صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه از نظر عقلی می توان ثابت کرد نور پیامبر و امامان قبل از خلق عالم افریده شده اند ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955

    چگونه از نظر عقلی می توان ثابت کرد نور پیامبر و امامان قبل از خلق عالم افریده شده اند ؟




    سلام

    احادیثی وجود دارد مبنی بر اینکه پیامبر و امامان دارای نور هستند
    و حتی نور انان قبل از خلقت عالم خلق شده است
    حالا صرف نظر از اینکه منظور از نور اینجا چیست
    چگونه از نظر عقلی می توان ان را ثابت کرد ؟


    با تشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    چگونه از نظر عقلی می توان ثابت کرد نور پیامبر و امامان قبل از خلق عالم افریده شده اند ؟







    کارشناس بحث: استاد صدیق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    احادیثی وجود دارد مبنی بر اینکه پیامبر و امامان دارای نور هستند
    و حتی نور انان قبل از خلقت عالم خلق شده است
    حالا صرف نظر از اینکه منظور از نور اینجا چیست
    چگونه از نظر عقلی می توان ان را ثابت کرد ؟
    باسلام
    به نظر میرسد این دیدگاه و اعتقاد را نمیتوان به صورت مستقیم با دلیل عقلی اثبات کرد. همانطور که بیشتر جزیئات عقائد، چنین وضعیتی دارد و به صورت مستقیم نمیتوان انها را با برهان عقلی اثبات کرد و باید به صورت غیر مستقیم به اثبات آن پراخت.

    یعنی به این صورت که:
    م1. این مطلب، قول معصوم است
    م2. قول معصوم حجت است.
    نتیجه: این مطلب حجت است.

    روش غیر مستقیم به اعتقاد غالب متفکران اسلامی، روشی غیر عقلی است و نمیتوان آنرا در قیاس برهان به کار برد تا نتیجه ان عقلی باشد. به اعتقاد ایشان، گرچه مقدمه دوم این قیاس، عقلی است ولی چون مقدمه اول ان،( که مفاد قول معصوم است همانند همین اعتقاد که نور پیامبر و ائمه نخستین مخلوق است) غیر عقلی است و نتیجه از نظر عقلی و غیر عقلی بودن، تابع ضعیف ترین مقدمات است، بنابراین، نتیجه این قیاس غیر عقلی است.


    اما بنابر دیدگاه ایت الله جوادی آملی، مباحث را که مفاد قول معتبر معصوم است، در صورتی که سند ان قطعی باشد و متواتر، دلالت ان واضح باشد و جهت صدور ان نیز روشن باشد که از روی تقیه گفته نشده باشد، میتواند به عنوان حد وسط قیاس برهانی قرار بگیرد و به کمک یک مقدمه کلی عقلی دیگر، اعتبارش از جهت عقلی اثبات شود و در نهایت خودش عقلا اثبات شود.(1)

    بنابراین، اگر این مسئله مفاد قطعی قول معصوم باشد و به عبارت دیگر به صورت متواتر نقل شده باشد یا خبر واحدی باشد که قرائن زیادی بر درستی اش در دست داشتیم، میتوانستیم انرا در یک قیاس برهانی به کار ببریم و نتیجه ای که میگیرفتیم در نهایت، نتیجه ای عقلی بود و در نتیجه، این مسئله به صورت عقلی اثبات میشد.

    اما مشکل در اینجاست که اول باید اثبات شود که این روایت و روایات مشابه ان در حد تواتر یا حداقل در حد خبرهای واحدی که انسان مطمئن شود از معصوم صادر شده باشد، نیست. بعد از اینکه اثبات شد که این روایت قطعا از معصوم صادر شده است و جهت صدور ان نیز از روی تقیه نبوده و دلالتش واضح شد، به نظر ایشان میتواند در قیاسی برهانی قرار بگیرد و نتیجه ای عقلی داشته باشد. در ان صورت قیاسی که تشکیل میشود به این صورت است:
    صغری: این مطلب( نور پیامبر و ائمه، اولین مخلوق خداوند است)، قول معصوم است.
    کبری: قول معصوم (که از نظر سندی، جهت صدور و دلالت قطعی باشد) حجت است عقلا(به واسطه اثبات عقلی عصمت)
    نتیجه: این مطلب عقلا حجت است.
    در این قیاس، قول معصوم، حد وسط شده است و اعتبار خود این حد وسط قبلا به واسطه دلیل عقلی دال بر اعتبارش اثبات شده، پس این قیاس عقلا حجت میشود.

    خلاصه اینکه:
    اولا: بنابر دیدگاه مشهور، چنین قیاسهایی که مشتمل بر حداقل یک مقدمه غیر عقلی است، خودش عقلی نیست.
    ثانیا: بنابر دیدگاه ایت الله جوادی املی، در صورتی چنین قیاسهایی یقینی میشود که سند، جهت صدور و دلالت آن روایت و نقل، قطعی باشد.
    ثالثا: برای قطعی بودن سند چنین روایاتی، باید اثبات شود که یا متواتر است یا خبر واحدی است که محفوف به قرائن( مشتمل بر قرائن دال بر صدق و صدور) است.



    ــــــــــــــــــــــ
    1. رحیق مختوم، ج2-4، ص 452


  6. صلوات ها 5


  7. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    باسلام
    به نظر میرسد این دیدگاه و اعتقاد را نمیتوان به صورت مستقیم با دلیل عقلی اثبات کرد. همانطور که بیشتر جزیئات عقائد، چنین وضعیتی دارد و به صورت مستقیم نمیتوان انها را با برهان عقلی اثبات کرد و باید به صورت غیر مستقیم به اثبات آن پراخت.

    یعنی به این صورت که:
    م1. این مطلب، قول معصوم است
    م2. قول معصوم حجت است.
    نتیجه: این مطلب حجت است.

    روش غیر مستقیم به اعتقاد غالب متفکران اسلامی، روشی غیر عقلی است و نمیتوان آنرا در قیاس برهان به کار برد تا نتیجه ان عقلی باشد. به اعتقاد ایشان، گرچه مقدمه دوم این قیاس، عقلی است ولی چون مقدمه اول ان،( که مفاد قول معصوم است همانند همین اعتقاد که نور پیامبر و ائمه نخستین مخلوق است) غیر عقلی است و نتیجه از نظر عقلی و غیر عقلی بودن، تابع ضعیف ترین مقدمات است، بنابراین، نتیجه این قیاس غیر عقلی است.


    اما بنابر دیدگاه ایت الله جوادی آملی، مباحث را که مفاد قول معتبر معصوم است، در صورتی که سند ان قطعی باشد و متواتر، دلالت ان واضح باشد و جهت صدور ان نیز روشن باشد که از روی تقیه گفته نشده باشد، میتواند به عنوان حد وسط قیاس برهانی قرار بگیرد و به کمک یک مقدمه کلی عقلی دیگر، اعتبارش از جهت عقلی اثبات شود و در نهایت خودش عقلا اثبات شود.(1)

    بنابراین، اگر این مسئله مفاد قطعی قول معصوم باشد و به عبارت دیگر به صورت متواتر نقل شده باشد یا خبر واحدی باشد که قرائن زیادی بر درستی اش در دست داشتیم، میتوانستیم انرا در یک قیاس برهانی به کار ببریم و نتیجه ای که میگیرفتیم در نهایت، نتیجه ای عقلی بود و در نتیجه، این مسئله به صورت عقلی اثبات میشد.

    اما مشکل در اینجاست که اول باید اثبات شود که این روایت و روایات مشابه ان در حد تواتر یا حداقل در حد خبرهای واحدی که انسان مطمئن شود از معصوم صادر شده باشد، نیست. بعد از اینکه اثبات شد که این روایت قطعا از معصوم صادر شده است و جهت صدور ان نیز از روی تقیه نبوده و دلالتش واضح شد، به نظر ایشان میتواند در قیاسی برهانی قرار بگیرد و نتیجه ای عقلی داشته باشد. در ان صورت قیاسی که تشکیل میشود به این صورت است:
    صغری: این مطلب( نور پیامبر و ائمه، اولین مخلوق خداوند است)، قول معصوم است.
    کبری: قول معصوم (که از نظر سندی، جهت صدور و دلالت قطعی باشد) حجت است عقلا(به واسطه اثبات عقلی عصمت)
    نتیجه: این مطلب عقلا حجت است.
    در این قیاس، قول معصوم، حد وسط شده است و اعتبار خود این حد وسط قبلا به واسطه دلیل عقلی دال بر اعتبارش اثبات شده، پس این قیاس عقلا حجت میشود.

    خلاصه اینکه:
    اولا: بنابر دیدگاه مشهور، چنین قیاسهایی که مشتمل بر حداقل یک مقدمه غیر عقلی است، خودش عقلی نیست.
    ثانیا: بنابر دیدگاه ایت الله جوادی املی، در صورتی چنین قیاسهایی یقینی میشود که سند، جهت صدور و دلالت آن روایت و نقل، قطعی باشد.
    ثالثا: برای قطعی بودن سند چنین روایاتی، باید اثبات شود که یا متواتر است یا خبر واحدی است که محفوف به قرائن( مشتمل بر قرائن دال بر صدق و صدور) است.
    پس بنا به فرموده شما راه عقلی برای اثبات ان وجود ندارد مگر اینکه
    ثابت کنیم حدیث متواتر است

    ایا این حدیث متواتر است ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  8. صلوات ها 2


  9. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    احادیثی وجود دارد مبنی بر اینکه پیامبر و امامان دارای نور هستند
    و حتی نور انان قبل از خلقت عالم خلق شده است
    حالا صرف نظر از اینکه منظور از نور اینجا چیست
    چگونه از نظر عقلی می توان ان را ثابت کرد ؟

    با تشکر
    سلام
    دو بحث وجود دارد
    اول آنکه قبل از خلقت آسمان ها و زمین موجود یا موجوداتی بوده اند
    دوم این موجودات همان 14 معصوم هستند

    می توان قسمت اول را از طریق عقل اثبات کرد اما اینکه این ها الزاما امامان ما بوده اند با نص و روایات قابل استناد است و فکر نکنم بتوان از برهان عقلی صرف برای اثبات آن مدد جست.

    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۳:۴۰

  10. صلوات ها 3


  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    احادیثی وجود دارد مبنی بر اینکه پیامبر و امامان دارای نور هستند
    و حتی نور انان قبل از خلقت عالم خلق شده است
    حالا صرف نظر از اینکه منظور از نور اینجا چیست
    چگونه از نظر عقلی می توان ان را ثابت کرد ؟

    با تشکر
    سلام
    اول باید دید منظور از نور ائمه ع چیست ؟
    بعد به بررسی ادله آن پرداخت
    از امثال این روایات : اول ما خلق الله العقل و اول ما خلق الله نوری
    دانسته میشود منظور از نور ائمه ع همان نور عقل اول است که حضرات معصومین ع در سیر صعودی خود به آن نائل شده اند و اتحاد معنوی با آن یافته اند
    پس معلوم شد که باید تقدم خلقت عقل اول بر سایر موجودات اثبات شود و به نظرم
    عهده دار این امر برهان الواحد است که در یکی از تاپیکها بحث حول آن در حال جریان است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  12. صلوات ها 4


  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    از امثال این روایات : اول ما خلق الله العقل و اول ما خلق الله نوری
    دانسته میشود منظور از نور ائمه ع همان نور عقل اول است
    سلام

    اسادلال شما عقلی نیست بلکه به استناد روایات است
    و همانطور که کارشناس صدیق فرموده اند
    با این شیوه استدلال باید اول ثابت شود روایات متواتر و صحیح است

    حال ایا این روایات متواتر و صحت دارد ؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    حضرات معصومین ع در سیر صعودی خود به آن نائل شده اند و اتحاد معنوی با آن یافته اند
    همچنین این مورد باید اثبات شود ؟
    استدلال شما چیست ؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    پس معلوم شد که باید تقدم خلقت عقل اول بر سایر موجودات اثبات شود و به نظرم عهده دار این امر برهان الواحد است که در یکی از تاپیکها بحث حول آن در حال جریان است
    شما اول موارد بالا را اثبات بفرمایید تا به این مرحله برسیم

    موفق باشید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    اما اینکه این ها الزاما امامان ما بوده اند با نص و روایات قابل استناد است و فکر نکنم بتوان از برهان عقلی صرف برای اثبات آن مدد جست.
    سلام

    نظر کارشناس صدیق هم براین بود که اثبات عقلی وجود ندارد

    موفق باشید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    اسادلال شما عقلی نیست بلکه به استناد روایات است
    و همانطور که کارشناس صدیق فرموده اند
    با این شیوه استدلال باید اول ثابت شود روایات متواتر و صحیح است

    حال ایا این روایات متواتر و صحت دارد ؟
    سلام
    ما از روایات برای تببین موضوع برهان استفاده کرده ایم


    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    همچنین این مورد باید اثبات شود ؟
    استدلال شما چیست ؟
    این مساله هم در ضمن تبیین موضوع برهان عقلی مشخص میشود
    در روایت مورد استفاده معلوم میشود نور نبی اکرم همان نور عقل اول است

    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    ما از روایات برای تببین موضوع برهان استفاده کرده ایم




    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    این مساله هم در ضمن تبیین موضوع برهان عقلی مشخص میشود
    در روایت مورد استفاده معلوم میشود نور نبی اکرم همان نور عقل اول است
    سلام

    استدلال شما در صورت درستی نیاز به اثبات درستی روایات دارد
    حال سوال این است ایا این روایات متواتر است ؟ صحت این روایات بر چه مبنایی است ؟

    لطفا جواب کارشناس صدیق را مطالعه بفرمایید
    صحبت من بر مبنای سخنان ایشون است



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود