صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خدای متعال و ائمه (ع) بعضی افراد را ولد حرام معرفی نموده اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432

    چرا خدای متعال و ائمه (ع) بعضی افراد را ولد حرام معرفی نموده اند؟




    با سلام

    عُتُلٍّ بَعْدَ ذَلِكَ زَنِيمٍ {القلم/13}كسى كه علاوه بر همه آن عيب ها، بد دهن و خشن است و مردم پدرى برايش نمى شناسند (13).

    ودر احوال حضرا ت ائمه علیهم السلام ، نیز مواردی میبینیم که افرادی را به زنا منتسب کردند ، سوال اینست که چرا وبه چه هدفی ؟ آیا برای اینکه خود طرف بفهمد یا اینکه دیگران بفهمند چون وظیفه امام در هر حال هدایت است .

    مثلا امام حسین (ع) در روز عاشورا شمر وابن زیاد را بدین صفت موصوف نمودند . همچنین سایر ائمه ....


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,550
    حضور
    175 روز 11 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست




    چرا خدای متعال و ائمه (ع) بعضی افراد را ولد حرام معرفی نموده اند؟







    کارشناس بحث: استاد سید محسن


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647




    خداوندمتعال در قرآن از بعضی افراد به بدی یاد کرده و آنان را به خاطر صفات زشت و ناپسندمورد نکوهش و سرزنش قرار داده و همگان را از پیروی و اطاعت آنان بر حذر داشته است.سوره قلم از این نمونه است که خداوند در این سوره پیامبر خود را دلداری داده و دربرابر آزار و اذیت و تهمتهای مشرکین قریش که وی را مجنون و مفتون میخواندند و حتی تقاضایهمکاری داشتند برحذر می­دارد. برخی از مفسرین نزول آیات مربوطه را در زمانیمیدانند که روسا و بزرگان قریش مکه از پیامبر خواستند که به آیین بت پرستی و شرکروی آورد.(1)



    1.فخر رازی، ج 30 ص،85،

    ادامه دارد

    ویرایش توسط ممسوس : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۶:۲۲

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    بعضینقل کردند که ولید بن مغیره قسم خورد اگر پیامبر از دین خود دست بردارد اموالزیادی را به وی اهدا کند.(1) ولیخداوند پیامبر را از تبعیت آنان بازداشت. خداوند در این آیات میفرماید سوگند بهقلم و آنچه مینویسند که تو به لطف پروردگارت مجنون نیستی و بیگمان پاداش بی پایانیداری و تو دارای خلق عظیم هستی پس به زودی خواهند دید که چه کسی مجنون و مفتون استو خداوند منحرفین و راه یافتگان را بهتر میشناسد( آیات 1 تا 7) در این آیات خداوندپیامبر را از تهمتهای مشرکین مبرا می­داند و به او آرامش و دلداری می­دهد و درآیات بعدی صفات زشت و ناپسند مشرکین را بازگو می­کند و از پیامبر می­خواهد که دربرابر مشرکین نرمش نشان ندهد « فلا تطع المکذبین(8) ودَوا لو تدهن فیدهنون(9) ولاتطع کل حلاف مهین(10) هماز مشاء بنمیم(11) مناع للخیر معتد اثیم (12)عتل بعد ذلکزنیم(13)» صفات زشتی که مشرکین دارند دروغگو هستند اهل مداهنه و روی خوش نشان دادنهستند تا تورا جذب کنند. بسیار قسم میخورند چه به حق چه بر باطل، اهل شرارت هستند،بسیار طعنه زننده و عیب جو هستند، دو به هم زن و مانع خیر هستند، بسیار گناهمیکنند، درشت خو و بد سخن هستند. شاهد ما در صفت رذیله (زنیم) است که خداوند اینصفت را به خاطر شدت در زشتی و کراهت با جمله (بعد ذلک) از باقی صفات رذیله جدامیکند.

    (1).قرطبی، ج 10، ص 6710




  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    . واژه زنیم ازریشه «زنمه» است یعنی قسمتی از گوش گوسفند که پاره شده و آویزان است و گویی جزءگوش به حساب نمیآید و به آن وابسته است.(1) امادر اصطلاح، مفسرین کلمه زنیم را به شخص بی اصل و نسب(2) و برخی به حرامزاده(3) تفسیرنمودند. پس خداوند این صفت رذیله را برای مشرکین برشمرده است همانهایی که بهپیامبر تهمت دیوانگی میزدند. به طور قطع میتوان گفت این افراد در اصل و نسب خودمشکل داشتند که خداوند در قرآن این گونه آنان را شماتت کرده و در برابر آنان ازپیامبر(ص) خود دفاع می­کند. و البته در آیات دیگر هم خداوند از عبارات دیگر مانندذباب و حمار برای نکوهش استفاده نموده است.
    پس خداوند برای دفاع از پیامبر و دلخوشی آن حضرت در برابر تهمتهای مشرکین میفرماید آنان خود متصف به صفات رذیله هستند که یکی از این صفات پست بی اصل و نسب یا زنازاده بودن آنان است.

    1. تفسیر نمونه، ج 24، ص،386

    2. المیزان، ج 11، ص 621،

    3. اطیب البیان فی تفسیر القرآن ج 13، ص 132، طبرسی،جوامع الجامع ، ج 6 ، ص 391


    ادامه دارد



  10. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491





    برای اینکه قبح زنا و آثار آن بروی نسل، بر مردم آشکار شود



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۸:۱۴
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  11. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    اما غیر از قرآنبرخی از اهل بیت دشمنان خود را که به حرامزادگی مشهور بودند به همین عنوان خطابمیکردند از جمله میتوان به زیاد بن ابیه و فرزندش عبیدالله اشاره کرد. امام حسین درروز عاشورا خطاب به لشکر عمر سعد و در جواب درخواست ابن زیاد فرمود: «الا ان الدعیابن الدعی قد رکز بین اثنتین بین السلّة و الذلة و هیهات منا الذلة.... (1)«آگاهباشید که زنا زاده پسر زنا زاده (ابن زیاد) مرا بین دو چیز مخیّر ساخته است یا باشمشیر کشیده آماده جنگ شوم یا لباس ذلت پوشم با یزید بیعت کنم .....امام (ع) از واژه (الدعی) استفاده میکند یعنی هم پسرو هم پدر هردو زنازاده هستند. الدعی در لغت به کسی میگویند که به غیر پدرش منسوبباشد(2) و فرزندیکه از غیر پدرش باشد را ولد الدعی گویند.( 3) زیادبن ابیه و فرزندش عبیدالله به زنازاده بودن معروف بودند. ابن اعثم در الفتوح از زیاد به عنوان الداعی نام برده است زیراماجرای استلحاق زیاد به ابوسفیان که توسط معاویه صورت پذیرفت، شهرت تاریخی دارد. (4) امامنابع در مورد ابن زیاد هم واژه الداعی یعنی حرامزاده بودن را به کار بردند. ازجمله ابن اثیر،(5)مسعودی(6)
    1 . بلاذری، انساب الاشراف ، ج 3 ،ص 168، لهوف ، ص 123-124، طبرسی، احتجاج ،ج 2 ، ص 24، ابن نما حلی، مثیر الاحزان، ص 40

    2. لسان العرب، ج 14، ص 261

    3. محی الدین نووی، المجموع، ص300

    4 . ابن اعثم ، الفتوح، ج 2 ص 563

    5 . ابن اثیر، الکامل، ج 5 ص 428،

    6 . مسعودی ، مروج الذهب، ج 3 ص247




  12. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    در ماجرای کربلا غیر از امام حسین(ع) برخی از یاران آن حضرت از ابن زیاد با عنوان الداعی(حرامزاده) نام بردند. حضرت علی اکبر در رجز خوانی خود ابن زیاد را با کلمه (الدعی) یاد میکند. انا علی بن حسین بن علی......تالله لا یحکم فینا ابن الدعی.(1) همچنین حضرت قاسم در رجز خود از این تعبیر استفاده کرده است. انی اناالقاسم من نسل علی..... من شمر ذی الجوشن او ابن الدعی.(2) حتی ابن زیاد وقتی از قیس بن مسهر صیداوی خواست بر بالای بلندی، امام حسین را لعنت کند، قیس، خود زیاد و عبیدالله یعنی پسرو پدر را به اسم مادر نام برد(ابن مرجانه و ابن سمیه والدعی ابن الدعی) و هردو را لعنت کرد که منجر به شهادت قیس شد.(3) مختار هم از ابن زیاد با (الزانیه) یاد کرده است.(4)
    در برخی از منابع اولیه آمده است که حضرت علی از ابن زیاد به عنوان (حرامزاده) نام برده است. آن حضرت در جریان، خبر دادن نحوه شهادت رشید هجری به دست ابن زیاد فرمود ... یارشید کیف صبرک اذا ارسل الیک دعی بنی امیه؟ فقطع یدیک و رجلیک.... هنوز قبل از شهادت رشید حضرت این عنوان را( الدعی) برای او به کار می­برد.(5) اما مرجانه مادر ابن زیاد زنی معلوم الحال بوده، وی کنیزی(6) بد کاره بود و عبید الله در دامن چنین مادری پرورش یافت.(7)
    1 . مفید، ارشاد، ص 106، تاریخ طبری، ج 5 ص 446، این سعد ، طبقات، ج 5 ص 102، ابن اعثم ، الفتوح، ج 5 ص 115، مقاتل الطالبیین، ص 76، قاضی نعمان، شرح الاخبار، ج 3 ص 153، ابن اثیر، الکامل، ج 4 ص 74، ابن جوزی، المنتظم، ج 5 ص 340


    2 . این شهر آشوب، المناقب، ج 3 ص 255،


    3 . تاریخ طبری، ج 5 ص 398، بلاذری، انساب الاشراف، ج 3 ص 168


    4 . بلاذری، انساب الاشراف، ج 5 ص 385


    5 . شیخ مفید، اختصاص، ص 77، نعمان مغربی، شرح الخبار، ص 153، امالی طوسی، ص 165، رجال کشی، ص 76، خصیبی، هدایة الکبری، ص 132،


    6 . ذهبی، تاریخ الاسلام، ج 5 ص 176،


    7 . ثقفی، الغارات، 478




    ادامه دارد

  13. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    از مجموع گزارشات تاریخی در مورد ابن زیاد که با لفظ (الدعی) خطاب شده است بر میآید که امام حسین در کربلا به نسب پست و فرومایه این شخص اشاره کرده است که چنین شخصی با نسبی افتضاح و رسوا جلوی امام را میگیرد امام قبل از این سخنرانی نسب خویش را به یاد مردم میآورد و خودش را معرفی میکند هم به مردم نسب خود را میشناساند و هم نسب پست آل زیاد را یادآور میشود تا مردم بفهمند که در برابر چه کسی صف ارایی کردند و خون چه عزیزانی را میخواهند بر زمین بریزند

  14. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,267
    حضور
    24 روز 18 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2647



    یکی دیگر از دشمنان اهل بیت مروان بن حکم است. وی بارها به امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام دشنام می­داد. اما در بین مردم معروف به (پسر زرقاء) بود. حتی عمرو عاص به او یابن الزرقاء میگفت.(1) مروان با اصرا فراوان از ولید والی مدینه میخواست که از امام حسین (ع) برای یزید بیعت بگیرد و این امر با تهدید به قتل آن حضرت همراه بود امام (ع) فرمود «یا بن الزّرقاء! انت تقتلنی ام هو؟ کذبت، واللّه و اَثَمتَ» ای پسر زرقاء! (زن کبود چشم) آیا تو مرا می کشی یا ولید خواهد کشت؟! دروغ گفتی، به خدا سوگند گناه کردی.(2)
    1 . بلاذری، انساب الاشراف، ج 6 ص 261


    2 . مقتل ابی مخنف، ص 16- 17، ابن اثیر، الکامل، ج 11 ص 104






    ادامه دارد

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود