صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جز این است که بسیاری از احکام اسلام مبنای بسیار سست و نامطمئنی دارند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کامپیوتر , فلسفه , اخلاق
    نوشته
    20
    حضور
    21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18

    پرسش جز این است که بسیاری از احکام اسلام مبنای بسیار سست و نامطمئنی دارند؟




    از دو حالت خارج نیست:
    یا احادیث از طریق انسان معصوم به دست ما می رسند و یا از طریق غیر معصوم.
    از از طریق معصوم به ما برسند شکی در آن نیست.

    اما اگر از طریق غیر معصوم به دست ما برسند آیا حقیقت جز این است که امکان خطا ,اشتباه و تحریف عمدی و یا سهوی در احادیث وجود دارد؟
    و آیا حقیقت جز این است که احادیث از طریق غیر معصوم به ما رسیده ؟
    و آیا غیر از این است که بسیاری از احکام عملی تکیه بر احادیث دارند؟

    و در نهایت جز این است که بسیاری از احکام اسلام مبنای بسیار سست و نا مطمئنی دارند؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست




    جز این است که بسیاری از احکام اسلام مبنای بسیار سست و نامطمئنی دارند؟







    کارشناس بحث: استاد پیام

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۸/۰۶ در ساعت ۱۹:۵۰

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    سلام "پس دراین صورت هیچ اعتمادی به علم تاریخ وادبیات نیست ـچون باید گفت ازکجا که این اتفاق برای اون اقوام افتاده یاازکجامعلوم این دیوان حافظ باشه ماکه ازخودش نشنیدیم.


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    45
    حضور
    21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    سلام "پس دراین صورت هیچ اعتمادی به علم تاریخ وادبیات نیست ـچون باید گفت ازکجا که این اتفاق برای اون اقوام افتاده یاازکجامعلوم این دیوان حافظ باشه ماکه ازخودش نشنیدیم.

    عذر میخوام اما صحبت سر دین هست با درس تاریخ جغرافیا و ادبیات مقایسه میکنید ؟؟؟ من که قرار نیست به دیوان حافظ عمل کنم !!! موضوع دین سعادت دنیا و آخرت هست از طرفی همین تاریخ در گروه های مختلف و از افراد مختلف نقل شده ولی حدیث که از یک نفر نقل شده چه شکلی میشه بهش اعتماد کرد


    در ضمن من حدیثی از امام صادق شنیدم که اگر حدیثی با قرآن تطابق نداشته باشد آن حدیث رد است !
    همچین حدیثی داریم ؟؟


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zemestoon نمایش پست ها
    از دو حالت خارج نیست:
    یا احادیث از طریق انسان معصوم به دست ما می رسند و یا از طریق غیر معصوم.
    از از طریق معصوم به ما برسند شکی در آن نیست.

    اما اگر از طریق غیر معصوم به دست ما برسند آیا حقیقت جز این است که امکان خطا ,اشتباه و تحریف عمدی و یا سهوی در احادیث وجود دارد؟
    و آیا حقیقت جز این است که احادیث از طریق غیر معصوم به ما رسیده ؟
    و آیا غیر از این است که بسیاری از احکام عملی تکیه بر احادیث دارند؟

    و در نهایت جز این است که بسیاری از احکام اسلام مبنای بسیار سست و نا مطمئنی دارند؟
    سلام
    همه علوم بشری از طریق نقل به ما رسیده است اما اینکه بگوییم چون از طریق غیر معصوم رسیده پس اعتباری ندارد معقول نیست چون مفهومش دست کشیدن از میراث بزرگ علمی به صرف احتمال خطاست
    توجه داشته باشیم که
    عدم عصمت صدور خطا را ضروری نمیکند بلکه محتمل می سازد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کامپیوتر , فلسفه , اخلاق
    نوشته
    20
    حضور
    21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18



    سلام بر همه
    راستش تازه عضو این جا شدم و هنوز با خیلی چیزها آشنا نیستم. به مساله ای که آقای پیام ذکر کردند پاسخ دادم ولی ظاهرا ثبت نشد!
    بنده اصل ایرادم بر این بود که احادیث اطمینان بخش یا یقین آور نیستند. چون احتمل خطا بودن آنها وجود دارد. تمامی روشهای موجود تنها کمک میکنند تا اطمینان شما از صحت احادیث بالا رود ولی باز هم شما نمی توانید ادعا کنید" ما یقین داریم این حدیث را معصوم گفته" . حرف بنده این است که احکامی که تکیه بر احادیث دارند میزان اعتبار آنها از ریاضیات هم کمتر است! اطمینان بخش نیستند. ( البته جز احادیثی که خود شامل مسائل عقلی و یک قضیه ی منطقی هستند که امکان بررسی آن به شکل مستقیم از طریق عقل وجود دارد)

    به نظر بنده وقتی در چیزی خطا محتمل و امکان پذیر باشد , یقین در آن مساله جایی ندارد. بلکه وقتی ما می توانیم حرف از یقین بزنیم که ثابت کنید خطا امکان پذیر نیست. به فرض اگر پیامبر معصوم نبود و امکان دست کاری و تحریف عمدی و یا سهوی در آنچه که از جانب خدا برای او فرستانه می شود وجود داشت , کل بنای اسلام مورد شک و شبهه و تردید بود. و همواره این سوال پیش میآمد از کجا معلوم پیامبر در آنچه که خدا برای او فرستاده دخل و تصرف (عمدی و یا سهوی ) نکرده؟!

    بله همه علوم بشری از طریق نقل به ما رسیده ولی برخی از این علوم مانند ریاضیات مستقیما با کمک عقل قابل بررسی اند مثل قضیه ی تالس و...
    و برخی دیگر علوم تجربی اند بحث علوم تجربی بحثی جداست. شما اگر به فلسفه ی علم مراجعه کنید متوجه می شود که همین علوم تجربی کاملا ابطال پذیرند و در واقع که نظریه تا وقتی مورد استفاده قرار می گیرد که ابطال نشده باشد و بیشتر از سایر نظریه ها کارکرد داشته باشد. (رجوع شود به منطق شناخت علمی , کارل پوپر)

    مقایسه این علوم با دین فکر نمی کنم کار شایسته باشد. مساله سعادت ابدی شماست در حالی که این علومی که ذکر شد بیشتر از هر چیز به منفع و مصالح مادی بشر توجه دارند. روشن است که حداقل احکام دین باید اساس محکمتر و خدشه ناپذیر تری نسبت به این علوم داشته باشند در حالی که بنا بر دلایلی که ذکر شد حقیقت خلاف این به نظر میرسد!
    ویرایش توسط Zemestoon : ۱۳۹۲/۰۸/۰۷ در ساعت ۱۴:۱۵

  13. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zemestoon نمایش پست ها
    سلام بر همه
    راستش تازه عضو این جا شدم و هنوز با خیلی چیزها آشنا نیستم. به مساله ای که آقای پیام ذکر کردند پاسخ دادم ولی ظاهرا ثبت نشد!
    بنده اصل ایرادم بر این بود که احادیث اطمینان بخش یا یقین آور نیستند. چون احتمل خطا بودن آنها وجود دارد. تمامی روشهای موجود تنها کمک میکنند تا اطمینان شما از صحت احادیث بالا رود ولی باز هم شما نمی توانید ادعا کنید" ما یقین داریم این حدیث را معصوم گفته" . حرف بنده این است که احکامی که تکیه بر احادیث دارند میزان اعتبار آنها از ریاضیات هم کمتر است! اطمینان بخش نیستند. ( البته جز احادیثی که خود شامل مسائل عقلی و یک قضیه ی منطقی هستند که امکان بررسی آن به شکل مستقیم از طریق عقل وجود دارد)

    به نظر بنده وقتی در چیزی خطا محتمل و امکان پذیر باشد , یقین در آن مساله جایی ندارد. بلکه وقتی ما می توانیم حرف از یقین بزنیم که ثابت کنید خطا امکان پذیر نیست. به فرض اگر پیامبر معصوم نبود و امکان دست کاری و تحریف عمدی و یا سهوی در آنچه که از جانب خدا برای او فرستانه می شود وجود داشت , کل بنای اسلام مورد شک و شبهه و تردید بود. و همواره این سوال پیش میآمد از کجا معلوم پیامبر در آنچه که خدا برای او فرستاده دخل و تصرف (عمدی و یا سهوی ) نکرده؟!

    بله همه علوم بشری از طریق نقل به ما رسیده ولی برخی از این علوم مانند ریاضیات مستقیما با کمک عقل قابل بررسی اند مثل قضیه ی تالس و...
    و برخی دیگر علوم تجربی اند بحث علوم تجربی بحثی جداست. شما اگر به فلسفه ی علم مراجعه کنید متوجه می شود که همین علوم تجربی کاملا ابطال پذیرند و در واقع که نظریه تا وقتی مورد استفاده قرار می گیرد که ابطال نشده باشد و بیشتر از سایر نظریه ها کارکرد داشته باشد. (رجوع شود به منطق شناخت علمی , کارل پوپر)

    مقایسه این علوم با دین فکر نمی کنم کار شایسته باشد. مساله سعادت ابدی شماست در حالی که این علومی که ذکر شد بیشتر از هر چیز به منفع و مصالح مادی بشر توجه دارند. روشن است که حداقل احکام دین باید اساس محکمتر و خدشه ناپذیر تری نسبت به این علوم داشته باشند در حالی که بنا بر دلایلی که ذکر شد حقیقت خلاف این به نظر میرسد!
    سلام
    استباط احکام از احادیث معیارهایی دارد
    این معیارها به اندازه کافی برای حصول اطمینان مفیدند
    و اما یقین
    از اسباب یقین در نزد ما تواتر است
    کل قران متواتر و قطعی است و خود یک معیار اصلی در سنجش احادیث است
    معیارهای عقلی قطعی هم مد نظر قرار می گیرند
    برخی احکام دین که از ضروریات اند مانند وجوب نماز
    برخی روایات هم تواتر لفظی یا معنوی دارند و ملحق به یقینیات میشوند
    وقتی ما با تکیه بر این معیارها و ملاکها به استنباط احکام پرداختیم و به حکمی رسیدیم عمل به آن برای ما الزامی است چه اینکه می دانیم فی الجمله تکلیفی هست پس باید تا حد ممکن آنرا انجام دهیم و این اجتهاد در کشف احکام راهی است برای انجام تکلیف
    اگر حکم مطابق واقع باشد که به مقصد اصلی رسیده ایم اگر نباشد اجر تعبد داریم و معذوریم
    اما اگر به بهانه ظنی بودن برخی احکام و روایات دست از اجتهاد و تکلیف بکشیم کدام عذر میخواهد ما را از عواقب این بهانه تراشی و سستی برهاند ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کامپیوتر , فلسفه , اخلاق
    نوشته
    20
    حضور
    21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    18



    سلام
    هرچند بیشتر متنتون برام قانع کننده نبود ولی مایلم به نکته ای که خودتون ذکر کردید اشاره کنم :

    "اگر حکم مطابق واقع باشد که به مقصد اصلی رسیده ایم اگر نباشد اجر تعبد داریم و معذوریم"

    این یعنی حکمی که از این احادیث استخراج میشود ممکن است مطابق با واقع باشد و یا ممکن است نباشد! خب خود این جمله یعنی چه؟
    شما وقتی در ریاضیات و یا فلسفه حکمی و یا قضیه ای را با کمک بدیهیات عقل ثابت می کنید دیگر هرگز نمی گویید که این احتمال و امکان وجود دارد خلاف آنچه گفته اید حقیقت داشته باشد. اگر مقدمات شما درست باشد و نحوه ی چینش مقدمات برای رسیدن به نتیجه صحیح باشد و اگر از اصول منطق پیروی کرده باشید, در جواب شما هیچ شکی نیست.
    و آیا این جمله ی شما ادعای بنده را ثابت نمی کند؟!
    نکته ی دیگری که لازم می بینم ذکر کنم این است که من در این پست سوال اصلی ام این بود که :
    "جز این است که بسیاری از احکام اسلام مبنای بسیار سست و نامطمئنی دارند؟ "

    من نگفتم عمل به احکامی که تاحدی در مورد آنها اطمینان پیدا کرده ایم را به کلی کنار بگذاریم.



  16. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    حضور
    15 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    46



    درمورد سوالی که طرح شد من خودم به شخصه بارها پیش امده که دراصل بودن سخن یا حدیثی شک کنم..این موضوع ازآن جهت میتواند اثبات شود که در زمان بعد فوت پیامبر سیاست های آن دوران و حاکمان.جعل احادیث.جزئی از برنامه هایشان بود وقطعا در ان دقت زیادی بکار میگرفتند تا تشخیص احادیث و سخنان از اصلشان بسیار سخت باشد و همینطور در دوره های بعد چون مخالفان دین در آن زمان متوجه ی تاثیر و پیروی احادیث شده بودند..
    درزمان حال که مابااینگونه احادیث برخورد میکنیم باید چند مطلب را در نظر بگیریم اول آنکه اولین راه آگاهی ما وچراغ درک و هدایت ما خود عقل معرفی شده پس ابتدا باید با عقل خود آنرا بسنجیم اما بعدازآن میتوانیم از قرآن استفاده کنیم چون سنداصلی و حقیقی قران است و اگر مطلبی به صورت مفهومی در قران رد شده میتوان قابل قبول نیت البته باید با تفسیر درست این مطلب را متجه شد!وبعداز آن میتوان از منابع معتبر برای برطرف کردن شکمان استفاده کرد مثل نهج البلاغه.صحیفه سجادیه.غررالحکم ودررالکلم.التهذیب و استبصار.کافی و..درواقع در هنگام خواندن مطلب یا حدیثی حتما باید به منبع آن هم توجه کرد در زمان حال ما راهها ومسائلی که میتواند ماراگمراه کند زیاد است پس باید محتاط و کمی شکاک بود اما این به معنای آن نیست که با این روند خودمان را در انجام وظایف گول بزنیم وبهانه بدست باشیم وهمیشه و همیشه برترین منبع قرآن و تفاسیر آن است..

  17. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط Zemestoon نمایش پست ها
    سلام
    هرچند بیشتر متنتون برام قانع کننده نبود ولی مایلم به نکته ای که خودتون ذکر کردید اشاره کنم :

    "اگر حکم مطابق واقع باشد که به مقصد اصلی رسیده ایم اگر نباشد اجر تعبد داریم و معذوریم"

    این یعنی حکمی که از این احادیث استخراج میشود ممکن است مطابق با واقع باشد و یا ممکن است نباشد! خب خود این جمله یعنی چه؟
    شما وقتی در ریاضیات و یا فلسفه حکمی و یا قضیه ای را با کمک بدیهیات عقل ثابت می کنید دیگر هرگز نمی گویید که این احتمال و امکان وجود دارد خلاف آنچه گفته اید حقیقت داشته باشد. اگر مقدمات شما درست باشد و نحوه ی چینش مقدمات برای رسیدن به نتیجه صحیح باشد و اگر از اصول منطق پیروی کرده باشید, در جواب شما هیچ شکی نیست.
    و آیا این جمله ی شما ادعای بنده را ثابت نمی کند؟!
    نکته ی دیگری که لازم می بینم ذکر کنم این است که من در این پست سوال اصلی ام این بود که : "جز این است که بسیاری از احکام اسلام مبنای بسیار سست و نامطمئنی دارند؟ "

    من نگفتم عمل به احکامی که تاحدی در مورد آنها اطمینان پیدا کرده ایم را به کلی کنار بگذاریم.
    سلام
    ما فی الجمله می دانیم که در مورد موضوعات مختلف تکلیفی داریم
    مجتهد بر اساس اصول و ملاکها و معیارها سعی و جهد خود را بکار می بندد تا حکم آنرا استنباط نماید
    اگر حکمی که بدان رسید مطابق واقع بود که مطابق واقع عمل کرده وگرنه به وظیفه خودش که کشف حکم بوده عمل کرده است هرچند مصلحت حکم واقعی به او نمی رسد
    خوب در بسیاری از مسائل فقهی و اخلاقی ما یقینیاتی داریم مثل قرآن یا روایات متواتر در برخی دیگر ما بر این یقینیات تکیه می کنیم تا به وظیفه خود که همان کشف واقع است عمل کرده باشیم
    لذا این جمله که در بسیاری احکام بنیان سست است صحیح نمی باشد
    چون یا ما به واقع می رسیم یا به انجام وظیفه نائل میشویم
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود