صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353

    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی





    امام باقر(ع) نسبت به جماعتی که آنها را موعظه می‌کرد و آنان وقعی به کلام امام نمی‌گذاشتند و با بی‌اعتنایی برخورد می کردند....

    بدلیل آنکه این کار آنها در واقع اهانت به کلام خدا و بی‌اعتنایی به احکام خدا بود
    به خشم آمد و خطاب تندی به آنها کرد و فرمود:

    اگر گوشه‌ای از سخنان من به گوش زنده‌دلی می‌نشست، از غصه می‌مرد!
    شما مگر تخته چوب‌های تکیه بر دیوار داده شده هستید که از شنیدن سخنان من تکان نمی‌خورید؟

    آنگاه امام در ادامه سخن فرمود:
    «ویلک انما انت لص من لصوص الذنوب»
    وای بر تو ای آدمیزاد! تو دزدی از دزدان گناه هستی.
    (تحف‌العقول، ص291)


    (همان‌گونه که دزد در کمین نشسته تا دستبردی به متاع گرانبهایی از طلا و جواهرات بزند، تو هم در کمین نشسته‌ای که صحنه گناه و معصیتی از طریقی پیش آید و تو بی‌درنگ دست به ارتکاب آن بزنی)

    همین که در وجودت شهوتی پیدا شد و فرصت گناهی پیش آمد، شتابان بسوی آن می روی و آنچنان بی‌پروا دست به ارتکاب آن می‌زنی که گویی تو در مرئی و منظر خدا نیستی و خدا تو را نمی‌بیند و گویی که خدا در کمین تو نمی‌باشد.

    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی


  2. صلوات ها 18


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353



    سفارشهای هشدار دهنده رسول اعظم(ص) به ابوذر غفاری:

    يَا أَبَا ذَرٍّ مَنِ ابْتَغَى الْعِلْمَ لِيَخْدَعَ بِهِ النَّاسَ لَمْ يَجِدْ رِيحَ الْجَنَّةِ


    اى ابا ذر! هر كس علم را بدست آورد، تا بوسیله آن مردم را فریب دهد؛ بوى بهشت را استشمام نخواهد کرد.


    يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا سُئِلْتَ عَنْ عِلْمٍ لَا تَعْلَمُهُ فَقُلْ لَا أَعْلَمُهُ تَنْجَ مِنْ تَبِعَتِهِ وَ لَا تُفْتِ بِمَا لَا عِلْمَ لَكَ بِهِ تَنْجُ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ-


    اى ابا ذر! چون چيزى از تو بپرسند كه نمی دانى؛ بگو: نميدانم!
    تا از عواقب آن آسوده باشى؛
    و نسبت به آنچه نمی دانى، نظر مده؛ تا از عذاب قيامت برهى.


    یا أَبَا ذَرٍّ يَطَّلِعُ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ عَلَى قَوْمٍ مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَيَقُولُونَ مَا أَدْخَلَكُمُ النَّارَ وَ قَدْ دَخَلْنَا الْجَنَّةَ بِتَأْدِيبِكُمْ وَ تَعْلِيمِكُمْ فَيَقُولُونَ إِنَّا كُنَّا نَأْمُرُ بِالْخَيْرِ وَ لَا نَفْعَلُه‏


    اى ابا ذر، در قیامت جمعى از بهشتيان بر دوزخيان در آيند و از آنها بپرسند پس چرا شما جهنمى شديد؟
    زیرا ما بواسطه تعليم و تربيت شما بهشتی شدیم!
    جواب دهند: ما شما را به خوبیها فرمان می دادیم اما خودمان عمل نمی کردیم!!!

    مكارم الأخلاق - الفصل الخامس في وصية رسول الله ص لأبي ذر الغفاري رضي الله عنه ..... ص : 458


    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی



  5. صلوات ها 14


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353




    دستورالعملی از عارف ربانی آیت الله سیداحمد کربلائی


    دستورالعملی که پیش روی شماست، شلاقی است از عارف متقی سیدالسالکین آقا سید احمد کربلائی به مخاطبی که بی پذیرش رنج و زحمت، چشم داشت الهام واشراق را دارد.


    زنده باد حضرت دوست و مرده باد هر چه غیراوست.


    ...... دستورالعمل آن است که از خود و خودرایی دست برداری،

    جان من به لب آمد از گفتن این که راه نجات و خلاص در:

    استغراق ذکر الهی

    و تفکر در معرفت نفس

    و خودشناسی است

    و ذکر و فکر، خود راهنمای تو خواهد شد.

    یا من اسمه دواء و ذکره شفاء
    ای که نام او دوای دردها و یاد او شفا بخش جانهاست

    دوائک فیک ولاتبصر، ودائک منک و لاتشعر
    دردتو در درون خود توست نمی بینی!

    و داروی تو هم نزد خود توست فهم نمی کنی

    تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.

    باری نوشته بودی در تضرع وابتهال هم چیزی بنویس تااین که نوشتجات ناقص نماند.

    براین حرف خنده کنم یا گریه؟

    ای کاش بر دل مبارکت زده می شد و نوشته می شد والا بر کاغذ خیلی زده اند و نوشته اند.

    فدایت این مساله و باقی مسائل راه آخرت آموختنی نیست، بلکه نوشیدنی است.

    تضرع وابتهال از درد و سوز دل بر می خیزد. درد پیدا کن، آن خود تصرع وابتهال می آورد.

    آب کم جو تشنگی آورد بدست
    تا بجوشد آبت از بالا و پست


    هرگز شنیده شده که زن بچه مردم را گریه تعلیم کنند؟!

    یا زن آبستن را زائیدن آموزند؟!

    بلی نائحه را که اجاره کنند؛ یا بازی زائیدن بخواهند در آورند، محتاج به تعلیم و آموختن خواهد بود.

    ازاین فرمایش سرکار، علاوه برسایر مطالب معلوم می شود که به ذکر و فکر نپرداخته تا آتش فراق مشتعل گردد

    ..... طرفه این که بااین همه بی التفاتی، تعجبم که از کجا یک مطلب را خوب فهمیده ای و آن این است که جهالت این حقیر را خوب فهمیده!

    ...... با وجوداین ، باز می گوئی کشف و شهودی برایم نشده و علمی بحقایق اشیاء نیافته ام. دراین خیال بوده باشید!


    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی


  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353



    نشانه مومن حقیقی

    آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره):
    رُوِيَ عَن الصّادِقِ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ:لاتَکُونُ مُؤمِناً حَتّي تَکُونَ خَائِفاً رَاجِياً وَ لاتَکُونُ خَائِفاً رَاجِياً حَتّي تَکُونَ عامِلاً لِما تَخافُ وَ تَرجُو[بحار الانوار، جلد 75، صفحه 253]

    حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
    مؤمن نيستيد، مگر اينکه خوف و رجاء داشته باشيد
    و خوف و رجاء نداريد، مگر اينکه به آنچه از آن مي ­ترسيد يا به آن اميدوار هستيد، عمل کنيد.

    شرح حدیث: در باب اينکه حقيقت ايمان چيست، روايات زيادي هست. امّا اين روايت مؤمن حقيقي را مطرح مي ­نمايد که دو نشانه دارد.

    اگر اين دو نشانه در او نباشد، بداند مؤمن نيست.
    اوّل خوف به معناي بيم،
    و دوّم رجا به معناي اميد.

    اگر فقط بيم باشد و اميد نباشد و يا فقط اميد باشد ولي بيم نباشد، انسان بداند که حقيقت ايمان در او نيست.


    خوف و رجاء دو صفت دروني و جوانحي مي‌­باشد،
    يعني انسان در قلب خود خوف و رجاء داشته باشد.

    حالا اين سؤال مطرح مي­ شود:
    بيم از چه کسی؟
    و اميد به چه چيزي؟

    خوف، بيم و ترس از کيفر
    و امید به پاداش و ثواب الهی.
    این دو امر درونی باید در اعمال بیرونی انسان آشکار شود؛

    به این معنا که انسانی که از کیفر و عذاب الهي یعنی جهنم مي ­ترسد آنچه را خداوند حرام کرده است انجام نمي ­دهد که ترک واجبات و انجام گناه و معصيت و محرّمات است.

    از طرف ديگر، اميد به پاداش، ثواب و بهشت خداوند دارد؛
    به اين معنا که اوامر الهي و واجبات را انجام مي­ دهد.


    البته انسان مؤمن بعد از ترک حرام و انجام واجبات به مرتبه و درجه بالاتر، يعني ترک مکروهات و حتّي شبهات و انجام مستحبّات مي­‌رسد.

    انسان اگر به اعمال خود نگاه کند، بدون هيچ پيچيدگي و به راحتي مي ­تواند بفهمد که حقيقتاً مؤمن است يا اينکه اسم مؤمن روي خود گذاشته است.
    پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)

    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی


  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353



    جواب­هایت را از الان آماده کن!

    آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)
    رَویَ اَبُو حَمزِهِ ثَمالی قالَ: کانَ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ عَلَیهِمَا السَّلامُ یَقُولُ: اِبنَ آدَمُ لایَزالُ بِخَیرٍ ماکانَ لَکَ واعِظٌ مِن نَفسِکَ وَ ماکانَتِ المُحاسِبَه مِن هَمِّکَ وَ ماکانَ الخَوفُ لَکَ شِعاراً وَ الحُزنُ لَکَ دِثاراً. اِبنَ آدَمُ! اِنَّکَ مَیِّتُ وَ مَبعُوثٌ وَ مَوقُوفٌ بَینَ یَدَیِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَ مَسئُولٌ فَاَعِدَّ جَواباً
    بحار الانوار، جلد 75، صفحه 147

    ابوحمزه ثمالی می­ گوید: مکرّر از زین العابدین (ع) می شنیدم که می فرمودند:
    ای پسر آدم!
    تو همیشه به سوی خیر و نیکی می­ روی تا موقعی که از نظر درونی پند دهنده ­ای داشته باشی،
    و تا موقعی که بررسی و محاسبۀ اعمال خودت را داشته باشی
    و تا موقعی که خوف و اندوه از تو مفارقت نکرده باشد،
    خوف، لباس رویین تو
    و اندوه، لباس زیرین تو باشد.


    ای پسرآدم!
    ‌تو می­ میری و برانگیخته می ­شوی و در پیشگاه عدل خداوند عزّوجل می­ایستی و در آن هنگام مورد سؤال واقع می‌­شوی، پس جواب­هایت را از الان آماده کن.

    انسان در زندگی­ اش تا موقعی به سمت خیر و نیکی پیش می‌­رود که این مسائل جلوی چشمانش باشد:

    اوّل: نفس لوّامه، که نکوهش گر انسان نسبت به اعمال زشت است و به انسان پند می­ دهد.
    یعنی اگر آن واعظ الهی درونی انسان از بین نرفته باشد، واعظ بیرونی اثر می­ گذارد؛
    یعنی باید آن عقل عملی در او باشد.

    در روایات داریم اگر واعظ درونی نباشد، واعظ بیرونی کاربرد روی انسان نداشته و هیچ فایده­ ا­­ی ندارد...

    اما اگر یک پند دهندۀ درونی داشته باشد، انسان خودش می ­فهمد که باید چکار کند، والا آهن سرد کوبیدن است.


    دوّم: بررسی و محاسبۀ اعمال خود را می­ کنی، زیرا انسان­هایی هستند که کاری می ­کنند ولی اصلاً فکر نمی ­کنند که چه کار کرده ­اند.
    باید همیشه رسیدگی کردن به اعمالت مدّ نظرت باشد.


    سوّم: خوف از اعمالی که انجام داده­، داشته باشد و دارای بیم و ترس از عذاب الهی در قیامت باشد و موقعی که متوجّه شد بد کرده است، اندوه و ناراحتی از عواقب اعمال زشتش مانند لباس زیرین، او را در برگرفته و از او جدا نشود.

    تا موقعی که اینها در انسان باشد، به سمت خیر و نیکی حرکت کرده و عاقبت به خیری دارد.

    این مراحل، مقدّمه ­ای بود برای مراحل سخت و دشوارِ بعد که هشدار می‌­دهد.

    ای انسان! تو می­ میری و در قیامت برانگیخته می ­شوی و در پیشگاه الهی نگهت می ­دارند و از تو می­ پرسند:
    چه کار کردی؟

    فکر کن فردا روز قیامت است و می ­خواهی جواب بدهی، حالا جوابی را که می­ خواهی بدهی از الان آماده کن.

    پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)

    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی


  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353



    تملق و چاپلوسی

    تعریف و تمجید بیش از حد و نیز ستایش افرادی که شایستگی آن را ندارند و یا حداقل در این حد نیستند، تملق‌گویی است.

    بازشناسی شخصیت تملق‌گویان و تملق‌دوستان
    تملق‌گویان افراد بی‌هنر و بی‌تلاش و ضعیف‌النفسی هستند که به دلایلی که بیان شد و همچنین به خاطر حقارت شخصیتی و طمع‌ورزی، دور «تملق دوستان» جمع می‌شوند تا با چاپلوسی از موقعیت یا ثروت یا قدرت آنها سوءاستفاده کنند.

    «تملق دوستان» هم هرچند در مصدر کاری باشند یا دارای ثروتی و یا قدرتی، افراد حقیرالنفسی هستند که فاقد قدرت و تهذیب نفس واقعی می‌باشند و دوست دارند بیش از آنچه هستند و انجام می‌دهند به نظر آیند و مورد تمجید و تشویق دیگران واقع شوند.

    «تملق دوستان» و «تملق‌گویان» مثل دو تیغه قیچی، افراد صالح و توانمند را به حاشیه‌ها می‌رانند و بهره‌دهی آنها را به مردم و اجتماع قطع می‌کنند!

    این دو گروه مضرترین اقشار برای خوشبختی فردی افراد و توسعه و سعادت جامعه هستند.

    خداوند سبحان در آیه 188 آل‌عمران درباره تملق دوستان فرموده‌اند:
    لا تحسبن الذین یفرحون بما اتوا و یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا فلا تحسبنهم بمفازه من‌العذاب و لهم عذاب الیم

    گمان نکن آنهایی که از کارهای زشت خودشان خوشحال می‌شوند و دوست دارند (مردم آنها) را به خاطر کار (خوبی) که نکرده‌اند مورد تعریف قرار دهند از عذاب‌الهی برکنارند، (بلکه برعکس) برایشان عذاب دردناکی است!

    دراین آیه خداوند سبحان به تملق دوستان وعده عذاب دردناک داده است!

    شاید علت اینکه اولین آیه سوره حمد ستایش و حمد را فقط مخصوص خداوند متعال دانسته است برای پیش‌گیری از افتادن مومنان در دام تملق‌گویی و چاپلوس‌پروری باشد.

    زیرا تملق‌گویان بزرگترین گروهی هستند که ابزار دست رندان روزگارند، ظالم‌پرورند و توجیه‌کننده ظلم‌ ظالمان می‌شوند.

    حاضرند برای به دست آوردن نان یا مقام و یا کسب شهرت دست به هر کاری بزنند و هرطور که صاحبان زر و زور و تزویر مایلند؛ به توجیه کارهایشان بپردازند.

    تملق‌گویان هم ظالمند، هم توجیه کننده ظلم ظالمانند و هم ظالم‌پرورند!

    «تملق‌ دوستان» نیز تملق‌پرورند و ضمن اینکه در جرم آنها شریکند به دلیل چاپلوس‌پروری عذاب دردناک و مضاعف دارند!
    محمدرضا حقیقت

    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی


  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353



    مشکلات دنیاطلبان

    پیامبر گرامی(ص) فرمود:
    کسی که از همان آغاز صبح، برترین همت و دغدغه او مربوط به امور دنیایی باشد، در نزد خدا ارج و قدری نخواهد داشت!

    و خداوند چهارخصلت را ملازم دل او قرار می‌دهد:
    1 - غصه و اندوهی که هیچ‌گاه از او جدا نمی شود،
    2 - مشغله و کاری که هیچ‌گاه او را آسوده نخواهد گذاشت.
    3 - فقری که هیچ‌گاه به بی‌نیازی نمی رسد.
    4 - آرزویی که هیچ‌گاه پایانی ندارد!


    قال‌النبی(ص): من اصبح و الدنیا اکبر همه، فلیس من الله فی شیئ والزم قلبه اربع خصال: هما لاینقطع ابداً و شغلاً لا ینفرج منه ابداً و فقراً لا یبلغ غناه ابداً و املاً لا یبلغ منتهاه ابداً.
    مجموعه ورام، ج1، ص130

    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی


  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353




    عوامل فرسایش ایمان

    یزید صائغ می¬ گوید به امام صادق (ع) عرض کردم:
    شخصی شیعه است ولی این صفات را دارد که:
    وقتی سخن می ¬گوید دروغ می¬ گوید؛
    آن هنگام که وعده ¬ای داده و قراری می ¬گذارد، خلف وعده می¬ کند؛
    وقتی که چیزی نزد او به امانت بگذارند، خیانت در امانت می¬ کند.
    جایگاه ایمانی این مرد چیست؟

    امام صادق (ع) فرمودند: جایگاه و منزلت او در ایمان در نزدیک ¬ترین محل به جایگاه کفر است، ولی هنوز کافر نشده است.

    ... این اعمالی که به نظر مهم نمی¬ آید، ایمان را فرسایش می¬‌دهد،
    به گونه ¬ای که اگر ایمان بماند، آن قدر به کفر نزدیک است که با یک حرکت از ایمان خارج شده و در نتیجه به کفر می ¬رسد.

    پس انسان هر چقدر از ایمان دور شود، به همان نسبت به کفر نزدیک¬تر می¬ شود
    و نعوذ بالله زمانی که به وادی جهنّمی کفر سقوط کرد، قرین و همدم شیطان می ¬شود
    و هرکس که شیطان قرین و همدم او شود، دچار قرین و همدم بسیار بدی شده است:
    ...وَ مَن یَکُنِ الشَّیطانُ لَهُ قَرِیناً فَساءَ قَرِیناً (نساء، 38)

    رُوِیَ عَن یَزیدِ الصّائِغِ قالَ:قُلتُ لاَبی عَبدِاللهِ عَلَیهِ السَّلامُ: رَجُلٌ عَلی هذاَ الاَمِرِ إن حَدَّثَ کَذَبَ وَ إن وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِن أئتُمِنَ خَانَ. ما مَنزِلَتُهُ؟ ‌قالَ: هِیَ اَدنی المَنازِلِ مِنَ الکُفرِ وَ لَیسَ بِکافِرٍ (اصول کافی، 2، 290)
    پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)

    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی



    عکس‌های اخلاق و ع


  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353



    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ........
    نوشته
    989
    حضور
    11 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    282
    صلوات
    4353




    سلوک عاشقانه

    عوامل تقویت ایمان سالک
    (بدان ای طالب راه حق!) برخی اعمال پایه‌های ایمان را تحکیم می‌کنند:

    1- گوش دادن به سخن محبوب
    انسان از سخن معشوق و محبوب لذت می‌برد. تا وقتی که ترنم معشوق به گوش عاشق می‌رسد، این محبت و پیوند و ایمان تازه می‌ماند و از گزند زوال در امان خواهد ماند.

    2- سخن گفتن با محبوب
    راز و نیاز و گفت‌وگو با وی، پیوند محبت را تحکیم می‌کند.

    3- یاد محبوب
    آنگاه که محبوب را موثر حقیقی بدانیم در جمیع کارها به یاد او خواهیم بود و در هر عملی به او تکیه می‌کنیم.

    همچنین برای استحکام پیوند قلبی با خدا، باید از دایره تاثیر جاذبه‌های غیر الهی خارج شد.
    یعنی محبت غیر خدا را از دل بیرون کرد.

    خداوند در سوره انفال آیه 2 می‌فرماید: همانا مومنان کسانی هستند که آنگاه که یاد خدا می‌شود دلهایشان از فرط محبت می‌لرزد و آنگاه که سخن محبوب را می‌شنوند بر ایمانشان افزوده می‌گردد و بر پروردگارشان توکل می‌کنند.
    بنابراین موثرترین عمل برای تشدید ایمان، تلاوت قرآن است.

    کیش پارسایان، آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی، ص 48

    کجایند زنده دلان؟! / هشدارهای اخلاقی


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 25

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود