صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایجاد میل به گناه، پس از خلقت آدم، از منظر عقل

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    ایجاد میل به گناه، پس از خلقت آدم، از منظر عقل




    سلام. آیا از منظر عقل(و نه نقل)، ایرادی دارد که گفته شود: «پس از خورده شدن از درخت ممنوعه،(که ناشی از میل به گناه نبود، بلکه حاصل فریبکاری شیطان و فریب خوردن آدم و همسرش بود)، میل به گناه در آنها و نسلشان ایجاد شد»؟

    نمی خواهم در مورد اساس نقلی این بحث، سؤال کنم. سؤالم در مورد این است که به طور اساسی، آیا این نگرش به لحاظ عقلی «ممکن» هست یا خیر.

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست




    ایجاد میل به گناه، پس از خلقت آدم، از منظر عقل







    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. آیا از منظر عقل(و نه نقل)، ایرادی دارد که گفته شود: «پس از خورده شدن از درخت ممنوعه،(که ناشی از میل به گناه نبود، بلکه حاصل فریبکاری شیطان و فریب خوردن آدم و همسرش بود)، میل به گناه در آنها و نسلشان ایجاد شد»؟
    باسلام
    درست متوجه منظور شما نشدم.

    اگر منظورتان صرف امکان است، باید عرض کنم، هر آنچه بازگشت به اجتماع نقیضین نداشته باشد( به صورت مستقیم یا غیر مستقیم) از نظر عقلی ممکن است و احتمال تحقق دارد.
    مثلا اگر بگوییم، خداوند عادل هست ولی قدری هم ظلم می کند، این اجتماع نقیضین است. زیرا در ان واحد، دو گزاره را مطرح کرده ایم که در یکی مدعی عدالت خداوندیم و در دیگری، عدالت او را نفی کرده ایم.
    یا اگر بگوییم، خداوند وجود دارد ولی کمی ظلم میکند، این گزاره به اجتماع نقیضین باز میگردد. زیرا در فراز خداوند وجود دارد، مرادمان خداوند با جمیع صفات کمالی نامحدود است. یکی از این صفات، عدالت اوست. و در بخش کمی ظلم میکند، نیز مدعی وجود ظلم(هرچند کم) در خداوند هستیم. بنابراین در آن واحد مدعی هستیم هم خداوند عادل هست و هم نیست.
    در این مورد نیز اینکه بگوییم میل به گناه در آدمیان، پس از خوردن از میوه ممنوعه در انسان ایجاد شد، هیچ مانع عقلی ندارد زیرا نه مستقیما اجتماع نقیضین است و نه به صورت غیر مستقیم.منشأ و زمان تحقق میل به گناه اگر با ذات یا یکی از صفات خداوند منافات نداشته باشد، عقلا امکان دارد.
    البته اگر مراد شما از این سوال، تحقق ان از منظر عقل باشد نه صرفا امکان آن، بحث متفاوت میشود.



    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ در ساعت ۰۶:۴۰

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. آیا از منظر عقل(و نه نقل)، ایرادی دارد که گفته شود: «پس از خورده شدن از درخت ممنوعه،(که ناشی از میل به گناه نبود، بلکه حاصل فریبکاری شیطان و فریب خوردن آدم و همسرش بود)، میل به گناه در آنها و نسلشان ایجاد شد»؟

    نمی خواهم در مورد اساس نقلی این بحث، سؤال کنم. سؤالم در مورد این است که به طور اساسی، آیا این نگرش به لحاظ عقلی «ممکن» هست یا خیر.
    سلام
    از آنجا که فرزند از والدین ناشی شده است وجود صفات آندو در وی امری طبیعی به نظر می رسد
    اما اینجا دو سوال قابل طرح است
    1- آیا صفات اخلاقی هم به ارث می رسند
    2- آیا اخلاق در بدن تاثیری دارد که به فرزند برسد ؟
    و با توجه به سوال آیا آثار یک گناه هم می تواند مانند صفت اخلاقی به ارث برسد؟
    به نظر می رسد برای پاسخ به این سوالات عقل نظری به تنهایی کارساز نباشد و نیاز به تحقیق و مطالعه و تجربه دارد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. آیا از منظر عقل(و نه نقل)، ایرادی دارد که گفته شود: «پس از خورده شدن از درخت ممنوعه،(که ناشی از میل به گناه نبود، بلکه حاصل فریبکاری شیطان و فریب خوردن آدم و همسرش بود)، میل به گناه در آنها و نسلشان ایجاد شد»؟

    نمی خواهم در مورد اساس نقلی این بحث، سؤال کنم. سؤالم در مورد این است که به طور اساسی، آیا این نگرش به لحاظ عقلی «ممکن» هست یا خیر.
    سلام و عرض ادب.
    همانطور که جناب حامد فرمودند، برای تشخیص صحت این دیدگاه تنها عقل نظری کافی نیست و باید از عقل عملی نیز بهره برد.
    اگر واقعا خود آن میوه ممنوعه مشکلی داشته باشد، میتوان گفت که بله بر نهاد انسان تاثیر میگذارد.
    اما اگر فعل خوردن از آن میوه ممنوع شده باشد، پس خوردن آن شاید بی تاثیر در نهاد آدم بوده و میل به گناه پس از هبوط بوجود آمده باشد.
    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  11. صلوات ها 2


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    باسلام
    درست متوجه منظور شما نشدم.

    اگر منظورتان صرف امکان است، باید عرض کنم، هر آنچه بازگشت به اجتماع نقیضین نداشته باشد( به صورت مستقیم یا غیر مستقیم) از نظر عقلی ممکن است و احتمال تحقق دارد.
    مثلا اگر بگوییم، خداوند عادل هست ولی قدری هم ظلم می کند، این اجتماع نقیضین است. زیرا در ان واحد، دو گزاره را مطرح کرده ایم که در یکی مدعی عدالت خداوندیم و در دیگری، عدالت او را نفی کرده ایم.
    یا اگر بگوییم، خداوند وجود دارد ولی کمی ظلم میکند، این گزاره به اجتماع نقیضین باز میگردد. زیرا در فراز خداوند وجود دارد، مرادمان خداوند با جمیع صفات کمالی نامحدود است. یکی از این صفات، عدالت اوست. و در بخش کمی ظلم میکند، نیز مدعی وجود ظلم(هرچند کم) در خداوند هستیم. بنابراین در آن واحد مدعی هستیم هم خداوند عادل هست و هم نیست.
    در این مورد نیز اینکه بگوییم میل به گناه در آدمیان، پس از خوردن از میوه ممنوعه در انسان ایجاد شد، هیچ مانع عقلی ندارد زیرا نه مستقیما اجتماع نقیضین است و نه به صورت غیر مستقیم.منشأ و زمان تحقق میل به گناه اگر با ذات یا یکی از صفات خداوند منافات نداشته باشد، عقلا امکان دارد.
    البته اگر مراد شما از این سوال، تحقق ان از منظر عقل باشد نه صرفا امکان آن، بحث متفاوت میشود.


    سلام. بله، سؤال من در مورد امکان وقوع است و نه تحقق.

    اگر اینگونه انگاشته شود که «آدم و نسل او، پس از خوردن از درخت ممنوعه دچار نوعی مرگ روحانی شدند، یعنی تأثیر خوردن میوه طوری بود که نسل آدم نیز با نوعی مرگ روحانی به دنیا می آمدند،» آیا برخلاف عقل است؟

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41222



    بنظر حقیر آدم برای پذیرفتن مسئولیت به زمین امد
    وظیفه ای که دیگر انسان ها به عمد یا غیر عمد می خواهند ان را فراموش کنند تا
    از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمایند

    واقعا
    آیا ما مثل پدرمان آدم ، انسانی مسئول هستیم؟
    التماس دعا

  15. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    اگر اینگونه انگاشته شود که «آدم و نسل او، پس از خوردن از درخت ممنوعه دچار نوعی مرگ روحانی شدند، یعنی تأثیر خوردن میوه طوری بود که نسل آدم نیز با نوعی مرگ روحانی به دنیا می آمدند،» آیا برخلاف عقل است؟
    باسلام
    اری.توضیح اینکه
    همانطور که عرض شد، هر مسأله ای که به اجتماع نقیضین باز گردد یا گزاره ای خودمتناقض باشد، عقلا محال است.
    همانطور که میدانید، خداوندی که دینداران به ان اعتقاد دارند و عقل سلیم نیز انرا میپذیرد، خدایی است که عادل و عالم و حکیم است.
    بنابراین هر گزاره ای که با این حکم عقلی منافات داشته باشد، یعنی به اجتماع نقیضین باز میگردد.
    حال اگر بگوییم تأثیر خوردن میوه طوری بوده که نسل ادمی با نوعی مرگ روحانی به دنیا امده است، یعنی فطرت او وذات او قبل از اینکه به دنیا امده باشد، جنبه منفی دارد و از خداوند روی گردان است.
    نتیجه مطلب بالا این است که خداوند که میخواسته بندگان را به سعادت برساند، از همان اول نهاد و ذات انها را طوری خلق میکند که فطرتا رو به مسائل خلاف شرع و روحانیت است. فطرتا روی گردان از مسائل روحانی و معنوی است.
    سوالی که می پرسیم این است که علت این امر که نقش تامی در سعادت نیافتن انسانها میتواند داشته باشد چیست؟
    چند فرض دارد:
    خداوند علم به این مسأله ندارد و نمیداند که ذات انسانهای بعدی اینطور شده است و خلقت انها منفی شده است.
    خداوند علم دارد ولی قدرت بر این ندارد که زمینه هدایت را در انها بوجود بیاورد. زمینه ای که حداقل ان رو به راه بودن فطرت و خداجو بودن ان است.
    خداوند علم دارد و قدرت هم بر حل این مسأله دارد ولی بخیل است و از روی بخل نمیخواهد این کار را انجام دهد.
    هر کدام از اینها باشد، به معنای نقص خداوند و محدودیت اوست و چون خداوند ذاتا نامحدود است و هیچ محدودیتی در او راه ندارد، بنابراین
    این احتمال، عقلا محال و باطل است.



  16. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    ایجاد میل به گناه، پس از خلقت آدم، از منظر عقل


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  17. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط حکمت نمایش پست ها
    ایجاد میل به گناه، پس از خلقت آدم، از منظر عقل

    سلام. این تاپیک ممکن است در آینده سؤالات مشابه دیگری را بطلبد، لذا، فعلاً از جمبعندی و بستن تاپیک خودداری کنید، تا مجبور به ایجاد موضوعات جدید نباشیم.

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  18. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود