جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تدبر امام سجاد در عظمت نظام کیهانی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    امام زمان
    نوشته
    150
    حضور
    9 روز 12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    630

    تدبر امام سجاد در عظمت نظام کیهانی




    سلام علیکم
    در حدیثی خواندم که امام سجاد علیه السلام برای نماز شب برمیخیزد و رفته برای وضو گرفتن دست خود را در آب کرده و مجذوب آسمان میشود و همانطور میماند تا نماز صبح میشود
    حالا مگه بر پیامبران و امامان نماز شب واجب نبوده و امامان از هرگونه خطا و گناه و اشتباه معصوم بوده اند
    پس چگونه نماز شب نخوانده امام؟
    به ذرّه گر نظر لطف بوتراب كند *** به آسمان رود و كار آفتاب كند
    امام صادق(علیه السلام) نیز در پاسخ به این سوال که چه استغفاری مانع نوشتن گناه می‌شود؟ فرمودند: " هرگاه بنده گناهی مرتکب شود، از بامداد تا شب به او مهلت داده می‏‌شود. اگر آمرزش خواست، آن گناه برایش نوشته نمی‏‌شود.

    الکافی: 2 / 437 / 1 منتخب میزان الحکمة:428

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    تدبر امام سجاد در عظمت نظام کیهانی







    کارشناس بحث: استاد صدیقین



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سؤال:
    در حدیثی خواندم که امام سجاد (علیه السلام) برای نماز شب برمی‌خیزد و رفته برای وضو گرفتن دست خود را در آب کرده و مجذوب آسمان شده و همان طور می‌ماند تا نماز صبح می‌شود. اگر بر امامان نماز شب واجب بوده و آنان معصوم هستند، پس چگونه امام سجاد (علیه السلام) نماز شب نخوانده است؟

    پاسخ:
    تلاش کردم اما روایتی که حاوی این متن باشد را نیافتم. (اگر متن عربی روایت را دارید بیان بفرمایید تا بهتر بررسی شود).
    و اما چند نکته خدمت شما عرض کنم:
    نکته اول این که: نماز شب تنها بر شخص پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) واجب بوده و برای دیگران مستحب است؛ دلیلش هم این آیه است:
    «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً» (1)؛ و پاسى از شب را (از خواب برخيز، و) قرآن (و نماز) بخوان! اين يک وظيفه اضافى براى توست اميد است پروردگارت تو را به مقامى در خور ستايش بر انگيزد.
    استاد مکارم شیرازی (زید عزه) در توضیح این آیه کریمه می‌نویسد: «مفسران معروف اسلامى اين تعبير را اشاره به نافله شب ـ كه در فضيلت آن روايات بى‏‌شمارى وارد شده است ـ دانسته‏‌اند؛ هر چند آيه صراحت در اين مسأله ندارد؛ ولى با قرائن مختلفى كه در دست است اين تفسير روشن به نظر مى‏‌رسد.
    آیه کریمه می‌فرماید: «اعلاوه بر نمازهاى فريضه، اين يک برنامه اضافى براى توست» (نافلة لك)؛ بسيارى اين جمله را دليل بر آن دانسته‏ اند كه نماز شب بر پيامبر (صلی الله علیه و آله) واجب بوده است، زيرا «نافله» به معنى «زياده» است؛ اشاره به اين كه اين فريضه اضافى، مربوط به توست». (2)
    نکته دیگر این که در روایات متعددی ـ هم از امامیه و هم از اهل سنت_ وارد شده که تفکر، برترین عبادت است. (یک نمونه از روایات امامیه و یک نمونه از روایات اهل سنت را نقل می‌کنم):
    و قال النبي (صلى اللَّه عليه و آله) «لا عبادة كالتفكر»؛ مطابق نقل زمخشری در کشاف، رسول رحمت و مهربانی فرمود: «عبادتی همچون تفکر نیست»! (3)
    یکی ازسفارشات شیرین امیر المؤمنین به امام مجتبی (علیهماالسلام) این است که: «وَ لَا عِبَادَةَ كَالتَّفَكُّرِ فِي صَنْعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» (4) ؛ هیچ عبادتی مانند اندیشه در آفرینش خدای عز و جل نیست!
    درباره قدرت و توانایی تفکر در ایجاد باور قلبی و یقین دلی، تردیدی وجود ندارد. اینکه در روایات یک ساعت تفکر برتر از سال‌ها عبادت دانسته شده، یک دلیلش این است که یک ساعت تفکر می‌تواند مسیر یک عمر زندگی انسان را به سمت خوبی‌ها چرخش و تغییر دهد. همین یک ساعت تفکرها بود که امسال حر بن یزید ریاحی را عاقبت به خیر کرد و نجات داد، اما امثال عمر بن سعد را نگون بخت نمود و به دارالبوار فرستاد!
    آیات کریمه قرآن پر است از دعوت به تفکر و تدبر در نظام دقیق آفرینش و خلقت شگفت انگیز آسمان‌ها و زمین. خدای متعال کسانی که در این نظام عظیم و بی‌منتهای کیهانی و قدرت خارق العاده حق تعالی می‌اندیشند، را خردمندان و اولو الالباب دانسته و آن‌ها را ستایش می‌کند: «
    إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ ، الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ» (5)؛ مسلماً در آفرينش آسمان‌ها و زمين، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‏‌هاى (روشنى) براى خردمندان است. همان‌ها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده‏‌اند، ياد مى‏‌كنند و در اسرار آفرينش آسمان‌ها و زمين مى‏‌انديشند (و مى‏‌گويند:) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده‏‌اى! منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار ...
    با توجه به مطالبی که عرض کردم ـ و به فرض این که، مطلبی که درباره سید الساجدین نقل نمودید، درست باشد ـ هیچ اشکالی از نظر عصمت و گناه و سهو و خطا لازم نمی‌آید. در این فرض هیچ گونه خطا و سهوی رخ نداده، و آن امام همام مبهوت آفرینش معبودش گشته و در عالم اندیشه و تفکر و تدبر خویش، عظمت حق تعالی را به تماشا نشسته است؛ و مگر ابراهیم با همین سیر ملکوتی و اندیشه آسمانی به مقام یقین نرسید: «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ» (6) و اين چنين، ملكوت آسمان‌ها و زمين (و حكومت مطلقه خداوند بر آن‌ها) را به ابراهيم نشان داديم (تا به آن استدلال كند،) و اهل يقين گردد.
    سخن در این باب بسیار است، اما به همین اشارت اکتفا می‌کنم...

    منابع:
    1.
    اسراء: 17/ 79.
    2. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران،
    تفسير نمونه، ج ‏12، ص 224.
    3. زمخشری، محمود،
    الكشاف، ج ‏1، ص 454.
    4.
    مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 1، ص 88، ح 131.
    5.
    آل عمران: 3/ 190 ـ 191.
    6.
    انعام: 6/ 75.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۱:۰۳

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    امام زمان
    نوشته
    150
    حضور
    9 روز 12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    630



    بسم الله
    ان شاءالله چند روز دیگر در کتابی خوندم میارم
    به ذرّه گر نظر لطف بوتراب كند *** به آسمان رود و كار آفتاب كند
    امام صادق(علیه السلام) نیز در پاسخ به این سوال که چه استغفاری مانع نوشتن گناه می‌شود؟ فرمودند: " هرگاه بنده گناهی مرتکب شود، از بامداد تا شب به او مهلت داده می‏‌شود. اگر آمرزش خواست، آن گناه برایش نوشته نمی‏‌شود.

    الکافی: 2 / 437 / 1 منتخب میزان الحکمة:428

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,552
    حضور
    38 روز 3 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4362



    نقل قول نوشته اصلی توسط مختار. نمایش پست ها
    سلام علیکم
    در حدیثی خواندم که امام سجاد علیه السلام برای نماز شب برمیخیزد و رفته برای وضو گرفتن دست خود را در آب کرده و مجذوب آسمان میشود و همانطور میماند تا نماز صبح میشود
    حالا مگه بر پیامبران و امامان نماز شب واجب نبوده و امامان از هرگونه خطا و گناه و اشتباه معصوم بوده اند
    پس چگونه نماز شب نخوانده امام؟
    سلام بر شما
    آنطور که از آیه سوره مبارکه مزمل ( قم اللیل الا قلیلا ...) و سیره بزرگان بر میاید نماز شب آن بزرگان در طی چند نوبت انجام می شده است
    و مطلب هم دلالت ندارد بر اینکه حضرت تمام نماز شبشان را نخوانده اند چه بسا تنها یک نوبت از نماز شب ایشان بواسطه تفکر در هستی و سیر در افاق و انفس فوت شده باشد
    و از آنجایی که فعل معصوم معیار است چه بسا بتوان چنین برداشت کرد که سیر آفاق و انفس افضل از نماز شب است
    یا علی
    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    امام زمان
    نوشته
    150
    حضور
    9 روز 12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    630



    بسم الله سلام علیکم این روایت در کتاب اصول عقاید در چهل درس آمده صفحه33امده
    به ذرّه گر نظر لطف بوتراب كند *** به آسمان رود و كار آفتاب كند
    امام صادق(علیه السلام) نیز در پاسخ به این سوال که چه استغفاری مانع نوشتن گناه می‌شود؟ فرمودند: " هرگاه بنده گناهی مرتکب شود، از بامداد تا شب به او مهلت داده می‏‌شود. اگر آمرزش خواست، آن گناه برایش نوشته نمی‏‌شود.

    الکافی: 2 / 437 / 1 منتخب میزان الحکمة:428

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط مختار. نمایش پست ها
    بسم الله سلام علیکم این روایت در کتاب اصول عقاید در چهل درس آمده صفحه33امده
    سلام

    همان طور که اشاره کرده اید، آقای قائمی این مطلب را در درس پنجم کتاب «اصول اعتقادات» آورده اند اما برایش سند یا منبعی ذکر نکرده اند.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ در ساعت ۲۰:۴۹

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    جمع بندی




    پرسش:
    در حدیثی خواندم که امام سجاد (علیه السلام) برای نماز شب برمی‌خیزد و رفته برای وضو گرفتن دست خود را در آب کرده و مجذوب آسمان شده و همان طور می‌ماند تا نماز صبح می‌شود. اگر بر امامان نماز شب واجب بوده و آنان معصوم هستند، پس چگونه امام سجاد (علیه السلام) نماز شب نخوانده است؟

    پاسخ:
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    تلاش کردم اما روایتی که حاوی این متن باشد را نیافتم. (اگر متن عربی روایت را دارید بیان بفرمایید تا بهتر بررسی شود).
    و اما چند نکته خدمت شما عرض کنم:
    نکته اول این که: نماز شب تنها بر شخص پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) واجب بوده و برای دیگران مستحب است؛ دلیلش هم این آیه است:
    «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً» (1)؛ و پاسى از شب را (از خواب برخيز، و) قرآن (و نماز) بخوان! اين يک وظيفه اضافى براى توست اميد است پروردگارت تو را به مقامى در خور ستايش بر انگيزد.
    استاد مکارم شیرازی (زید عزه) در توضیح این آیه کریمه می‌نویسد: «مفسران معروف اسلامى اين تعبير را اشاره به نافله شب ـ كه در فضيلت آن روايات بى‏‌شمارى وارد شده است ـ دانسته‏‌اند؛ هر چند آيه صراحت در اين مسأله ندارد؛ ولى با قرائن مختلفى كه در دست است اين تفسير روشن به نظر مى‏‌رسد.
    آیه کریمه می‌فرماید: «اعلاوه بر نمازهاى فريضه، اين يک برنامه اضافى براى توست» (نافلة لك)؛ بسيارى اين جمله را دليل بر آن دانسته‏ اند كه نماز شب بر پيامبر (صلی الله علیه و آله) واجب بوده است، زيرا «نافله» به معنى «زياده» است؛ اشاره به اين كه اين فريضه اضافى، مربوط به توست». (2)
    نکته دیگر این که در روایات متعددی ـ هم از امامیه و هم از اهل سنت_ وارد شده که تفکر، برترین عبادت است. (یک نمونه از روایات امامیه و یک نمونه از روایات اهل سنت را نقل می‌کنم):
    و قال النبي (صلى اللَّه عليه و آله) «لا عبادة كالتفكر»؛ مطابق نقل زمخشری در کشاف، رسول رحمت و مهربانی فرمود: «عبادتی همچون تفکر نیست»! (3)
    یکی ازسفارشات شیرین امیر المؤمنین به امام مجتبی (علیهماالسلام) این است که: «وَ لَا عِبَادَةَ كَالتَّفَكُّرِ فِي صَنْعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» (4) ؛ هیچ عبادتی مانند اندیشه در آفرینش خدای عز و جل نیست!
    درباره قدرت و توانایی تفکر در ایجاد باور قلبی و یقین دلی، تردیدی وجود ندارد. اینکه در روایات یک ساعت تفکر برتر از سال‌ها عبادت دانسته شده، یک دلیلش این است که یک ساعت تفکر می‌تواند مسیر یک عمر زندگی انسان را به سمت خوبی‌ها چرخش و تغییر دهد. همین یک ساعت تفکرها بود که امسال حر بن یزید ریاحی را عاقبت به خیر کرد و نجات داد، اما امثال عمر بن سعد را نگون بخت نمود و به دارالبوار فرستاد!
    آیات کریمه قرآن پر است از دعوت به تفکر و تدبر در نظام دقیق آفرینش و خلقت شگفت انگیز آسمان‌ها و زمین. خدای متعال کسانی که در این نظام عظیم و بی‌منتهای کیهانی و قدرت خارق العاده حق تعالی می‌اندیشند، را خردمندان و اولو الالباب دانسته و آن‌ها را ستایش می‌کند: «
    إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ ، الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ» (5)؛ مسلماً در آفرينش آسمان‌ها و زمين، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‏‌هاى (روشنى) براى خردمندان است. همان‌ها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده‏‌اند، ياد مى‏‌كنند و در اسرار آفرينش آسمان‌ها و زمين مى‏‌انديشند (و مى‏‌گويند:) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده‏‌اى! منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار ...
    با توجه به مطالبی که عرض کردم ـ و به فرض این که، مطلبی که درباره سید الساجدین نقل نمودید، درست باشد ـ هیچ اشکالی از نظر عصمت و گناه و سهو و خطا لازم نمی‌آید. در این فرض هیچ گونه خطا و سهوی رخ نداده، و آن امام همام مبهوت آفرینش معبودش گشته و در عالم اندیشه و تفکر و تدبر خویش، عظمت حق تعالی را به تماشا نشسته است؛ و مگر ابراهیم با همین سیر ملکوتی و اندیشه آسمانی به مقام یقین نرسید: «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ» (6) و اين چنين، ملكوت آسمان‌ها و زمين (و حكومت مطلقه خداوند بر آن‌ها) را به ابراهيم نشان داديم (تا به آن استدلال كند،) و اهل يقين گردد.
    سخن در این باب بسیار است، اما به همین اشارت اکتفا می‌کنم...

    منابع:
    1.
    اسراء: 17/ 79.
    2. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران،
    تفسير نمونه، ج ‏12، ص 224.
    3. زمخشری، محمود،
    الكشاف، ج ‏1، ص 454.
    4.
    مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 1، ص 88، ح 131.
    5.
    آل عمران: 3/ 190 ـ 191.
    6.
    انعام: 6/ 75.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود