صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا شیطان برای همیشه در دوزخ خواند ماند؟ چرا؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536

    آیا شیطان برای همیشه در دوزخ خواند ماند؟ چرا؟




    باسلام و احترام

    شیطان کافر نیست؛ خدا را قبول دارد و تکبر او باعث شد از مقامی که داشت صعود کند.
    در ثانی نمیدونم کجا شنیدم یا خوندم ولی تاجایی که مطلع هست (راست و غلطشو نمیدونم) یه دفعه حضرت علی ع شیطان رو دیدند میخواستند بکشنش که شیطان گفت من تو را دوست دارم مرا نکش که از مهلت داده شدگانم _ شاید داستان از پیشم یه خورده تغییر خورده باشه....

    الان شیطان هم خدا رو قبول داره هم ولایت حضرت علی ع رو داره؛ ایا تا ابد در دوزخ خواهد ماند؟
    مگر ابدیت برعلاوه کافران برای فرقه های دیگری که خدا را قبول دارند هم هست؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست




    آیا شیطان برای همیشه در دوزخ خواند ماند؟ چرا؟







    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28774



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام و احترام

    شیطان کافر نیست؛ خدا را قبول دارد و تکبر او باعث شد از مقامی که داشت صعود کند.
    در ثانی نمیدونم کجا شنیدم یا خوندم ولی تاجایی که مطلع هست (راست و غلطشو نمیدونم) یه دفعه حضرت علی ع شیطان رو دیدند میخواستند بکشنش که شیطان گفت من تو را دوست دارم مرا نکش که از مهلت داده شدگانم _ شاید داستان از پیشم یه خورده تغییر خورده باشه....

    الان شیطان هم خدا رو قبول داره هم ولایت حضرت علی ع رو داره؛ ایا تا ابد در دوزخ خواهد ماند؟
    مگر ابدیت برعلاوه کافران برای فرقه های دیگری که خدا را قبول دارند هم هست؟
    پاسخ:
    با سلام .با تقدیر از شما
    در ابتدا باید گفت : ابلیس در ترک سجده و عصیان و نافرمانی از دستور الهی تنها یک گناه انجام داد، اما بعد از آن گناهان بسیاری انجام دهد که مهم ترین آنها گمراه کردن بندگان الهی از راه خدا است.
    اما از زاویه همان یک گناه، باید دانست که امتناع شیطان از سجده، ساده و معمولی نبود و گناه عادی محسوب نمی‌شد، بلکه سرکشی و تمرد آمیخته به اعتراض و انکار مقام پروردگار بود، زیرا این که می‌گوید: از آدم بهترم. به این معنى است که فرمان خدا در مورد سجده بر آدم بر خلاف حکمت و عدالت است و موجب مقدم داشتن مرجوح بر راجح می‌گردد، به این جهت مخالفت شیطان سر از کفر و انکار علم و حکمت خدا درآورد. به همین جهت می‌بایست تمام موقعیت خویش را در درگاه الهی از دست بدهد. (1)
    از این نظر امکان ورود شیطان به بهشت وجود ندارد. او در پی تکبر و خود بزرگ‌بینی در برابر خالق، فخرفروشی کرد. پی‌آمد کبر و تکبر در برابر خداوند، لعنت ابدی است که دامنگیر شیطان شد.
    ابلیس سالیان دراز عبادت و بندگی خدا را نمود تا جایی که به مقام و مرتبه فرشتگان رسید. گناه از موجودی بزرگ و با عظمت هر چند کوچک باشد، گناه بزرگی خواهد بود. کسی که از قله کوه و یا جایی با ارتفاع بلند به زمین افتد، آسیب او بسیار بیشتر خواهد بود. این مسئله نه تنها در مورد ابلیس بلکه برای انسان ها نیز خواهد بود. اگر انسان با عظمت و بزرگی چون پیامبر گناهی مرتکب شود، گناه او بسیار سخت و عقوبت آن نیز بسیار سنگین خواهد بود.
    ‌اگر آدمی مثل شیطان در برابر خداوند تکبر و عصیان کند، او نیز مثل شیطان به عذاب ابدی گرفتار می‌شود. هیچ کس نفرموده است که انسان به سرنوشت شیطان گرفتار نمی‌شود،
    امیرمؤمنان تصریح کرده:
    «فاعتبروا بما کان من فعل الله بابلیس إذ أحبط عمله الطویل وجهد الجهید عن کِبر ساعةٍ واحدة فمن ذا بعد ابلیس یسلم على الله بمثل معصیته؛(2) از آنچه خدا با ابلیس کرد عبرت بگیرید که اعمال طولانی و تلاش سخت کوشانة او را به خاطر ساعتی تکبّر باطل و تباه ساخت. ‌کسی هست که بعد از ابلیس چنان گناهی را مرتکب شود و در پیشگاه خداوند از عذاب سالم بماند؟».
    از کلام حضرت به دست می آید که اگر کسی مثل ابلیس در مقابل خدا عمداً تکبّر کند و با فرمان او از روی علم و آگاهی سرپیچی کند، مثل شیطان در عذاب ابدی خواهند بود، پس نباید آن گونه تصور کرد که در پرسش آمده است، در قرآن کریم در چندین آیه بر عذاب ابدی برخی آدمیان تأکید شده از جمله فرمود:
    «مَنْ یعص الله ورسوله فانّ له نار جهنّم خالدین فیها أبدا؛(3) کسانی که نافرمانی خدا و رسولش را کنند، آتش دوزخ از آن آنهاست. همیشه در آن خواهند بود».
    در جای دیگر فرمود:
    «هر کس مؤمنی را عمداً به قتل برساند، مجازات او دوزخ است، جاودانه در آن می‌ماند و خدا بر او غضب می‌کند و او را از رحمتش دور می‌سازد، و عذاب بزرگی برای او آماده کرده است». (4)
    بر اساس این گونه آیات معلوم می‌شود که برخی گناهان موجب می‌شود انسان‌ها مثل شیطان در آتش ابدی جهنم بسوزند.

    اما در باره این که شیطان ولایت امیر مومنان را پذریفته است باید گفت این سخن نادرست است به فرض در جای نقل شده باشد . چون او ولایت خدا را نپذیرفت چگونه ولایت بنده خدا علی را می پذیرد ؟
    دیگر این که او بعد از تمرد از سجده بر آدم از درگاه رحمت الهی رانده شد چنین موجودی هر گز نمی تواند توفیق درک ولایت علوی را پیدا کند .
    سوم این که شیطان عامل همه بدی ها در عالم است واگر عده ی از پذریرش ولایت علی ع سر باز زده یا می زند بدلیل این است که شیطان آنها را وسوسه می کند . پس چگونه خود او ولایت را می پذیرد ؟

    پی‌نوشت‌ها:
    1. تفسیر نمونه، ج 6، ص 106، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1386ش.
    2. نهج البلاغه.
    3. جن (72) آیه 23.
    4. نساء (4) آیه 93.

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    در آیاتی از قرآن به خلود در جهنم اشاره شده است که نشان میدهد برخی از کافران در جهنم جاودان خواهند بود.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    361
    حضور
    19 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1859



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها



    در ابتدا باید گفت : ابلیس در ترک سجده و عصیان و نافرمانی از دستور الهی تنها یک گناه انجام داد، اما بعد از آن گناهان بسیاری انجام دهد که مهم ترین آنها گمراه کردن بندگان الهی از راه خدا است.
    اما از زاویه همان یک گناه، باید دانست که امتناع شیطان از سجده، ساده و معمولی نبود و گناه عادی محسوب نمی‌شد، بلکه سرکشی و تمرد آمیخته به اعتراض و انکار مقام پروردگار بود، زیرا این که می‌گوید: از آدم بهترم. به این معنى است که فرمان خدا در مورد سجده بر آدم بر خلاف حکمت و عدالت است و موجب مقدم داشتن مرجوح بر راجح می‌گردد، به این جهت مخالفت شیطان سر از کفر و انکار علم و حکمت خدا درآورد. به همین جهت می‌بایست تمام موقعیت خویش را در درگاه الهی از دست بدهد. (1)
    از این نظر امکان ورود شیطان به بهشت وجود ندارد. او در پی تکبر و خود بزرگ‌بینی در برابر خالق، فخرفروشی کرد. پی‌آمد کبر و تکبر در برابر خداوند، لعنت ابدی است که دامنگیر شیطان شد.
    ابلیس سالیان دراز عبادت و بندگی خدا را نمود تا جایی که به مقام و مرتبه فرشتگان رسید. گناه از موجودی بزرگ و با عظمت هر چند کوچک باشد، گناه بزرگی خواهد بود. کسی که از قله کوه و یا جایی با ارتفاع بلند به زمین افتد، آسیب او بسیار بیشتر خواهد بود.

    4. نساء (4) آیه 93.

    با سلام و عرض ادب خدمت کارشناس محترم ،

    اگر چنین است که فرمودید ، میتوان گفت که شیطان پس از رسیدن به مقام فرشتگان به لحاظ تشریعی در مقام مخالفت با خدا برآمد و در نهایت حاضر شد تا حاصل عبادات خود را (که بهشت است )با گرفتن مهلت طولانی برای گمراه کردن بشر معامله کند و جهنم را به جان بخرد و خداوند هم با درخواست او برای گمراهی انسانها موافقت کرده و این فرصت را به او داده است(گرچه اراده حق بر هدایت انسانهاست نه گمراهی). حال سئوالی پیش میاید و آن اینکه اگر کبر شیطان و سجده نکردن او بر انسان گناهی لحظه ای بود اما عصیان و تقابل او در برابر خداوند به درازای خلقت انسان و قدمت او بر روی کره خاکیست. آیا شیطان میداند که به دوزخ میرود و عذاب خواهد شد و آنوقت آگاهانه لحظه لحظه به بار گناهانش اضافه میکند؟
    در بسیاری از آیات ،خداوند به کفار و گنهکاران وعده عذاب داده است و شرح حال آنان را در آخرت ذکر نموده است با اینحال هیچ انسانی نمیتواند خود را مصداق کامل و محاطب مستقیم این آیات بداند ولی شیطان کاملا با نامش وصف حال میشود مخاطب قرار میگیرد و حتی از گنهکاران تبری میجوید
    :
    [سوره الأنفال
    وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنِّي جارٌ لَكُمْ فَلَمَّا تَراءَتِ الْفِئَتانِ نَكَصَ عَلى‏ عَقِبَيْهِ وَ قالَ إِنِّي بَرِي‏ءٌ مِنْكُمْ إِنِّي أَرى‏ ما لا تَرَوْنَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ وَ اللَّهُ شَدِيدُ الْعِقابِ (48)
    48- و (به ياد آور) هنگامى را كه شيطان اعمال آنها (مشركان) را در نظرشان جلوه داد، و گفت هيچكس از مردم بر شما پيروز نمى‏گردد و من همسايه (و پناه دهنده) شمايم، اما هنگامى كه دو گروه (جنگجويان و حمايت فرشتگان از مومنان) را ديد به عقب بازگشت و گفت من از شما (دوستان و پيروانم) بيزارم! من چيزى را مى‏بينم كه شما نمى‏بينيد، من از خدا مى‏ترسم و خداوند شديد العقاب است!.

    پس شیطان میبیند و از علم شهودی برخوردار است و معنی این آیات و عالم غیب را بهتر از من و شما میداند. چطور با درک چنین عظمتی از خداوند و آگاهی از عذاب اخروی همچنان به وسوسه انسانها ادامه میدهد؟ آیا وسوسه انسانها برای او یک ماموریت است و عذابی در پی ندارد؟
    ، یا جهنم جای ترسناکی نیست؟!


    ویرایش توسط پریزاد : ۱۳۹۲/۰۸/۰۶ در ساعت ۲۳:۴۴
    دین کامل آن دینی است که از تو انسان بهتری بسازد...
    آمده ام تا بیشتر بدانم....تا مسلمان را بهتر بشناسم.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    راهیان نور،مسجد،هیئت،شهدا،زیارت
    نوشته
    221
    حضور
    4 روز 8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1100



    من اصلاً شیطان رو قبول ندارم!
    به نظر من موجودی که قدرت و نفوذش نزدیک به سطح قدرت خدا باشه اصلاً وجود نداره و ساختگیه!
    اینی هم که ما گولش و می خوریم شیطان نیست... نفس مونه!
    نفس دنبال هوس و آرزو و کاهلی میره
    شیطان یه فرشته ی رانده شده است که هیچکس دوسش نداره... همین!

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    نقل قول نوشته اصلی توسط تارک دنیا نمایش پست ها
    پس شیطان میبیند و از علم شهودی برخوردار است و معنی این آیات و عالم غیب را بهتر از من و شما میداند. چطور با درک چنین عظمتی از خداوند و آگاهی از عذاب اخروی همچنان به وسوسه انسانها ادامه میدهد؟ آیا وسوسه انسانها برای او یک ماموریت است و عذابی در پی ندارد؟
    ، یا جهنم جای ترسناکی نیست؟!
    به دلیل رذائل اخلاقی که دارد خصوصا حسادت.
    چون وقتی خدا به او دستور داد که به آدم سجده کند حسادت کرد و گفت من از او بهترم و به دلیل همین حسادت از فرمان خدا سرپیچی کرد و سجده نکرد.
    حسادت آدم را بیچاره میکند.
    بعضی وقتها یک آدم به دلیل رذائل اخلاقی حاضر است جهنم را تحمل کند ولی در مقابل شخصی که به او حسودی میکند خودش را کوچک نکند.
    وسوسه انسانها برای او یک ماموری نیست. بلکه او با اختیاری که دارد خودش تصمیم گرفته که این راه را انتخاب کند. او هم مثل ما مختار است.
    تنها مخلوقاتی که اختیار دارد انسان و جن هستند.
    همینطور است دلیل کشتن هابیل قابیل را. آن هم از روی حسادت بود چون که قربانی او قبول شد و از آن او قبول نشد.
    همچنین در اواخر عمر عمر پسرش به او پیشنهاد داد که از علی حلالیت بطلب. عمر گفت او را صدا کن. امام علی علیه السلام نزد او آمد و گفت به شرطی تو را حلال میکنم که در حضور مردم اعتراف کنی که حق من را قصب کردی. او قبول نکرد و گفت تحمل جهنم آسان تر است.
    حسادت آدم را بیچاره میکند.

  15. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    شیطان فرشته نیست. بلکه جن است. ولی به دلیل عبادات زیادی که داشت به مرتبه فرشته ها رسیده بود و قاطی فرشته ها شده بود و عملا جزو فرشته ها شده بود. ولی از جنس جن است.

  16. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام و احترام

    شیطان کافر نیست؛ خدا را قبول دارد و تکبر او باعث شد از مقامی که داشت صعود کند.
    در ثانی نمیدونم کجا شنیدم یا خوندم ولی تاجایی که مطلع هست (راست و غلطشو نمیدونم) یه دفعه حضرت علی ع شیطان رو دیدند میخواستند بکشنش که شیطان گفت من تو را دوست دارم مرا نکش که از مهلت داده شدگانم _ شاید داستان از پیشم یه خورده تغییر خورده باشه....

    الان شیطان هم خدا رو قبول داره هم ولایت حضرت علی ع رو داره؛ ایا تا ابد در دوزخ خواهد ماند؟
    مگر ابدیت برعلاوه کافران برای فرقه های دیگری که خدا را قبول دارند هم هست؟
    سلام
    کسی که بنای همه کفرها و ولایتهای باطله چطور کافر و خارج از ولایت اولیاء الهی نیست ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    قبول داشتن خدا و دوست داشتن امام علی علیه السلام دلیل نمیشود که شخصی کافر نباشد.
    خیلی از کافرها هستند که خدا را قبول دارند. و یک بت پرست هم شاید ایشان را دوست داشته باشد.
    بودایی ها خدا را قبول دارند.
    خیلی از بت پرستها هم خدا را قبول دارند و بت ها را برای تقرب به خدا میپرستند.
    دوست داشتنی که بر مبنای ایمان باشد ارزش دارد. والا یک گدا هم که چیزی بهش بدهید شما را دوست دارد. ولی آن دوست داشتن برای خدا نیست. برای پول است.
    شیطان از فرمان خدا سرپیچی کرد و عاصی شد و بسیاری را گمراه کرده.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود