نمودم و سوالاتی برایم پیش آمد خیلی سوال دارم و خوشحالم این انجمن را پیدا کردم متاسفانه علم بنده در مورد دین کافی نیست تا بحث دینی کنم فقط جوابم را میخواهم چون وقتی در اینترنت سرچ کردم متوجه شدم بعد پیامبر خاتم ، اسلام به چندین فرقه تبدیل که هر فرقه تفسیر و احکام خود را دارند اولین سوال من در مورد آیه زیر می باشد:


    • ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴾(سورهٔ نساء-آیهٔ ۵۹)
    • اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است.

    خوب در این آیه اطاعت 3 نفر واجب است اول و دوم خدا و پیامبر که شکی نیست سوم اولی الامر می باشد که نمی دانم کیست؟!

    البته در آیه دیگری خدا اولی الامر را معرفی کرده
    «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون»
    «ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛
    همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، می‎باشند.» (سوره مائده، آیه 55)
    بنابر تحقیقاتم شیعه حضرت علی (ع) را ولی امر میداند
    میخواستم ببینم در فرقه های دیگر هم همین عقیده وجود دارد یا خیر و اگر نیست ولی امر چه کسی را شامل میشود؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ در ساعت ۱۵:۳۲

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط سادات خانم نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشید
    برای اولین بار شروع به خواندن ترجمه قرآن نمودم و سوالاتی برایم پیش آمد خیلی سوال دارم و خوشحالم این انجمن را پیدا کردم متاسفانه علم بنده در مورد دین کافی نیست تا بحث دینی کنم فقط جوابم را میخواهم چون وقتی در اینترنت سرچ کردم متوجه شدم بعد پیامبر خاتم ، اسلام به چندین فرقه تبدیل که هر فرقه تفسیر و احکام خود را دارند اولین سوال من در مورد آیه زیر می باشد:


    • ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴾(سورهٔ نساء-آیهٔ ۵۹)
    • اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است.

    خوب در این آیه اطاعت 3 نفر واجب است اول و دوم خدا و پیامبر که شکی نیست سوم اولی الامر می باشد که نمی دانم کیست؟!

    البته در آیه دیگری خدا اولی الامر را معرفی کرده
    «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون»
    «ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛
    همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، می‎باشند.» (سوره مائده، آیه 55)
    بنابر تحقیقاتم شیعه حضرت علی (ع) را ولی امر میداند
    میخواستم ببینم در فرقه های دیگر هم همین عقیده وجود دارد یا خیر و اگر نیست ولی امر چه کسی را شامل میشود؟
    با سلام و عرض ادب

    الف) دخالت مذهب و طریقه ی اعتقادی در تفسیر، امری غیر قابل انکار است. به هر حال مذهب به معنای طریقه ای خاص در فهم مسائل اعتقادی، تاثیر خود را بر روش خاص هر یک از صاحبان مذاهب در تفسیر خواهد گذاشت.

    به عنوان مثال اعتقاد به عصمت ائمه ی اطهار علیهم السلام، و حجیت قول آنان و عدم حجیت قول دیگران، ویا اعتقاد به عدالت صحابه و حجیت قول آنان، همچنین اعتقاد به حجیت عقل و دخالت آن در تفسیر آیات متشابه و یا باور نداشتن آن و ...شاخصه هایی اند که دخالت آنها در تفسیر قرآن غیر قابل انکار است.

    ب) خداوند متعال در قرآن کریم بیان می فرماید که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مبیّن آیات قرآن است:«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون»؛[1] و اين ذكر- ياد و پند قرآن- را به تو فروفرستاديم تا براى مردم آنچه را كه به سوى آنان فروفرستاده شده است روشن بيان كنى و تا شايد بينديشند.

    بدیهی است که مساله ی تبیین منحصر به زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نبوده و از آنجا که قرآن تا قیامت هادی بشر می باشد؛ همواره نیاز به تبیین معصومانه وجود دارد؛ لذا قرآن کریم می فرماید :«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُون»؛[2] اگر نمى ‏دانيد، از آگاهان بپرسيد.

    همان کسانی که حقائق قرآن در قلب پاکشان تجلی یافته است:
    «بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْم»؛[3] ولى اين آيات روشنى است كه در سينه دانشوران جاى دارد و آيات ما را جز ستمگران انكار نمى ‏كنند!

    و عالم به اسرار قرآن می باشند:
    «وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ»؛[4]آنها كه كافر شدند مى‏ گويند: «تو پيامبر نيستى!» بگو: «كافى است كه خداوند، و كسى كه علم كتاب (و آگاهى بر قرآن) نزد اوست، ميان من و شما گواه باشند!»

    و چنین امری نیز نیست مگر به واسطه ی طهارت و عصمتی که خدای متعال بدانها مرحمت فرموده است:ُ«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا»؛ [5] جز اين نيست كه خداوند (به اراده تكوينى خاص) مى‏خواهد از شما اهل بيت (پيامبر) هر گونه پليدى (در عقايد و اخلاق و اعمال) را بزدايد و شما را به همه ابعاد پاكى پاكيزه گرداند. «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيم؛ فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ؛ لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»؛[6]كه آن، قرآن كريمى است، كه در كتاب محفوظى جاى دارد، و جز پاكان نمى ‏توانند بدان دست يابند.

    ج) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به واسطه ی چنین امری امت خویش را بدون امام و راهنما قرار نداند و بارها بر رهبری امام علی علیه السلام و عترت پاکشان تصریح فرمودند که جلوه ی غدیر خم آشکارترین تصریح بر امر امامت و رهبری امت بوده است. و در وصیت جاویدشان نیز مردم را وصیت فرمودند به تبعیت از قرآن و عترت، و اینکه این دو از هم جدا نمی گردند تا بر سر حوض کوثر بر آن حضرت وارد گردند. و روایات فراوان دیگری که همگی بیانگر جایگاه رفیع عترت علیهم السلام می باشند.


    [1]. النحل/44.
    [2].النحل/43.
    [3].العنکبوت/49.
    [4].الرعد/43.
    [5]. الاحزاب/33.
    [6].الواقعة/79.

    سوال در مورد تفاوت شیعه و سنی در تفسیر قرآن
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    د) در باب تفسیر آیه ی اولی الامريا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُول...»؛[1] اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر [اوصياى پيامبر] را! و هر گاه در چيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد (و از آنها داورى بطلبيد).

    در صدر این آیه قرآن دستور به اطاعت مطلق از رسول صلی الله علیه وآله و اولی الامر داده است. این اطاعتی مطلق و بدون قید و شرط است که جز با اطاعت از شخص معصوم سازگاری ندارد.

    و از آنجا که حق تشریع تنها خدا و رسولند، می فرماید به هنگام تنازع در احکام تشریعی اسلام، امر مورد نزاع را به خدا و رسول باز گردانید.


    ه) در میان اهل سنت برخی همچون فخر رازی بدین حقیقت اعتراف نموده اند که باید اولی الامر انسانهای معصومی باشند:«و من أمر اللَّه بطاعته على سبيل الجزم و القطع لا بد و أن يكون معصوما عن الخطأ»؛[2] اما در مقام بیان مصداق اولی الامر می گوید: اگر مراد از اولی الامر بعضی از امت باشد باید ما آنان را بشناسیم در حالی که نمی شناسیم، بنابراین اولی الامر باید اهل حل و عقد باشند و این امر می رساند که اجماع امت حجت است.

    فخر رازی اولی الامر را معصوم می داند، اما برای خارج نمودن اهل بیت علیهم السلام می گوید ما آنان را نمی شناسیم، بعد برای اینکه چنین اولی الامری بدون مصداق باقی نماید، مصداق آنرا بیان می نماید که آنان اصحاب حل و عقد می باشند و معلوم است که اصحاب حل و عقد غیر از اجماع امتند یعنی وی با این کلام خود معتقد به عصمت برخی از افراد امت بعنوان متولیان امور مردم شده است.[3]

    و) همچنان که بیان فرمودید آیه ی 55 سوره ی مائده خود مفسر آیه ی اولی الامر خواهد بود؛ زیرا اين آيه با كلمه«انما»كه در لغت عرب به معنى انحصار مى ‏آيد شروع شده و مى‏ فرماید: ولى و سرپرست و متصرف در امور شما تنها خدا و پيامبر و كسانى كه ايمان آورده ‏اند، و نماز را برپا مى ‏دارند و در حال ركوع زكات مى ‏دهند می باشند:« إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ». که این آیه ی شریفه علاوه بر اینکه مصداق و شان نزولی جز امیر المؤمنین علی علیه السلام نداشته؛ خود بیانگر ولایت آنحضرت بر مردم خواهد بود و به ضمیمه ی آیه ی اولی الامر صاحبان امر حقیقی از منظر قرآن را معرفی می نماید.

    ز) البته در بین علمای اهل سنت افرادی که محبت اهل بیت علیهم السلام را بیشتر در دل داشته اند؛ هر چند که از طرفی خلفای سه گانه را به عنوان خلفای رسول صلی الله علیه وآله می شناسند، اما با این حال نتوانسته اند ائمه ی اهل بیت علیهم السلام را از این امر نادیده بگیرند؛ لذا آنان در کتب مناقب خود بدین امر تصریح نموده اند، که در صورت تمایل برخی از روایات این کتب بیان گردد.

    موفق باشید.

    [1]. النساء/59.
    [2].مفاتیح الغیب، ج10،ص113.
    [3]. مفاتیح الغیب، فخر رازی، ج10،ص113:«أن اللَّه تعالى أمر بطاعة أولي الأمر على سبيل الجزم في هذه الآية و من أمر اللَّه بطاعته على سبيل الجزم و القطع لا بد و أن يكون معصوما عن الخطأ، إذ لو لم يكن معصوما عن الخطأ كان بتقدير إقدامه على الخطأ يكون قد أمر اللَّه بمتابعته، فيكون ذلك أمرا بفعل ذلك الخطأ و الخطأ لكونه خطأ منهي عنه، فهذا يفضي إلى اجتماع الأمر و النهي في الفعل الواحد بالاعتبار الواحد، و انه محال، فثبت أن اللَّه تعالى أمر بطاعة أولي الأمر على سبيل الجزم، و ثبت أن كل من أمر اللَّه بطاعته على سبيل الجزم وجب أن يكون معصوما عن الخطأ، فثبت قطعا أن أولي الأمر المذكور في هذه الآية لا بد و أن يكون معصوما، ثم نقول: ذلك المعصوم إما مجموع الأمة أو بعض الأمة، لا جائز أن يكون بعض الأمة، لأنا بينا أن اللَّه تعالى أوجب طاعة أولي الأمر في هذه الآية قطعا، و إيجاب طاعتهم قطعا مشروط بكوننا عارفين بهم قادرين على الوصول إليهم و الاستفادة منهم، و نحن نعلم بالضرورة أنا في زماننا هذا عاجزون عن معرفة الامام المعصوم، عاجزون عن الوصول إليهم، عاجزون عن استفادة الدين و العلم منهم، و إذا كان الأمر كذلك علمنا أن المعصوم الذي أمر اللَّه المؤمنين بطاعته ليس بعضا من أبعاض الأمة، و لا طائفة من طوائفهم. و لما بطل هذا وجب أن يكون ذلك المعصوم الذي هو المراد بقوله:وَ أُولِي الْأَمْرِ أهل الحل و العقد من الأمة، و ذلك يوجب القطع بأن إجماع الأمة حجة».
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ در ساعت ۰۰:۳۶
    سوال در مورد تفاوت شیعه و سنی در تفسیر قرآن
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط سادات خانم نمایش پست ها
    ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴾(سورهٔ نساء-آیهٔ ۵۹)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است.



    خوب در این آیه اطاعت 3 نفر واجب است اول و دوم خدا و پیامبر که شکی نیست سوم اولی الامر می باشد که نمی دانم کیست؟!

    البته در آیه دیگری خدا اولی الامر را معرفی کرده
    «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون»
    «ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛
    همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، می‎باشند.» (سوره مائده، آیه 55)
    بنابر تحقیقاتم شیعه حضرت علی (ع) را ولی امر میداند
    تا حالا نحوه بیان امامت در قرآن رو به این خوبی ندیده بودم. جدا جدا هر دو این آیه ها رو دیده بودم اما کنار هم گذاشتن این دو آیه رو نه

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    15
    حضور
    23 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    40



    جناب صدرا خیلی ممنون توضیحات کافی بود.اگر درست فهمیده باشم گروهی از اهل سنت به معصوم بودن و به دنبال آن به ولی امر بودن حضرت علی (ع) ایمان دارند.تعجب میکنم پس چرا بین شیعه و سنی در مورد امامت اختلاف هست.قرآن به طور واضح تکلیف مسلمین را بعد از پیامبر روشن کرده .....
    ممنون که به یقین رسیدن اعتقاداتم کمک کردید
    ویرایش توسط سادات خانم : ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۸:۳۸

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط سادات خانم نمایش پست ها
    جناب صدرا خیلی ممنون توضیحات کافی بود.اگر درست فهمیده باشم گروهی از اهل سنت به معصوم بودن و به دنبال آن به ولی امر بودن حضرت علی (ع) ایمان دارند.تعجب میکنم پس چرا بین شیعه و سنی در مورد امامت اختلاف هست.قرآن به طور واضح تکلیف مسلمین را بعد از پیامبر روشن کرده .....
    ممنون که به یقین رسیدن اعتقاداتم کمک کردید
    با سلام و عرض ادب

    1)همه ی اهل سنت به اینکه امام علی علیه السلام ازمصادیق اولی الامر بوده اند ایمان دارند؛ منتهی آنان خلفای دیگر را هم مصداق اولی الامر می دانند.

    به عبارت دیگر ما به واسطه ی فهم قرآنی و روایی و بر اساس منطق عقل معتقد به عصمت ائمه علیهم السلام هستیم و معتقد هستیم اولی الامر مذکور در قرآن تنها مصادیق منحصری دارد که آنان دوازده امام معصوم شیعه اند. البته در میان اهل سنت کسانی هم یافت می گردند که قائل به عصمت اهل بیت علیهم السلام شده اند که ما در این لینک به معرفی کتب برخی از آنان اشاره نموده ایم:

    http://www.askdin.com/thread27975.html


    در تفسیر نمونه در تفسیر این آیه ی شریفه می خوانیم:
    در باره اينكه منظور از اولوا الامر چيست در ميان مفسران اسلام سخن بسيار است كه مى ‏توان آن را در چند جمله خلاصه كرد:

    1- جمعى از مفسران اهل تسنن معتقدند كه منظور از" اولوا الامر" زمامداران و حكام و مصادر در امورند، در هر زمان و در هر محيط، و هيچگونه استثنايى براى آن قائل نشده ‏اند و نتيجه آن اين است كه مسلمانان موظف باشند از هر حكومتى به هر شكل پيروى كنند، حتى اگر حكومت مغول باشد.

    2- بعضى ديگر از مفسران مانند نويسنده تفسير المنار و تفسير فى ظلال القرآن و بعضى ديگر معتقدند كه منظور از اولوا الامر نمايندگان عموم طبقات، حكام و زمامداران و علما و صاحب منصبان در تمام شئون زندگى مردم هستند، اما نه بطور مطلق و بدون قيد و شرط بلكه اطاعت آنها مشروط به اين است كه بر خلاف احكام و مقررات اسلام نبوده باشد.

    3- به عقيده بعضى ديگر منظور از" اولى الامر" زمامداران معنوى و فكرى يعنى علما و دانشمندانند، دانشمندانى كه عادل باشند و به محتويات كتاب و سنت آگاهى كامل داشته باشند.

    4- بعضى از مفسران اهل تسنن معتقدند كه منظور از اين كلمه منحصرا خلفاى چهارگانه نخستينند، و غير آنها را شامل نمى ‏شود، و بنا بر اين در اعصار ديگر اولى الامر وجود خارجى نخواهد داشت.

    5- بعضى ديگر از مفسران، اولوا الامر را به معنى صحابه و ياران پيامبر صلی الله علیه وآله مي دانند.

    6- احتمال ديگرى كه در تفسير اولوا الامر گفته شده اين است كه منظور فرماندهان لشكر اسلامند.

    7- همه مفسران شيعه در اين زمينه اتفاق نظر دارند كه منظور از" اولوا الامر"، امامان معصوم مى ‏باشند كه رهبرى مادى و معنوى جامعه اسلامى، در تمام شئون زندگى از طرف خداوند و پيامبر صلی الله علیه وآله به آنها سپرده شده است، و غير آنها را شامل نمى‏ شود، و البته كسانى كه از طرف آنها به مقامى منصوب شوند و پستى را در جامعه اسلامى به عهده بگيرند، با شروط معينى اطاعت آنها لازم است نه به خاطر اينكه اولوا الامرند، بلكه به خاطر اينكه نمايندگان اولوا الامر مى ‏باشند.[1]


    موفق باشید.



    [1]. تفسیر نمونه، ج3،ص434.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ در ساعت ۲۲:۰۳
    سوال در مورد تفاوت شیعه و سنی در تفسیر قرآن
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم
    نوشته
    639
    حضور
    1 روز 6 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    341



    بسم الله الرحمن الرحیم

    اما در مورد آیه مورد ادعای شما برادر عزیز:



    • ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴾(سورهٔ نساء-آیهٔ ۵۹)
    • اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است.

      سوال من از شما این است:
      طبق اعتقاد شیعه اولی الامر معصوم است.
      1- چرا خداوند در زمان اختلاف گفنه به الله و رسول مراجعه کنید؟
      2- چرا نگفته به اولی الامر مراجعه کنید؟
      3- اصلا مگر مسلمان جایز است با اولی الامر معصوم خود اختلاف پیدا کند؟
      4- و در نهایت چرا الله متعال به جای اولی الامر نگفته آل علی؟؟؟ یا ائمه معصومین و یا هر منظور روشن و واضح دیگر که مورد تائید شیعیان و اهل سنت باشد؟


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    نقل قول نوشته اصلی توسط ohfreedom نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    اما در مورد آیه مورد ادعای شما برادر عزیز:



    ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴾(سورهٔ نساء-آیهٔ ۵۹)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است.

    سوال من از شما این است:
    طبق اعتقاد شیعه اولی الامر معصوم است.
    1- چرا خداوند در زمان اختلاف گفنه به الله و رسول مراجعه کنید؟
    2- چرا نگفته به اولی الامر مراجعه کنید؟
    3- اصلا مگر مسلمان جایز است با اولی الامر معصوم خود اختلاف پیدا کند؟
    4- و در نهایت چرا الله متعال به جای اولی الامر نگفته آل علی؟؟؟ یا ائمه معصومین و یا هر منظور روشن و واضح دیگر که مورد تائید شیعیان و اهل سنت باشد؟
    ههه سلام علیکم اقا احسان که نیومده شبهات را مطرح کردید ..
    اطاعت پیامبر مطلق است یا مقید ؟ مطلق، اولی الامر عطف شده به چی ؟ پس امر اولی الامر مثل امر پیامبر است خوب حالا چرا اطیعوا الرسول اورده ؟ بله اطاعت پیامبر و خدا فرق می کند اطاعت خداوند استقلالی است و اطاعت پیامبر در طول اطاعت پیامبر است خوب حالا چطور عصمت اولی الامر را ثابت می کنید؟ همونطور که عصمت پیامبر را ثابت می کنید ما عصمت اولی الامر را ثابت می کنیم چون اطاعت مطلق است خوب همین خدا می گوید اطاعت مطلق از اولی الامر این عصمت پیامبر را ثابت می کند یا خیر ؟ همون خدا اطاعت اولی الامر را ثابت می کند
    خوب ایا پیامبر اولی الامر را معین کرده است یا خیر ؟ اگر معین نکرده است دین را ناقص گذاشته است اگر تعیین کرده است چه کسی است ما عقیده داریم امامان ما هستند همانطور که اقای فخر رازی می گوید عصمت را ثابت می کند(تفسیر «کبیر فخر رازى»، جلد 10، صفحه 144، طبع مصر، سنه 1357، ذیل آیه مورد بحث.(
    آيه 59 سوره نساء که مي‌فرمايد:
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا.
    مي‌گويند: اطاعت کنيد، خدا و رسولش را و اولي الامر را؛ ولي در همه چيز نمي‌شود اطاعت کرد چون مي‌فرمايد:
    فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا.
    چرا اينجا اطاعت از اولي الامر را نياورده است؟
    در آيه 82 دوباره اولي امر آمده است
    وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا.
    که در هر مواردي که اشتباه کرديد، به اولي الامر مراجعه کنيد، او مي‌تواند حقايق را براي شما بيان کند.
    در آن آيه مي‌فرمايد:
    فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا.
    سوره نساء آيه 59
    اگر شما در يک چيزي نزاع کرديد، يعني در امر امامت نزاع کرديد به کجا مراجعه کنيد؛ يعني در اين که ابوبکر خليفه است يا علي به کجا بايد مراجعه کنيد؟
    ببينيد کتاب و سنت آيا خلافت آقاي ابوبکر را تأييد مي‌کند يا خلافت علي را.
    آيا خود امامت شيء است؟
    خود امام مشرع که نيست. امامت استمرار حرکت نبي مکرم است.
    براي همين وقتي در اين آيه مي‌فرمايد: در هر چيزي نزاع کرديد؛ يعني در هر امري که نزاع کرديد، چه امامت و چه غير آن.
    بعضي از اهل سنت مي‌گويند: يکي از مصاديق «و ان تنازعتم في شيء»؛ يعني تنازعتم في امر الخلافة والامامة فردوه الي الله والرسول.
    و هم چنین در سنت و در تشریع حکم نزد امام نمی روند
    منبع متون سایت ولایت
    و قسمت 4 متان ببخشید ولی خیلی مسخره بود شما می گید ایه غار در مورد ابوبکر لطفا اسم ابوبکر را بیار منم اسم حضرت علی را میارم

    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم و رحمه الله

    جناب ohfreedom شبهات شما :


    نقل قول نوشته اصلی توسط ohfreedom نمایش پست ها
    سوال من از شما این است:
    طبق اعتقاد شیعه اولی الامر معصوم است.
    1- چرا خداوند در زمان اختلاف گفنه به الله و رسول مراجعه کنید؟
    2- چرا نگفته به اولی الامر مراجعه کنید؟
    3- اصلا مگر مسلمان جایز است با اولی الامر معصوم خود اختلاف پیدا کند؟
    4- و در نهایت چرا الله متعال به جای اولی الامر نگفته آل علی؟؟؟ یا ائمه معصومین و یا هر منظور روشن و واضح دیگر که مورد تائید شیعیان و اهل سنت باشد؟
    ارتباطی با موضوع سوال ایجاد کننده تاپیک

    نقل قول نوشته اصلی توسط سادات خانم نمایش پست ها
    میخواستم ببینم در فرقه های دیگر هم همین عقیده وجود دارد یا خیر و اگر نیست ولی امر چه کسی را شامل میشود؟
    ندارد .

    اگر مرتبط با موضوع بحث , سوالی دارید مطرح کنید تا پاسخگوی محترم پاسخ گو باشند ؛ یا اینکه تاپیکی برای شبهه خود ایجاد نمائید.

    درج پست های غیر مرتبط با بحث منجر به حذف آنها میگردد.


    موفق باشید

    یاحق

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ در ساعت ۰۶:۴۶
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  18. صلوات ها 4


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    اگر اولي الامر معصوم نباشند بين آيات قرآن تضاد مي افتد زيرا در آيه ديگر خداي سبحان فرمود :

    وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ {الشعراء/151}

    ودر صحاح اهل سنت هم بكرات آمده كه اطاعتي براي مخلوق در معصيت خالق نيست .

    اما اين معماي لاينحل را كساني بايد حل كنند كه معتقدند بعد از عثمان ، خليفه چهارم معاويه است وبعد از او هم امير المومنين يزيد !!!!!


  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۶/۲۶, ۲۱:۳۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود