صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مسایل مرتبط به هم کدامند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116

    مسایل مرتبط به هم کدامند؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم

    اینکه چنین نقل شده است:
    آیات عظام بهجت و سیستانی: (در باب رجوع به مساوی) اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی تواند در مسائل احکام روزۀ مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند،
    1.منظور از مسایل غیر مرتبط به هم چیست؟ اگر ممکن است مثلاً ارتباط بین احکام نجاست لباس و بدن را با مسایل لباس نمازگزار ذکر کنید،طوری که دیگر مصادیق را بتوانیم تشخیص دهیم.
    2.آیا طبق نظر آیت الله سیستانی،مثلا میتوانیم در مورد نجاست مشروبات الکی از یک مجتهد و در مساله ی نجاست میته غیر تزکیه شرعی از یک مجتهد و در مساله ی نجاست سگ از مجتهد سومی که همه مساوی اند تقلید کرد و یا باید هر یک باب را(مثلا نجاسات) فقط از یکی تقلید کرد؟

    الحمدلله رب العالمین


    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,513
    حضور
    174 روز 13 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58282



    با نام و یاد دوست




    مسایل مرتبط به هم کدامند؟







    کارشناس بحث: استاد شفا


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم

    اینکه چنین نقل شده است:
    آیات عظام بهجت و سیستانی: (در باب رجوع به مساوی) اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی تواند در مسائل احکام روزۀ مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند،
    1.منظور از مسایل غیر مرتبط به هم چیست؟ اگر ممکن است مثلاً ارتباط بین احکام نجاست لباس و بدن را با مسایل لباس نمازگزار ذکر کنید،طوری که دیگر مصادیق را بتوانیم تشخیص دهیم.
    2.آیا طبق نظر آیت الله سیستانی،مثلا میتوانیم در مورد نجاست مشروبات الکی از یک مجتهد و در مساله ی نجاست میته غیر تزکیه شرعی از یک مجتهد و در مساله ی نجاست سگ از مجتهد سومی که همه مساوی اند تقلید کرد و یا باید هر یک باب را(مثلا نجاسات) فقط از یکی تقلید کرد؟

    الحمدلله رب العالمین

    سلام علیکم

    آیت الله سیستانی رجوع به مساوی را در صورتی جایز می دانندکه مخالفت با علم اجمالی پیش نیایدمثل نماز مسافر که یک مرجع می گوید نماز کامل ومرجع دیگر می گوید شکسته است نمی تواند رجوع کند.

    مساله دیگری که در این جا مطرح است تبعیض در تقلید است که آیت الله سیستانی در صورتی جایز می دانندکه مخالفت با علم اجمالی پیش نیاید.


    منظور از مسائل مرتبط این است که ،طبق نظر هر دو مرجع اشکال داشته باشد مثل اینکه درنماز طبق نظر مرجع اول سه مرتبه تسبیحات را لازم
    می داند ومرجع دوم یک مرتبه را کافی می داند ودر قنوت به زبان فارسی رامجتهد اول صحیح می داند ومجتهد دوم باطل می داند در اینجا اگرمکلف نمازی بخواند با یک تسبیحات وقنوت به زبان فارسی نماز این مکلف باطل است چون نماز یک مجموعه است از این اجزاء که طبق هیچ کدام از این مراجع نماز این مکلف صحیح نیست.





    به این چند استفتاء از ایشان توجه کنید:

    1-پرسش: عدول از مجتهد مساوى به مساوى چه حكمى دارد؟
    پاسخ: چنانچه هردو مساوى باشند ويكى از ديگرى اَورع در مقام فتوا نباشد مى تواند عملش را با فتواى هر كدام تطبيق دهد مگر در مساله اى كه درخصوص علم اجمالى به تكليف دارد مثل مواردقصر و تمام كه احتياط واجب در اين صورت اين است كه به هر دو فتوا عمل كند.

    2-پرسش: آيا مى توان در مسايل شرعى به آسانترين فتوا عمل كرد، يعنى درست بر خلاف احتياط ؟
    پاسخ: خير.


    3-پرسش: آيا در يك مورد خاص مى توان از يك مرجع تقليد ، غير از مرجع تقليد خود تقليد كرد؟
    پاسخ: خير.
    مسایل مرتبط به هم کدامند؟

    مسایل مرتبط به هم کدامند؟

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    با تشکر از کارشناس محترم
    آیا سوال دوم بنده مصداق استفتاء از معظم له بود که فرموده اند؟
    پرسش: آيا مى توان در مسايل شرعى به آسانترين فتوا عمل كرد، يعنى درست بر خلاف احتياط ؟
    پاسخ: خير



    -پرسش: آيا در يك مورد خاص مى توان از يك مرجع تقليد ، غير از مرجع تقليد خود تقليد كرد؟
    پاسخ: خير.

    در صورتی که خود ایشان فرموده اند در مسایل غیر علم اجمالی میتوان به مساوی حتی در ورع رجوع کرد.در رجوعی که بنده در سوال دومم آوردم آیا اشکالی وجود دارد؟
    به نظر موارد استفتاء در مورد رجوع به غیر اعلم و غیر مساوی با مرجع تقلید باشد.آیا صحیح است؟
    با تشکر

    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    منظور از مسائل مرتبط این است که ،طبق نظر هر دو مرجع اشکال داشته باشد مثل اینکه درنماز طبق نظر مرجع اول سه مرتبه تسبیحات را لازم
    می داند ومرجع دوم یک مرتبه را کافی می داند ودر قنوت به زبان فارسی رامجتهد اول صحیح می داند ومجتهد دوم باطل می داند در اینجا اگرمکلف نمازی بخواند با یک تسبیحات وقنوت به زبان فارسی نماز این مکلف باطل است چون نماز یک مجموعه است از این اجزاء که طبق هیچ کدام از این مراجع نماز این مکلف صحیح نیست.
    سلام خدمت جناب شفا محترم
    در سایت آیت الله سیستانی آمده است:
    پرسش: عدول از مجتهد مساوى به مساوى چه حكمى دارد؟
    پاسخ: چنانچه هردو مساوى باشند ويكى از ديگرى اَورع در مقام فتوا نباشد مى تواند عملش را با فتواى هر كدام تطبيق دهد مگر در مساله اى كه درخصوص علم اجمالى به تكليف دارد مثل مواردقصر و تمام كه احتياط واجب در اين صورت اين است كه به هر دو فتوا عمل كند.


    در صورتی که طبق گفته ی شما،مسایل مرتبط به هم که علم اجمالی داریم یعنی مسایلی که هر دو مرجع باطل میدانند و رجوع باطل است.سوالم این هست که پس چرا معظم له فرمودند باید بنا بر احتیاط جمع بین دو فتوا کند؟(البته فکر میکنم فرمایش شما با فرمایش معظم له تظادی نداشته باشه و شما به یک بخش و ایشون به یک بخش دیگرش اشاره کردند)
    پس در مواردی که فتواها باهم متفاوت است،مثل قصر و تمام،مثل تفاوت در نماز آیات،یا تفاوت در نماز احتیاط و یا سجده ی سهو و...،تکلیف به چه صورت است؟

    با تشکر
    ویرایش توسط رضاهو : ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ در ساعت ۱۸:۰۹
    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
    با تشکر از کارشناس محترم
    آیا سوال دوم بنده مصداق استفتاء از معظم له بود که فرموده اند؟
    پرسش: آيا مى توان در مسايل شرعى به آسانترين فتوا عمل كرد، يعنى درست بر خلاف احتياط ؟
    پاسخ: خير



    -پرسش: آيا در يك مورد خاص مى توان از يك مرجع تقليد ، غير از مرجع تقليد خود تقليد كرد؟
    پاسخ: خير.

    در صورتی که خود ایشان فرموده اند در مسایل غیر علم اجمالی میتوان به مساوی حتی در ورع رجوع کرد.در رجوعی که بنده در سوال دومم آوردم آیا اشکالی وجود دارد؟
    به نظر موارد استفتاء در مورد رجوع به غیر اعلم و غیر مساوی با مرجع تقلید باشد.آیا صحیح است؟
    با تشکر
    سلام عليكم

    1-در مورد سوال دوم ،سوال اولتان ،شما اگر دو مرجعی که با هم از جهت علم و ورع در فتوا مساوی هستندوباهم در مساله های اختلاف داشته باشندو علم اجمالي بر اين وجود داشته باشد كه تكليف يكي از اين دو مورد مي باشد،شما باید احتیاط کنید.

    2-همانطور که بیان شد رجوع فقط در صورتی به مساوی جایز است که اختلافی در فتوا نباشد ودر صورت اختلاف در فتوا ووجود
    علم اجمالي بر اين كه تكليف يكي از اين دو مورد مي باشدعلي الاحتياط باید به احتیاط عمل شود.

    3- مورد استفتاء هم به همین مطالب اشاره دارد.



    منبع:منهاج الصالحین،فی التقلید،مساله 8 و14

    ویرایش توسط شفا : ۱۳۹۲/۰۸/۱۴ در ساعت ۰۶:۴۴
    مسایل مرتبط به هم کدامند؟

    مسایل مرتبط به هم کدامند؟

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
    سلام خدمت جناب شفا محترم
    در سایت آیت الله سیستانی آمده است:
    پرسش: عدول از مجتهد مساوى به مساوى چه حكمى دارد؟ پاسخ: چنانچه هردو مساوى باشند ويكى از ديگرى اَورع در مقام فتوا نباشد مى تواند عملش را با فتواى هر كدام تطبيق دهد مگر در مساله اى كه درخصوص علم اجمالى به تكليف دارد مثل مواردقصر و تمام كه احتياط واجب در اين صورت اين است كه به هر دو فتوا عمل كند.


    در صورتی که طبق گفته ی شما،مسایل مرتبط به هم که علم اجمالی داریم یعنی مسایلی که هر دو مرجع باطل میدانند و رجوع باطل است.سوالم این هست که پس چرا معظم له فرمودند باید بنا بر احتیاط جمع بین دو فتوا کند؟(البته فکر میکنم فرمایش شما با فرمایش معظم له تظادی نداشته باشه و شما به یک بخش و ایشون به یک بخش دیگرش اشاره کردند)
    پس در مواردی که فتواها باهم متفاوت است،مثل قصر و تمام،مثل تفاوت در نماز آیات،یا تفاوت در نماز احتیاط و یا سجده ی سهو و...،تکلیف به چه صورت است؟

    با تشکر
    سلام علیکم

    1-در مثال ما یعنی نماز را با قنوت فارسی نخواندو در رکعت سوم وچهارم هم تسبیحات را سه مرتبه بگویددر صورتي كه علم اجمالي بر اين وجود داشته باشد كه تكليف يكي از اين موارد است.
    2- علي الاحوط به احتیاط عمل کند مثل مورد قصر واتمام هم شکسته بخواند وهم تمام ودر بقیه موارد هم به همین صورت است.






    منبع:همان(در تاپیک قبل گفته شد)

    ویرایش توسط شفا : ۱۳۹۲/۰۸/۱۴ در ساعت ۰۶:۴۶
    مسایل مرتبط به هم کدامند؟

    مسایل مرتبط به هم کدامند؟

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    سلام خدمت کارشناس محترم و پوزش بابت ادامه دادن پرسش از طرف حقیر
    اگر این طور باشد،تمام مقلدین آیت الله سیستانی که با اطمینان به جامعه مدرسین مرجع تقلید انتخاب کرده اند و همه ی مراجع مذکور در فهرست،برایش در حکم مساوی هستند،باید در تمام مسایل احتیاط کنند؟ عملا این مساله خیلی دشوار است.در صورتی که در پاسخ استفتاء زیر آمده:مى تواند عملش را با فتواى هر كدام تطبيق دهد مگر در مساله....
    --------------
    پرسش: عدول از مجتهد مساوى به مساوى چه حكمى دارد؟
    پاسخ: چنانچه هردو مساوى باشند ويكى از ديگرى اَورع در مقام فتوا نباشد مى تواند عملش را با فتواى هر كدام تطبيق دهد مگر در مساله اى كه درخصوص علم اجمالى به تكليف دارد مثل مواردقصر و تمام كه احتياط واجب در اين صورت اين است كه به هر دو فتوا عمل كند.

    --------------
    لطفاً راهنمایی بفرمایید
    با تشکر


    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    سلام عليكم

    ايشان در صورت تساوي مجتهدين در علم واورعيت در فتوا، مي فرمايند كه مكلف بهتر است در مسائل اختلافي احتياط كند ومي تواند يكي از اين دو مجتهد را مرجع خود قرار دهد ومطابق نظر او عمل كند مادامي كه علم اجمالي بر تكليف نباشد كه در اين صورت بنا بر احتياط واجب بايد احتياط كندمثلا علم اجمال بر اين وجود دارد كه نماز در اين صورت يا شكسته است يا كامل
    كه بايد بنابر احتياط واجب احتياط كند.

    متن منهاج ايشان در اين مساله به اين صورت است:



    و لو تساووا في العلم، أو لم يحرز وجود الأعلم بينهم، فإن كان أحدهم أورع من غيره في الفتوى أي أكثر تثبتا و احتياطا في الجهات الدخيلة في الافتاء تعين الرجوع إليه، و إلا فالأحوط الاحتياط بين أقوالهم مطلقا، و إن كان الأظهر كون المكلف مخيرا في تطبيق عمله على فتوى أي منهم ما لم يحصل له علم اجمالي منجز أو حجة اجمالية كذلك في خصوص المسألة، كما إذا أفتى بعضهم بوجوب القصر و بعض بوجوب التمام فيجب عليه الجمع بينهما، أو أفتى بعضهم بصحة المعاوضة و بعض ببطلانها فإنه يعلم بحرمة التصرف في أحد العوضين فيجب عليه الاحتياط حينئذ.





    منبع: همان




    مسایل مرتبط به هم کدامند؟

    مسایل مرتبط به هم کدامند؟

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    مسایل مرتبط به هم کدامند؟


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود