صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تعریف توفیق در این روایت چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290

    اشاره تعریف توفیق در این روایت چیست؟




    طبق این روایت وقتی میگوین از خدا طلب توفیق می کنیم یعنی چه؟
    كتاب معانى الاخبار به سند خود از عبد اللَّه بن فضل هاشمى از امام صادق (ع) روايت كرده كه گفت: به آن حضرت عرضه داشتم: (با در نظر داشتن اينكه علل و اسباب در كار ما مؤثرند) معناى اينكه خداى تعالى در يك جا (از قول شعيب حكايت كرده كه گفت:)،" وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ" و در جايى ديگر خودش فرموده:

    " إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ" «1» چيست؟ امام (ع) در جواب فرمود: وقتى بنده خدا آنچه كه خدا به وى امر كرده اطاعت كند عملش موافق امر خداى عز و جل است و بدين جهت آن عبد را موفق مى‏نامد (چون گفتيم كارش موافق امر خداى عز و جل است) و هر گاه بنده خدا بخواهد داخل پاره‏اى از گناهان شود و خداى تعالى بين او و آن گناه حايل گردد و در نتيجه بنده آن گناه را مرتكب نشود ترك گناهش به توفيق خداى تعالى صورت گرفته و هر زمان كه او را به حال خود بگذارد و بين او و معصيت حايل نشود و در نتيجه مرتكب گناه گردد در آن صورت خدا او را يارى نكرده و موفق ننموده است، (چون كارش موافق دستور خدا انجام نشده)



  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست




    تعریف توفیق در این روایت چیست؟







    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط javadk1234 نمایش پست ها
    طبق این روایت وقتی میگوین از خدا طلب توفیق می کنیم یعنی چه؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وسلام وعرض احترام وادب
    توفیق یعنی فراهم‌شدن اسباب . امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: التَّوْفِیقُ عِنَایَةُ الرَّحْمَنِ. توفیق عنایت خداوند رحمن است. (تصنیف غرر الحكم و درر الكلم)
    در فرهنگ قرآن وروایات، توفیق به معنای «آسان كردن» است؛ یعنی خدای سبحان، پیمودن راه را برای انسان آسان‌تر می‌كند؛ چه از طرف مثبت كه همان صراط مستقیم است و چه از جانب منفی كه كج راهه است. آن جایی كه خداوند به كسی توفیق می‌دهد، به این معناست كه گرایش قلبی او به سمت امور خداپسند، آسان‌تر می‌شود و اسباب و علل حركت در این مسیرها، برایش فراهم‌تر می‌گردد و بهتر معارف را درك می‌كند و راحت‌تر عمل می‌كند؛ البته این به معنای آن نیست كه راه گناه برای او بسته است - و الا جبر به وجود می‌آید - بلكه گناه كردن برای وی سخت است.
    عكس توفیق، حالت بی‌توفیقی است؛ یعنی به واسطه ی گناه پی‌درپی، گرایش قلبی انسان به سمت امور ناپسند، آسان می‌شود. چنین فردی، راحت دروغ می‌گوید؛ راحت به نامحرم نگاه می‌كند و با سختی، معارف الهی را می‌فهمد و عمل می‌كند؛ نسبت به مسائل معنوی، بی‌میل است؛ ترك گناه برای او سخت می‌شود و اذعان دارد كه دلم می‌خواهد گناه نكنم؛ ولی نمی‌‌تـوانم!پس توفیق در هر دو مسیر، به معنای سهولت است.

    قرآن كریم درباره‌ی گروه اول می‌فرماید:
    «فامّا من اعطی واتّقی و صدّق بالحسنی، فسنیسّره للیسری(1)
    و اما آن كس كه برای رضای خدا از مال خویش بخشید و تقوا پیشه كرد و نیكوترین وعده خدا را در مورد انفاق‌كنندگان راست شمرد، به زودی او را برای ورود به بهشت، آماده خواهیم ساخت و به آسایش و زندگی آسوده می‌رسانیم»(2)
    قرآن درباره ی گروه دوم نیز می‌فرماید:
    «و امّا من بخل و استغنی و كذّب بالحسنی فسنیسّره للعسری(3)
    و اما آن كس كه بخل ورزید و با گردآوری ثروت، در پی توان‌گری بود و نیكوترین وعده‌ی خدا را دروغ شمرد، به زودی او را برای دشواری و عذاب، آماده خواهیم ساخت».
    بنابراین، راه برای هر دو گروه باز است. گروه اول به راحتی كار خیر انجام می‌دهند و در عین حالی كه می‌توانند گناه كنند، گناه كردن برایشان سخت است و گروه دوم به راحتی گناه انجام می‌دهند و در عین حالی كه می‌توانند توبه كنند، توبه كردن برایشان سخت است. پس هر دو گروه با اختیار خود، مسیر حركت خود را انتخاب می‌كنند؛ هم گروه اول، توان گناه كردن دارند، ولی با اختیار خود گناه نمی‌كنند و هم گروه دوم توان توبه دارند، ولی با اختیار خود و به سختی، توبه می‌كنند یا موفق به توبه نمی‌شوند.(4)
    تفاوت جد و جهد با توفیق

    انسان باید کوشش کند که اسباب عادی یک کار را فراهم کند، که به آن جد و جهد و تلاش گویند و خداوند نیز اسباب معنوی را فراهم می‌کند که به آن توفیق می‌گویند.
    پی نوشت
    1.لیل، آیات 5-7.
    2. برگرفته از ترجمه‌ی قرآن براساس تفسیر المیزان، سیدمحمدرضا صفوی
    3. لیل، آیه 8-10.
    4. تقریرات درس تفسیر، سوره یونس، آیة 88.

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۶:۱۷

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    در فرهنگ قرآن وروایات، توفیق به معنای «آسان كردن» است؛ یعنی خدای سبحان، پیمودن راه را برای انسان آسان‌تر می‌كند؛ چه از طرف مثبت كه همان صراط مستقیم است و چه از جانب منفی كه كج راهه است. آن جایی كه خداوند به كسی توفیق می‌دهد، به این معناست كه گرایش قلبی او به سمت امور خداپسند، آسان‌تر می‌شود و اسباب و علل حركت در این مسیرها، برایش فراهم‌تر می‌گردد و بهتر معارف را درك می‌كند و راحت‌تر عمل می‌كند؛ البته این به معنای آن نیست كه راه گناه برای او بسته است - و الا جبر به وجود می‌آید - بلكه گناه كردن برای وی سخت است.
    یعنی به گفته شما، توفیق ایجاد گرایش قلبی است فقط؟ باقی اسباب را می بایست خود شخص در پیش باشد.
    یعنی به این شکل که فقط راهنمایی انجام می شود؟

  9. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290



    بابا مجید خان کجایی ؟

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط javadk1234 نمایش پست ها
    طبق این روایت وقتی میگوین از خدا طلب توفیق می کنیم یعنی چه؟
    كتاب معانى الاخبار به سند خود از عبد اللَّه بن فضل هاشمى از امام صادق (ع) روايت كرده كه گفت: به آن حضرت عرضه داشتم: (با در نظر داشتن اينكه علل و اسباب در كار ما مؤثرند) معناى اينكه خداى تعالى در يك جا (از قول شعيب حكايت كرده كه گفت:)،" وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ" و در جايى ديگر خودش فرموده:
    " إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ" «1» چيست؟ امام (ع) در جواب فرمود: وقتى بنده خدا آنچه كه خدا به وى امر كرده اطاعت كند عملش موافق امر خداى عز و جل است و بدين جهت آن عبد را موفق مى‏نامد (چون گفتيم كارش موافق امر خداى عز و جل است) و هر گاه بنده خدا بخواهد داخل پاره‏اى از گناهان شود و خداى تعالى بين او و آن گناه حايل گردد و در نتيجه بنده آن گناه را مرتكب نشود ترك گناهش به توفيق خداى تعالى صورت گرفته و هر زمان كه او را به حال خود بگذارد و بين او و معصيت حايل نشود و در نتيجه مرتكب گناه گردد در آن صورت خدا او را يارى نكرده و موفق ننموده است، (چون كارش موافق دستور خدا انجام نشده)
    سلام
    بنابر این توفیق به معنای افزودن شدن عنایت و یاری الهی در تحقق اطاعت یا دوری از معصیت است که میتواند به اسباب بیرونی یا درونی باشد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    مسائل مذهبی
    نوشته
    326
    حضور
    1 روز 22 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1424




    سوره : هود آیه : 88


    متن عربی آیه : قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىَ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ



    کفت : ای قوم من ، چه می گوييد اگر با من از جانب پروردگارم حجتی باشدو او مرا رزقی نيکو عطا کرده باشد ? اگر شما را نهی می کنم برای آن نيست که خود سودی ببرم تا آنجا که بتوانم قصدی جز به صلاح آوردنتان ندارم توفيق من تنها با خداست به او توکل کرده ام و به درگاه او روی می آورم


    ..............................


    و خلاصه مقام اينكه مردم وقتي از جناب شعيب (عليه‏السلام‏) دعوت به ترك بت‏پرستي و ترك كم‏فروشي را شنيده‏اند ، اينطور دعوت او را رد كرده‏اند كه : اين دعوت تو مخالف با آزادي انسانها است ، چون آزادي انسانيت حكم مي‏كند به اينكه انسانها هر چه بخواهند بپرستند و در اموالشان هر جور كه خواستند تصرف كنند


    ..................................


    و ما توفيقي الا بالله عليه توكلت و اليه انيب - اين جمله در مقام استثناء از استطاعت است
    چون بعد از آنكه آن جناب به مردم فرمود : جز اصلاح مجتمع آنان بوسيله علم نافع و عمل صالح به مقدار استطاعتش منظوري ندارد در ضمن گفتارش براي خود استطاعت و قدرت اثبات كرد در حالي كه عبد و مملوك از پيش خود و بطور استقلال استطاعتي ندارد و لذا آن جناب نقص و قصوري كه در كلامش بود تتميم نموده ، فرمود : و ما توفيقي الا بالله يعني آنچه در مورد تدبير امور مجتمع شما از اراده من ترشح مي‏كند و هر استطاعتي كه در توفيق و رديف كردن اسباب و مساعد كردن بعضي از آنها با بعضي ديگر بذل مي‏كنم و - از آن اراده و آن استطاعت و آن رديف كردن اسباب - سعادت شما را نتيجه مي‏گيرم همه‏اش از خداي سبحان است ، بدون او من هيچ قدرتي ندارم و من از احاطه او بيرون نتوانم شد و در هيچ امري مستقل از او نيستم اوست كه هر مقدار استطاعت كه در من است به من داده و اوست كه از طريق آن استطاعت كه به من داده ، اسباب را رديف مي‏كند ، پس استطاعت من از او و توفيقم بوسيله اوست .



    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?...ID=1561&ltr2=4

    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۸:۳۵
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

  14. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    مسائل مذهبی
    نوشته
    326
    حضور
    1 روز 22 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1424




    سوره : هود آیه : 88


    متن عربی آیه : قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىَ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ



    کفت : ای قوم من ، چه می گوييد اگر با من از جانب پروردگارم حجتی باشدو او مرا رزقی نيکو عطا کرده باشد ? اگر شما را نهی می کنم برای آن نيست که خود سودی ببرم تا آنجا که بتوانم قصدی جز به صلاح آوردنتان ندارم توفيق من تنها با خداست به او توکل کرده ام و به درگاه او روی می آورم


    ..............................


    و خلاصه مقام اينكه مردم وقتي از جناب شعيب (عليه‏السلام‏) دعوت به ترك بت‏پرستي و ترك كم‏فروشي را شنيده‏اند ، اينطور دعوت او را رد كرده‏اند كه : اين دعوت تو مخالف با آزادي انسانها است ، چون آزادي انسانيت حكم مي‏كند به اينكه انسانها هر چه بخواهند بپرستند و در اموالشان هر جور كه خواستند تصرف كنند


    ..................................


    و ما توفيقي الا بالله عليه توكلت و اليه انيب - اين جمله در مقام استثناء از استطاعت است
    چون بعد از آنكه آن جناب به مردم فرمود : جز اصلاح مجتمع آنان بوسيله علم نافع و عمل صالح به مقدار استطاعتش منظوري ندارد در ضمن گفتارش براي خود استطاعت و قدرت اثبات كرد در حالي كه عبد و مملوك از پيش خود و بطور استقلال استطاعتي ندارد و لذا آن جناب نقص و قصوري كه در كلامش بود تتميم نموده ، فرمود : و ما توفيقي الا بالله يعني آنچه در مورد تدبير امور مجتمع شما از اراده من ترشح مي‏كند و هر استطاعتي كه در توفيق و رديف كردن اسباب و مساعد كردن بعضي از آنها با بعضي ديگر بذل مي‏كنم و - از آن اراده و آن استطاعت و آن رديف كردن اسباب - سعادت شما را نتيجه مي‏گيرم همه‏اش از خداي سبحان است ، بدون او من هيچ قدرتي ندارم و من از احاطه او بيرون نتوانم شد و در هيچ امري مستقل از او نيستم اوست كه هر مقدار استطاعت كه در من است به من داده و اوست كه از طريق آن استطاعت كه به من داده ، اسباب را رديف مي‏كند ، پس استطاعت من از او و توفيقم بوسيله اوست .



    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?...ID=1561&ltr2=4

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

  15. صلوات


  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    بنابر این توفیق به معنای افزودن شدن عنایت و یاری الهی در تحقق اطاعت یا دوری از معصیت است که میتواند به اسباب بیرونی یا درونی باشد
    سلام
    من که یاری زیادی رو در تعریفی که امام صادق داده، ندیدم.

  17. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290



    نقل قول نوشته اصلی توسط yanoor نمایش پست ها
    و ما توفيقي الا بالله عليه توكلت و اليه انيب - اين جمله در مقام استثناء از استطاعت است چون بعد از آنكه آن جناب به مردم فرمود : جز اصلاح مجتمع آنان بوسيله علم نافع و عمل صالح به مقدار استطاعتش منظوري ندارد در ضمن گفتارش براي خود استطاعت و قدرت اثبات كرد در حالي كه عبد و مملوك از پيش خود و بطور استقلال استطاعتي ندارد و لذا آن جناب نقص و قصوري كه در كلامش بود تتميم نموده ، فرمود : و ما توفيقي الا بالله يعني آنچه در مورد تدبير امور مجتمع شما از اراده من ترشح مي‏كند و هر استطاعتي كه در توفيق و رديف كردن اسباب و مساعد كردن بعضي از آنها با بعضي ديگر بذل مي‏كنم و - از آن اراده و آن استطاعت و آن رديف كردن اسباب - سعادت شما را نتيجه مي‏گيرم همه‏اش از خداي سبحان است ، بدون او من هيچ قدرتي ندارم و من از احاطه او بيرون نتوانم شد و در هيچ امري مستقل از او نيستم اوست كه هر مقدار استطاعت كه در من است به من داده و اوست كه از طريق آن استطاعت كه به من داده ، اسباب را رديف مي‏كند ، پس استطاعت من از او و توفيقم بوسيله اوست .
    تشکر از زحمتتون ولی پاسخ من نبود.

  18. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود