صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان جایزالخطا هست یا ممکن الخطا ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955

    انسان جایزالخطا هست یا ممکن الخطا ؟




    سلام

    همیشه شنیدیم انسان جایزالخطاست
    ایا این به معنای ان است که انسان جایز است خطا کند ؟
    یعنی اجازه دارد خطا کند ؟
    یا انسان ممکن الخطاست یعنی ممکن است خطا کند ؟

    با تشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست




    انسان جایزالخطا هست یا ممکن الخطا ؟







    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    همیشه شنیدیم انسان جایزالخطاست
    ایا این به معنای ان است که انسان جایز است خطا کند ؟
    یعنی اجازه دارد خطا کند ؟
    یا انسان ممکن الخطاست یعنی ممکن است خطا کند ؟

    با تشکر
    پاسخ :
    جایز الخطا بودن انسان، ممکن الخطا بودن اوست . نباید تصور کرد که اگر می گوییم انسان جایز الخطا است ، پس خطا کردن او جایز و بی اشکال است .
    وقتی می گوییم انسان جایز الخطا است، یعنی خطا از جانب او ممکن و طبیعی است . نباید تصور داشت که انسان نباید و نمی تواند خطا کند ؛ پس در حقیقت جایز الخطا عبارت دیگر ممکن الخطا است .


  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    جایز الخطا بودن انسان، ممکن الخطا بودن اوست
    سلام

    من جواب دقیق و منطقی می خوام بزرگوار
    جایز الخطا با ممکن الخطا خیلی فرق داره
    شما چطوری انها را یکی گرفتید !!!!!!!!!!!!!!!!
    جایزالخطا یعنی انسان جایز هست خطا کند و اجازه خطا دارد

    ممکن الخطا یعنی انسان ممکن است خطا کند
    در این صورت معنیش می شود ممکن است هم خطا نکند
    که این با معصوم نبودن انسان در تضاد است



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    نباید تصور کرد که اگر می گوییم انسان جایز الخطا است ، پس خطا کردن او جایز و بی اشکال است .
    انسان چون معصوم نیست خطای او تا حدی بدون اشکال هست



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    وقتی می گوییم انسان جایز الخطا است، یعنی خطا از جانب او ممکن و طبیعی است
    ممکن بودن با طبیعی بودن فرق دارد



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    نباید تصور داشت که انسان نباید و نمی تواند خطا کند ؛ پس در حقیقت جایز الخطا عبارت دیگر ممکن الخطا است .
    انسان چون معصوم نیست نمی تواند خطا نکند

    بزرگوار جواب دقیق تر لطفا بدهید

    با تشکر




    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او

    باسلام..



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    انسان جایزالخطا هست یا ممکن الخطا ؟

    انسان ..
    کدام ..؟؟
    جایزالخطا ..?? یا ممکن الخطا ..؟؟

    {{البته تاوقتیکه بفهمیم خطاچیست و راههای ارتکاب خطا کدام اند..؟؟
    شاید برای بقا و ادامه نسل یا زندگی خود یا دین ، مذهب ، کشور ، ملت ، نژاد ، خانواده و هریک از علاقمندی های خود .. مجبور و محکوم به خطا ..؟؟}}




    {باسپاس}

    ویرایش توسط آینده : ۱۳۹۲/۰۹/۰۳ در ساعت ۱۳:۵۴ دلیل: اصلاح متن
    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدا
    نوشته
    144
    حضور
    1 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    996



    انسان جایز الخطا نیست ولی ممکن الخطا هست .من تو کتاب" وارونه ها و خرافات آخرالزمان " در این مورد مطالعه کردم

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    متأسفانه این اصطلاح غلطی است که بر اساس تبلیغات سوء رایج شده است.
    «جایز الخطا» یعنی انسان اجازه دارد که خطا نماید. در صورتی که اصلاً چنین نیست.
    نه تنها خداوند متعال اجازه‌ی خطا نمی‌دهد، بلکه عقل سلیم نیز چنین مجوزی را صادر نمی‌نماید.
    بلکه «انسان ممکن الخطا» است. یعنی امکان خطا در او وجود دارد.
    مفهوم «ممکن الخطا» این است که انسان مانند سایر موجودات (اعم ملائک، حیوانات، جمادات، نبادات و ...) مجبور نیست و به او عقل و اختیار داده شده است و همین امتیاز او را برتر از سایرین ساخته است. مثل این است که بگوییم: انسان توان خودکشی دارد و امکان خودکشی نیز برای وجود دارد. چنین توان و امکانی هیچ الزامی ندارد که انسان خودکشی کند.
    خداوند متعال نه تنها انسان را برای عقاب، عذاب و جهنم نیافریده است، بلکه به عنوان مخلوق برتر و خلیفه‌ی خود خلق نموده است:
    «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً ...» (البقره 30) ترجمه: (به خاطر بياور) هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روى زمين، جانشينى [نماينده‏اى‏] قرار خواهم داد.»
    «وَ هُوَ الَّذي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ في‏ ما آتاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَريعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحيمٌ» (الانعام - 165) ترجمه: و او كسى است كه شما را جانشينان (و نمايندگان) خود در زمين ساخت، و درجات بعضى از شما را بالاتر از بعضى ديگر قرار داد، تا شما را به وسيله آنچه در اختيارتان قرار داده بيازمايد به يقين پروردگار تو سريع العقاب و آمرزنده مهربان است. (كيفر كسانى را كه از بوته امتحان نادرست درآيند، زود مى‏دهد و نسبت به حق پويان مهربان است‏. پس، ما خلیفه‌های خداوند متعال روی زمین هستیم و خلیفه باید که تجلی مستخلف خود باشد و از صفات باریتعالی «حکمت»، «علم» و «اراده» است. لذا انسان را نیز به واسطه قوه‌ی عقل، فطرت و نیز ارسال انبیاء به آنها مشرف و مزین نمود:
    «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها همه‌ی نشانه‌ها را به آدم تعلیم داد» (البقره 31)
    «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ - و به انسان آنچه را نمى‏دانست تعلیم داد!» (العلق - 5)
    «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ» (الجمعه - 2) ترجمه: و [خداوند متعال] كسى است كه در ميان جمعيت درس ناخوانده، رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها مى‏خواند و آنها را تزكيه مى‏كند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت مى‏آموزد هر چند پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند! حال این انسانی که از سویی دارای عقل و اختیار است و از سویی دیگر توسط انبیا و سایر آیات الهی (از جمله قوانین خلقت) تعلیم شده است، باید راه درست را انتخاب کرده و در آن مسیر حرکت کند، تا رشد یابد. و بدیهی است که پس از روشن شدن راه از چاه، اگر خطا کند، به اراده‌ی خود مسیر هلاکت را انتخاب کرده است. چنان چه می‌فرماید: من انسان را مجبور نیافریدم، چرا که راه سعادت و گمراهی برای او روشن است. پس هر کس طغیان نکرد و از چارچوب خارج نشد و در صراط مستقیم حرکت کرد، به نقطه‌ی اوج رشد، کمال و سعادت می‌رسد: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ» (البقره 255) ترجمه: در قبول دين، اكراهى (اجبار یا کراهتی) نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. بنا بر اين، كسى كه به طاغوت [بت و شيطان، و هر طغيان و طغیان‌گری] کفر ورزد و به خدا ايمان آورد، به دستگيره‌ی محكمى چنگ زده است، كه گسستنی براى آن نيست. و خداوند، شنوا و داناست‏. پس، خداوند انسان را «جایز الخطا» و برای عذاب نیافریده است. بلکه برای جانشینی خود آفریده است. البته چون انسان دارای قوای متعدد و نیز اختیار است، ممکن است که در طی طرق خود خطا هم بکند «ممکن الخطا»، اما راه او روشن و امکان بازگشتش میسر است. مگر این که خود نخواهد. لذا به نقطه‌ای می‌رسد که خود انتخاب کرده است.

    ویرایش توسط عبدالرحیم : ۱۳۹۲/۰۹/۰۳ در ساعت ۰۰:۳۹


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    خیلی وقتها که کسی اشتباه میکنه و می خواد کارش رو توجیه کنه ! میگه آدمیزاده دیگه ، جایزالخطاست ! و متاسفانه در سریالها و حرف های معمول کوچه و بازار هم همیشه این جمله (یا ضرب المثل) تکرار میشه و ما باورمون شده که ما جایز به خطا کردن هستیم !
    تا حالا به معنی این جمله و آثار حقوقی و شرعی آن در روابط انسانی توجه کردید ؟
    توی لغت نامه دهخدا بر اساس معنی عرفی این جمله که میون مردم کوچه و بازار متداوله اینطوری گفته شده : جایزالخطا. [ ی ِ زُل ْ خ َ ] (ع ص مرکب ) آنکه روا بود بر او خطا کردن.
    وقتی میگیم انسان جایز الخطاست یعنی مجاز به خطا کردن هستیم و عقل و اندیشه و اختیار در ارتکاب خطا نداریم یا به ما اجازه خطا کردن دادن و وقتی اختیار از عملی گرفته بشه یا دستوری برای کاری داده شده که اختیار رو از ما بگیره ، دیگه پاداش و عقابش معنا نداره. و اینطور میشه به قول بعضی ها انسان دائم الخطا میشه...
    انسان با توجه به آگهی ، اطلاعات ، درک ، شعور و عقلش اعمالی رو که فکر میکنه (در آن برهه از زمان و مکان یا مقابل شخص حقوقی و حقیقی که قرار داره ) درسته رو انجام میده و در این راه امکان داره در تشخیصش اشتباه و خطا کنه ، در این شرایط عمد در خطا کردن نیست ، بلکه به قصد فعل صحیح و درست کاری رو انجام داده و در محاسباتش دچار اشتباه شده و حسابش با کسی که از ابتدا و یا در پایان راه خود را مجاز به خطا کردن می دونسته و وقتی هم که اشتباه میکنه مسئولیت خطاش رو به بهانه جایزالخطا بودن نمی پذیره ! فرق میکنه .
    پس انسان ممکن الخطاست نه جایزالخطا ! وگرنه تفاوتی بین کار خوب وبد ، عمد یا غیرعمد وجود نداشت و پاداش و عقاب برای اعمال آدمی معنا نداشت و بهشت وجهنم و زندان و... هم وجود نداشت .



  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    يعني مابين خوب و بد بودن
    خطا كردن هميشه به معناي گناه كردن نيست .
    گاها خطايي كه با سعي و تلاش مجدد برطرف ميشه آموزنده اس .
    مثلا زمين خوردن نوپا در حين راه رفتن يا آموختن !

    ولي همين كه وجود انساني در رده موجودات صاحب كمال يا در صف فرشتگان خالص قرار ميگيره
    يا همون نوپا دونده ي سر شناس ميشه
    از نظر خودش ديگر جايزالخطا نيست
    و فقط ممكن الخطاست ...



    بحث طبقه بندي موجودات نيست
    ولي انسان صاحب اختياره و حق انتخاب داره ,
    تميز و تشخيص خوب و بد بدون خطا ممكن نيست .


    نمي گم گناه !
    فقط خطا !


    وقتي من بدون تعمق يا تامل برنامه ريزي ميكنم در اصل خطا كردم
    و اگر اين طرح رو عملا پياده كنم تازه ميشه گفت كه گناه كردم ...

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    102
    حضور
    2 روز 13 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    511



    خیلی کلمات هست که توی زبون افتادن که وقتی به عمق کلمه میری میبینی اشتباهه
    مثلا یکی دیگش : گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش
    اجرکم عندالله
    التماس دعا

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود