صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سهل بن زیاد ، کذاب یا موثق ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143

    سهل بن زیاد ، کذاب یا موثق ؟




    سلام علیکم


    لطفا آرا علمای رجالی ، به خصوص علما و فقهای معاصر در مورد سهل بن زیاد را بیان کنید .

    با توجه به کثرت روایات وی در کتاب کافی ، آیا وی مورد اعتماد هست یا نه ؟

    با تشکر .


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    سهل بن زیاد ، کذاب یا موثق ؟







    کارشناس بحث: استاد صدیقین



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام
    درباره سهل بن زیاد بحث های زیادی شده؛ مقاله و تحقیق خوبی در اینجا (http://hamnevis.blogfa.com/post/7) آمده که انشاء الله مطالعه می فرمایید.

    استاد مقتدایی در درس خارج فقه شان درباره سهل بن زیاد گفته اند:

    درباره سهل بن زیاد دو قول وجود دارد:

    قول اول:
    مرحوم نجاشی در کتابش می‌فرماید ضعیف است «سهل بن زیاد کان ضعیفا فی الحدیث غیر معتمد فیه و کان احمد بن محمد بن عیسی یشهد علیه بالغلو و الکذب و اخرجه من قم الی ری و کان یسکنها». (1) ابن غضائری نیز می‌گوید: «سهل بن زیاد کان ضعیفا جدا فاسد الروایة و الدین و کان احمد بن عیسی الاشعری اخرجه من القم و اظهر البرائة منه و نهی الناس عن السماع منه یروی عن المراسیل و یعتمد المجاهیل»، و از فضل بن شاذان نقل می کند: قال «انه احمق». (2) مرحوم شیخ در فهرست که اولین کتاب رجالی ایشان است سهل بن زیاد را تضعیف می‌کند. (3)

    قول دوم:
    «انه ثقة»؛ مرحوم شیخ در بقیه کتاب‌های رجال که بعد از فهرست نوشته است، سهل بن زیاد را تقویت کرده و می‌فرماید: «عده من اصحاب الجواد و الهادی و العسکری و قال له کتاب». (4) مرحوم مامقانی نیز ادله و قرائنی ذکر می‌کند که سهل بن زیاد موثق است و از جمله از مشایخ اجازه است و می افزاید: «کثیر الروایة جدا و روایاته صحیحة و الکلینی قد اکثر الروایة منه له کتاب قد ذکره المشایخ و لیس فیها شیئ یدل علی ضعف فی النقل. (5) *


    پی نوشت
    -----------------------------
    [1] رجال النجاشی : 185، ط جماعة المدرسین.
    [2] رجال ابن الغضائری : 67، الرقم65.
    [3] الفهرست : 80، ط المکتبة الرضویة.
    [4] الابواب : 375، 387، 399، ط جماعة المدرسین.
    [5] تنقیح المقال 2: 75.

    * رجوع شود به:
    http://www.eshia.ir/feqh/archive/tex...eqh/90/901111/
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۹/۰۲ در ساعت ۰۱:۲۵

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    ادامه پست قبلی...




    آیة الله نوری همدانی نیز در درس خارج فقه شان درباره سهل بن زیاد گفته اند:

    سهل بن زیاد محل حرف است و آیت الله خوئی خبر [ی که مورد بحث این درس است] را به خاطر وجود او تضعیف کرده؛ ایشان در معجم رجال حدیث درباره سهل بن زیاد فرموده که او ۲۳۰۴ [روایت] نقل کرده لذا اگر موثَّق باشد تمام این روایات صحیح می‌شوند، ولی اگر توثیق نشود تمام آن‌ها ضعیف می‌شوند. *

    سهل بن زیاد در قم بوده و همچنین احمد بن محمد بن عیسی که از طبقه ۷ می‌باشد نیز در قم بوده؛ احمدبن محمد بن عیسی از علمای بزرگ قم بوده که حضرت هادی و حضرت عسکری (علیهماالسلام) را نیز درک کرده بوده. در آن زمان در قم دویست هزار محدث وجود داشته و احمد بن محمد بن عیسی در آن زمان در قم، عالم و فقیه و محدّث بزرگی بوده که ریاست و قدرت و مرجعیت نیز داشته، لذا کسانی که احادیث ضعیف نقل می‌کردند را از قم بیرون می‌کرده، من جمله احمد بن محمد بن خالد برقی را که البته بعداً فهمید که در مورد او اشتباه کرده لذا او را برگرداند و حتی ذکر شده که وقتی احمد بن محمد بن خالد برقی از دنیا رفت، با پای برهنه جنازه او را تشییع کرده، و اما یکی دیگر از کسانی که احمد بن محمد بن عیسی او را طرد کرد و از قم اخراج کرد، همین سهل بن زیاد می‌باشد که بعد از اخراجش به ری رفت و در آنجا ساکن شد. علت این امر آن است که قمیین در آن زمان یک سری از حرف ها که ما الان آن‌ها را جزء ضروریات دینمان می‌دانیم [را] غلو می‌دانستند، مثل این حرف که ائمه (ع) در شکم مادرانشان حرف می‌زدند، و چون سهل بن زیاد این قبیل روایات را نقل می‌کرده، لذا او را از قم اخراج کرده بودند، و از طرفی علامه بحرالعلوم در الفوائد الرجالیه و مرحوم مامقانی در تنقیح المقال با دلیل ثابت کرده‌اند که سهل بن زیاد خیلی خوب و موثق می‌باشد، لذا حرف ما این است که رمی سهل بن زیاد به ضعف _با توجه مطالبی که عرض شد_ به این آسانی که آیت الله خوئی او را رمی به ضعف کرده نمی‌باشد. ایشان در معجم رجال حدیث جلد ۸ ص۳۳۷ نیز فرموده: "سهل بن زیاد ضعیف است" ولی همانطورکه ما عرض کردیم رمی سهل بن زیاد به ضعف، درست نیست؛ چرا که مامقانی در جلد ۲ تنقیح المقال و علامه بحرالعلوم در الفوائد الرجالیه او را توثیق کرده‌اند.**


    ----------------------------
    * رجوع شود به:
    http://taqrir.eshia.ir/%D9%85%D8%AB%...A7%D9%86%DB%8C

    * رجوع شود به:
    http://taqrir.eshia.ir/%D9%85%D8%AB%...A7%D9%86%DB%8C
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۹/۰۲ در ساعت ۰۱:۲۸

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    با توجه به کثرت روایات وی در کتاب کافی ، آیا وی مورد اعتماد هست یا نه؟
    اصل مطالب در دو پست قبلی عرض شد، با این همه، اگر فرض کنیم که سهل بن زیاد راوی ضعیفی بوده و اسنادی که وی در آنها قرار دارد ضعیف باشند، این ضعف روایت به معنای جعلی بودن آنها نیست، بلکه بدین معناست که اینگونه روایات، به تنهایی مورد قبول واقع نمی شوند و باید با شواهد و قراین اطمینان بخش دیگر _همچون آیات کریمه قرآن یا روایات معتبر دیگر_ پشتیبانی شوند تا مورد قبول و تایید قرار گیرند.

    فرق ما با اهل سنت در همین نکته است که حتی کتاب کافی _که از مهمترین کتاب های روایی شیعه است_ را صد در صد صحیح نمی دانیم و با معیارهای صحیح و دقیق، به نقد سندی و محتوایی آن می پردازیم، به خلاف اهل سنت که تمام روایات صحیح مسلم و صحیح بخاری را صحیح می دانند و بر صحت آنها ادعای اجماع می کنند! (1)

    ابوالحسن مقدسی (از علمای اهل سنت) می گوید: هر کس که بخاری از او نقل حدیث می کند، دیگر به ضعف آن راوی توجهی نمی شود [و حدیثش مقبول است]! ابوالفتح القشیری (از دیگر علمای اهل سنت) هم این گفتار وی را تأیید نموده است! (2)

    این در حالی است که بخاری بعضی احادیثش را از افرادی که بدترین روات شناخته شده اند، نقل می کند؛ رواتی همچون عمران بن حطان، عکرمه، اسماعیل بن ابی اویس، عاصم بن علی، عمرو بن مرزوق، سوید بن سعید و ...


    -------------------------------
    1- فیض الباری علی صحیح البخاری، ج1، ص 57.
    2- فتح الباری بشرح صحیح البخاری، ج 1،ص 381.

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    سلام علیکم


    لطفا آرا علمای رجالی ، به خصوص علما و فقهای معاصر در مورد سهل بن زیاد را بیان کنید .

    با توجه به کثرت روایات وی در کتاب کافی ، آیا وی مورد اعتماد هست یا نه ؟

    با تشکر .
    سلام برادر عزيم
    با تشكر
    باب بسيار جالبي را باز كرديد
    البته بنده هم نامه اي به مجموعه ولي عصر زده ام و باز مثل هميشه بي پاسخ مانده، حقير قبلا در مورد يك روايت تحقيقي در مورد او داشتم، البته جامع نبود ولي بدك نبود، شما زحمت بكش انچه در مورد ايشان جمع كرده بودي را هم بياور اينجا برادر مسئول حديث ببينيم چه مي گويم چون طبق ان نامه اي هم كه از ايت الله ميلاني داديد ايشان فرمودند هر فقيهي طبق نظر خود روات را بررسي مي كند يك هچنين چيزي بود كه گفته بود الان يادم نيست
    ولي خودم هم مانده ام تكليف او چيست،
    سايت ولي عصر در يك جا كه به ضررش بود با دلايل مختلف گفته ضعيفه و در يكجا كه به نفعش بود گفته قبوله چون طوسي گفته ثقه هست و جالبي اينجاست كه طوسي در رجال خودش گفته ثقه هست اما در فهرست خودش گفته ضعيف هست، اصلا خودم موندم، ولي من هرجا به او برسم مي گويم ضعيف هست

    رجال‏ال طوسي /ص‏387 : ثقة
    فهرست‏ الطوسي /ص‏228 : ضعيف

    از عجايب روزگار هست

    چند بار پيگير شدم كه تماس تلفني با كارشناسان ولايت داشته باشم كه نشده، اگر قم بودم مي رفتم موسسه ولايت مي پرسيدم، اگر دوست بزگواري در قم هست برود وسسه ولي عصر از ايت الله قزويني سوالي كند

    ویرایش توسط kheymegahabalfazl : ۱۳۹۲/۰۹/۰۲ در ساعت ۰۲:۵۶

  13. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    ابوالحسن مقدسی (از علمای اهل سنت) می گوید: هر کس که بخاری از او نقل حدیث می کند، دیگر به ضعف آن راوی توجهی نمی شود [و حدیثش مقبول است]! ابوالفتح القشیری (از دیگر علمای اهل سنت) هم این گفتار وی را تأیید نموده است! (2)
    برادر اگر مي شود متن عربي اين نقل را بياوريد

  14. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432





    با سلام

    به نظر من در آحادش بايد تامل كرد و رو يهمرفته موثق است .



    نقل قول نوشته اصلی توسط kheymegahabalfazl نمایش پست ها
    برادر اگر مي شود متن عربي اين نقل را بياوريد


    با اجازه از جناب صديقين متن عربي در فتح الباري جلد 1 ص 384 :

    والجواب عن الاعتراضات موضعا موضعا وتمييز من إخرج له منهم في الأصول أو في المتابعات والاستشهادات مفصلا لذلك جميعه وقبل الخوض فيه ينبغي لكل منصف أن يعلم أن تخريج صاحب الصحيح لأي راو كان مقتض لعدالته عنده وصحة ضبطه وعدم غفلته ولا سيما ما انضاف إلى ذلك من إطباق جمهور الأئمة على تسمية الكتابين بالصحيحين وهذا معنى لم يحصل لغير من خرج عنه في الصحيح فهو بمثابة إطباق الجمهور على تعديل من ذكر فيهما هذا إذا خرج له في الأصول فإما إن خرج له في المتابعات والشواهد والتعاليق فهذا يتفاوت درجات من أخرج له منهم في الضبط وغيره مع حصول اسم الصدق لهم وحينئذ إذا وجدنا لغيره في أحد منهم طعنا فذلك الطعن مقابل لتعديل هذا الإمام فلا يقبل إلا مبين السبب مفسرا بقادح يقدح في عدالة هذا الراوي وفي ضبطه مطلقا أو في ضبطه لخبر بعينه لأن الأسباب الحاملة للأئمة على الجرح متفاوتة عنها ما يقدح ومنها ما لا يقدح وقد كان الشيخ أبو الحسن المقدسي يقول في الرجل الذي يخرج عنه في الصحيح هذا جاز القنطرة يعني بذلك أنه لا يلتفت إلى ما قيل فيه قال الشيخ أبو الفتح القشيري في مختصره وهكذا نعتقد وبه نقول ولا نخرج عنه إلا بحجة ظاهرة وبيان شاف يزيد في غلبة الظن على المعنى الذي قدمناه من اتفاق الناس بعد الشيخين على تسمية كتابيهما بالصحيحين ومن لوازم ذلك تعديل رواتهما قلت فلا يقبل الطعن في أحد منهم إلا بقادح واضح لأن أسباب الجرح مختلفة ومدارها على خمسة أشياء البدعة أو المخالفة أو الغلط أو جهالة الحال أو دعوى الانقطاع في السند بأن يدعي في الراوي أنه كان يدلس أو يرسل فأما جهالة الحال فمندفعة عن جميع من أخرج لهم في الصحيح لأن شرط الصحيح أن يكون راويه معروفا بالعدالة فمن زعم أن أحدا منهم مجهول فكأنه نازع المصنف في دعواه أنه معروف ولا شك أن المدعي لمعرفته مقدم على من يدعي عدم معرفته لما مع المثبت من زيادة العلم ومع ذلك فلا تجد في رجال الصحيح أحدا ممن يسوغ إطلاق اسم الجهالة عليه أصلا كما سنبينه وأما الغلط فتارة يكثر من الراوي وتارة يقل فحيث يوصف بكونه كثير الغلط ينظر فيما أخرج له إن وجد مرويا عنده أو عند غيره من رواية غير هذا الموصوف بالغلط علم أن المعتمد أصل الحديث لا خصوص هذه الطريق وأن لم يوجد إلا من طريقه فهذا قادح يوجب التوقف عن الحكم بصحة ما هذا سبيله وليس في الصحيح بحمد الله من ذلك شيء وحيث يوصف بقلة الغلط كما يقال سيء الحفظ أوله أو اهام أوله مناكير وغير ذلك من العبارات فالحكم فيه كالحكم في الذي قبله إلا أن الرواية عن هؤلاء في المتابعات أكثر منها عند المصنف من الرواية عن أولئك وأما المخالفة وينشأ عنها الشذوذ والنكارة فإذا روى الضابط والصدوق شيئا فرواه من هو أحفظ منه أو أكثر عددا بخلاف ما روى بحيث يتعذر الجمع على قواعد المحدثين





  15. صلوات ها 2


  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط kheymegahabalfazl نمایش پست ها
    جالبي اينجاست كه طوسي در رجال خودش گفته ثقه هست اما در فهرست خودش گفته ضعيف هست، اصلا خودم موندم، ولي من هرجا به او برسم مي گويم ضعيف هست
    رجال‏ال طوسي /ص‏387 : ثقة
    فهرست‏ الطوسي /ص‏228 : ضعيف
    از عجايب روزگار هست
    سلام

    مطلب عجیبی نیست. اجتهاد یک شاخصه ویژه در میان علمای شیعه است. در سایه گذر زمان و مطالعه بیشتر و قوی تر شدن قوه اجتهاد، گاه فقیهی ممکن است از رأی و عقیده ای که سالیان گذشته داشته و در کتاب های قبلی اش نوشته، عدول نماید و بنابر دلایل تازه و یافته های جدید و براهین قوی تر، نظر جدیدی در مسایل مورد بحث ارائه دهد.

    طلاب در همان سال های اولیه تحصیل و با مطالعه شرح لمعه شهید ثانی، با این نکته ساده به خوبی آشنا می شوند؛ در موارد متعددی از شرح لمعه می خوانیم که شهید ثانی از فلان عالم نقل می کند که در فلان کتابش چنین نظری داشته ولی در فلان کتاب دیگرش، عکس آن نظر را داده است! بعد که خوب دقت می کنیم می بینیم علت تفاوت نظر یا فتوا این بوده که مثلا کتاب دوم را ده سال بعد از چاپ و انتشار کتاب اول نوشته، یعنی ده سال گذشته و مطالعات و درس و بحث ها را عمیق تر و دقیق تر نموده و حالا به فلان رای جدید رسیده که در کتاب جدیدش بدان اشاره می کند. بنابراین در موارد اختلافی، برای درک نظرات یک عالم، باید به آخرین آثار او _که بیانگر آخرین نظریات اوست_ توجه کرد.

    در پست قبلی که از استاد مقتدایی نقل کلامی داشتم، ایشان هم به این نکته اشاره داشتند که:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    مرحوم شیخ در فهرست که اولین کتاب رجالی ایشان است سهل بن زیاد را تضعیف می‌کند [اما] در بقیه کتاب‌های رجال که بعد از فهرست نوشته است، سهل بن زیاد را تقویت کرده و می‌فرماید: «عده من اصحاب الجواد و الهادی و العسکری و قال له کتاب»


  17. صلوات ها 2


  18. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    جناب صديق نظر شما الان چيست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    به توجه به تحقيق خودتان، اگر بخواهيد نتيجه بگيريد چه نتيجه اي مي گيريد، مي خواهم نظر شخصي شما را بدانم چيست

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود