صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خلقت از عدم محال است؟؟!! آیا خدا جهان را از هیچ آفرید؟!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099

    آیا خلقت از عدم محال است؟؟!! آیا خدا جهان را از هیچ آفرید؟!!




    سلام
    آیا خلقت از عدم محال است؟؟!! (أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ...)
    اگر محال نیست دلیل ارایه کنید و اگر محال است پس موجودات چطور به وجود آمده اند؟؟
    با تشکر


  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    آیا خلقت از عدم محال است؟؟!! آیا خدا جهان را از هیچ آفرید؟!!







    کارشناس بحث: استاد صدیق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    مسأله خلق از عدم، چند معنا میتواند داشته باشد.
    1. خداوند متعال، عدم محض را بوجود بیاورد. در این احتمال، عدم طرف اضافه خلقت خداوند قرار گرفته است.
    2. خداوند متعال، یک مخلوق را که به صورتی بوجود بیاورد که قبلا به آن صورت نبوده است.
    3. خداوند، یک مخلوق را از نیستی بوجود بیاورد. دراین احتمال، عدم به منزله علت مادی فعل خداوند در نظر گرفته میشود.
    4. خلق ازعدم به این معناست که علت فاعلی خلقت، عدم است. در این احتمال، عدم به منزله علت فاعلی در نظر گرفته شده است.

    حال به بررسی هر یک از این احتمالات میپردازیم.
    احتمال اول:
    در احتمال اول، خلقت خداوند به این معناست که او چیزی که قبلا اصلا سابقه وجود نداشته است را خلق کرده و بوجود آورده است. این به همان معنای ابداع است. ابداع عبارت است از ايجاد شى‏ء بدون سبق مادت و مدت. به تعبیر ملاصدرا ابداع عبارت است از اینکه صدور و تحقق معلول ومخلوق تنها متکی به جهت فاعلیت و علت فاعلی باشد و نیازی به جهت قابلی و علت مادی نداشته باشد.: الابداع هى ان يكون صدور المعلول من مجرد جهة الفاعلية بلا مشاركة حيثية القابلية.[1]از نظر فلسفی، این نحوه خلقت، در افرینش و صدور عقول روی داده که انها را بدون هیچ ماده ای خلق کرده است.
    احتمال دوم:
    در این احتمال، خلقت به این معناست که چیزی که قبلا به این صورت نبوده را خداوند خلق کند. به عبارت دیگر، صورت و ماده قبلی که ان موجود داشته، با صورت و ماده فعلی ان متفاوت است. این فرض نیز ایرادی ندارد و در تمام خلقتهایی که به صورت غیر ابداعی است و از ماده قبلی بوجود آمده است، روی داده است. در تمام آنها، ماده قبلی ای بوده است که خداوند متعال، با واسطه یا بدون واسطه به خلقت پرداخته است و با تغییر شکل در ماده وصورت آنها را افریده است.
    احتمال سوم:
    در این احتمال، خلقت به این معناست که عدم به منزله علت مادی قرار گرفته است و خداوند متعال، بر فرض عدم را به منزله ماده در اختیار میگیرد و انرا تبدیل به وجودمیکند. دقت شود، در این فرض، عدم علت مادی مخلوق در نظر گرفته میشود برخلاف صورت اول که عدم علت مادی وماده اولی مخلوق نیست. این احتمال از نظر عقلی محال است.علت آن نیزخیلی واضح است؛ زیرا
    عدم که نقیض وجود است، به معنای نیستی است.
    خلقت از عدم در این احتمال به این معناست که خداوند همان عدم را تغییر شکل دهد و انرا بوجودبیاورد؛ یعنی عدم طرف اضافه خلقت قرار گرفته و خالق از ان استفاده کرده و چیزی را خلق کرده است. بنابراین، باید موجود باشد تا خالق بتواند از ان استفاده کند. درحالیکه عدم است و نیست. بنابراین خلقت از عدم محال است.
    احتمال چهارم:
    این احتمال نیز محال است زیرا به معنای عدم احتیاج به علت فاعلی برای خلقت است که در تناقض باقاعده علیت و قضیه ای خود متناقض است.
    زیرا وقتی چیزی بوجود می اید و خلق میشود نیاز به علت دارد.
    علت در این فرض میخواهد به چیزی هستی ببخشد.
    علت باید قبل از معلول موجود باشد تا بتواند انرا موجود کند
    عدم یعنی نیستی و نداری.
    پس عدم نمیتواند علت فاعلی باشد زیرا چیزی نیست تا بتواند چیز دیگری رابوجود بیاورد.
    بنابراین، سوال شما بستگی به این دارد که مراد شما از خلق ازعدم چه باشد. طبق برخی ممکن و واقع است و طبق برخی ممتنع و محال.

    بر اساس مباحث فوق، خلقت خداوند نیز به صورت اجمالی به این صورت است که خداوند به عنوان علت فاعلی و علت هستی بخش، موجودات و مخلوقاتش را از عدم و حالت نیستی خارج میکند و انها را به اراده خود بوجود می آورد. برخی را بدون وجود ماده سابق ( ابداع در مورد عقول) و برخی را با تغییر صورت درماده سابق( خلق در مورد سایر مخلوقات که مادی اند)
    حال این خلقت ممکن است بدون واسطه باشد یا همراه با واسطه که این بحثی مجزا است و نیازمند به بحث مفصلی است و از نظر ظاهر این بحث از دیدگاه فلسفی با دیدگاه دینی ان تفاوت دارد.


    [1] . مبدأ و معاد، ص 164

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۲/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۰:۳۶

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    حال میرسیم به قسمت دوم بحث که استشهاد به آیه شریفه 35 سوره طور بود.
    در این ایه و ایات شریفه بعدی چندین سوال از کفار پرسیده میشود.
    « أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْ‏ءٍ أَمْ هُمُ الْخالِقُون* أَمْ خَلَقُوا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بَلْ لا يُوقِنُون*أَمْ عِنْدَهُمْ خَزائِنُ رَبِّكَ أَمْ هُمُ الْمُصَيْطِرُون*أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ يَسْتَمِعُونَ فيهِ فَلْيَأْتِ مُسْتَمِعُهُمْ بِسُلْطانٍ مُبين*أَمْ لَهُ الْبَناتُ وَ لَكُمُ الْبَنُونَ*أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُون*أَمْ عِنْدَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُون*أَمْ يُريدُونَ كَيْداً فَالَّذينَ كَفَرُوا هُمُ الْمَكيدُون*أَمْ لَهُمْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُون»(طور، ایات 35-43)
    درایه اول از این مجموعه سوالات، سوالی پرسیده شده است: ام خلقوا من غیر شی ء ام هم الخالقون الخ»
    این ایه به صورت یک قضیه منفصله بیان شده است.
    در ظاهر فراز اول این ایه شریفه، بیان شده که ایا از غیر شیئ افریده شده اند.
    در فراز دوم بیان شده که یا خودشان خالق هستند.(بحث ا زخالق است)
    سوال در فراز اول این است که خلقت از غیر شیء به چه معنایی است؟
    ایا به معنای خلقت از عدم است یا معنای دیگری دارد.
    در مورد معنای این ایه شریفه نظرات گوناگونی در میان مفسران وجوددارد.
    نظر اول: مراد ازشیئ، علت فاعلی است.
    طبق یک نظر، قضیه منفصله در این ایه شریفه به صورت منفصله حقیقیه است و معنای ایه در ان صورت، باید به این صورت باشد که دو طرف این قضیه و دو فراز این ایه شریفه، در صدد بیان دو احتمال متصور در یک چیز باشد. فراز اول که مبهم است ولی در فراز دوم به صورت واضح بیان شده که خودشان خالق هستند. طبق این نظر که قضیه منفصله حقیقیه باشد، فراز اول نیز مشخص میشود که درمورد خالق است. به عبارت دیگر سوال از این است که خالق ندارند یا خودشان خالق هستند. این دو فراز، سوال و اشکالی بر نظریه ملحدین است که وقتی میگویند خالق ندارند از آنان سوال میشود که حالا که خودشان بوجود امده اند، پس معلول هستند و نیاز به علت دارند. وقتی منکر وجود علت و خالقی هستند پس یا باید بگویند، خودشان خالق هستند یا اینکه بگویند نیازی به علت و خالق ندارند.
    بنابراین احتمال، معنای ایه این است:« آيا بى‏هيچ خالقى پديد آمده‏اند يا خود خالق خويشند؟» به عبارت دیگر، « آيا اين مكذبين، بدون خالقى خلق شده‏اند و بدون تقدیر کننده ومقدری اين چنين تقديرى بديع و محير العقول به خود گرفته‏اند تا احتياجى به خالق و مدبرى كه امورشان را تدبير كند نداشته باشند یا اینکه خودشان این وضعیت را برای خود بوجود اورده اند.» [1]
    نظر دوم:مراد از شیء، علت مادی است به نحوی که ماده انان متفاوت با ماده دیگر انسانهاست.
    در این نظر، فراز اول به این معناست که «و يا ايشان از غير آن چيزى كه ديگران از آن خلق شده‏اند، خلق شده‏اند». و معناى آيه چنين است: بلكه مى‏پرسيم: آيا اين تكذيب كنندگان از غير آن چيزى كه ساير افراد بشر از آن آفريده شده‏اند، خلق شده ‏اند؟ و در نتيجه ساير افراد بشر صلاحيت دارند كه خدا رسولانى به سويشان بفرستد و آن رسولان به سوى حق دعوتشان بكنند و ايشان با عبوديت خدا به كمال مطلوب خود برسند، و اما اين تكذيب كنندگان به خاطر اينكه خلقتشان از چيزى ديگر است اصلا تكليفى ندارند، و امر و نهيى متوجهشان نمى‏شود و ثواب و عقابى در كارشان نيست؟[2]
    نظر سوم: مراد از شیء، علت مادی است ولی علت مادی دارای حیات و حرکت و اراده نه مطلق علت مادی:
    آيا اين تكذيب كنندگان، بدون مبدأ حياتى و مثل جمادات خلق شده‏اند تا امر و نهى و تكليفى متوجهشان نباشد؟
    نظر چهارم: مراد از شیء، علت فاعلی وغایی است:
    آيا اينان بدون علت و پديد آورنده‏اى، و بدون غرض و هدفى، و بدون ثواب و عقابى خلق شده‏اند كه به سخنان قرآن گوش نمى‏دهند؟
    نظر پنجم: مراد از شیء، علت غایی است:
    4- آيا اينان به باطل خلق شده‏اند تا حساب و كتاب و امر و نهيى در كارشان نباشد؟[3]
    همانطور که مشاهده میکنید، طبق نظر مفسران، این ایه به هیچ وجه به معنای این نیست که خلقت از عدم به معنای این است که عدم، علت مادی و قابلی باشد و خداوند همان را تغییر شکل دهد.


    [1] . روح المعانى، ج 27، ص 37

    [2] . الميزان، ج‏19، ص20

    [3] . روح المعانی، ج27 ص 37

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۲/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۰:۳۲

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    سلام
    آیا خلقت از عدم محال است؟؟!! (أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ...)
    اگر محال نیست دلیل ارایه کنید و اگر محال است پس موجودات چطور به وجود آمده اند؟؟
    با تشکر
    سلام
    منظور از امتناع خلقت از عدم اینه که عدم منشا خلق چیزی باشه و این محال عقلیه چون عدم یعنی نیستی و نمیتونه منشا چیزی باشه
    اما اگر منظور نبودن چیزی در یک مرتبه از مراتب هستی و بعد خلقتش در همون مرتبه باشه اشکال نداره چون مطمئنا منشا خلقت او مرتبه مافوق و حتی مرتبه مادون به افاضه مافوق خواهد بود
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    خداشناسی
    نوشته
    57
    حضور
    1 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    57



    آقا احتمال چرا؟؟؟ در ثانی نیست جز نیست نیست که خدا بخواد خلقش کنه. ایراد 1شماره......

  13. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    "خلقت از عدم محال است" به این معناست که نیستی نمیتواند سرچشمه ی هستی باشد.
    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۳:۱۸
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْ‏ءٍ أَمْ هُمُ الْخالِقُون
    سلام

    اگر دقت شود یک ظرافتی در این ایه هست چون غیر شیء عدم نیست چرا که خدا غیر شیء است و وجود هم دارد لذا این ایه چالشی است برای دهریون اگر بپذیرند که از غیر شیء خلق شده اند پس باید خدا را بپذیرند و اگر انرا رد کنند انوقت باید ثابت کنند چه شیءای انان را خلق کرده است و چون هیچ شیء ای دانا تر از انسان نیست حال باید ثابت کنند که خود چگونه خود را خلق نموده اند .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    146
    حضور
    3 روز 13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    396



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    "خلقت از عدم محال است" به این معناست که نیستی نمیتواند سرچشمه ی هستی باشد.
    به چه دلیل؟

  18. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط Kinzie Kensington نمایش پست ها
    به چه دلیل؟
    به این دلیل که نمیشه چیزی فرعی وجود داشته باشه که اصلش نباشه

    بعنوان مثال نمیشه میوه باشه ولی درخت وجود نداشته باشد.

    همینطور هست حیات.

    در این جهان هیچ حیاتی وجود نداره که دائمی باشه و هر موجود ذی روحی بالاخره یک مرگی دارد.

    پس باید حیاتی وجود داشته باشد که هیچ مرگ و نابودیی در او راه نداشته باشد تا آن وجود خود منشاء حیات موجودات باشد.
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  19. صلوات


صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, ۱۳:۱۹
  2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, ۱۸:۴۸
  5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود