جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم حدیث « شبهات بین ذلک »

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    حضور
    1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4

    مفهوم حدیث « شبهات بین ذلک »




    به حدیث توجه کنید
    امور عالم بر سه گونه است: حلال آشكار و حرام آشكار و شبهاتي ميان اين دو. هر كس از موارد شبهه ناك پرهيز كند، مسلّماً نسبت به موارد قطعي پرهيزكارتر است...

    **********
    منضور از به "موارد قطعي پرهيزكارتر "چیست

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست




    مفهوم حدیث « شبهات بین ذلک »







    کارشناس بحث: استاد مجید


  4. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط ali215215 نمایش پست ها
    به حدیث توجه کنید
    امور عالم بر سه گونه است: حلال آشكار و حرام آشكار و شبهاتي ميان اين دو. هر كس از موارد شبهه ناك پرهيز كند، مسلّماً نسبت به موارد قطعي پرهيزكارتر است...

    **********
    منظور از به "موارد قطعي پرهيزكارتر "چیست
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    با سلام وعرض ادب واحترام
    اصل روایت که در کافی شریف آمده است به قرار ذیل می باشد:
    وَ إِنَّمَا الْأُمُورُ ثَلَاثَةٌ: أَمْرٌ بَيِّنٌ رُشْدُهُ فَيُتَّبَعُ، وَ أَمْرٌ بَيِّنٌ غَيُّهُ فَيُجْتَنَبُ، وَ أَمْرٌ مُشْكِلٌ يُرَدُّ عِلْمُهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلى‏ رَسُولِهِ؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: حَلَالٌ بَيِّنٌ، وَ حَرَامٌ بَيِّنٌ، وَ شُبُهَاتٌ بَيْنَ ذلِكَ، فَمَنْ تَرَكَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ ، وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَكَبَ الْمُحَرَّمَاتِ ، وَ هَلَكَ مِنْ حَيْثُ لَايَعْلَمُ»(الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏1، ص: 170)
    يعنى: و جز اين نيست كه كارها سه قسم است: اوّل، كارى كه معلومِ واضح باشد راستى آن. پس پيروى كرده مى ‏شود.
    و دوم، كارى كه معلومِ واضح باشد ناراستى آن. پس اجتناب كرده مى ‏شود.
    و سوم، كارى كه مشكل است. برگردانيده مى‏ شود علم به راستى و ناراستى آن سوى اللَّه تعالى و سوى رسول اللَّه صلى الله عليه و آله.
    بيانِ اين، آن كه: گفت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله كه كارها سه قسم است:)
    اوّل، حلالى كه معلومِ واضح است كه حلال است.
    و دوم، حرامى كه معلوم واضح است كه حرام است.
    و سوم، شبهه‏ ناك‏ها كه ميان حلال بَيِّن و حرام بَيِّن است.
    پس هر كه ترك كند شبهه ‏ناك‏ها را، نجات مى‏ يابد از حرام‏ها. و هر كه عمل كند به شبهه‏ ناك‏ها، مرتكب مى‏ شود حرام‏ها را و جهنّمى مى ‏شود از راهى كه نمى‏ داند؛ چه كردن چيز ندانسته، داخل حرام ‏هاست و باعث دخول جهنّم است
    .( صافى در شرح كافى (مولى خليل قزوينى)، ج‏1، ص: 483)
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۱۰/۲۶ در ساعت ۱۶:۴۷

  5. صلوات


  6. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019

    جمع بندی




    سوال:
    این روایت را توضیح دهید:امور عالم بر سه گونه است حلال آشكار و حرام آشكار و شبهاتي ميان اين دو.هر كس از موارد شبهه ناك پرهيز كند، مسلّماً نسبت به موارد قطعي پرهيزكارتر است


    جواب:
    ابتدا به متن روایت که در کافی شریف آمده است توجه بفرماید:
    عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام)... وَ إِنَّمَا الْأُمُورُ ثَلَاثَةٌ: أَمْرٌ بَيِّنٌ رُشْدُهُ فَيُتَّبَعُ، وَ أَمْرٌ بَيِّنٌ غَيُّهُ فَيُجْتَنَبُ، وَ أَمْرٌ مُشْكِلٌ يُرَدُّ عِلْمُهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلى‏ رَسُولِهِ؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: حَلَالٌ بَيِّنٌ، وَ حَرَامٌ بَيِّنٌ، وَ شُبُهَاتٌ بَيْنَ ذلِكَ، فَمَنْ تَرَكَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ ،وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَكَبَ الْمُحَرَّمَاتِ ،وَ هَلَكَ مِنْ حَيْثُ لَايَعْلَمُ»(1)

    يعنى: و جز اين نيست كه كارها سه قسم است: اوّل، كارى كه معلومِ واضح باشد راستى آن. پس پيروى كرده مى ‏شود.
    و دوم، كارى كه معلومِ واضح باشد ناراستى آن. پس اجتناب كرده مى ‏شود.
    و سوم، كارى كه مشكل است. برگردانيده مى‏ شود علم به راستى و ناراستى آن سوى اللَّه تعالى و سوى رسول اللَّه (صلى الله عليه و آله).

    بيانِ اين، آن كه: گفت رسول اللَّه( صلى الله عليه و آله) كارها سه قسم است:
    اوّل، حلالى كه معلومِ واضح است كه حلال است.و دوم، حرامى كه معلوم واضح است كه حرام است.و سوم، شبهه‏ ناك‏ها كه ميان حلال بَيِّن و حرام بَيِّن است.
    پس هر كه ترك كند شبهه ‏ناك‏ها را، نجات مى‏ يابد از حرام‏ها. و هر كه عمل كند به شبهه‏ ناك‏ها، مرتكب مى‏ شود حرام‏ها را و جهنّمى مى ‏شود از راهى كه نمى‏ داند؛ چه كردن چيز ندانسته، داخل حرام ‏هاست و باعث دخول جهنّم است.(2)



    منابع:
    1.(الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏1، ص: 170)
    2.( صافى در شرح كافى (مولى خليل قزوينى)، ج‏1، ص: 483)
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ در ساعت ۲۰:۵۴

  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود