صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک ابهام ؟ شمر هم به بهشت می رود؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    36
    حضور
    4 روز 20 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    203

    اشاره یک ابهام ؟ شمر هم به بهشت می رود؟




    خدمت اساتید محترم سایت سلام عرض می کنم

    از گذشته نه چندان دور ابهامی برایم پیش آمده بود که آیا حادثه کربلا حتما بیستی پیش می آمد و یا خیر؟

    دلیل صحبت هایم نیز پیش گویی های بود که از حضرت رسول اکرم (ص) و برخی ائمه روایت شده است نظیر:


    امیرالمؤمنین علیه السلام روزى به عمربن سعد فرمود: چگونه اى آن زمان که در موقعیتى قرار بگیرى که میان بهشت و جهنم مخیر شوى و تو جهنم را انتخاب کنى؟عمر سعد گفت: به خدا پناه مى برم از این مطلب (یعنى هرگز چنین نمى کنم )؛ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ولى بدون شک این مطلب محقق خواهد شد. (مدینه المعاجز)

    یش‌گویی پیامبر(ص) درباره امیر‌المؤمنین(ع) «قال: اخبرنی جبرئیل انهم یظلمونه و یمنعونه حقه و یقاتلوه و یقتلون ولده و یظلمونهم بعده»، جبرئیل به من خبر داد که به علی ظلم می‌کنند و نمی‌گذارند که حق به حق‌دار برسد و فرزندانش را می‌کشند و به فرزندانش بعد از او هم ظلم می‌کنند.

    و یا مواردی نظیر :
    http://www.farhangnews.ir/content/18413

    البته تا حدودی با مفهوم قضا و قدر آشنا هستم . اما این سئوال همیشه برایم وجود داشت که آیا در عوالم بالا که تا حدودی فارغ از قوانین و پدیده های حاک بر این دنیا است (نظیر بحث زمان و.....) اتفاقات آینده پیش بینی شده ...........

    اما دیروز در یکی از سایتها و از قول یکی از شاگردان حسن زاده آملی مطلبی درج شده بود که حتی شمر هم قابلیت رفتن به بهشت را دارد(فایل صوتی در سایت موجود است) و برداشت من این است که ظاهرا هریک ما از آدمها (چه خوب و چه بد) در این دنیا نقش داریم و در نهایت تمامی ما انسانها مراحل تکامل را طی خواهیم کرد . منتها ادمهای خوب به واسطه اعمال این دنیا سریعتر مدارج را طی می کنند و آدمهای بد با سخت و مرارت و طولانی تر در عوالم بالاتر تسویه شده و امکان ورود به بهشت را پیدا می کنند.....
    http://daralsadegh.net/erfan/32-asar...12-17-07-16-54

    ممنون می شوم از اساتید محترم پاسخ مبسوطی را ارائه نمایند هرچند که این پاسخ نیاز به ارائه مقدماتی داشته باشد.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۸:۱۷

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    یک ابهام ؟ شمر هم به بهشت می رود؟







    کارشناس بحث: استاد شعیب



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام و عرض ادب
    خبر دادن پیامبر و امامان از آینده به معنای اجبار افراد برای قرار گرفتن در اتفاقات و وقایع ایام نیست بلکه بنابر علم غیبی که خدا به اولیای خود و اطلاع از آینده می دهد آنها خبر از وقوع می دهند و این به معنای اخبار است نه اجبار و گاه جنبه تحذیر و تنبه افراد را دارد و فرد مخاطب با اختیار خود مسیر را انتخاب می کند اما امام با علم به انتخاب های او نتیجه را اعلام می کند. این مانند خبر دادن معلم به دانش آموز خود است که در پایان سال رفوزه خواهد شد و هیچ کس به او اعتراض نمی کند که رفوزه شدن این دانش آموز تقصیر تو بود.

    اما در باره سوال دوم شما که آیا شمر هم به بهشت می رود یا نه ؟
    ابتداء باید عرض کنم که آن سخنرانی مورد تایید سخنران نبوده و ادعای حذف در آن کرده است در ضمن این بحث را ایشان نه به عنوان یک نظریه بلکه در جواب سوالی مطرح نموده اند که این بحث سالیان خیلی دور مطرح شده بوده که غرض ورزان برای ایجاد جوی بر علیه ایشان آن را از بین سخنرانی های ایشان جمع کرده و پخش نموده اند ایشان و استادشان آیه الله حسن زاده در جلساتی از این عقیده( بهشتی بودن شمر ) تبری جستند.
    اما این که این افراد بلاخره بعد از عقوبت گناهان خویش بهشتی می شوند یا نه به مساله خلود بستگی دارد.
    آیا کسی در جهنم جاویدان خواهد بود یا نه ؟ دو نظریه مطرح است :
    برخی می گویند خلودی که در قرآن مطرح است خلود زمانی است یعنی ابدی اند در جهنم و برخی قایل اند این خلود به معنای زمان زیاد است.
    به نظر معنای خلود همان معنای اول است و عده ای که تمام ذاتشان بدی پلیدی شده است دائما در جهنم می مانند. و گروهی که این پلیدی ها و بدی ها عارضی شان است و هنوز آنقدر بد نشده است که تمام وجودش عین بدی شود درون جهنم پاک شده و از آن خارج می شود.
    برای اطلاع بیشتر از نظریات خلود بهhttp://www.pajoohe.com/fa/index.php?...tion&UID=35968 مراجعه نمایید


  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط peyman1351 نمایش پست ها
    خدمت اساتید محترم سایت سلام عرض می کنم

    از گذشته نه چندان دور ابهامی برایم پیش آمده بود که آیا حادثه کربلا حتما بیستی پیش می آمد و یا خیر؟

    دلیل صحبت هایم نیز پیش گویی های بود که از حضرت رسول اکرم (ص) و برخی ائمه روایت شده است نظیر:


    امیرالمؤمنین علیه السلام روزى به عمربن سعد فرمود: چگونه اى آن زمان که در موقعیتى قرار بگیرى که میان بهشت و جهنم مخیر شوى و تو جهنم را انتخاب کنى؟عمر سعد گفت: به خدا پناه مى برم از این مطلب (یعنى هرگز چنین نمى کنم )؛ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ولى بدون شک این مطلب محقق خواهد شد. (مدینه المعاجز)

    یش‌گویی پیامبر(ص) درباره امیر‌المؤمنین(ع) «قال: اخبرنی جبرئیل انهم یظلمونه و یمنعونه حقه و یقاتلوه و یقتلون ولده و یظلمونهم بعده»، جبرئیل به من خبر داد که به علی ظلم می‌کنند و نمی‌گذارند که حق به حق‌دار برسد و فرزندانش را می‌کشند و به فرزندانش بعد از او هم ظلم می‌کنند.

    و یا مواردی نظیر :
    http://www.farhangnews.ir/content/18413

    البته تا حدودی با مفهوم قضا و قدر آشنا هستم . اما این سئوال همیشه برایم وجود داشت که آیا در عوالم بالا که تا حدودی فارغ از قوانین و پدیده های حاک بر این دنیا است (نظیر بحث زمان و.....) اتفاقات آینده پیش بینی شده ...........

    اما دیروز در یکی از سایتها و از قول یکی از شاگردان حسن زاده آملی مطلبی درج شده بود که حتی شمر هم قابلیت رفتن به بهشت را دارد(فایل صوتی در سایت موجود است) و برداشت من این است که ظاهرا هریک ما از آدمها (چه خوب و چه بد) در این دنیا نقش داریم و در نهایت تمامی ما انسانها مراحل تکامل را طی خواهیم کرد . منتها ادمهای خوب به واسطه اعمال این دنیا سریعتر مدارج را طی می کنند و آدمهای بد با سخت و مرارت و طولانی تر در عوالم بالاتر تسویه شده و امکان ورود به بهشت را پیدا می کنند.....
    http://daralsadegh.net/erfan/32-asar...12-17-07-16-54

    ممنون می شوم از اساتید محترم پاسخ مبسوطی را ارائه نمایند هرچند که این پاسخ نیاز به ارائه مقدماتی داشته باشد.
    سلام
    آنچه از پدیده های جهان که به کار و فعل انسان مربوط است خالی از احتمال نیست یعنی همیشه احتمالات دیگری غیر از احتمال قوی هم وجود دارد که چه بسا اراده های قوی یا شرایط خاص بتوانند آن احتمالات را هم محقق سازند لذا خبر دادن از وقوع واقعه کربلا نمیتواند خبر از یک امر صد درصد قطعی باشد چراکه در اینصورت از افراد سلب اختیار شده است . حضرت علی ع هم قضای الهی را قطعی نمی داند و قطعی بودنش را با اختیار منافی می دانند . و اما این نکته قابل تامل است که هرچند انسان می تواند در این عالم نقشهای متناسب یا نامتناسب با ساختار اصلی خودش را بازی کند اما بالاخره آن ساختار بنیانی هر انسان محفوظ است و این مایه امیدی است که هرکس بتواند به اصل خود بازگردد ولو اینکه در این بازگشت متحمل مدتهای مدید ، درد و رنج و شکنجه شود
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ در ساعت ۰۸:۵۱
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    279
    حضور
    23 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    1741



    سلام

    وقتی یه امام معصوم ،حرف خدا رو تکرار کنه و بفرمایند فلانی تو جهنمی میشوی! خب یعنی حتما اون فرد جهنمی میشه!

    یعنی میشه مثلا خدا به یکی از بنده هاش بگه تو جهنمی هستی،بعد اون فرد بهشتی بشه؟!!! حالا هرچقدر هم که میخواد اختیار داشته باشه!

    وقتی از آینده خبر داده میشه،پس حتما اون اتفاق میفته و صددرصدی هست.
    مثلا وقتی گفته شده یاران امام زمان 313 نفرند،میشه بگیم یکی با استفاده از قدرت اختیـــــــــار خودش کارهای خوب و پسندیده ای انجام بده و اونقدر خوب و پاک باشه که تعداد یاران رو تغییر بده و بشه 314؟!!


    با تشکر

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط تندیس نمایش پست ها
    سلام

    وقتی یه امام معصوم ،حرف خدا رو تکرار کنه و بفرمایند فلانی تو جهنمی میشوی! خب یعنی حتما اون فرد جهنمی میشه!

    یعنی میشه مثلا خدا به یکی از بنده هاش بگه تو جهنمی هستی،بعد اون فرد بهشتی بشه؟!!! حالا هرچقدر هم که میخواد اختیار داشته باشه!

    وقتی از آینده خبر داده میشه،پس حتما اون اتفاق میفته و صددرصدی هست.
    مثلا وقتی گفته شده یاران امام زمان 313 نفرند،میشه بگیم یکی با استفاده از قدرت اختیـــــــــار خودش کارهای خوب و پسندیده ای انجام بده و اونقدر خوب و پاک باشه که تعداد یاران رو تغییر بده و بشه 314؟!!


    با تشکر

    با سلام
    عرض شد که خبر دادن ائمه اطهار نه از باب اجبار بلکه از باب اخبار است این نکته را باید دقت کرد که درست است که خبر ائمه و پیابر دقیق به وقوع می پیوندد اما این اطلاع از نحوه به کار بستن مبادی اختیار در افراد برای فلان عمل است نه این که چون فلان خبر را امام داده پس باید فلان اتفاق بیافتد نه بر عکس چون امام با شناختی که از فلان شخص دارد می داند که که در مواجهه با این شرایط چه اختیاری می کند . مانند پدری که فرزند شکموی خود را می شناسد و می گوید که اگر این سیب ها را ببیند امروز از پر خوری او راهی بیمارستان می شود یا فلان کس که اصلا خود دار نیست وقتی که سرماخورده است اگر خربزه ببیند حتما از آن می خورد و مریضی اش عود می کند.
    اما این بدان معنا نیست که مریضی این دو بر عهده پیشگویی دانا بوده است.
    البته نا گفته نماند که این اتفاقات که ائمه پیش بینی می کنند و از آن خبر می دهند مقدرات مشروطه است که با بودن شرط آن که همان اختیار افراد دخیل در واقعه است به وقوع می پیوندد که همان بداء است که در آموزه های شیعه مطرح است.
    در باب بداء داریم که حضرت عیسی از مرگ کسی خبر داد که بعد با صدقه دادن آن فرد به تاخیر افتاد.( از این نقل ها زیاد داریم)


  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    279
    حضور
    23 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    1741



    سلام

    ممنون از پاسختون

    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها


    عرض شد که خبر دادن ائمه اطهار نه از باب اجبار بلکه از باب اخبار است این نکته را باید دقت کرد که درست است که خبر ائمه و پیابر دقیق به وقوع می پیوندد اما این اطلاع از نحوه به کار بستن مبادی اختیار در افراد برای فلان عمل است نه این که چون فلان خبر را امام داده پس باید فلان اتفاق بیافتد نه بر عکس چون امام با شناختی که از فلان شخص دارد می داند که که در مواجهه با این شرایط چه اختیاری می کند .
    یعنی همه پیشگویی های ائمه و خبر دادنهاشون،از روی شناخت بوده و نه طبق حرف خدا؟! به عنوان مثال خدا بهشون نگفته که ای پیامبر،فلان اتفاق در فلان سال می افته و فلان نفر توسط بهمان نفر به قتل میرسه؟

    اگر این رو پاسخ بدید ممنون میشم،چون برای ادامه حرفهام نیاز به جواب این موضوع دارم...


    با تشکر
    ویرایش توسط تندیس : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ در ساعت ۱۰:۵۶

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط تندیس نمایش پست ها
    یعنی همه پیشگویی های ائمه و خبر دادنهاشون،از روی شناخت بوده و نه طبق حرف خدا؟! یبه عنوان مثال خدا بهشون نگفته که ای پیامبر،فلان اتفاق در فلان سال می افته و فلان نفر توسط بهمان نفر به قتل میرسه؟

    اگر این رو پاسخ بدید ممنون میشم،چون برای ادامه حرفهام نیاز به جواب این موضوع دارم...

    خداوند تبارک وتعالی دو گونه علم دارد که یکی از آنها را در اختیار اهلبیت قرار داده است یکی کتاب و لوح محفوظ است دیگری لوح محو و اثبات اولی که همان علم ذاتی خدا به پدیده ها و لا یتغیر است مخصوص خداست و دومی علم پدیده ها از آن جهت که قابل تغییر است با تغییر شرایط که آن را خدا در حد وسع اولیائش به آنها داده است.
    البته در گستره علم امامان علم به مبادی اختیار انسان ها نیز هست بدین معنا که پدر علم به اختیار فرزندش دارد که می داند فرزند با این حالت طمعی که دارد این اختیار را می کند.
    درباره علم امام اگر هم قایل شویم به این که تمامی خبر های امامان بدون شک اجرا خواهد شد تازه مانند علم خدا به وقایع آینده است و همان جوابی که درباره علم خدا می دهیم را در این جا نیز می دهیم


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    سلام کتارشناس گرامی

    با لاخره شمر به بهشت می رود یا نه ؟
    ایا وقتی از همه گناهان در جهنم پاک شد مستحق درجه ای از بهشت هست یا نه ؟
    چون مسلمه مسلمون بوده و عباداتی هم کرده
    از طرفی ممکنه در کشتن امام حسین سهوا به خطا رفته باشه
    یعنی تبلیغات انقدر بر ضد امام حسین شدید بوده که واقعا فکر می کرده کارش درسته ؟

    با تشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    با لاخره شمر به بهشت می رود یا نه ؟
    ایا وقتی از همه گناهان در جهنم پاک شد مستحق درجه ای از بهشت هست یا نه ؟
    چون مسلمه مسلمون بوده و عباداتی هم کرده
    از طرفی ممکنه در کشتن امام حسین سهوا به خطا رفته باشه
    یعنی تبلیغات انقدر بر ضد امام حسین شدید بوده که واقعا فکر می کرده کارش درسته ؟

    با تشکر
    شیطان هم زیاد عبادت کرد اما در آخر کار کافر شد
    شمر و عمر سعد و...امام را کاملا می شناختند و می دانستند او بر حق است ولی به خاطر مطامع دنیوی از حق گذشتند و او را شهید کردند و نه تنها او را کشتند بلکه به طرز غیر انسانی بر او تاختند و... آنها نه تنها بهشت نمی روند بلکه به قول قرآن سنگ های آتشگیره جهنمند

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود