صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آموزش به نوجوانان

  1. #1
    دختر طلبه آنلاین نیست. همکاراجرایی بخش انسان شناسی وآشنایی با علم ومسائل جدید کلام
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    17
    حضور
    18 روز 8 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    90

    آموزش به نوجوانان




    به نام حق.
    سلام دوستان.خدا قوت.ازتون راهنمایی میخواستم.راستش من سرگروه گروه صالحین شدم که حلقه ام بچه های دوره ی راهنمایی هستن.میخواستم کمک کنید که من چطور با این بچه ها که نوجوونن برخورد کنم.مسائل دینی رو تو چه قالبی بگم که زده نشن؟ ممنون میشم هرچی در این مورد میدونید بگید.پیشاپیش ازتون تشکر میکنم.
    یاعلی مددی.
    در قنوتم ز خدا عقل طلب میکردم....عشق اما خبر از گوشه ی محراب گرفت...
    خدایا تمام عشقم فقط برای تو...

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست




    آموزش به نوجوانان







    کارشناس بحث: استاد حامی


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    سلام بر شما
    خوشحاليم كه فردي چون شما اين مسؤوليت بس مهم را قبول كرده است.
    راستش كار با نوجوانان بسيار سخت است و شيرين.
    سخت است چون اين زمان دوران بلوغ و طوفان هورموني و اضطراب، زود رنجي و تقليد و گاهي ضد تقليد و....است. شايد تعجب كنيد كه مي گويم تقليد و ضد تقليد. نوجوان در اين سنين گاهي چنان شيفته يك دوست يا استاد يا الگوي ورزشي يا سينمايي مي شود كه او را بت قرار مي دهد و از سويي چنان از تقليد از مثلا مربي يا والدين و رهبران ديني فرار مي كند كه گويي آنها را غير هم سنخ خود مي داند.
    چرا؟
    تقليد و ضد تقليد اتفاق مي افتد؟
    از سويي او تمايل شديد به مستقل شدن دارد.
    از سويي وارد دوران بحران هويت مي شود. يعني تمايل دارد ارزش هايي را كه تا حالا از جامعه و مربيان و والدين گرفته است را شخم بزند و از نو خودش با تدبير و جستجوي خودش بنا كند( و دقيقا همين جاست كه فرقه هاي انحرافي شبهات را ايجاد مي كنند تا فرد را از باورهاي خودش دورش كنند مثلا مي گويند از كجا معلوم اسلام است فعلا بي دين باش تا بعدا تحقيق كني.
    از سويي هم مي گويند اصلا ديني وجود ندارد اينها را رهبران ديني ساخته اند
    از سوي ديگر مي گويند دين بايد آرامش ايجاد كند هر چه آرامش ايجاد كند و راحت باشد، همان دين شما است يوگا اين كار را مي كند و....

    پس كار دشوار است.
    اما چرا شيرين است؟
    چون اگر زحمت بكشيد و جوانان را كه به خير با سرعت بيشتري گرايش دارند را راهنمايي كنيد از دام شيطان جني و انسي نجاتشان داده ايد.
    و پيامبر(ص) فرمود: اگر يك نفر را هدايت كني ارزشش از آنچه خورشيد بر آن مي تابد بيشتر است.


    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    روان شناسي نوجوانان
    براي ارتباط مؤثر با نوجوانان حتما بايد روان شناسي نوجوانان را بدانيد.
    براي اطلاع از سايت و كتاب در رابطه با نوجوان پيشنهاد مي كنم از اين نرم افزار كمك بگيريد: كليك كنيد:
    نرم افزار كتاب درماني

    در ارتباط با نوجوان سه عنصر ارتباط مؤثر را تمرين كنيد و ماهرانه به كار بگيريد:

    1- خلوص: خودتون باشيد. نقش بازي نكنيد و تصنعي رفتار نكنيد چون اين براي آنها مشخص است و ارتباط قيچي مي شود.

    2- همدلي: جهان و مشكلات را از چشم ايشان ببينيد. همدلي به معني همدردي نيست. به معني تأييد حتي گناه و رفتار بد هم نيست. به معني اين است كه درك دنياي آنها است.
    وقتي آنها درك شوند آن وقت همراه تان مي شوند.
    لازمه همدلي زياد صحبت كردن نيست. خيلي ها مربي اي را موفق مي دانند كه زياد صحبت مي كند در حالي كه زياد شنيدن به ناگفته هاي آنها مهم تر است. وقتي نوجوان با صبوري درك شود و سخنانش شنيده شود تازه متوجه مي شود كه مي تواند روي اين مربي حساب كند و از آن به بعد است كه تشنه شنيدن خواهد شد و مي پرسد و پيگير خواهد بود.


    3- توجه مثبت غيرمشروط: به نوجوان توجه مثبت داشته باشيد و براي اين توجه و پذيرش تان شرطي نداشته باشيد. يعني اصل گوهر وجودي آنها، اصل هم نوع بودن و آفريده خدا بودن، و داشتن فطرت مهم است و بايد ديده شود.
    و مهم است كه خطاي آنها را با كل شخصيت آنها يكي نگيريم. كل شخصيت ارزشمند است. و فلان رفتار بد، ناپسند است.



    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ در ساعت ۲۲:۴۸
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    نكات كليدي در ارتباط
    سنگين صحبت نكنيد.
    پرسش و پاسخ داشته باشيد.
    اگر چيزي را نمي دانيد درباره اش تحقيق كنيد و بدون تخصص وارد بحث نشويد.
    جلوي جمع به كسي تذكر ندهيد.
    نام هركس مهم ترين چيز براي او است. نام افراد را ياد بگيريد.
    جلسات متنوع باشد مزاح به اندازه و لطيفه خستگي را از تن به در مي كند و مباحث را در ذهن ماندگار مي كند.
    روان شناسي امر به معروف را يادبگيريد و ياد بدهيد( مراتب و شرايط امر به معروف و نهي از منكر مهم است و نكات روان شناختي دارد. مثلا جايي كه احتمال تأثير نمي دهيم يا احتمال ضرر جاني و مالي و آبرويي هست نبايد امر به معروف كنيم.
    گمان نكنيم هر فردي كه منكري انجام مي دهد پليد است و تعمدي اين كار را انجام مي دهد برخي واقعا در شرايط نامساعدي تربيت شده اند و آگاه نيستند و شايعات آنها را محاصره كرده است و...)
    تجارب تبليغي استاد قرائتي را گوش بدهيد و به كار بگيريد(دانلود)

    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ در ساعت ۲۲:۴۶
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدا
    نوشته
    144
    حضور
    1 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    996



    با تشکر فراوان از آغاز کنند ه ی این تایپیک جالب چون این سوال مهم برا من هم بود که با نوجوانان بسیار سرو کار دارم و تشکر ویژه از کارشناس محترم که به شیوایی پاسخ میدهند . خدا قوت

    یک سوال: با توجه به خصوصیات دوران نوجوانی که یکیشون همون نپذیرفتن تجارب دیگران هست چون دوست دارن هر چیزی رو مخصوصا در عشق خودشون تجربه کنن من با این مورد کمی مشکل دارم نمیدونم چطور براشون توضیح بدم که قبول کنن آزموده را آزمودن خطاست - چطور کمکشون کنم از کنار بعضی موضوعات بعضی افراد ساده بگذرن . چون تو این سن آدم کمی هم زندگی رو سخت میکنه برا خودش.نمیدونم منظورم رو تا چه حد رسوندم-میشه راهنماییم کنید؟ با تشکر فراوان از زحمات خالصانه ی شما


  15. صلوات ها 2


  16. #8
    دختر طلبه آنلاین نیست. همکاراجرایی بخش انسان شناسی وآشنایی با علم ومسائل جدید کلام
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    17
    حضور
    18 روز 8 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    90



    سلام.ممنونم.واقعا مطالب خوب و عالی بود.ممنون از جناب حامی
    در قنوتم ز خدا عقل طلب میکردم....عشق اما خبر از گوشه ی محراب گرفت...
    خدایا تمام عشقم فقط برای تو...

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41224



    20 نکته در مورد برنامه ریزی

    آموزش به نوجوانان

    نویسنده:مرتضی حاج بابایی





    (بهترین برنامه ریزی برای آینده، بهره گیری درست از زمان حال است. «آلبرکامو» )
    1- با آزمونهایتان و به ویژه با کنکور آگاهانه برخورد کنید.
    هر آزمونی، بویژه آزمون سراسری مختصات خاص خودش را دارد. درک این نکته، اولین و مهمترین گام در غلبه ذهنی بر هر آزمونی است. برای یک برنامه ریزی موفق به مسائلی مثل شکل آزمون، زمان آزمون، تعداد رقبا، نوع سؤالات، درجه دشواری آنها و... باید توجه کافی کرد. کار برنامه ریزی، امری تخصصی است که از عهده هر کس بر نمی آید. اگر مختصات آزمونها را نشناسید، نمی دانید چه باید بکنید؟ اگر مختصات آزمونی مثل کنکور در ذهنتان روشن نباشد، تکالیفی که باید انجام دهید. آمادگی هایی که باید بدست بیاورید. مهارتهایی که باید کسب کنید همانند یک موج عظیم غیر قابل کنترلی جلوه خواهند کرد که هر لحظه می خواهند شما را به زیر آب ببرند.
    2- داشتن یک برنامه مهم نیست، مهم داشتن اراده برای اجرای برنامه است. یادتان باشد که هر برنامه ای که برای خودتان می ریزید اولاً باید اجرایی باشد یعنی بتوانید آن را اجرا کنید. ثانیاً باید به هر قیمتی شده در اجرای آن ثابت قدم باشید تا آهسته آهسته مبدل به یک عادت رفتاری شود یک برنامه عالی و یک اجرای بد هیچ ارزشی ندارد اما یک برنامه معمولی همراه با یک اجرای عالی فوق العاده نتیجه بخش خواهد بود.
    3- برنامه ریزی یعنی توجه به نیازها
    برنامه ریزی یعنی تلاش برای رفع نیاز، اما کدام نیاز؟ یکی از نیازهای ما، نیازهای تحصیلی ما است. هر دانش آموزی علاوه بر نیازهای تحصیلی، نیازهای اساسی دیگری هم دارد که مورد بی توجهی قرار می گیرد. به این موضوع در نکات بعدی خواهیم پرداخت. اما نیازهای تحصیلی شما کدامها هستند؟ به نظر می رسد ساده ترین راه برای پی بردن به این نیازها پرداختن به نقاط ضعف و قوت تحصیلی است.
    4- نقاط ضعف و قوت شما چیست؟
    اصولاً برنامه ریزی تحصیلی در درجه اول برای رفع نقاط ضعف تحصیلی و در درجه دوم برای حفظ نقاط قوت درسی مان صورت می پذیرد. آیا به نقاط ضعف خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید چگونه می توان از طریق برنامه ریزی این نقاط ضعف را برطرف ساخت؟ و از همه مهمتر در دل برنامه ریزی چگونه می توان مانع از افت نقاط قوتمان شویم؟
    5-برای برنامه ریزی بهتر به نیازهای غیرتحصیلی تان هم توجه کنید.
    برای داشتن یک برنامه خوب باید به همه نیازهایمان توجه کنیم. نیاز به خواب نیاز به استراحت، نیاز به تغذیه، نیاز به بهداشت، نیاز به ورزش و تحرک جسمانی، نیاز به ارتباطات اجتماعی، نیاز به عبادت و... از جمله نیازهای عادی و روزمره ما است که در هر گونه برنامه ریزی درسی باید به آنها توجه شود و در اولویت قرار گیرد. بی توجهی به این نیازها موجب شکست در برنامه ریزی درسی می شود. یادتان باشد که ما درس می خوانیم برای آنکه زندگی بهتری داشته باشیم اما زندگی نمی کنیم برای آنکه درس بخوانیم.
    6- برنامه ریزی باید مثل پارچه باشد نه شیشه
    برنامه ریزی باید قابل انعطاف باشد تا قابلیت اجرایی بالایی پیدا کند برنامه ای که مثل شیشه انعطاف ناپذیر باشد در مقابل کوچکترین فشار و ضربه ای شکنندگی خود را نشان می دهد. آسیب شناسی برنامه ریزی، به ما نشان می دهد که برنامه اگر نتواند خودش را با مجری برنامه منطبق و سازگار سازد محکوم به شکست است. برنامه خوب، مثل فنر است از قابلیت انعطاف بالایی برخوردار است. در تهیه برنامه و برنامه ریزی این مشخصه را حتماً باید رعایت کرد.
    7- انواع برنامه ریزی را بشناسید
    برنامه ریزی خوب، برنامه ای است که پاسخگویی نیازهای تحصیلی باشد نیازهای شما با کدام نوع برنامه ریزی رفع می شود؟ با برنامه ریزی زمانی؟ برنامه ریزی محتوایی؟ برنامه ریزی ترمیمی؟ برنامه ریزی آموزنی؟ برنامه ریزی کیفی؟ یا با سایر انواع برنامه ریزی؟
    8- اهداف مقطعی اساس برنامه ریزی است
    هر برنامه ای هدفی دارد. داشتن اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت از جمله ویژگیهای یک برنامه موفق است. در برنامه ریزی حتماً باید به اهداف مقطعی توجه کرد. یک برنامه ریزی خوب باید رسیدن به هدفهای کوتاه مدت را در دستور کار خود قرار دهد. هدفهای خود را مشخص کنید. آنها را روی کاغذ بیاورید. این اهداف را اولویت بندی کنید. تلاش کنید از طریق برنامه به اولویتهایتان جامه عمل بپوشانید.
    9- اهداف مقطعی تان را کاربردی کنید
    به تقویمتان نگاه کنید. از همین امروز تا روز برگزاری آزمون چند روز وقت دارید؟ به منابع آزمون دقت کنید. چند کتاب باید بخوانید؟ چند ماده درسی را باید در دستور کارتان قرار دهید؟ چند صفحه باید بخوانید؟ چقدر باید تمرین کنید؟ چه مهارتهایی را باید بدست بیاورید؟ این موارد و دهها مورد ریز دیگر می تواند هدفهای مقطعی و کوتاه مدت شما را کاربردی کند.
    10- استانداردهای تحصیلی خود را مشخص کنید.
    یادگیری نیز مثل هر رفتار دیگری آداب و استاندارد خاص خودش را دارد این استانداردها را برای خودتان تعریف کنید. راجع به آنها کمی بیاندیشید. نتیجه این اندیشیدگی را روی کاغذ بیاورید و در مورد آن اطمینان حاصل کنید. استانداردهای کمی می تواند شامل نمره، درصد، تراز، نمره کل و رتبه باشد. اما استاندارد کیفی شما می تواند در بر گیرنده درجات متفاوتی از عمق یادگیری و میزان تسلط شما بر مباحث مورد مطالعه باشد. لطفاً همین امروز در مورد این موضوع فکر کنید. زیرا برنامه خوب اهداف و استانداردهای مشخص می خواهد.
    10- پیشگیری، اساس برنامه ریزی خوب
    برای داشتن یک برنامه خوب باید به پیشگیری از آسیب هایی که موجب عدم پایبندی به برنامه می شود پرداخت. عمده ترین این آسیب ها بی برنامه گی ظاهری مدارس در امر برگزاری امتحانات داخلی است. هر دبیری به هر دلیلی در هر زمان مجاز است و می تواند اقدام به برگزاری امتحان مستمر نماید و معمولاً همین مسئله باعث می شود که در برنامه ریزی و اجرای آن خللی بوجود آید. اگر خوب بخوانید، اگر عمیق بخوانید، اگر مرتب و بر اساس برنامه بخوانید، اینگونه امتحانات نمی تواند کمر برنامه را بشکند. چنانچه احساس می کنید نمی توانید اینگونه عمل کنید. لطفاً در برنامه ریزی خود جایی و زمانی هم برای امتحانات غیر قابل پیش بینی در نظر بگیرید .
    11- همه چیز در حال تغییر است
    نگران تغییر اهداف، اصلاح اهداف یا استانداردهایتان نباشید. این کار امری واجب و طبیعی است. مهم این است که اراده شما سست نشود. مهم این است که پایبند به برنامه باقی بمانید. اگر بلند پروازی کرده اید لطفاً اهدافتان را تعدیل کنید. اگر خودتان را دست کم گرفته اید و استانداردهای سطح پایینی برای خود برگزیده اید آنها را تغییر دهید. اگر به سطحی از اهدافتان رسیده اید می توانید سطح توقع و انتظارتان را بالا ببرید. برنامه ریزی خوب، برنامه ریزی ای است که پذیرای این تغییرات اجتناب ناپذیر هم باشد.
    12- هدف، هدف، هدف
    برای رسیدن به موفقیت، مدام اهداف خود را به صورت ذهنی مرور کنید. از فرصت های موجود برای رسیدن به اهداف خود حداکثر استفاده را ببرید. در کمین فرصت های مناسب باشد. از امکانات و داشته های خود استفاده کنید و همیشه هدفهای خود را در صحنه آگاه ذهنتان داشته باشید و روشهای دستیابی به آن را جستجو نمایید. بخاطر داشته باشید، پشتکار و اراده زمانی شکل می گیرد که تداوم فعالیت شما در جهت رسیدن به یک هدف باشد. یادتان باشد که جمع جبری اراده و برنامه یعنی تسخیر و دستیابی به هدف، یعنی موفقیت.
    13- برای داشتن یک برنامه خوب، ابزار خوب لازم است.
    برنامه ریزی وقتی به ثمر می نشیند که شما به خوبی از خودتان شناخت داشته باشید در این زمینه لازم است:
    * الف) عادات مطالعاتی خودتان را شناسایی کنید و میزان همگانی برنامه با عادتتان را بررسی کنید. هر چه این همگامی بالاتر باشد برنامه قابلیت اجرایی بالاتری خواهد داشت.
    * ب) زمان مطالعه خود را شناسایی کنید. برنامه خوب، برنامه ای است که به بهترین زمان یا زمانهای یادگیری ما توجه داشته باشد و آن را به بند بکشد.
    *) ج) برنامه موفق، برنامه ای است که به توان مطالعاتی شما هم توجه داشته باشد ریختن یک برنامه، برنامه ای که با روزی 15-14 ساعت مطالعه پر شده باشد برنامه خوبی برای دانش آموزی که حداکثر 8 ساعت توان مطالعاتی دارد نیست.
    * د) برخی افراد عادت دارند که در کتابخانه یا محلی غیر از خانه به مطالعه بپردازند. در یک برنامه ریزی موفق باید به مکان های مطالعاتی مورد نظر داوطلب هم توجه کافی صورت گیرد. اینها نمونه هایی از ابزارهای لازم برای ریختن و اجرای یک برنامه ریزی خوب است. بدون توجه به این نکات ظریف یک برنامه ممکن است با شکست مواجه شود ابزارهای دیگری هم هستند که در اینجا به آن نمی توانیم بپردازیم.
    14- ویرایشگری را بیاموزید.
    بعضی ها وقتی در برنامه ریزی خود به مشکل بر می خورند فوراً برنامه را کنار گذاشته و به این نتیجه می رسند که اصلاً نمی شود با برنامه درس خواند!!! به این دسته از افراد پیشنهاد می کنیم که بجای کنار نهادن برنامه، به اصلاح و ویرایش برنامه خود بپردازند و اشکالات آن را رفع کنند تا دقیقاً برنامه را مبدل به برنامه دلخواهشان کنند. یادتان باشد گاهی شلواری را که می خریم پاچه آن را کوتاه می کنیم تا به سایز دلخواهمان برسد. اما از خیر خریدن آن نمی گذریم و یا آن را به دور نمی افکنیم.
    15- برنامه را هرس کنید.
    هرگز نمی شود با یک برنامه به استقبال همه موفقیتها و شرایط رفت. برنامه معمولاً قابلیت حک و اصلاح را دارد اما، ما از حک و اصلاح آن خودداری می کنیم. بهترین برنامه ها نیز گاهی نیاز به تغییر جهت پیدا می کنند. زیرا هدف یا هدفهای مختلفی را باید بتوانند پوشش دهند. پس این کار الزامی و اجتناب ناپذیر است هرگاه هدفهایتان دستخوش تغییر و اصلاح شد برنامه ریزی شما هم قطعاً باید دچار تغییر و اصلاح شود. هرگاه در سایه برنامه ریزی خوب نقاط ضعف تان برطرف شد. حتماً باید برنامه ریزی شما هم تغییر کند. این برنامه مسلماً اگر تغییر نکند بازده قبلی را نخواهد داشت. هرگاه زمان مطالعاتی شما کم یا زیاد شد برنامه هم باید تغییر کند تا به تعادل برسد و خلاصه به هزار و یک دلیل ممکن است برنامه شما نیزا به اصلاح داشته باشد. پس از همین امروز همچون یک باغبان خوب و دلسوز با قیچی مخصوص باغبانی به هرس کردن گل برنامه ریزیتان همت کنید. اگر این کار را بلند نیستید خودتان را به دست یک مشاور و روانشناس متخصص بسپارید تا نظارت و هدایت کارتان را به عهده گیرد.
    16- مقاومت کنید، مقاومت
    برای موفق شدن تغییرات زیادی را باید در خودمان ایجاد کنیم. برای ایجاد چنین تغییراتی، فشار زیادی را باید تحمل کنیم. این فشارها که ناشی از تغییر عادت ماست، معمولاً با نوعی مقاومت درونی روبرو می شود. برای پایبندی به برنامه، باید در برابر این فشارها مقاومت کرد. نباید اجازه داد که اهدافمان، امیدها و آرزوهایمان در پای عادتهایمان قربانی شوند. مقاومت کنید و با عادتهای بازدارنده مقابله کنید. بعد از مدتی اجرای برنامه و پایبندی به آن تبدیل به یک عادت می شود و این عادت ما را به هدف می رساند. در برابر موج وسوسه های بازگشت به روال قبلی مقاومت کنید. مقاومت، مقاومت.
    17- برنامه باید انفرادی و جمعی باشد.
    بهترین برنامه، برنامه ای است که هم به نیازهای فردی و هم به نیازهای جمعی ما پاسخ دهد. برخی از دانش آموزان فکر می کنند، برنامه خوب یعنی یک برنامه صددرصد متفاوت با دیگران. در حالی که اصلاً چنین نیست. به برنامه درسی مدرسه تان نگاه کنید. همه همکلاسی های شما در طول هفته در مدرسه باید درسهای ثابتی را بخوانند. اگر دبیری از شما قرار است امتحان مستمر به عمل بیاورد از همه شما امتحان می گیرد بنابراین برنامه ریزی همه شما تا حدی مشترک خواهد بود و این امری اجتناب ناپذیر است اما خارج از این حد مطمئناً برنامه ای انفرادی و متفاوت با دیگران می تواند باشد. پس واقع بینانه با امر برنامه ریزی برخورد کنید.
    18- مشورت کنید. مداخله نکنید.
    برای رسیدن به یک برنامه ایده آل با مشاور و برنامه ریزتان مشورت کنید. به او بگویید که چه نیازهایی دارید؟ چه هدفهایی را در سر می پرورانید؟ و چه مسیری را باید طی کنید؟ اما در کار برنامه ریزی روانشناس یا مشاور خودتان دخالت نکنید. اجازه بدهید تا او در سایه تجربیات دانش و مهارت خودش برای شما برنامه ریزی کند. اگر نظر اصلاحی تکمیلی داشتید می توانید بعداً با ایشان هماهنگ نمایید.
    19- تنوع و تازگی را حفظ کنید.
    برنامه ریزی خوب باید ناظر به روشهای مورد استفاده هم باشد. باید راهنمای خوبی برای روشهای بکار بسته برای مطالعه مفیدتر هم باشد. باید بتواند دانش آموز را هدایت کند که چه زمانی مطالعه مفهومی کند؟ چه زمانی مطالعه تثبیتی را باید انجام دهد؟ چه زمانی مطالعه تسلطی کند؟ چه زمانی مرور کند؟ و ... شرایط ادامه راه حفظ تنوع، طراوت و تازگی روشن است. برنامه ریزی امری تخصصی است از دیگران هم کمک بگیرید.
    20- ارزیابی چراغ راه برنامه ریزی
    در توصیه نهم از توصیه های 20 گانه به استانداردهای تحصیلی اشاره کردیم. استانداردهایی که قابل سنجش و ارزیابی است. از این ارزیابی ها برای اصلاح مسیر برنامه ریزی مان باید استفاده کنیم ارزیابی چراغ راه برنامه ریزی است زیرا، برای رسیدن به هدفی برنامه ریزی می کنیم. پس از طی زمانی یا مدتی باید خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم که چقدر به هدف یا هدف هایمان نزدیک شده ایم؟ آیا نیاز به تغییر داریم یا نه؟ برای این کار می توانیم از کنکورهای آزمایشی آزمونهای درون مدرسه ای اعم از مستمر و رسمی به عنوان یک ملاک ارزیابی استفاده کنیم.

  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41224



    20 نکته در تنظیم وقت
    آموزش به نوجوانان

    نویسنده:مرتضی حاج بابایی





    (بخشش بیش از خویشاوندی محبت می آورد. «حضرت علی علیه السلام»)
    1- با توجه به هدفها
    زمان همیشه محدود است اما اهداف و آرزوهای انسانی نامحدوند. ممکن است هر دانش آموزی هدفهای متعددی داشته باشد. مثلاً یکی می خواهد در درسهایش پیشرفت و موفقیت بالایی داشته باشد، اما دیگری علاوه بر درس خواندن می خواهد در زبان و رایانه هم به پیشرفتهای خوبی برسد و سومی می خواهد علاوه بر درس و زبان در ورزش هم برتر از بقیه باشد. به نظر شما این سه دانش آموز باید در تنظیم وقتشان یکسان عمل کنند؟ آیا برای بهره برداری از این زمان محدود نباید برنامه ریزی زمانی کرد؟ به برنامه ریزی زمانی خودتان نگاه کنید آیا نیاز به اصلاح دارد؟ کمی بیندیشید و در صورت لزوم با مشاور روان شناس مشورت کنید.
    2- با توجه به نیازها
    تنظیم وقت حتماً باید با توجه به نیازهای فردی صورت گیرد. در غیر این صورت قابل اجرا نیست. نیازهای جسمی شما مثل خواب، تغذیه، بهداشت و استراحت اصلی ترین نیاز شما هستند. آنها را در تنظیم وقتتان فراموش نکنید. نیازهای روانی - اجتماعی نیز حتماً باید ملاحظه شوند مثل نیاز به ارتباط اجتماعی با دوستان، بستگان یا تماشای تلویزیون در حد معقول (حداکثر 1 تا 2 ساعت در روز) خرید کردن، کمک به والدین و کمک و راهنمای تحصیلی خواهر و برادران بودن و ... نیازهای تحصیلی تان هم جایگاه خودش را دارند. نیازهایی مثل پیش مطالعه کردن، انجام تکالیف حفظ کردن، مرور کردن، تست زدن، آمادگی برای امتحانات و...
    هر گونه تنظیم وقت بدون توجه به این نیازها و سایر نیازهای انسانی به دلیل قابل اجرا نبودن شما را دلسرد می کند.
       

    3- با توجه به تفکیک نیازها و الویت بندی آنها
    نیازهای ما در زندگی پایان ناپذیرند. آنها را باید تفکیک کرد. برخی از نیازها، نیازهای ضروری واقعی هستند. اما پاره ای از آنها ضورری نما و کاذب هستند. یعنی اگر برآورده نشوند یا به تأخیر انداخته شوند لطمه ای به سلامت ما وارد نخواهد کرد. مثلاً چَت کردن نیازی نیست که به خاطر آن برنامه ریزیهای اصلی زندگیمان را فراموش کنیم. پس نیازهایتان را تفکیک و آنها را اولویت بندی کنید.
    4- با توجه به زمان
    اصولاً تنظیم وقت بدون در نظر گرفتن زمانی که برای دستیابی به یک هدف در نظر گرفته ایم امکان پذیر نیست. اهدافتان را به 3 دسته تقسیم کنید.
    الف) اهداف کوتاه مدت: مثلاً چهارشنبه هفته آینده امتحان زبان دارم و باید خودم را برای آن آماده کنم. یا تا فردا باید همه تمرین های ریاضی ام را انجام دهم. این اهداف می توانند بین یک روز تا دو هفته را پوشش دهند.
    ب) اهداف میان مدت: این اهداف معمولاً بین 2 هفته تا 2 یا 3 ماه را در بر می گیرند. مثلاً در امتحان ماهانه گذشته در عربی نمره نامطلوبی گرفتم و در این امتحان ماهانه که در پیش است حتماً باید آن را جبران کنم.
    ج) اهداف بلند مدت: این اهداف معمولاً بیش از 3 ماه را در بر می گیرند مثلاً من حتماً باید در کنکور سراسری در رشته خاصی در دانشگاه خاصی پذیرفته شوم.
    بعد از تقسیم بندی اهدافتان برای رسیدن به آنها تلاش کنید. تلاش کنید تا حتماً در یک دوره زمانی از قبل تعیین شده حتماً به هدفتان برسید.
    5- با توجه به عادتها
    اصولاً تنظیم وقت گاهی با عادتهای شما در تضاد قرار می گیرد. یاد بگیرید عادتهای مختلف خودتان را مثل عادات مطالعاتی، عادات خواب و بیداری، عادات تغذیه ای، تماشای تلویزیون، عادات تفریحی و... شناسایی کنید و در تنظیم وقتتان به آنها هم توجه کنید. یادتان باشد برای تنظیم وقت گاهی باید عادتها را تغییر داد که اراده ای استوار مثل اراده شما را می طلبد و گاهی هم باید اوقات تنظیم شده را با توجه به عادتها تنظیم کرد. مثلاً اگر عادت دارید اول شب بخوابید. هرگز تا دیر وقت برای خودتان برنامه ریزی نکنید. یا اگر صبح زود نمی توانید بیدار شوید هیچوقت این فرصت را برای مطالعه انتخاب نکنید.
    6- با توجه به توانمندیها، امکانات و قابلیتها
    در تنظیم وقت باید به عوامل متعددی توجه کرد از جمله قابلیتها و توانمندیهای فردی مثلاً افراد متعددی به صورت احساسی تصمیم می گیرند که از امروز روزی 8 یا 10 ساعت درس بخوانند اما نتیجه کار نشان می دهد که چون توان بیدار ماندن را ندارند عملاً نمی توانند به تصمیمی که گرفته اند عمل کنند. یا اگر دانش اموزی که در درسی نمره 10 گرفته و در آن درس ضعف دارد اگر ناگهان تصمیم بگیرد که در آزمون پایان هفته 20 بگیرد احتمالاً شکست را تجربه خواهد کرد اما اگر بجای 20 این بار نمره 15 را هدف می گرفت و در نوبت بعدی نمره 17 را و در نوبت بعدی 20 را شاید معقولانه تر حرکت می کرد و می توانست موفقیت را تجربه کند.
    7- با توجه به رغبت ها، گرایشها و علایق
    اصولاً در هر کاری اگر علاقه باشد موفقیت هم هست زیرا تلاش و پشتکار در آنجا به ثمر می نشیند. لطفاً در تنظیم وقتتان به علایق و رغبت هایتان توجه کنید. مثلاً اگر به درس خاصی کمتر علاقه دارید باید وقت بیشتری به آن اختصاص دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. یا اگر به رشته ای علاقه دارید و می خواهید حتماً در آن موفق شوید پس از هم اکنون سرمایه گذاری کنید و وقتتان را به گونه ای تنظیم کنید که حتماً به رشته مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. یادتان باشد هر عملی که انجام می دهید آگاهانه و عاقلانه باشد.
    8- تسلیم رغبت ها و گرایشها و علایق مخالف نشدن
    یکی از عوامل آسیب زا در تنظیم وقت، تسلیم شدن در برابر رغبت ها و گرایشهایی است که یا مغایر یا مزاحم اهداف اصلی مان است مثلاً تماشای تلویزیون، گفتگوهای طولانی با تلفن، ساعتها یا کامپیوتر بازی کردن از جمله عوامل آسیب زایی هستند که معمولاً هم مزاحم و هم مغایر با اهدافمان می باشند و در نتیجه به تنظیم وقتمان به شدت آسیب می رسانند. لطفاً مراقب این دسته از علایق، رغبت ها و گرایشهایتان باشید. اول آنها را شناسایی کنید سپس نقش مثبت و منفی آنها را در رسیدن به اهدافتان بررسی کنید و نهایتاً شیوه های مناسب خودتان را برای مقابله با آنها پیدا کنید. اطمینان دارم که خواست و قدرت شما بر آنها غلبه می کند.
    9- وقت های مرده را احیاء کنید
    یکی از مهارتهای اساسی در تنظیم وقت کسب مهارت در شناسایی و احیاء وقتهای مرده است. اوقات مرده به اوقاتی اطلاق می شود که بدون هیچگونه هدفی و نتیجه ای فقط سپری می شود. شناسایی این اوقات و استفاده از آن زمانها می تواند کلید موفقیت شما باشد. حتماً به کسانی برخورده اید که در اتوبوس یا سرویس به مطالعه می پردازند یا کسانی که در زنگ تفریح کتاب یا جزوه ای را به همراه دارند. آیا شما نمونه ها و مثالهای دیگری را سراغ دارید؟
    10- اضطراب
    یکی از ریشه های اضطراب عدم تنظیم وقت است. اضطراب، ترس ناخودآگاه از عاملی ناشناخته است. در اضطرابهای تحصیلی ترس از عدم موفقیت از مهمترین ترسها است. مهارت تنظیم وقت، شما را توانا و مطمئن می سازد و به شما شادابی و اعتماد به نفس و اراده ای آهنین می بخشد. در برابر این روحیه مطمئن باشید که اضطراب زانو می زند.
    تنظیم وقت به شما کمک می کند مطمئن باشید که به همه درسهایتان می رسید و دل نگران عدم آمادگی و خدای ناکرده عدم موفقیت نخواهید بود و به این ترتیب اضطرابی نخواهید داشت قبول کنید که اضطراب اینکه می رسید بخوانید یا نمی رسید؟ می توانید موفق شوید یا نمی توانید؟ اصلی ترین کانون اضطراب دانش آموزی است.
    11- بگویید نه
    کسب مهارت در نه گفتن به برخی از عادات زمان کُش مثل مکالمه های طولانی و... یکی از راه های اصلی حفظ و صیانت از تنظیم وقت است. وقتی که تنظیم می شود دقیقاً باید صرف همان کاری شود که برای آن در نظر گرفته شده است. پس نباید آن را صرف امور دیگر کرد. به نظر شما آیا این عاقلانه ترین و عادلانه ترین کار نیست که به هر امر دیگری غیر از امر مورد نظر در آن لحظه نه بگوییم؟ یاد بگیرید قاطع و بدون رو در بایستی باشید. یاد بگیرید نه گفتن را تا موفق شوید. یاد بگیرید نه گفتن را تا منظم شوید. یاد بگیرید نه گفتن را تا با صلابت و با اراده شوید. نه گفتن، یک مهارت است مهارتی که همه ما در همه عرصه های زندگی به آن احتیاج داریم.
    12- آدم آهنی هرگز
    بعضی ها فکر می کنند اگر وقتمان را تنظیم کنیم باید مثل آدم آهنی ها دقیقاً هر کاری را با برنامه از قبل تنظیم شده انجام دهیم. در حالی که با تنظیم وقت مقید به رعایت وقت می شویم اما آدم آهنی نمی شویم. با تنظیم وقت به ارزش و اهمیت وقت پی می بریم و از آن مهمتر به شأن و منزلت و اهمیت خودمان واقف می شویم چرا که آنقدر مهم هستید که وقتتان به بطالت نگذرد. شما آنقدر اهمیت دارید که هر کسی، هر لحظه ای دلش خواست به خودش اجازه نمی دهد که وقت شما را بگیرد مگر با تعیین وقت قبلی پس لطفاً کمی با کلاس تر از آنچه که هستید باشید. به هر کسی و هر چیزی در هر لحظه ای که طلب کرد وقت ندهید.
    13- امان از انباشتگی
    «درسها روی هم دیگه تلنبار شده اند و من متحیرم که چگونه به آنها سامان بدهم» این تنها یک تصویر از مجموعه تصاویر زشت و آزارنده عدم تنظیم وقت است. یکی از هدفهای تنظیم وقت، جلوگیری از انباشتگی دروس، عقب ماندن از کارها، اضطراب، یاس و دلزدگی از کار و درس، شکست و ناکامی، عدم اعتماد به نفس و فشار روانی است. پس چه باید کرد؟ بسیار ساده. از همین حالا شروع کن، کار امروزت را به فردا میفکن و اراده کن که آنچه را خواسته ای اجرا کنی. آن را روی کاغذی بنویس و در جایی نصب کن که همواره آن را ببینی و خودت را مقید به اجرای آن کن.
    14- تخمین زمان
    کسب مهارت در برآورد زمان مورد نیاز یکی از عوامل اصلی تنظیم وقت است. دقت کن ببین برای انجام هر کاری چقدر وقت احتیاج داری؟ افراد زیادی هستند که قادر به انجام چنین کاری نیستند. این کار به ظاهر ساده است اما در عمل تولید مشکل می کند. گاهی برای انجام کاری که نیم ساعته می توان آن را انجام داد 2 ساعت وقت پیش بینی می کنیم و گاهی هم برای انجام کاری که حداقل 3 ساعت وقت می برد فقط یک ساعت در نظر گرفته ایم. منشاء برخی از بی نظمی های زمانی فقدان مهارت کافی در تخمین زمان مورد نیازمان است. لطفاً در تنظیم وقتتان بازنگری کنید. شاید ریشه های برخی از بی نظمی هایتان بر شما هم آشکار شود.
    15- تولید علاقه کنید
    علاقه و انگیزه یکی از عوامل اصلی پایبندی به تنظیم وقت است اگر می خواهید مقید به تنظیم وقت باشید در وجودتان تولید علاقه و انگیزه کنید. از سر اکراه و بی میلی به سراغ چنین کاری نروید تلاش کنید تا فواید مقید به وقت بودن را هر چه بیشتر شناسایی کنید و در ازاء پایبندی به اجرای برنامه تنظیم وقتتان به خودتان پاداش بدهید. ثمرات تنظیم وقت را در زندگی تحصیلی و شخصی خود شناسایی کنید و متوجه تأثیر مثبت آن باشید و ببینید که نگاه دیگران در این مورد چگونه نسبت به شما مثبت تر می شود.
    16- کنجکاویهای نا به جا و غیر معقول و غیر منطقی را کنترل کنید
    یکی دیگر از آسیب های تنظیم وقت کنجکاویهای نا به جا و غیر معقول است. هنگامی که شما مشغول انجام کاری هستید اجازه ندهید ذهنتان به جای دیگری معطوف شود. این کنجکاوی الزاماً منفی نیست اما به مصداق هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد هر کنجکاوی هم جایی و مکانی و زمانی دارد. حواس پرتی یعنی همین، عدم تمرکز یعنی همین، پس از هم اکنون اجازه ندهید وقتی ذهنتان در چهارچوب برنامه تنظیم شده به انجام امری مشغول است متوجه چیزهای دیگری شود، مهمانهای ناخوانده ای که سرانجام جای صاحبخانه را می گیرند و موضوع اصلی به فراموشی سپرده می شود.
    17- اعمال محدودیت کنید
    قانون یا قانون هایی را وضع کنید که بر اساس آن خودتان را در برابر هدر دهنده های وقت بیمه کنید. مثلاً اگر با تلفن زیاد صحبت می کنید بر تکه کاغذ کوچکی بنویسید فقط 5 دقیقه و آن را با چسب بر روی دستگاه تلفن بچسبانید. اگر به رایانه زیاد می پردازید ساعت روزانه قابل استفاده خودتان را بر روی بدنه کامپیوتر بچسبانید تا به این ترتیب هر روز و هر لحظه به سراغ آن نروید. برای سایر هدر دهنده های وقتتان هم برنامه ریزی کنید. برای آنها قانون بنویسید و اعمال محدودیت کنید. من مطمئنم که این شمایید که نهایتاً سربلند و پیروز از میدان خارج می شوید.
    18- ورود ممنوع
    ورود به شاهراه خیالبافی و واقع گریزی را ممنوع اعلام کنید و با آن آگاهانه برخورد کنید تا بتوانید مقید به تنظیم وقتتان باقی بمانید. امان از خیالبافی های بی موقع، خیالبافی هایی که دشمن موفقیت و پیشرفت مان هستند. هر وقت دچار چنین وضعیتی شدید بلافاصله به خودتان نهیب بزنید که الان وقت پرداختن به این موضوع نیست اکنون هنگام انجام دادن این یا آن کار است. خیالبافی، دنیای شیرین و بی دغدغه ای دارد. این هم یک نیاز روانی است اما باید به آن در موقع بیکاری و استراحت پرداخت نه در هنگام آموختن و تمرین کردن و امتحان دادن.
    19- شتاب غیر منطقی
    شتاب غیر منطقی معمولاً منتهی به شکست و ناکامی می شود. منتهی به نتیجه کامل نگرفتن می شود. منتهی به دوباره کاری و چند باره کاری می شود. شتاب غیر منطقی هم می تواند تنظیم وقتمان را بهم بریزد. یاد بگیرید آهسته و پیوسته روید و فراموش نکنید.
    که رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود
    رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
    20- خواستن
    این همه مطلب گفتیم اما نگفتیم آیا واقعاً شما احساس نیاز نمی کنی؟ آیا تا حالا سختی نکشیدی؟ آیا تا حالا چوب عدم تنظیم وقتت را نخوردی؟ یه کم فکر کن. تا نخوای نمیشه.
    (مدیریت مؤثر بر زمان شرط اصلی موفقیت در وادی مطالعه است.)


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود