جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منبع حدیث "ولکن سفینه الحسین اسرع" از پیامبر (صلی الله علیه و آله)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515

    منبع حدیث "ولکن سفینه الحسین اسرع" از پیامبر (صلی الله علیه و آله)




    منبع شیعه و سنی حدیث "ولکن سفینه الحسین اسرع" از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در ادامه حدیث مبارکه سفینه، رو میخواستم. تشکر. ضمنا میشه بفرمایید در منابع سنی ها، آیا ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه آمده؟ تشکر
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۴:۲۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست






    منبع حدیث "ولکن سفینه الحسین اسرع" از پیامبر (صلی الله علیه و آله)








    کارشناس بحث: استاد پیام


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    کتاب فضل اهل البيت وعلو مكانتهم عند اهل السنه والجماعه نویشته عبد المحسن العبادروایاتی دارد اما این روایت نیامده.

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    علاقه
    معارف قرآن
    نوشته
    1,420
    حضور
    130 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    23607



    سلام علیکم

    بايد توجّه داشت كه آنچه در كلام شمارى از خطبا شهرت يافته كه «اهل بيت عليهم السلام ، همه كشتى نجات اند ؛ امّا كشتى حسين عليه السلام ، وسيع تر و پُر سرعت تر است» ، مأثور از اهل بيت عليهم السلام نيست . گفتنى است كه پس از جستجوى فراوان در ريشه يابى اين سخن ، مشخّص شد كه اين مطلب ، تحليلى از مرحوم شيخ جعفر شوشترى رحمه الله (م 1335 ق) در باره ظرفيت فرهنگى تاريخ عاشورا و شخصيت ابا عبداللّه الحسين عليه السلام در جهت هدايت و نجات انسان هاست . كلام ايشان در كتاب الخصائص الحسينية ، چنين است : «فرأيت في الحسين عليه السلام خصوصية فى الوسيلة إلى اللّه اتّصف بسببها بانّه بالخصوص، باب من أبواب الجنة و سفينة للنجاة و مصباح للهدى، فالنبى و الأئمة عليهم السلام كلّهم أبواب الجنان ؛ لكنّ باب الحسين أوسع ، و كلّهم سفن النجاة؛ لكنّ سفينة الحسين مجراها فى اللجج الغامرة أسرع و مرساها على السواحل المنجية أيسر ، و كلّهم مصابيح الهدى؛ لكنّ الاستضاءة بنور الحسين أكثر و أوسع ، و كلّهم كهوف حصينة؛ لكنّ منهاج كهف الحسين أسمح و أسهل . در حسين عليه السلام براى وسيله تقرّب به خدا بودن، ويژگى اى ديدم كه او ، به سبب آن ويژگى است كه اين گونه توصيف شده است : درى از درهاى بهشت ، كشتى نجات و چراغ هدايت !پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام همگى درهاى بهشت اند ؛ امّا درِ حسين عليه السلام گشوده تر است . همگى كشتى نجات اند ؛ امّا كشتى حسين عليه السلام در ميان امواج توفان هاى شديد، پُرشتاب تر، و پهلو گرفتنش در ساحل هاى نجات، آسان تر است . همگى ، چراغ هدايت اند ؛ امّا پرتو گرفتن از نور حسين عليه السلام ، بيشتر و وسيع تر است . همگى ، پناهگاه هاى مستحكم اند؛ امّا راه رسيدن به پناهگاه حسين عليه السلام ، هموارتر و آسان تر است» (الخصائص الحسينية : ص 14) .


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی؛

    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    منبع شیعه و سنی حدیث "ولکن سفینه الحسین اسرع" از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در ادامه حدیث مبارکه سفینه، رو میخواستم. تشکر. ضمنا میشه بفرمایید در منابع سنی ها، آیا ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه آمده؟ تشکر
    پیامبر اکرم ( صلی‌الله‌علیه‌وآله ) فرمودند: «انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق»(۱)؛ «همانا مَثل اهل بیتم در میان شما مانند: کشتی نوح است که هر

    کس سوارش شود، نجات یابد و هر کس از آن تخلف کند، غرق می‌گردد.»

    آنچه که از این حدیث در منابع شیعه و اهل سنت ذکر شده است، همین مقداری است که ملاحظه می‌شود؛ اما ادامه آن یعنی «و سفینة الحسین اسرع»در منابع ذکر نشده است، یا بهتر

    بگوییم با جست‌وجویی که ما در نرم‌افزارهای موجود انجام داده‌ایم، به چنین متنی برخورد نکردیم.این حدیث که به حدیث سفینه معروف است، در منابع معتبر شیعه و اهل سنت آمده است

    که ما در این‌جا برخی از آن منابع را جهت اطلاع ذکر می‌کنیم.

    ۱. مستدرک الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج ۷، ص ۴۳۲، المکتبة الشاملة.

    ۲. اخبار مکه، فاکه ی، ج ۵، ص ۱۰۵، المکتبة الشاملة.

    ۳. المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۳، ص ۷۵، المکتبة الشاملة.

    ۴. المعجم الوسط، طبرانی، ج ۸، ص ۱۰۲، المکتبة الشاملة.

    ۵. المعجم الصغیر، طبرانی، ج ۱، ص ۴۲۷، المکتبة الشاملة.

    ۶. مسند، شهاب قضاعی، ج ۵، ص ۲۷، المکتبة الشاملة.

    ۷. فیض القدیر، المناوی، ج ۲، ص ۶۵۸ و ج ۵، ص ۶۶۰، المکتبة الشاملة.

    ۸. فضائل الخمسة، فیروزآبادی، ج ۲، ص ۶۵.

    ۹. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۴۰۸؛ ج ۲۳، ص ۱۱۹، مؤسسه الوفاء، بیروت. (۲) و (۳)

    ۱۰. طبرسی، الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۷۳، نشر مرتضی، مشهد، ۱۴۰۳.

    ۱۱. دیلمی، حسن، ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۲۳۳، شریف رضی.

    ۱۲. شیخ طوسی، امالی، ص ۴۵۹، دارالثقافة، قم، ۱۴۱۴.

    اما در مورد روایت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» هیچ منبعی از منابع اهل سنت را برای این حدیث نیافتیم.

    منابع
    ۱.مجلسی،محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، ج۴۴، ص۷۶.
    ۲.همان، ج۲۲،ص۴۰۸.
    ۳. همان، ج۲۳،ص۱۱۹.

    ویرایش توسط آلاء : ۱۳۹۶/۰۷/۰۸ در ساعت ۲۰:۲۲
    منبع حدیث "ولکن سفینه الحسین اسرع" از پیامبر (صلی الله علیه و آله)

  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513

    جمع بندی




    سوال:
    آیا عبارت «ولکن سفینه الحسین اسرع» در ادامه حدیث معروف سفینه از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده؟ و آیا در منابع اهل سنت؛ حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» آمده است؟

    پاسخ:
    متن روایت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است: «انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق»(۱)؛ «همانا مَثل اهل بیتم در میان شما مانند کشتی نوح است که هر کس سوارش شود، نجات یابد و هر کس از آن تخلف کند، غرق می‌گردد.» و ادامه آن یعنی «و سفینة الحسین اسرع» در منابع ذکر نشده است.

    به نظر می رسد آنچه در كلام شمارى از خطبا شهرت يافته كه «اهل بيت عليهم السلام ، همه كشتى نجات اند ؛ امّا كشتى حسين عليه السلام ، وسيع تر و پُر سرعت تر است» ، مأثور از اهل بيت عليهم السلام نيست . پس از جستجوى فراوان در ريشه يابى اين سخن ، مشخّص شد كه اين مطلب ، تحليلى از مرحوم شيخ جعفر شوشترى رحمه الله (م 1335 ق) در باره ظرفيت فرهنگى تاريخ عاشورا و شخصيت ابا عبداللّه الحسين عليه السلام در جهت هدايت و نجات انسان هاست . كلام ايشان در كتاب الخصائص الحسينية ، چنين است :

    «فرأيت في الحسين عليه السلام خصوصية فى الوسيلة إلى اللّه اتّصف بسببها بانّه بالخصوص، باب من أبواب الجنة و سفينة للنجاة و مصباح للهدى، فالنبى و الأئمة عليهم السلام كلّهم أبواب الجنان ؛ لكنّ باب الحسين أوسع ، و كلّهم سفن النجاة؛ لكنّ سفينة الحسين مجراها فى اللجج الغامرة أسرع و مرساها على السواحل المنجية أيسر ، و كلّهم مصابيح الهدى؛ لكنّ الاستضاءة بنور الحسين أكثر و أوسع ، و كلّهم كهوف حصينة؛ لكنّ منهاج كهف الحسين أسمح و أسهل» ؛

    « در حسين عليه السلام براى وسيله تقرّب به خدا بودن، ويژگى اى ديدم كه او ، به سبب آن ويژگى است كه اين گونه توصيف شده است : درى از درهاى بهشت ، كشتى نجات و چراغ هدايت !پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام همگى درهاى بهشت اند ؛ امّا درِ حسين عليه السلام گشوده تر است . همگى كشتى نجات اند ؛

    امّا كشتى حسين عليه السلام در ميان امواج توفان هاى شديد، پُرشتاب تر، و پهلو گرفتنش در ساحل هاى نجات، آسان تر است . همگى ، چراغ هدايت اند ؛ امّا پرتو گرفتن از نور حسين عليه السلام ، بيشتر و وسيع تر است . همگى ، پناهگاه هاى مستحكم اند؛ امّا راه رسيدن به پناهگاه حسين عليه السلام ، هموارتر و آسان تر است» (۲)

    اما عبارت «انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق» که به سفینه معروف است، در منابع معتبر شیعه و اهل سنت آمده است که به برخی از آن ها اشاره می شود:
    ۱. مستدرک الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج ۷، ص ۴۳۲، المکتبة الشاملة.
    ۲. اخبار مکه، فاکه ی، ج ۵، ص ۱۰۵، المکتبة الشاملة.
    ۳. المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۳، ص ۷۵، المکتبة الشاملة.
    ۴. المعجم الوسط، طبرانی، ج ۸، ص ۱۰۲، المکتبة الشاملة.
    ۵. المعجم الصغیر، طبرانی، ج ۱، ص ۴۲۷، المکتبة الشاملة.
    ۶. مسند، شهاب قضاعی، ج ۵، ص ۲۷، المکتبة الشاملة.
    ۷. فیض القدیر، المناوی، ج ۲، ص ۶۵۸ و ج ۵، ص ۶۶۰، المکتبة الشاملة.
    ۸. فضائل الخمسة، فیروزآبادی، ج ۲، ص ۶۵.
    ۹. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۴۰۸؛ ج ۲۳، ص ۱۱۹، مؤسسه الوفاء، بیروت. (۳) و (۴)
    ۱۰. طبرسی، الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۷۳، نشر مرتضی، مشهد، ۱۴۰۳.
    ۱۱. دیلمی، حسن، ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۲۳۳، شریف رضی.
    ۱۲. شیخ طوسی، امالی، ص ۴۵۹، دارالثقافة، قم، ۱۴۱۴.

    نتیجه گیری:
    مضمون روایت «انما مَثل اهل بیتی فیکم کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق» در منابع شیعه و اهل سنت بدون عبارت «و سفینة الحسین اسرع» نقل شده است و مصادر و منابع مختلفی نیز این گفته را تائید می کند. علاوه براین حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» در منابع اهل سنت نقل نشده است.

    منابع
    ۱.مجلسی،محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، ج۴۴، ص۷۶.
    ۲.شوشتری، معروف به شرف الدین، جعفر، خصائص الحسینیه، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۳۵ ق، ص۱۴.
    ۳.همان، ج۲۲،ص۴۰۸.
    ۴. همان، ج۲۳،ص۱۱۹.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۸/۰۵ در ساعت ۰۷:۲۴
    منبع حدیث "ولکن سفینه الحسین اسرع" از پیامبر (صلی الله علیه و آله)

  12. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 16

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود