صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برهان سینوی، اثباتی کاملاً عقلی در وجود خدا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733

    اشاره برهان سینوی، اثباتی کاملاً عقلی در وجود خدا




    خدمت کارشناس محترم سلام عرض میکنم.
    اگر امکان داره برهان سینوی در اثبات واجب الوجود رو بیان بفرمایید.
    و لطفاً بفرمایید آیا به جز این برهان، برهان دیگه ای که کاملاً فلسفی و نه شبه فلسفی (مثل برهان نظم) به مسئله اثبات وجود خدا پرداخته باشد وجود دارد یا نه؟

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله






    برهان سینوی، اثباتی کاملاً عقلی در وجود خدا





    کارشناس بحث: استاد شعیب
    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۸:۵۴


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
    در ابتدا باید اشاره شود که مراد از برهان سینوی، همان برهان امکان و وجوب است که از آن به برهان صدیقین، طبق تقریر بوعلی نیز یاد می شود و چون این برهان به وسیله ابن سینا طرح و تبیین شده، آن را برهان سینوی می گویند. ابن سینا معتقد است که در این برهان برای اثبات حق تعالی از خود ذات حق به ذات حق استدلال می‏شود. از چیزی غیر از حق تعالی بر ذات او استدلال نمی‏شود. بنابراین، در تبیین این برهان می گوید:
    موجود یا واجب است و یا ممکن الوجود. اگر واجب الوجود است، که مطلوب ما ثابت می‏شود. اگر ممکن الوجود است، وجود ممکن برای موجود شدن احتیاج به مرجح دارد. حال اگر مرجح ممکن باشد، دوباره خود احتیاج به مرجح دیگری دارد و همین‏طور تا بی‏نهایت ادامه دارد. چون دور و تسلسل باطل است‏، باید به مرجحی برسیم که دیگر ممکن نباشد، بلکه واجب باشد و این واجب الوجود، همان خدا است. ایشان بعد از تقریر برهان می‏فرماید:
    «تأمل کن که چگونه در اثبات مبدا اول و وحدانیت و یکتایی وی و پاکی اش از عیب ها، بیان ما به تأمل چیز دیگر جز خود وجود نیاز نداشت. چگونه بیان ما در این باب به ملاحظه مخلوق و فعل او محتاج نشد. اگر چه آن هم بر وجود او دلیل است، اما این روش محکم تر و شریف تر است؛ ‏یعنی ملاحظه کردن حال هستی از آن روی که هستی است، بر وجود واجب تعالی گواهی می‏دهد؛ چنان‏که هستی او بر سایر هستی‌ها که بعد از او قرار گرفته‏اند، گواهی می‏دهد». گفتنی است که که ابن سینا در شرح اشارات اسم این برهان را برهان صدیقین گذاشته است. (1)
    ولی صدر المتالهین (ملا صدرا) بر این عقیده‏ است که برهان شیخ را نمی توان برهان صدیقین نامید؛ زیرا در برهان صدیقین نظر به حقیقت وجود می‏شود و حال آن‏ که در برهان ابن سینا، نظر به مفهوم وجود شده است.
    به نظر می‏رسد که ابن سینا فقط از صرف مفهوم وجود به خدا نمی‏رسد، بلکه از مفهوم وجود از آن نظر که حاکی و بیانگر حقیقت وجود است، شروع می‏کند. به این اعتبار، می‏توان آن را جزء براهین لمی یا شبه لمی یا صدیقین قرار داد که مخلوقات واسطه‏ اثبات وجود خالق نیستند. (2)

    جز برهان سينوي برهان هاي ارسطويي و صدرايي نيز فلسفي اند
    برهان ارسطویی همان برهان معروف «محرک اول» است که بر پنج اصل زیر بنا شده است:

    الف- حرکت نیازمند به محرک است.

    ب- محرک و حرکت زمانا توأم هستند، یعنی انفکاک زمانی ندارند.

    ج- هر محرک یا متحرک است یا ثابت.

    د- هر موجود جسمانی متحرک و متغیر است.

    هـ- تسلسل امور مترتبه غیر متناهیه محال است.

    نتیجه این اصول پنجگانه این است که: سلسله حرکات منتهی می شود به محرکی که متحرک نیست، و او خداست.

    برهان صدرايي همان برهان صديقين است که توضيح مفصلي مي طلبد.


    پی‌نوشت‌ها:
    1. بوعلی، اشارات، ج 3، ص 19، نشر الکتاب، قم، 13403 ق.
    2. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 6، ص 987، نشر صدرا، 1377 ش.


    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۹:۵۴

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    موجود یا واجب است و یا ممکن الوجود.
    سلام
    وقتی هنوز واجب الوجود رو اثبات نکردیم و بر ما معلوم نیست که واجب الوجودی وجود داره یا نه، چطور فرض میگیریم که موجود یا باید ممکن باشه یا واجب؟
    مفهوم واجب بودن و اینکه موجودی میتونه واجب باشه، از چه راهی ثابت میشه که ابن سینا در اولین گزاره اونو فرض گرفته؟

    بهتر نیست گفته بشه: موجودی هست. این موجود زمانی وجود دارد و زمانی وجود ندارد. پس ممکن است. اگر ممکن است...
    یعنی از مفهوم ممکن الوجود شروع کنیم و به واجب الوجود برسیم.

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط علی نمایش پست ها
    وقتی هنوز واجب الوجود رو اثبات نکردیم و بر ما معلوم نیست که واجب الوجودی وجود داره یا نه، چطور فرض میگیریم که موجود یا باید ممکن باشه یا واجب؟
    مفهوم واجب بودن و اینکه موجودی میتونه واجب باشه، از چه راهی ثابت میشه که ابن سینا در اولین گزاره اونو فرض گرفته؟
    این اشکالی است که آتئیست ها و ملحدین و کفار ایرانی،از آنجا که همه چیز خود را وام دار فلاسفه غربی هستند،سعی می کنند از برهان امکان و وجوب بگیرند.حال آن که چنین اشکالی به برهان امکان و وجوب و برهان سینوی در فلسفه اسلامی،وارد نیست.این اشکال مربوط به براهین مشابه در فلسفه غرب است و آن جا موضوعیت دارد.دلیلش هم نارسایی های فلسفه غرب است.آتئیست های ایرانی هم بدون این که بدانند جریان چیست،نقد های فلاسفه غرب را کپی پیست می کنند.پاسخ سوال شما به اینصورت است:
    هر آنچه که در ذهن در نظر بگیریم،از دو حالت خارج نیست:
    1-یا وجود برایش ضرورت دارد--->این را واجب الوجود نامگذاری می کنیم.
    2-یا وجود برایش ضرورت ندارد.این خود دو حالت دارد:
    1-عدم برایش ضرورت ندارد--->این را نامگذاری می کنیم به ممکن الوجود.
    2-عدم برایش ضرورت دارد--->این را نامگذاری می کنیم به ممتنع الوجود.
    هیچ حالت دیگری وجود ندارد.هر حالت دیگر،یا اجتماع نقیضین است یا ارتفاع نقیضین که هر دو باطلند.
    به طور خلاصه برای هر چیزی که در ذهن می آید یا وجود ضرورت دارد یا ندارد.اگر وجود ضرورت داشته باشد،آن را واجب نامگذاری می کنیم.حال برای چیزی که وجود برایش ضرورت ندارد،دو حالت داریم.یا عدم برایش ضرورت دارد،یا عدم برایش ضرورت ندارد.اگر عدم برایش ضرورت نداشته باشد،نامگذاری می کنیم به ممکن الوجود.اگر عدم برایش ضرورت داشته باشد نامگذاری می کنیم به ممتنع الوجود.
    پس هر چیزی که در ذهن بیاید:
    وجود برایش ضرورت دارد--->واجب الوجود.
    وجود برایش ضرورت ندارد و عدم هم برایش ضرورت ندارد--->ممکن الوجود.
    وجود برایش ضرورت ندارد و عدم برایش ضرورت دارد--->ممتنع الوجود.

    این تقسیم بندی،اصطلاحاً حصر عقلی است.هیچ حالت دیگری در کار نیست.فقط همین چند حالت است.هر حالت دیگری تناقض است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط علی نمایش پست ها
    بهتر نیست گفته بشه: موجودی هست. این موجود زمانی وجود دارد و زمانی وجود ندارد. پس ممکن است. اگر ممکن است...
    یعنی از مفهوم ممکن الوجود شروع کنیم و به واجب الوجود برسیم.
    در برهان سینوی هم سعی می کنیم از وجود واقعیت برویم جلو.منتهی بحث زمان مندی مطرح نمی شود.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733



    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    در برهان سینوی هم سعی می کنیم از وجود واقعیت برویم جلو.منتهی بحث زمان مندی مطرح نمی شود.
    منظور من توضیح مقوله امکان بود. حالا یا با زمانبندی یا با امکان ذاتی که موجود داره.

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی نمایش پست ها
    سلام
    وقتی هنوز واجب الوجود رو اثبات نکردیم و بر ما معلوم نیست که واجب الوجودی وجود داره یا نه، چطور فرض میگیریم که موجود یا باید ممکن باشه یا واجب؟
    مفهوم واجب بودن و اینکه موجودی میتونه واجب باشه، از چه راهی ثابت میشه که ابن سینا در اولین گزاره اونو فرض گرفته؟

    بهتر نیست گفته بشه: موجودی هست. این موجود زمانی وجود دارد و زمانی وجود ندارد. پس ممکن است. اگر ممکن است...
    یعنی از مفهوم ممکن الوجود شروع کنیم و به واجب الوجود برسیم.
    با سلام
    در برهان سينوي از توضيح يک امر روشن و بديهي به اثبات خدا مي رسيم
    بدين معني که ابن سينا نيامده دو وجود را قبول کند تا اين مشکل پيش آيد بلکه از راه تصور پيش رفته و گفته اگر يک موجود را که در وجودش شک نداريم بررسي کنيم از دو فرض نمي تواند خارج باشد :
    الموجود ان كان واجباً فهو المطلوب، و الا استلزمه دفعاً للدور و التسلسل؛اگر موجود (كه در تحقق آن تردیدی نیست) واجب الوجود بالذات باشد، مطلوب ما ثابت است، و اگر چنین نباشد، مستلزم وجود واجب بالذات است، تا دور و تسلسل لازم نیاید
    برهان امكان و وجوب یك تجزیه و تحلیل عقلانی درباره واقعیت و هستی است، و نقطه شروع آن، قبول اصل واقعیت است كه به دو قسم واجب و ممكن تقسیم می‎گردد. و در هر دو صورت مطلوب (واجب الوجود بالذات) اثبات می‎شود.
    ترديدي نيست كه در جهان هستي، في‌الجمله موجودي هست كه مي‌توانيم از آن سخن بگوييم. اين موجود يا واجب الوجود است و يا ممكن‌ الوجود. در صورت اوّل، واجب الوجود (خداوند) ثابت مي‌شود. اما در صورت دوّم، بنابر اصل عليّت، نيازمند علّت خواهد بود. حال اگر علّت مزبور، خود، ممكن الوجود و معلول علّت سومي باشد و اين سلسله تا بي‌نهايت ادامه يابد، لازم مي‌آيد كه تسلسل رخ دهد در حالي كه گفتيم تسلسل امري محال است. احتمال ديگر آن است كه ممكنِ مفروض، بي‌واسطه يا باواسطه، معلول علّتي باشد كه خودش معلول آن موجود ممكن است. اين احتمال نيز باطل است؛ زيرا مستلزم دور مي‌باشد و همان‌گونه كه گفته شد، وقوع دور نيز مانند تسلسل عقلاً محال است.


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    برهان امكان و وجوب یك تجزیه و تحلیل عقلانی درباره واقعیت و هستی است، و نقطه شروع آن، قبول اصل واقعیت است كه به دو قسم واجب و ممكن تقسیم می‎گردد. و در هر دو صورت مطلوب (واجب الوجود بالذات) اثبات می‎شود.
    البته ایراد کنندگان به این اصل به همین نقطه شروع اشکال میکنند
    که در کجا این اصل ثابت شده که دو موجود واجب الوجود داریم و یا ممکن الوجود داریم
    در باره این موضوع خواستار بحث شدیم که مطالب ما به این تاپیک انتقال یافت:
    http://www.askdin.com/thread33893.html#post440495

    پیروز و موفق باشید
    ویرایش توسط متحیر : ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ در ساعت ۰۰:۵۰
    ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی
    تا راهرو نباشی کی صاحب خبر شوی

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58284



    با نام و یاد دوست


    سلام و عرض ادب


    برهان سینوی، اثباتی کاملاً عقلی در وجود خدا






  19. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    ین اشکالی است که آتئیست ها و ملحدین و کفار ایرانی،از آنجا که همه چیز خود را وام دار فلاسفه غربی هستند،سعی می کنند از برهان امکان و وجوب بگیرند.
    با سلام خدمت جناب بن موسی
    این گونه صحبت کردنها از شما بعید است!
    اصلا هم فکری با فلاسفه غربی مگر مشکلی دارد؟
    انسان حق را از هر جایی می بیند باید بگیرد چه غربی باشد چه شرقی
    شما هم دقیقا از متفکران و فلاسفه اسلامی کپی پیست می کنی !!!
    چه فرقی دارد؟
    هم فکری با هیچ اندیشمندی بماهو هم فکری هیچ اشکالی ندارد
    و وقتی ایراد دارد که بخواهی بخاطر مرید و مراد بازی سخن یک فرد یا نحله تفکری را بدون دلیل قبول یا رد کنی و مثلا تعبدا قبول کنی.
    خواهشا این نحوه تفکر را از خود دور کرده و آزاداندیشانه و حق جویانه به مطالب نظر کنید .
    باتشکر
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  20. صلوات


صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۸/۱۸, ۰۹:۰۱
  2. آیا رابطه با نامحرم به صورت دورادور و مجازی، مشکلی داره؟
    توسط فرهاد در انجمن روابط دختر و پسر
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۰, ۱۹:۴۳
  3. شخصیت امام خمینی، سرفصلهای عمده خط امام
    توسط دايي حسن در انجمن امام خمینی رحمة الله علیه
    پاسخ: 23
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۱۲, ۱۷:۵۲
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۳۰, ۲۲:۲۷
  5. انقلاب اسلامی، تعالی معرفت
    توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامی ایران
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۱۷, ۱۲:۳۸

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود