صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    165
    حضور
    6 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    380

    ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست؟




    سلام خسته نباشید.
    (کسانی که عقایدشان ابتدایی و سست است ممنون میشوم اگر این بحث را نخوانند اگر خواستند جمع بندی بعد از بسته شدن را بخوانند)
    در صورت انحراف مسئولیتش به عهده خودتونه. من جواب خدا رو نمیدم. نگید من منحرفتون کردم!
    پس تا اطلاع ثانوی نیایید

    ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست و جزءعرفان های کاذب نیست؟
    از کجا معلوم که نعوذ بالله پیامبران برای جاه طلبی ادعای نبوت نکردند؟(جاه طلبی که حتی برایش جانشان را میدهند)
    مانند محمد علی باب
    (دلایلی غیر از قران میخواهم و قران را به عنوان معجزه قبول ندارم)


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331





    با نام و یاد دوست




    ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست؟







    کارشناس بحث: استاد صادق

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۹:۲۶

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,042
    حضور
    192 روز 16 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    نقل قول نوشته اصلی توسط دین محکم نمایش پست ها
    سلام خسته نباشید.
    (کسانی که عقایدشان ابتدایی و سست است ممنون میشوم اگر این بحث را نخوانند اگر خواستند جمع بندی بعد از بسته شدن را بخوانند)
    در صورت انحراف مسئولیتش به عهده خودتونه. من جواب خدا رو نمیدم. نگید من منحرفتون کردم!
    پس تا اطلاع ثانوی نیایید

    ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست و جزءعرفان های کاذب نیست؟
    از کجا معلوم که نعوذ بالله پیامبران برای جاه طلبی ادعای نبوت نکردند؟(جاه طلبی که حتی برایش جانشان را میدهند)
    مانند محمد علی باب
    (دلایلی غیر از قران میخواهم و قران را به عنوان معجزه قبول ندارم)
    پاسخ :
    باسلام وتقدیر از شما که در پی محکم نمودن پایه های اعتقادی خود هستید .
    جواب در دو محور بیان می شود :

    الف_ در باره فرازابتدا باید اشاره شود که بر اساس حکم عقل خداوند حکیم میان خلق خود، سفرایی دارد که میان او و بندگانش واسطه‌ اند. پیام‌های خالق را به مخلوق می رسانند. آدمیان را به مصالح و منافع و وسایل بقای آنان و موجبات فنای شان آگاهی می دهند. پس ثابت می شود که میان آفریدگان، کسانی هستند که از سوی خدای حکیم و علیم مأموریت امر و نهی دارند، و آن ها پیامبران و برگزیدگان اویند.
    آن ها حکیمانی‌اند که حکمت الهی را آموخته و با آن مبعوث شده‌اند. آن ها در خلقت جسمانی با سایر مردم فرقی ندارد، ولی در حالات معنوی اخلاقی و صفات و کمالات وجودی کاملاً از آن ها متمایز هستند، و از طرف خداوند به حکمت و متانت تأیید شده‌اند. افزون بر آن ها (بعد از انبیا) در هر دوره زمانی ره‌آورد نبوت از طریق دلایل و براهین آن ها به وسیله اوصیا حفظ شده است تا زمین از حجتی که نشانه صدق عدالت را همراه دارد، خالی نباشد .(1)
    این دلیل در واقع خاستگاه تحلیل‌های دلایل فلسفی، کلامی و عرفانی ضرورت نبوت است، بر این نکته تأکید گردیده که خداوند حکیم چون برتر از مشاهده دیگران است، حکمت او ایجاب می کند که از طریق انبیا و سفیران خود راه سعادت، کمال و قرب الهی را به بندگان نشان دهد.(2)با توجه به این اصل کلی در خصوص اثبات حقانیت نبوت حضرت ختمی مرتبت(ص) واین که دین او به تعبیر شما ساختگی واز عرفان های کاذب نبوده در ضمن چند نکته به اختصار باید گفت:

    1_ سوابق زندگى پیامبر: مردم قریش پیامبر اسلام را پیش از مبعوث شدن به رسالت، محمد «امین‏» خوانده و اشیاى گرانبها را نزد او به امانت مى‏گذاشتند. زمانى که در تجدید بناى کعبه براى نصب حجرالاسود میان چهار قبیله اختلاف رخ داد، همگان پذیرفتند که این کار را عزیز قریش، یعنى پیامبر انجام دهد. زیرا مردى امین و پاکدامن است. (3)- اعجاز طریقی: یعنی قرآن که معارف والا و معانی بلند و سخنان حکیمانه و دانش های مختلف در آن جمع شده، توسط شخصی آورده شده که حتی خواندن و نوشتن را نمی دانست.
    بر این اساس قرآن مجید روی کلمه «امّی» در مورد پیامبر(ص) تکیه کرده و خطاب به پیامبر می فرماید: "پیش از این کتابی نمی خواندی و چیزی با دست خود نمی نوشتی تا مایه تردید و شک گمراهان گردد".(4)
    2_ وارستگى از آلودگی هاى محیط: پیامبر اسلام در محیطى پرورش یافته بود که در آن جز بت‏پرستى، قماربازى، زنده به گور کردن دختران، خوردن مردار و خون، و ستم و یغماگرى حاکم نبود. در چنین محیطى او انسانى والا بود که به هیچ‏وجه آلوده به این گونه رذایل عقیدتى و اخلاقى نشد.
    3_ محتواى دعوت: وقتى به محتواى دعوت پیامبر مى‏نگریم، مى‏بینیم وى مردم را درست‏ بر ضد آنچه که در محیط وى رواج داشت، فرا مى‏خواند. آن ها بت‏پرست‏بودند، او به توحید دعوت کرد؛ معاد را انکار مى‏کردند، او ایمان به معاد را شرط اسلام شمرد؛ دختران را زنده به گور کرده و براى زن کم ترین ارزشى قائل نبودند، اما او کرامت انسانى را به زن بازگرداند. ربا خوار و ثروت اندوز بودند، او از رباخوارى و تکاثر نهى نمود. میگسارى و قمار رایج‏ بود، او این امور را کردار شیطانى نامید و اجتناب از آن را واجب دانست....
    4_ ابزار دعوت: وسایل و ابزارى که پیامبر براى نشر دعوت خود از آن کمک گرفت، کاملا انسانى و اخلاقى بود. حضرتش هرگز از روش هاى ضد انسانى همچون بستن آب بر دشمن و آلوده کردن آن، بریدن درختان و غیره کمک نگرفت. بلکه توصیه مى‏کرد به زنان و کودکان و پیرمردان آزار نرسانند، درختان را قطع نسازند. پیش از اتمام حجت‏به دشمن، جنگ را شروع نکنند. از منطق‏ ماکیاولیستى «هدف، کاربرد هرگونه وسیله را مجاز مى‏سازد» بیزار بود. در جنگ خیبر، پیشنهاد یکى از یهودیان را براى به زانو درآوردن دشمن از راه مسموم کردن آب آن ها نپذیرفت. تاریخ زندگانى وى، سرشار از برخوردهاى کریمانه با دشمنان است.
    5_ شخصیت و خصال گروندگان: ملاحظه روحیات، افکار و رفتار کسانى که به پیامبر ایمان آورده‏اند، مى‏تواند پایه صدق گفتار او را روشن سازد. بدیهى است هرگاه دعوت کسى در انسان هاى ممتاز جامعه مؤثر افتد، نشانه صدق و حقانیت دعوت اوست، ولى هرگاه افراد دنیاپرست دور وى را بگیرند، نشانه ضعف ادعاى او خواهد بود. در میان گروندگان راستین به پیامبر اسلام انسان هاى والایى مانند امیر مؤمنان على علیه السلام، جعفر بن ابى طالب، سلمان، ابوذر، بلال، مصعب، ابن مسعود، مقداد و عمار را مى‏بینیم که تاریخ به خصایل انسانى و زهد و تقوى و جهاد و ایثار و پاکى و درستى آنان اعتراف دارد.
    6_ تاثیر مثبت در محیط، و پى‏ریزى یک تمدن عظیم و با شکوه: پیامبر در مدت بیست و سه سال، وضع جزیرة العرب را دگرگون ساخت. آن حضرت از انسان هاى یغماگر افرادى امین، و از افراد بت پرست موحدانى فرهیخته و پا برجا تربیت کرد که نه تنها تمدنى با شکوه را در محیط سکونت‏خود برپا ساختند، بلکه تمدن بى‏نظیر اسلامى را به مناطق دیگر نیز گسترش دادند. جعفر بن ابى طالب علیمها السلام، از مسلمانان صدر اسلام، بر همین نکته مهر تاکید نهاد و در جواب سؤال فرمانرواى حبشه چنین گفت:
    «اى فرمانروا، خدا در میان ما پیامبرى را برانگیخت که ما را از بت‏پرستى و قمار باز داشت .به نماز و زکات، دادگرى و نیکوکارى، و کمک به خویشاوندان امر فرمود. از فحشا و منکر و ستم نهى کرد».(5)
    این قرائن و نظایر آن ها مى‏تواند ما را به صدق گفتار پیامبر اسلام و حقانیت مرام وى رهنمون گردد. قطعا فردى با این خصوصیات، در ادعاى نبوت و ارتباط با جهان غیب، صادق بوده، چنان که قرائن دیگر نیز دقیقا مؤید این مطلب است.
    7_تصدیق پیامبر پیشین: یکى از راه های اثبات دعوى نبوت، تصدیق پیامبر پیشین است. زیرا فرض این است که نبوت پیامبر پیشین با دلایل قطعى ثابت‏شده، گفتار او مى‏تواند سندى قاطع بر استوارى نبوت بعدى قلمداد شود. از برخى آیات قرآن استفاده مى‏شود که اهل کتاب، پیامبر اسلام را همچون فرزندان خود، مى‏شناختند، یعنى نشانه‏هاى نبوت وى در کتب آسمانى آنان بیان شده است. پیامبر اسلام مدعى این معنا شد و کسى نیز او را تکذیب نکرد:
    الذین آتیناهم الکتاب یعرفونه کما یعرفون ابناءهم وان فریقا منهم لیکتمون الحق وهم یعلمون؛(6)کسانى که به آنان کتاب داده‏ایم (یهود و نصارى) پیامبر را بسان فرزندان خود نیک مى‏شناسند و گروهى از آنان، با آن که حقیقت را مى‏دانند، آن را پنهان مى‏کنند.
    پیامبر اسلام مدعى گشت که عیسى علیه السلام درباره او بشارت داده و گفته: شما را به آمدن پیامبرى پس از خود نوید مى‏دهم که احمد نام دارد:«و مبشرا برسول‏ یاتی من بعدی اسمه احمد» (7)

    ب_در باره فراز دوم پرسش باید گفت : اولا یکی از بهترین راه های پدید آمدن اطمینان به انبیا این است که مردم در تمام دوران عمر انبیا هیچ گونه خلاف و ناپاکی از آن ها مشاهده نکنند . اگر قبل از رسالت به دلیل عدم عصمت، دچار آلودگی شوند ، گرچه بعد از رسالت از هرگونه معصیت پرهیز کنند ، باز هم نمی توانند مورد وثوق و اطمینان مردم قرار گیرند. زیرا سابقه و ذهنیت مردم نسبت به آن ها بد می شود . بدین دلیل پیروان اهل بیت بالاتفاق گفته اند که انبیا باید قبل از بعثت نیز معصوم باشند.
    دوم :مراحل کامل تر عصمت پدیده ای نیست که بدون پیش زمینه های قبلی و شرایط و استعداد و قابلیت و ظرفیت وجودی به کسی داده شود تا به مجرد گرفتن مقام رسالت به صورت خلق الساعه غیر معصوم به مقام عصمت راه یابد، زیرا عصمت موهبتی الهی است و نصیب کسانی می شود که ظرف قلب خود را آماده دریافت آن فیض نموده ، بر اثر مجاهدت ها و ریاضت ها و تلاش های مستمر، زمینه تجلی آن نور را در وجود خود فراهم کرده باشند، پس نمی توان ضرورت عصمت انبیا را تنها مربوط به بعد از بعثت آنان دانست .
    سوم: اگر کسی دارای ملکه عصمت نبوده و از هرگونه ناپاکی و آلودگی مصون و پاکیزه نباشد هرگز شایسته نزول جبرئیل وحی نخواهد بود، زیرا همگوني، شرط فرود آمدن فرشته وحی است و فرشته بر هر قلبي فرود نمی آید. (8)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1367ش، ج 1، ص 168، ح 1.
    2. صادقی، پیامبر اعظم در نگاه عرفانی امام خمینی، نشر موسسه آثار امام 1387 ش، ص 256.
    3. سیره ابن هشام، نشر دار الفکر بیروت، بی تا، ج1،ص209.
    4. عنکبوت (29) آیه 48.
    5. همان، ص‏359و 360.
    6. بقره(2) آیه146.
    7. صف(61) آیه6.
    8 .پاسخ به پرسش های عصمت، نشر مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه، قم 1388ش.
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ در ساعت ۱۵:۴۶

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,568
    حضور
    38 روز 8 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4375



    نقل قول نوشته اصلی توسط دین محکم نمایش پست ها
    ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست و جزءعرفان های کاذب نیست؟
    از کجا معلوم که نعوذ بالله پیامبران برای جاه طلبی ادعای نبوت نکردند؟(جاه طلبی که حتی برایش جانشان را میدهند)
    مانند محمد علی باب
    (دلایلی غیر از قران میخواهم و قران را به عنوان معجزه قبول ندارم)
    سلام
    شما باید یکسری پایه های معرفتی محکم برای خودتان تعریف کنید و بر اساس آنها تحقیق نمایید
    نتیجه ای که از این تحقیق نظام مند حاصل میشه برای شما یا سعادت بخش یا عذر اور خواهد بود
    یا علیم
    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت

    نقل قول نوشته اصلی توسط دین محکم نمایش پست ها
    ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست و جزءعرفان های کاذب نیست؟
    با عرض معذرت، پاسخهای کارشناس محترم خیلی عالی بود
    فقط یک نکته به ذهنم رسید که جای تامل دارد:

    «کسی که این سوال رو میپرسد ناخودآگاه قبول دارد که دین درستی وجود دارد و طبیعتاً این دین یکتاست»

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    جیت کان دو . علوم دینی
    نوشته
    114
    حضور
    2 روز 7 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    692



    میشه بگید منظورتون از اینکه قرانو به عنوان یک معجزه قبول ندارم چیه ؟؟

    حاضرم بیشتر از 100 تا دلیل بیارم که برتری قرانو نسبت به کتابای دیگه اثبات کنه

    وقتی از علم هایی که تو این قرن کشف شده در قران امده !؟ مثل وجود جو یا حرکت کوه ها


    اینارو بخونید
    این مطلب در مورد حرکت کوه ها هست که یکی از 1000 دلیلی هست که قران یه کتاب فوق العاده علمی هست
    و با این توصیف قران حتما باید از سوی خدا اومده باشه چون فرد بیسوادی مثل حضرت محمد که خواندن نوشتن هم بلد نبود میتونست علم هایی که بزرگترین دانشمندان به زور اونم بعد از 1400 سال بهش برسن رو در چند روز بگه ؟؟؟؟؟؟




    حرکت کو ها

    وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ إِنَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ (سوره نمل (27) آیه 88 )
    « کوهها را بنگرید و آنها را ساکن و جامد تصور می کنید در صورتی که مانند ابر در حرکتند »

    مطالعات و پژوهش های دانشمندان زمین در قرن بیستم به نظریه ای با نام “زمین ساخت صفحه ای” منجر شد که نشان می دهد سطح خارجی سیاره ما بسیار پویاست و مدام در حال تغییر و تحول است و این تغییرات و تحولات، طی سالیان دراز سیمای زمین را دگرگون می کنند. نخستین کوشش ها برای اثبات این نظریه به سال ۱۹۱۵ ‏برمی گردد. زمانی که “آلفرد وگنر”، هواشناس آلمانی در کتابش با نام “منشا قاره ها و اقیانوس ها ” بر اساس دلایلی محکم، امکان تحرک پوسته زمین و تغییر موقعیت قاره ها و اقیانوس ها را عنوان کرد. وی اعتقاد داشت در آغاز، قاره ای یکپارچه وجود داشته که بعدها شروع به تقسیم شدن کرد و سرانجام قاره های کنونی پدید آمدند. وگنر، عامل اصلی این رویداد را نیروی حاصل از چرخش زمین و نیروی جزر و مد می دانست که در طولانی مدت، موجب پاره ‏پاره ‏شدن قاره ‏ها شده ‏است. پس از او، دانشمندان دیگری نیز در این زمینه تلاش هایی انجام دادند.” آرتور هولمز” در سال ۱۹۲۸ ‏نظریه جدیدی برای ساز و کار حرکت قاره ‏ها ارائه کرد که توجیه منطقی تری به نظر می رسید. وی اظهار داشت که قاره ها بر اثر جریان های همرفتی موجود در زیر پوسته زمین حرکت می کنند. در دهه ۶۰ ‏میلادی، “هری هس” زمین شناس آمریکایی از دانشگاه پرینستون که مطالعات وسیعی در مورد اقیانوس ها داشت، فرضیه گسترش بستر دریاها را مطرح کرد. هس معتقد بود بستر دریاها در امتداد شکاف هایی موسوم به پشته های میان اقیانوسی که با جریان های همرفتی زیر زمین مرتبط هستند پدید می آید. بدین صورت که با خروج مواد مذاب از درون زمین، بستر اقیانوس به طرفین رانده شده و پوسته جدیدی در محل شکاف ایجاد می شود. این فرضیه ، نقطه عطفی در تکامل علم زمین شناسی محسوب می شد.
    ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست؟
    ‏سرانجام در سال ۱۹۶۸ ‏، از تطبیق و تلفیق نظریه ها و فرضیه های موجود، نظریه زمین ساخت صفحه ای که بسیار کامل تر و جامع تر بود متولد شد. بر پایه این نظریه، پوسته سخت و جامد زمین که سنگ کره ، نامیده می شود از ۷ ‏صفحه اصلی و تعدادی صفحه کوچک یا فرعی ‏تشکیل شده که این صفحه ها نسبت به یکدیگر دارای حرکت هستند. صفحات می توانند از نوع قاره ای یا اقیانوسی و یا هر دو باشند- در ادامه در باره این دو نوع توضیحاتی آورده ایم- . در زیر سنگ کره، بخشی وجود دارد که به علت فشار و دمای زیاد مواد درونی زمین به نقطه ذوب خود نزدیک شده و حالتی نرم و مذاب به خود گرفته اند. به این بخش سست کره گفته می شود. در واقع صفحات سخت و صلب سنگ کره بر روی سست کره سیال و روان ، در حالتی شناور سر خورده و جابه جا می شوند. ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست؟دور شدن صفحات و تشکیل یک اقیانوس

    ‏حرکت صفحه ها نسبت به هم، در سه حالت کلی رخ می دهد. در حالت اول ، صفحات واگرا هستند، یعنی از هم دور می شوند. در محل فصل مشترک دو صفحه، پشته های میان اقیانوسی، شکل گرفته و پوسته اقیانوسی بین دو صفحه، گسترش پیدا می کند و رفته رفته بر وسعت دریاها و اقیانوس ها افزوده می شود. هرچه از محل این پشته ها دور شویم سن پوسته اقیانوسی بیشتر می شود. اقیانوس اطلس بهترین مثال در این خصوص است. البته در بستر دریاهای جوانی مثل دریای سرخ هم این اتفاق می افتد. در اصل، پیدایش دریای سرخ محصول دور شدن صفحه عربستان از صفحه آفریقا است. گاهی هم ممکن است فرآیند دور شدن صفحات، در وسط یک قاره اتفاق بیفتد. در این صورت پوسته قاره ای شکاف برداشته و مواد مذاب از دل زمین بیرون ریخته و بلندی هایی ساخته می شوند. مانند منطقه شرق آفریقا و کوه معروف کلیمانجارو که نتیجه بروز چنین پدیده ای است. ‏در حالت دوم، صفحات همگرا هستند یعنی به هم نزدیک می شوند. که این حالت خود به سه دسته تقسیم می شود؛ اول، برخورد صفحه اقیانوسی با صفحه قاره ای. در این نوع برخورد، صفحه اقیانوسی به دلیل چگالی بیشتر، به زیر صفحه قاره ای رانده می شود و کم کم به داخل سست کره فرو رفته و ناپدید می شود. این پدیده را فرورانش می نامند. در محل این فروراندگی معمولا رشته های کوه های طویل و مرتفعی تشکیل می شوند که با فعالیت های آتشفشانی و زمین لرزه همراه است. رشته کوه های آند در حاشیه غربی آمریکای جنوبی نمونه بارز چنین برخوردی هستند. در جنوب شرقی ایران هم می توان کوه های مکران را نام برد که در اثر فرورانش پوسته اقیانوسی عمان به زیر بلوک لوت ایران به وجود آمده اند. دوم، برخورد دو صفحه اقیانوسی با یکدیگر. در این حالت یکی از صفحات به زیر دیگری فرورانده می شود و در حاشیه دو صفحه، فعالیت های آتشفشانی فراوانی رخ می دهد. این آتشفشان ها در اعماق دریا قرار دارند و در نتیجه فعالیت آن ها، جزایر آتشفشانی خاصی پدید می آیند که به جزایر کمانی معروفند. جزایر کمانی اقیانوس آرام از این جهت مشهورند. این نوع برخورد سبب کوچک شدن حوضه های اقیانوسی می شود. سوم برخورد دو صفحه قاره ای با هم. وقتی دو صفحه قاره ای به یکدیگر نزدیک می شوند منحصرا پدیده کوه زایی و چین خوردگی اتفاق می افتد. کوه های هیمالیا در آسیا و رشته کوه آلپ در اروپا حاصل این نوع فرآیند کوهزایی هستند. کوه های زاگرس هم در ایران، مثال خوبی است که در نتیجه برخورد صفحه عربستان به صفحه آسیا قد برافراشته اند. ‏در حالت سوم، دو صفحه در کنار هم حرکت می کنند و در اصطلاح می لغرند. به این نوع صفحات، امتدادلغز می گویند. معمولا در راستای لغزش دو صفحه،زمین لرزه های زیادی روی می دهد. نمونه مشخص این حالت، گسل بزرگ سن اندریاس در کالیفرنیا است. ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست؟انواع حرکات صفحات پوسته نسبت به هم

    ‏ به غیر از حالات ذکر شده، فرآیند جالبی وجود دارد که حاصل عملکرد آن تشکیل ساختارهای آتشفشانی ویژه ای در اعماق اقیانوس ها است که به شکل جزیره های خطی و رشته کوه های دریایی سر از آب بیرون می آورند. طی این فرآینده مواد مذاب در نقاط ثابتی به نام نقطه داغ از زیر پوسته زمین بالا می آیند و پس از خروج، جزایری را می سازند. در واقع با عبور صفحات سنگ کره از روی نقاط داغ این جزیره ها پدید می آیند و در اثر حرکت صفحات، جزایر ساخته شده به صورت زنجیره وار به دنبال هم قرار می گیرند. مجموعه جزایر هاوایی از این دست هستند که نزدیک ترین جزیره به نقطه داغ جوان ترین؛ و دورترین جزیره پیرترین آنهاست. اصولا این فرآیند در زیر صفحه های اقیانوسی اتفاق می افتد ولی صفحه های قاره ای نیز از روی نقاط داغ عبور می کنند. تاکنون بیشتر از ۴۰ نقطه داغ در سراسر جهان شناسایی شده است. فعالیت این نقاط، جهت حرکت صفحات را به خوبی نشان می دهد. نکته قابل توجه در این مبحث که منظور ما را تامین می کند، حرکت جزایر به سمت یک صفحه نزدیک شونده به آن هاست. به عنوان مثال حرکت صفحه اقیانوس آرام جزایر هاوایی بر روی آن قرار دارند به سوی صفحه آسیا-اروپا. آینده قابل پیش بینی این نزدیک شدن، رسیدن جزایر هاوایی به حاشیه قاره ای صفحه آسیا و جوش خوردن به لبه آن خواهد بود. به طور کلی نتیجه برخورد جزایر کمانی و جزیره های خطی با یک قاره، رشته کوه هایی به وجود می آیند. هرچند این رشته کوه ها به مراتب کوچک تر از آنهایی است که از برخورد دو قاره حاصل می شوند. مانند کمربند چین خورده شمال گینه نو. ازکجا بدانیم که دین ما ساختگی نیست؟نحوه تشکیل جزایر خطی بر اثر فعالیت نقاط داغ

    همان طور که پیش تر نیز اشاره شد هنگامی که صفحه اقیانوسی به زیر سنگ کره قاره ای فرورانش می کند، رشته کوهی بر لبه قاره شکل می گیرد. اگر صفحه فرورونده شامل سنگ کره قاره ای نیز باشد، تداوم این فرآیند سبب همگرایی دو قاره می شود. در این صورت رشته کوهی که در اثر برخورد قاره ها به وجود می آید در کنار رشته کوه حاصل از برخورد پیشین پوسته اقیانوسی با قاره قرار خواهد گرفت. این نوع کوه ها، رشته کوه های برخوردی خوانده می شوند و احتمال می رود در هیمالیا نیز هنگام برخورد صفحه هند به آسیا چنین اتفاقی افتاده باشد. ‏با توجه به مطالب پیش گفته می توان نتیجه گرفت کوه ها هم حرکت می کنند و در شرایط خاصی مثل همگرایی صفحه ها به یکدیگر خواهند رسید، حتی اگر این رخداد سالیان متمادی در مقیاس زمان زمین شناسی به طول انجامد. و در همین جا به مفهوم عمیقی که در آیه ۸۸ ‏سوره نمل وجود دارد پی می بریم. کو ه ‏ها را می بینید و آن ها را ساکن می پندارید، در حالی که همچون ابرها در حرکت اند. بنابراین شاید بهترباشد این ضرب المثل را به روز کرده ‏و این طور بگوییم که کوه به کوه می رسد، چه رسد به آدمیزاد. شما چه می اندیشید؟ در پایان برای درک بهتر مطالب چند مورد را توضیح می دهیم: تفاوت های قاره با اقیانوس چیزی که ما به نام قاره می شناسیم در واقع توده ای عظیم با ترکیبی از مواد سبک و کم چگال پوسته زمین است که در اثر جدایش از سایر بخش های چگال تر پوسته به خارجی ترین سطح آن راه یافته و تجمع کرده است. ترکیب شیمیایی پوسته قاره ای به طور کلی اسیدی و غنی از سیلیس است، در صورتی که ترکیب شیمیایی پوسته اقیانوسی، بازی و عمدتا شامل بازالت است. ضخامت میانگین پوسته قاره ای حدود ۳۵ ‏کیلومتر است ولی این مقدار در پوسته اقیانوسی تنها به ۷‏ کیلومتر می رسد. سن پوسته قاره ای تا ۴ میلیارد سال برآورد شده است که سن قدیمی ترین سنگ های کشف شده در قاره هاست. اما پوسته اقیانوسی در هیچ جا سنی بیشتر از ۲۰۰ ‏میلیون سال نداشته و این نشان دهنده پیر بودن قاره ها است. حرکت آهسته حرکت آهسته همه این رویدادها در سطح زمین به صورت کاملا تدریجی و بسیار آهسته در طی میلیون ها سال رخ می دهند. مثلا داده ‏های حاصل از اندازه گیری های ماهواره ای نشان داده است که صفحه های اقیانوسی با سرعتی در حدود ۵۰ ‏میلی متر در سال و صفحه های قاره ای با سرعتی معادل ۱۵ ‏میلی متر در سال حرکت می کنند. حالا تصور کنید چند میلیون سال طول خواهد کشید تا حوضه اقیانوس آرام بسته شود یا دریای سرخ، خود به اقیانوسی بزرگ بدل گشته و یا قاره آفریقا به دو تکه تقسیم شود و …





    ممنون

    بازم اگه مطلب بزارم تا معجزه بودن قران براتون ثابت بشه

    ویرایش توسط momo55 : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ در ساعت ۲۰:۱۶
    العَجلَ العَجلَ یا مولایَ یا صاحِبَ الزَّمان


    برای ظهور اقا امام زمان صلوات

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    165
    حضور
    6 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    380



    نقل قول نوشته اصلی توسط momo55 نمایش پست ها
    میشه بگید منظورتون از اینکه قرانو به عنوان یک معجزه قبول ندارم چیه ؟؟
    سلام ممنون از دلایل علمیتون
    خیلی زحمت کشیدید ولی من میخوام بدون اینکه قران رو دخیل بدونم دین رو ثابت کنم .چون برای ثابت کردن دین نمیشه از خودش دلیل آورد و بلا تشبیه و نعوذ بالله میشه مثل اینکه گفتن شاهدت کیه گفت دمم!!
    من یک شبهه ای تو ذهنم هست که نیازمند چیدن چند مقدمه ست و به طور کلی نمیتونم بگم بلکه باید مقدمه هاش ثابت بشه.
    اگه دلایلتون زیاده و یقین دارید نوشته ی زیر را بخوانید وگرنه نخوانیدش که شبهه ی بدیه:
       
    تحدی قران رو هم قبول ندارم و اینکه نزول قران به در خواست مردم نبوده پس معجزه نیست هر چند کار مردم آن زمان شعر گفتن بوده ولی میبینی یکی بهتر میگه یکی بدتر.(مثل اشعار شعرای زمان های مختلف)تورات هم کلام خداست چرا یکی معجزه و یکی نیست.اینکه گفتن عدم تحریف به خاطر اهمیت مردم به آن بوده و امامان و حافظان و تاکید بر حفظش وگرنه آن هم از بین میرفت و این معجزه نیست.خیلی ها خبر از آینده میدن و این اخبار را ممکنه اجنه آورده باشند و همه نشاندهنده ی معجزه نیست.و نمیتوان گفت گالیله پیغمبر بوده چون چیزی را گفته که مردم آن زمان نمیفهمیدند.

    اگه میبینید میتونید کمک کنید ممنون میشم .
    باز هم تشکر میکنم که این همه جواب دادید.

    ویرایش توسط دین محکم : ۱۳۹۲/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۲:۱۶

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    165
    حضور
    6 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    380



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    شما باید یکسری پایه های معرفتی محکم برای خودتان تعریف کنید و بر اساس آنها تحقیق نمایید
    سلام ممنون
    دارم همین کار را میکنم و فعلا مقدمه ی اینها یعنی همان عقل را قبول دارم.


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,568
    حضور
    38 روز 8 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4375



    نقل قول نوشته اصلی توسط دین محکم نمایش پست ها
    سلام ممنون
    دارم همین کار را میکنم و فعلا مقدمه ی اینها یعنی همان عقل را قبول دارم.
    سلام
    برهان عقلی صدیقین جناب ابن سینا که بر وجوب ذاتی هستی دلالت دارد خیلی خوب است
    بعد باید ببینیم این هستی بیکران که ما گوشه ای از بعد مادی آنرا می بینیم چه اوصاف کمالی باید داشته باشد
    و اقتضای این اوصاف چیست
    و چه ارتباطی با انسان بعنوان یکی از مخلوقات یا تجلیاتش می تواند داشته باشد و ....
    یا علیم
    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    165
    حضور
    6 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    380



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    برهان عقلی صدیقین جناب ابن سینا که بر وجوب ذاتی هستی دلالت دارد خیلی خوب است
    بعد باید ببینیم این هستی بیکران که ما گوشه ای از بعد مادی آنرا می بینیم چه اوصاف کمالی باید داشته باشد
    و اقتضای این اوصاف چیست
    و چه ارتباطی با انسان بعنوان یکی از مخلوقات یا تجلیاتش می تواند داشته باشد
    کاش کامل میاوردیتش.ببینم قبول دارم یا نه؟


  21. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود