صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: به چه دلیل عقلی و نقلی همسران پیامبران دچار گناهان منافی عفت نشدند؟؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099

    به چه دلیل عقلی و نقلی همسران پیامبران دچار گناهان منافی عفت نشدند؟؟!




    به چه دلیل عقلی و نقلی همسران پیامبران دچار گناهان منافی عفت (مثلا زنا) نشدند؟؟!
    اگر به روایات استناد می کنید که احتمالا همان حدیثی که ابن عباس روایت می کند(مَا بَغَتْ‏ امْرَأَةُ نَبِيٍّ قَط) استناد خواهید کرد سند آن را هم بررسی کنید که حدیثی که به آن اشاره شد مرسل است و فاقد اعتبار


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست




    به چه دلیل عقلی و نقلی همسران پیامبران دچار گناهان منافی عفت نشدند؟؟!







    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    به چه دلیل عقلی و نقلی همسران پیامبران دچار گناهان منافی عفت (مثلا زنا) نشدند؟؟!
    اگر به روایات استناد می کنید که احتمالا همان حدیثی که ابن عباس روایت می کند(مَا بَغَتْ‏ امْرَأَةُ نَبِيٍّ قَط) استناد خواهید کرد سند آن را هم بررسی کنید که حدیثی که به آن اشاره شد مرسل است و فاقد اعتبار
    داستان افک و اتهام فحشا به یکی از همسران پیامبر صلی الله علیه و اله
    إِنَّ الَّذينَ جاؤُ بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَ الَّذي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظيمٌ (11)
    لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً وَ قالُوا هذا إِفْكٌ مُبينٌ (12)
    لَوْ لا جاؤُ عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَداءِ فَأُولئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكاذِبُونَ (13)


    همانطور که در ایه 11 سوره نور نیز روشن است، عده ای از جماعت در میان مسلمانان که به ظاهر مسلمان بودند، به یکی از همسران پیامبر ص تهمت زدند که وی عمل منافی عفت انجام داده است.
    جریان این واقعه در کتابهای حدیثی بیان شده است و جدای از صحت و سقم تمام یا برخی از جزئیات این حادثه، چیزی که مشخص است و از ایه نیز به دست می آید این است که عده ای به دروغ این اتهام را به ایشان بستند. همانطور که ایه شریفه از این جریان به افک تعبیر میکند. افک به نظر واژه شناسان، به معنای دروغ است.[1] بنابراین قران کریم نیز از این جریان به دروغ بودن یاد میکند.
    از سوی دیگر، کسانی که این دروغ را بافته بودند، یک نفر نبودند بلکه به تعبیر قران کریم، عصبه بودند که به معنای گروهی است که در کاری با هم همکاری میکنند.[2]
    و معناى آيه اين است كه كسانى كه اين دروغ را تراشيدند، جماعت معدودى از شما هستند، كه با هم تبانى و ارتباط دارند. این افراد توطئه کرده بودند که اين دروغ را بتراشند، و آن را اشاعه هم بدهند، تا قداست و نزاهت رسول خدا (ص) را لكه‏دار ساخته، و او را در ميان مردم رسوا سازند. به هر حال كسى كه بيش از همه در اين ماجرا فعاليت مى‏كرد و نخستين شعله‏هاى آتش افك را برافروخت و رهبر اين گروه محسوب مى‏شد به تناسب بزرگى گناهش مجازات بزرگترى دارد. سپس روى سخن را به مؤمنانى كه در اين حادثه فريب خوردند و تحت تاثير واقع شدند كرده و آنها را شديدا طى چند آيه مورد سرزنش قرار داده، مى‏گويد: " چرا هنگامى كه اين تهمت را شنيديد مردان و زنان با ايمان نسبت به خود گمان خير نبردند"؟
    شما كه سابقه زشت و رسواى اين گروه منافقان را مى‏دانستيد.
    شما كه از پاكدامنى فرد مورد اتهام به خوبى آگاه بوديد.
    شما كه از روى قرائن مختلف اطمينان داشتيد چنين اتهامى امكان پذير نيست.

    در ادامه آیه، بعد از بیان بعد اخلاقی این قضیه و رهنمودهای اخلاقی، به بیان بعد قضایی و حقوقی آن می­پردازد و می فرماید: چرا آنها را موظف به آوردن چهار شاهد ننموديد و اكنون كه چنين گواهانى را نياوردند آنها نزد خدا دروغگويانند.

    دلیل عقلی
    تا اینجای جریان، از خود ایه شریفه میتوان به دروغ بودن این اتهام و مبرا بودن همسران پیامبر صلوات الله علیه و اله و سلم، از هر گونه عمل منافی عفت مطمئن شد.
    اما در کنار این ایه شریفه، دلیل عقلی نیز میتوان بر بطلان این امر اقامه کرد.
    م1. حکمت خداوند بر این تعلق گرفته که بندگانش را از طریق ارسال پیامبران هدایت کند؛
    م2. کسی که به عنوان پیامبر ارسال میشود، باید از هرگونه چیزی که باعث تنفر مردم میشود مبرا باشد؛ چه امور ظاهری و مربوط به بدن و چه اموری باطنی مربوط به روح و اعمال؛
    م3. اعمال همسر پیامبر نیز مایه تنفر دلها از خود پیامبر میشود و دعوت او را لغو میکند؛
    م4. بر خداوند لازم است که جلوی تحقق هر چیزی که باعث تنفر دلها از شخص پیامبر میشود را بگیرد؛
    بنابراین، خاندان ایشان از انجام هر گونه عمل منافی عفت مبرا هستند و این امر به حسب واقع است نه اینکه به واسطه نبودن بینه و حجت شرعی تنها مبرا بودن ایشان از نظر ظاهری را اثبات کند.[3]

    در کنار این دو دلیل، روایاتی نیز از خاصه و عامه بر مبرا بودن همسر پیامبر از این اتهام و جعلی بودن ان اشاره دارد. البته داستان افک در میان مشهور منابع شیعه و سنی به یک صورت نقل نشده است. در منابع اهل سنت غالبا بیان شده که این داستان در مورد عایشه روی داده است و راوی این داستان نیز تنها خود اوست. سند این روایت بنا بر نقل سیوطی در الدر المنثور به این صورت است : أخرج عبد الرزاق و أحمد و البخاري و عبد بن حميد و مسلم و ابن جرير و ابن المنذر و ابن أبى حاتم و ابن مردويه و البيهقي في الشعب عن عائشه.[4]

    اما در نقل شیعه، بیان شده که این جریان مربوط به ماریه قبطیه مادر ابراهیم فرزند رسول خدا است.[5] سند این روایت بنابر نقل بحار به این صورت است. حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَر[6]. البته چندین روایت دیگر از طریقه خاصه نیز در این زمینه وجود دارد که در جلد 22 بحار الانوار، علامه مجلسی انها را جمع کرده است.[7]

    از سوی دیگر،علاوه بر ادله بالا که بر بطلان این ادعا از عقل و نقل بیان شد، این مسئله از جهت دیگری نیز رنج میبرد. و ان عدم وجود دلیل معتبر در جانب مخالف است.
    همانطور که میدانید اصل بر برائت است و هر کسی که ادعا دارد کسی مرتکب کاری شده است باید دلیل اقامه کند.
    در این مبحث نیز، کسی که مدعی است همسر رسول الله چنین کاری را مرتکب شده است، باید روایتی صحیح دال بر ان بیاورد. نه اینکه بدون دلیل مستند به ادعایی داشته باشد و بعد از طرف مقابل بخواهد برای انکار ان دلیل معتبر بیاورد.
    روایاتی که در این زمینه وجود دارد و به نوعی مدعی خیانت یکی از همسران پیامبر است، تماما مرسل است و قابلیت استناد را ندارد. برای مطالعه بیشتر در مورد صحت و سقم روایات مذکور، مطلبی که در سایت ولی عصر بیان شده و به تفصیل به این مسئله پرداخته است را پیشنهاد میکنم.
    http://www.valiasr-aj.com/fa/page.ph...stion&id=10289





    [1] . العین، ج5 ص 416

    [2] . العین، ج1 ص 309 و مفردات، ج1 ص 569

    [3] . تفسیر المیزان، ج15 ص 102 و مفاتیح الغیب، ج23 ص 337

    [4] . الدر المنثور، ج5 ص 25

    [5] . تفسیر قمی، ج2 ص 99؛ بحار الانوار، ج22 ص 155؛ تفسیر برهان، ج3 ص 127

    [6] . بحار الانوار، ج 22 ص 155

    [7] . بحار، ج22، ص 153 ح 8-12





  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    به چه دلیل عقلی و نقلی همسران پیامبران دچار گناهان منافی عفت (مثلا زنا) نشدند؟؟!
    اگر به روایات استناد می کنید که احتمالا همان حدیثی که ابن عباس روایت می کند(مَا بَغَتْ‏ امْرَأَةُ نَبِيٍّ قَط) استناد خواهید کرد سند آن را هم بررسی کنید که حدیثی که به آن اشاره شد مرسل است و فاقد اعتبار
    سلام
    تنها در مود همسرانی که مادر معصوم بوده اند میتوان دلیل عقلی اقامه کرد و در مورد دیگران دلیل عقلی قابل طرح نیست هرچند نقل در این مورد قابل استناد است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    إِنَّ الَّذينَ جاؤُ بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَ الَّذي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظيمٌ (11)
    لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً وَ قالُوا هذا إِفْكٌ مُبينٌ (12)
    لَوْ لا جاؤُ عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَداءِ فَأُولئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكاذِبُونَ (13)
    سلام
    اولا این آیه دلالت بر این ندارد که زنان پیامبران مرتکب فحشا نمی شوند بلکه دلالت بر نهی عمل قبیحی دارد که اصلاحا به آن قذف گفته می شود که به شخصی تهمت فحشا زده شود و دلیل آورده نشود و قرآن هم همین را می گوید که چرا چهار شاهد بر مدعای خود نمی آورند لَوْ لا جاؤُ عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ و سپس می گوید اگر جهار شاهد نیاورند نزد خدا دروغ گو هستند فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَداءِ فَأُولئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكاذِبُونَ نه اینکه چون به همسران پیامبر تهمت زده اند دروغ گو هستند بلکه به دلیل نداشتن شاهد نزد خدا دروغگو هستند
    ثانیا خداوند در آیه ای می فرماید يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَن يَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا
    اگر امکان وقوع فحشا برای اینها نبود انذار خداوند و وعده به عذاب دو برابر برای چه است؟!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    دلیل عقلی
    اما در کنار این ایه شریفه، دلیل عقلی نیز میتوان بر بطلان این امر اقامه کرد.
    م1. حکمت خداوند بر این تعلق گرفته که بندگانش را از طریق ارسال پیامبران هدایت کند؛
    م2. کسی که به عنوان پیامبر ارسال میشود، باید از هرگونه چیزی که باعث تنفر مردم میشود مبرا باشد؛ چه امور ظاهری و مربوط به بدن و چه اموری باطنی مربوط به روح و اعمال؛
    م3. اعمال همسر پیامبر نیز مایه تنفر دلها از خود پیامبر میشود و دعوت او را لغو میکند؛
    م4. بر خداوند لازم است که جلوی تحقق هر چیزی که باعث تنفر دلها از شخص پیامبر میشود را بگیرد؛
    بنابراین، خاندان ایشان از انجام هر گونه عمل منافی عفت مبرا هستند و این امر به حسب واقع است نه اینکه به واسطه نبودن بینه و حجت شرعی تنها مبرا بودن ایشان از نظر ظاهری را اثبات کند.
    بطلان این برهان اظهر من الشمس است.
    اولا نهایت چیزی را که این برهان بر فرض صحت ثابت می کند این است که همسران پیامبر مرتکب فحشای مبینه و آشکار نمی شوند چون باعث تنفر می شود اما همانطور که می دانید فحشا دو جور است آشکار و پنها
    ن( إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ) اما فحشای پنهان که باعث ایجاد تنفر نمی شود! پس فقط این برهان بر فرض صحت یک نوع فحشا و آن هم فحشا آشکار را نفی می کند
    ثانیا آیا شیعه ای وجود دارد که از عمل قبیح و خود آن همسر پیامبر چه در جنگ جمل و چه در سایر موارد تنفر نداشته باشد؟!! آیا تنفر ما از آن شخص باعث تنفر ما از پیامبر شده؟؟!!!
    اما واضح است هر عملی که آن شخص انجام داده باشد ربطی به پیامبر ندارد و به قول قرآن أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ و این برهان هم آنچنان دقیق نیست و به قول جناب حامد :
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    تنها در مود همسرانی که مادر معصوم بوده اند میتوان دلیل عقلی اقامه کرد و در مورد دیگران دلیل عقلی قابل طرح نیست هرچند نقل در این مورد قابل استناد است
    والله الموفق

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    از سوی دیگر،علاوه بر ادله بالا که بر بطلان این ادعا از عقل و نقل بیان شد، این مسئله از جهت دیگری نیز رنج میبرد. و ان عدم وجود دلیل معتبر در جانب مخالف است.
    همانطور که میدانید اصل بر برائت است و هر کسی که ادعا دارد کسی مرتکب کاری شده است باید دلیل اقامه کند.
    در این مبحث نیز، کسی که مدعی است همسر رسول الله چنین کاری را مرتکب شده است، باید روایتی صحیح دال بر ان بیاورد. نه اینکه بدون دلیل مستند به ادعایی داشته باشد و بعد از طرف مقابل بخواهد برای انکار ان دلیل معتبر بیاورد.
    روایاتی که در این زمینه وجود دارد و به نوعی مدعی خیانت یکی از همسران پیامبر است، تماما مرسل است و قابلیت استناد را ندارد.
    البته من گاها از دوستان تعجب می کنم در بررسی روایات که اگر مطلبی مطابق میلمان بود آسمان را به زمین می دوزیم تا صحتش را اثبات کنیم اما اگر روایتی صحیح بود ایرادی به آن می گیریم که...!!!
    مثلا این روایت که در کتاب شریف کافی آمده که عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ رَجُلٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ فَمَا تَقُولُ فِي مُنَاكَحَةِ النَّاسِ فَإِنِّي قَدْ بَلَغْتُ مَا تَرَاهُ وَ مَا تَزَوَّجْتُ قَطُّ فَقَالَ وَ مَا يَمْنَعُكَ مِنْ ذَلِكَ فَقُلْتُ مَا يَمْنَعُنِي إِلَّا أَنَّنِي أَخْشَى أَنْ لَا تَحِلَّ لِي مُنَاكَحَتُهُمْ فَمَا تَأْمُرُنِي فَقَالَ فَكَيْفَ تَصْنَعُ وَ أَنْتَ شَابٌّ أَ تَصْبِرُ قُلْتُ أَتَّخِذُ الْجَوَارِيَ قَالَ فَهَاتِ الْآنَ فَبِمَا تَسْتَحِلُّ الْجَوَارِيَ قُلْتُ إِنَّ الْأَمَةَ لَيْسَتْ بِمَنْزِلَةِ الْحُرَّةِ إِنْ رَابَتْنِي بِشَيْ‏ءٍ بِعْتُهَا وَ اعْتَزَلْتُهَا قَالَ فَحَدِّثْنِي بِمَا اسْتَحْلَلْتَهَا قَالَ فَلَمْ يَكُنْ عِنْدِي جَوَابٌ فَقُلْتُ لَهُ فَمَا تَرَى أَتَزَوَّجُ فَقَالَ مَا أُبَالِي أَنْ تَفْعَلَ قُلْتُ أَ رَأَيْتَ قَوْلَكَ مَا أُبَالِي أَنْ تَفْعَلَ فَإِنَّ ذَلِكَ عَلَى جِهَتَيْنِ تَقُولُ لَسْتُ أُبَالِي أَنْ تَأْثَمَ مِنْ غَيْرِ أَنْ آمُرَكَ فَمَا تَأْمُرُنِي أَفْعَلُ ذَلِكَ بِأَمْرِكَ فَقَالَ لِي قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَزَوَّجَ وَ قَدْ كَانَ مِنْ أَمْرِ امْرَأَةِ نُوحٍ وَ امْرَأَةِ لُوطٍ مَا قَدْ كَانَ إِنَّهُمَا قَدْ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ‏ فَقُلْتُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَيْسَ فِي ذَلِكَ بِمَنْزِلَتِي إِنَّمَا هِيَ تَحْتَ يَدِهِ وَ هِيَ مُقِرَّةٌ بِحُكْمِهِ مُقِرَّةٌ بِدِينِهِ قَالَ فَقَالَ لِي مَا تَرَى مِنَ الْخِيَانَةِ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَخانَتاهُما مَا يَعْنِي بِذَلِكَ إِلَّا الْفَاحِشَةَ وَ ...

    توضیح روایت:
    آیا روایت مرسل است چون در سند آن رجل است؟؟
    پاسخ یونس بن عبد الرحمن این روایت را از رجل روایت کرده که یونس بن عبد الرحمن از اصحاب اجماع است و حتی حدیث مرسل وی هم حجت است و طبق قاعده رجالی بعد از اصحاب اجماع نیاز به بررسی سندی ندارد.



    توضیح:بحث ما اصلا راجع به عایشه نیست بلکه کلی است که آیا امکان وقوع فحشا از همسران پیامبران وجود دارد؟؟(بحث امکان است نه وقوع)

    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ در ساعت ۱۲:۴۹

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    توضیح روایت:
    آیا روایت مرسل است چون در سند آن رجل است؟؟
    پاسخ یونس بن عبد الرحمن این روایت را از رجل روایت کرده که یونس بن عبد الرحمن از اصحاب اجماع است و حتی حدیث مرسل وی هم حجت است و طبق قاعده رجالی بعد از اصحاب اجماع نیاز به بررسی سندی ندارد.



    توضیح:بحث ما اصلا راجع به عایشه نیست بلکه کلی است
    سلام
    این نقل منافاتی با اصلی که مطرح کردیم ندارد چون اقتضای اصل ما این است که از این زنان خائن فرد معصومی متولد نشده باشد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    این نقل منافاتی با اصلی که مطرح کردیم ندارد چون اقتضای اصل ما این است که از این زنان خائن فرد معصومی متولد نشده باشد
    والله الموفق
    سلام
    دلیل عقلی این مطلب چیست؟؟
    فکر کنم بتوان دلیل عقلی برای آن اقامه کرد که مرتکب فحشای مبینه نشده باشند اما آیا می توان کلا امکان وقوع خیانت چه آشکار و چه پنهان را از آن ها را رد کرد؟؟ (إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ)

    توضیح:برهان عقلی و نه نقلی

    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ در ساعت ۱۲:۳۸

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    سلام
    دلیل عقلی این مطلب چیست؟؟
    فکر کنم بتوان دلیل عقلی برای آن اقامه کرد که مرتکب فحشای مبینه نشده باشند اما آیا می توان کلا امکان وقوع خیانت چه آشکار و چه پنهان را از آن ها را رد کرد؟؟ (إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ)

    توضیح:برهان عقلی و نه نقلی
    سلام
    دلیلش این است :
    گناه بخصوص گناهان بزرگ در نطفه اثر منفی دارد و برخی استعدادهای معنوی را در کودک از بین می برد
    معصوم کسی است که تمام استعدادهای معنویش بالفعل باشد
    پس نطفه معصوم مطهر از ناپاکی بوده است
    پس والدین معصوم از فحشاء مبری بوده اند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    ثانیا خداوند در آیه ای می فرماید يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَن يَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا اگر امکان وقوع فحشا برای اینها نبود انذار خداوند و وعده به عذاب دو برابر برای چه است؟!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    توضیح:بحث ما اصلا راجع به عایشه نیست بلکه کلی است که آیا امکان وقوع فحشا از همسران پیامبران وجود دارد؟؟(بحث امکان است نه وقوع)
    باسلام
    عنوان تاپیک و مباحثی که مطرح شده، بحث از وقوع است و در نهایت این پست، شما بحث را بر سر امکان تحقق چنین امری بردید؟
    بالاخره کدام یک منظور شماست.
    اگرمنظورتان وقوع این مسئله است که پاسخ داده شد.( البته پاسخ ایرادات شما نیز داده میشود)
    اما اگر منظور، امکان وقوع است که با دلیل عقلی به این مسئله پاسخ داده شد.( پاسخ ایرادهای شما داده میشود)
    حال میرسیم به پاسخ ایرادهای شما.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    اولا این آیه دلالت بر این ندارد که زنان پیامبران مرتکب فحشا نمی شوند بلکه دلالت بر نهی عمل قبیحی دارد که اصلاحا به آن قذف گفته می شود
    بنده تعجب میکنم، وقتی قران کریم به صراحت این مطلب و این استناد( که به تعبیر روایات مربوط است به اتهام انجام عمل منافی عفت به یکی از همسران پیامبر) دروغ است و جماعتی این کار را انجام داده اند، دیگر چطور باید بیان میکرد که معلوم شود قران کریم در این ایات شریفه، وقوع این مسئله را انکار نموده است. انچه دلالت بر نهی از قذف دارد، ایات بعدی است نه این ایه که به صورت مقدماتی به دروغ بودن این اتهام اشاره دارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    ثانیا خداوند در آیه ای می فرماید يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَن يَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا
    اگر امکان وقوع فحشا برای اینها نبود انذار خداوند و وعده به عذاب دو برابر برای چه است؟!!
    اینکه در دلیل عقلی گفته شد، این مسئله از نظر عقلی امکان ندارد، بحث امکان وقوعی است نه امکان ذاتی.
    به عبارت دیگر، برخی چیزها ذاتا محال هستند و اصلا فرض انها اجتماع نقیضین است. مثلا اینکه دو خدا وجود داشته باشد یا اینکه خدا عادل نباشد و ظالم باشد یا ....
    برخی چیزها نیز ذاتا محال نیستند و ذاتا ممکنند ولی از نظر وقوعی محال هستند. مثل همین مسئله که همسران پیامبر، مرتکب گناه منافی عفت( نعوذ بالله زنا)شوند.
    بنابراین، این ایه شریفه مربوط به امکان ذاتی است و این مسئله را با یک قضیه شرطیه بیان میکند نه امکان وقوعی.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    بطلان این برهان اظهر من الشمس است.
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    برفرض این دو ایراد شما وارد باشد، دیگر اظهر من الشمس بودن بطلان ان از کجا؟ یعنی بطلان دلیل عقلی که علامه مطرح و بنده تقریر کردم به این حد واضح و بدیهی است؟ لطفا در بحث علمی از بیان کلمات احساسی خودداری کنید.



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    اولا نهایت چیزی را که این برهان بر فرض صحت ثابت می کند این است که همسران پیامبر مرتکب فحشای مبینه و آشکار نمی شوند چون باعث تنفر می شود اما همانطور که می دانید فحشا دو جور است آشکار و پنهان( إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ) اما فحشای پنهان که باعث ایجاد تنفر نمی شود! پس فقط این برهان بر فرض صحت یک نوع فحشا و آن هم فحشا آشکار را نفی می کند
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    بر فرض صحت
    اولا ایراد کل این قیاس و استدلال چیست که می فرمایید بر فرض صحت.
    برفرض صحت یعنی به غیر این ایراد، ایرادهای دیگری نیز دارد.
    ثانیا: درست متوجه شدید، محور این دلیل عقلی این است که این افراد، مرتکب عمل منافی عفتی که دیگران متوجه شوند، نمیتوانند بشوند چون به اعتبار پیامبر لطمه وارد میکند. حال چه در جلوی دیدگان مردم یا در خفایی که دیگران به طریقی متوجه شوند. بحث ما که از تاپیک ان نیز مشخص است، نیز همین مسئله بود. ایه شریفه نیز همین مطلب را تأیید میکند که ایشان چنین کاری را انجام نداده اند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    ثانیا آیا شیعه ای وجود دارد که از عمل قبیح و خود آن همسر پیامبر چه در جنگ جمل و چه در سایر موارد تنفر نداشته باشد؟!! آیا تنفر ما از آن شخص باعث تنفر ما از پیامبر شده؟؟!!!
    لطفا دقت.
    بحث ما بر سر این کارهایی است که از نظر مردم،باعث خدشه دار شدن ابروی پیامبر شود.
    به نظر شما، مردم با کسی که دروغ بگوید با کسی که مرتکب زنا میشود یا در موردناموس مردم خیانت میکند یک معامله را میکنند.
    قطعا اینطور نیست.
    از سوی دیگر درست است که مردم کار این شخص را به حساب خودش میگذارند نه به حساب پیامبر، اما قطعا اگر متعصبانه برخورد نکنید، تایید میکنید که مسلمانان برای مردی که همسرش مرتکب زنا شده، دیگر اعتباری قائل نیستند و تا زمانی که بین ان مردم زندگی میکند، سرش را نمیتواند بالا بیاورد، تا چه رسد به اینکه بخواهد انان را ارشاد کند یا به انهاامر و نهی کند.
    دقت! بحث در جامعه ای است که پس از ظهور اسلام تا حد مرگ به این مسئله حساسیت نشان میدهد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    اما واضح است هر عملی که آن شخص انجام داده باشد ربطی به پیامبر ندارد و به قول قرآن أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ و این برهان هم آنچنان دقیق نیست
    این دو مسئله با هم منافات ندارد.
    این ایه شریفه به این سنت الهی نظر دارد که هر کس بار گناه خود را به دوش میکشد. ولی بحث ما قضاوت مردم است. مردم به پیشوایی که همسرش نعوذ بالله زنا کرده دیگر گوش نمیدهند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    تنها در مود همسرانی که مادر معصوم بوده اند میتوان دلیل عقلی اقامه کرد و در مورد دیگران دلیل عقلی قابل طرح نیست هرچند نقل در این مورد قابل استناد است
    درمورد نکته جناب حامد نیز باید عرض کنم، محور استدلال در مسئله عمل منافی عفت همسران پیامبر و همسران امامان ، یک چیز است و ان خدشه دار شدن اعتبار و ابروی پیامبر و امام و در نهایت سست شدن مردم در قبول قول او است. به نظر شما، اینکه همسر غیر معصوم امام، که برفرض مادر امام نیست ولی همسر امام هست، امکان انجام چنین عملی را دارد.
    ایا اگ کسی ببیند همسر روحانی محله اش مرتکب این عمل زشت شده، دیگر پشت آن روحانی نماز میخواند؟ اصلا دیگر به اومحل میگذارد. همان الواط سر کوچه. قطعا چنین نیست. با اینکه عمل هر کسی به پای خودش نوشته میشود.
    اما اینکه کسی که حامل نطفه امام است نمیتواند مرتکب این عمل شود، به همان اندازه عقلی است که همسر پیامبر و امام نمیتواند این کار را انجام دهد.

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, ۱۳:۱۹
  2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, ۱۸:۴۸
  5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود