جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عمل معصوم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    امام زمان
    نوشته
    150
    حضور
    9 روز 12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    630

    عمل معصوم




    سلام علیکم
    آیا عمل معصوم در همه زمان ها ملاک است؟
    به ذرّه گر نظر لطف بوتراب كند *** به آسمان رود و كار آفتاب كند
    امام صادق(علیه السلام) نیز در پاسخ به این سوال که چه استغفاری مانع نوشتن گناه می‌شود؟ فرمودند: " هرگاه بنده گناهی مرتکب شود، از بامداد تا شب به او مهلت داده می‏‌شود. اگر آمرزش خواست، آن گناه برایش نوشته نمی‏‌شود.

    الکافی: 2 / 437 / 1 منتخب میزان الحکمة:428

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58304



    با نام و یاد دوست




    عمل معصوم







    کارشناس بحث: استاد رئوف

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۹:۵۰

  4. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,328
    حضور
    28 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    حجیت روایت




    نقل قول نوشته اصلی توسط مختار. نمایش پست ها
    سلام علیکم
    آیا عمل معصوم در همه زمان ها ملاک است؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    یکی از منابع کشف معارف اسلامی و نیز احکام دینی، عمل معصوم است ولی در مورد این مسئله که آیا این اعمال در همه حالات حجت است، باید به نکاتی توجه کرد:

    - گاهی عمل معصوم در شرایط تقیه اتفاق می افتد به طور مثال شخصی از مزدوران حاکمین وقت در جلسه حضور داشته است و امام برای اینکه جان مومنین و شیعیان را در معرض تعرض حاکم قرار ندهند، از بیان مطلبی صرف نظر می کنند و از باب تقیه سخن دیگری می گویند. در این حالت سخنی که در زمان تقیه بیان شده است، نظر واقعی امام نیست بنابراین حجت نیست.

    - گاهی مطلبی که بیان می شود، مخصوص فضای خاص و شرایط خاصی است که در زمان امام وجود داشته است و مسئله ای موقت است نه قانونی عام. حجیت چنین مسائلی نیز تنها محدود به همان زمان است و در زمان های دیگر چنین حجیتی ندارد. به طور مثال اینکه حضرت علی (ع) برای اسب هم زکات وضع کردند، امری موقت و بسته به شرایط آن زمان بود و امروزه چنین نیست.

    با توجه به مطالب فوق، باید در مراجعه به روایات معصومین، دقت بسیاری داشت و این کار از دست متخصصینی بر می آید که به تاریخ ، رجال و درایه تسلط دارند و می توانند کشف کنند که کدام روایت حجت است و کدام نیست.

    موفق باشید


  5. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود