صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خواندن کتاب های روان شناسی که نویسنده آنها مسلمان نیستند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    89
    حضور
    3 روز 18 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    168

    خواندن کتاب های روان شناسی که نویسنده آنها مسلمان نیستند




    با سلام
    آیا خواندن کتاب های روانشناسیی که نویسنده های آن ها مسلمان نیستند مانند کتابهایی با عنوان«راز»یا«مدیریت بحران» یا «راز شاد زیستن»وغیره یا کتاب های علمی اشکال دارد و موجب گمراهی انسان می شود؟آیا راهی هست که از دانش آن ها بدون آسیب رسیدن به اعتقادات مذهبی خود استفاده کنیم؟

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست




    خواندن کتاب های روان شناسی که نویسنده آنها مسلمان نیستند







    کارشناس بحث: استاد حامی


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151464



    با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
    حق باشماست. از گوهر گرانبهایی هم چون مذهب باید به شدت مراقبت کرد تا با شبهات و افکار نادرست خدشه و خش برندارد.
    در مورد کتاب راز نقدهایی نوشته شده است که یکی از آنها در کتابخانه سایت موجود است و می توانید از قسمت جستجو آن را بیابید.
    تلاش ما بر این است که کتاب های روان شناسی مفیدی را در کتابخانه سایت معرفی کنیم که غربال شده باشند. شما می توانید از آنها استفاده کنید.
    بسیاری از کتاب های روان شناسی که ترجمه می شوند نکات قابل استفاده زیادی دارند. ولی به هرحال باید حساس بود. ای کاش در وزارت ارشاد این کتاب ها اگر مشکلی داشت نقد هم می شد.
    شما می توانید از کتاب های مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی و
    مکتوبات و نشریات و نرم افزارهای قسمت فرهنگی این مرکز استفاده کنید. اینجا و اینجا
    اگر هنگام مطالعه کتب روان شناسی سؤالی برای تان مطرح شد که با باورهای دینی تان در تزاحم و تعارض بود یا چنین احساسی کردید می توانید از این سایت سایت گفتگوی قرآنی ، سایت اندیشه قم، سایت نهاد رهبری در دانشگاه ها، قسمت آنلاین 0940 دات آی آر یا بخش تلفنی 096400 سؤال کنید
    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ در ساعت ۲۳:۰۳
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    89
    حضور
    3 روز 18 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    168



    با سلام
    از پاسختون ممنون ولی من متوجه نشدم می تونم کتاب های رانشناسی که دارم رو بخونم؟از مطالبشون استفاده کنم و به کارشون ببرم؟ خیلی از کتاب هایی که من می خوام بخونمشون تو این لیست ها نبود،چه کار کنم؟

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151464



    سلام بر شما
    خب نمی توان نسخه واحدی پیچید. چون کتاب های روان شناسی بسیار زیادی در کشور چاپ می شود.
    اگر مطالعات شما درباره مسائل دینی خوب باشد می توانید تا حدود زیادی متوجه شوید که آیا این کتاب با روح کلی اسلام سازگاری دارد یا نه؟
    برخی از کتاب ها متناسب با فرهنگ غرب، انسان محوری را به جای خدا محوری و فردگرایی را به جایی جمع گرایی تبلیغ و تشویق می کنند.
    برخی کتاب ها زنان را تشویق به اجتناب از رسالتی که خداوند به آنها داده مثل پرورش کودک و همسرداری و...می کنند.
    برخی از کتاب ها شادی و رسیدن به خوشی را به عنوان هدف نهایی از زندگی قرار می دهند
    و برخی کتاب ها انسان را مادی و جسمی تفسیر می کنند و زندگی را منحصر به همین دنیا می دانند.
    بنابراین، هنگام مطالعه دقت کنید نوشته های یک فرد را کاملا چشم و گوش بسته نپذیرید ببینید آیا با دستورات شرعی و اخلاق اسلامی منافات دارد یا نه.
    اما توصیه می کنم کتاب های انجمن اولیا و مربیان را مطالعه کنید. از کتاب هایی که افراد مذهبی نوشته اند یا آنها معرفی می کنند استفاده کنید مثل کتاب های روان شناختی در سایت دارالحدیث.
    نیز می توانید از نرم افزارهایی که متخصصان مذهبی مطرح کرده اند استفاده کنید و رایگان دانلود کنید:
    اینجا و اینجا

    سایت اندیشه قم و نهاد رهبری در دانشگاه قسمت تربیت و مشاوره اش سرشار از مطالب روان شناسی است که می توانید از آنها استفاده کنید:
    اینجا
    و

    اینجا

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    500
    حضور
    16 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1648



    نقل قول نوشته اصلی توسط golsa نمایش پست ها
    با سلام
    آیا خواندن کتاب های روانشناسیی که نویسنده های آن ها مسلمان نیستند مانند کتابهایی با عنوان«راز»یا«مدیریت بحران» یا «راز شاد زیستن»وغیره یا کتاب های علمی اشکال دارد و موجب گمراهی انسان می شود؟
    شما می‌توانید از دیگران کمک بگیرید ولی تنها خودتان هستید که باید بدانید کدام نوشتار خوب است زیرا هرکس دیدگاه خود را دارد.

    اینکه مسلمان باشد یا نه، تفاوتی ندارد!
    چه بسیار ستم‌گرانی که مردم آنان را مسلمان می‌دانند و چه بسیار مسلمانانی که مردم ستم‌گر، آنان را کافر می‌دانند. تنها اینکه نگاه شود نویسنده مسلمان شناسنامه‌ای است یا نه، چیز خوبی نیست!

    نه هرکه چشم و گوش و زبان دارد، آدم است /// بس دیو را، که صورتِ فرزند آدم است

    ببینید خود نویسنده چه می‌گوید نه اینکه نخوانده نگاه کنیم، مردم در مورد نویسنده چه می‌گویند.

    هــر ندایــی کــه تورا بالا کشـــید /// آن نــدا مــی‌دان کــه از بالا رســـید

    بیشتر نوشتارهای روانشناسی، برای فرهنگ آن‌ جامعه کاربرد دارد و برای دیگر کشورها، کاربرد دارد ولی نه‌چندان.
    نمونه: در نوشتار «پدر پولدار» نوشته شده است: خانه و ماشین نخرید؛ زیرا اینها باعث هزینه شدن داراییتان می‌شود.
    این سخن، برای کشوری همچون آلمان خوب است که در آنجا اقتصاد این توانایی را دارد که قیمت خانه را کاهش یا دست‌کم نگه دارد و در آنجا، «خانه = هزینه» می‌شود.
    ولی در ایران که از این سال تا سال بعد، قیمت‌ها 100% افزایش دارد، «خانه = بهترین دارایی»

    اگر به دنبال نوشتارهای روانشناسی هستید، نویسنده‌های ایرانی نیز هستند که با فرهنگ ایرانی نگارش کرده‌اند


    آیا راهی هست که از دانش آن ها بدون آسیب رسیدن به اعتقادات مذهبی خود استفاده کنیم؟
    این بستگی به خود دارد که تا چه میزان از فرهنگ خود شناخت دارد؛ هرچه شناخت بیشتر باشد، تأثیرپذیری کم‌تر می‌شود و تنها رفتارهای خوب موجود در دیگر فرهنگ‌ها را گلچین می‌کند.

    هر ندایی که تورا حرص آورد /// بانگ گرگی دان، که او مردم درَد

    فـــارغ ز امـیـد رحمـت و بــــیم امـــیـد
    آزاد ز خـاک و بــــــــاد و از آتـــش و آب

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    مسائل مذهبی
    نوشته
    326
    حضور
    1 روز 22 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1424



    اطلبوالعلم ولو باالصین

    .............................

    1. متن کامل این حدیث در مصباح الشريعة چنین است: «اطلبوا العلم و لو بالصین و هو علم‌ معرفة النفس‌ و منه‌ معرفة الرّب‌»؛ دانش را بیاموزید و لو در چین . این دانش معرفت نفس است که از او معرفت خداوند حاصل می شود. بدیهی است که ادامه حدیث موید معنای اول و تضعیف کننده معنای دوم است؛ زیرا اولا بعید است بگوییم رسول اکرم (ص) مسلیمن را برای معرفت نفس و معرفت رب به مشرکان و کفار ارجاع داده باشد و ثانیا مصداق این علم را مشخص نموده و دیگر نمی توان آن را علوم مدرن و یا حتی فلسفه تعمیم داد( مگر اینکه بگوییم فلسفه حاوی معرفت نفس و رب است!)
    2. در صدر اسلام‌، كشور چين‌ به‌ عنوان‌ نمادي‌ از دوري‌ راه‌ مطرح‌ بوده‌ است‌ و تعبير «ولو بالصين‌» صرفاً بيانگر دوري‌ راه‌ است‌ و نه‌ نمادي‌ از بلاد كفر؛ و مفهوم‌ روايت‌ اُطلبوا العلم‌ ولو بالصين‌ اين‌ است‌ كه‌ اسلام‌ براي‌ آموختن‌ علم‌ مشروع‌ و حقيقي‌ چنان‌ اهميتي‌ قائل‌ است‌ كه‌ اگر براي‌ آموختن‌ آن‌ طي‌ مسافتي‌ بعيد نيز لازم‌ باشد، بايد براي‌ كسب‌ آن‌ تلاش‌ كرد و دوري‌ راه‌، چنين‌ تكليفي‌ را از دوش‌ انسان‌ بر نخواهد داشت‌. ..............................

    ابتدا به نقل گزیده ای از روایات دسته اول که شامل دهها روایت است و بر اخذ علم از کانونی خاص و نه از هر جا و هر کس تاکید می کند، می پردازیم و به دنبال آن تمام روایات دست دوم را نقل کرده و سپس به بحث پیرامون مفاد این دو دسته روایات و چگونگی جمع بین این دو دسته روایات ظاهرا متفاوت و بلکه متضاد می پردازیم:
    دسته اول:
    رسول الله صلي الله عليه و آله:
    1. طلب‌ العلم‌ فريضة علي‌ كل‌ مسلم‌ فاطلبوا العلم‌ من‌ مظانه‌ واقتبسوه‌ من‌ اهله
    ـ دانش‌آموزي‌ بر هر مسلماني‌ واجب‌ است‌، پس‌ دانش‌ را از جايگاه‌ شايسته‌اش‌ جويا شويد و از اهلش‌ برگيريد.
    2. من‌ تعلم‌ بابا من‌ العلم‌ عمن‌ يثق‌ به‌ كان‌ افضل‌ من‌ ان‌ يصلي‌ الف‌ ركعة
    ـ آن‌ كه‌ بابي‌ از دانش‌ را از فرد مورد اعتمادش‌ بياموزد، برتر از هزار ركعت‌ نماز است‌.
    3. ستفترق‌ امتي‌ علي‌ ثلاث‌ وسبعين‌ فرقة، فرقة منها ناجية والباقون‌ هالكون‌، والناجون‌ الذين‌ يتمسكون‌ بولايتكم‌، ويقتبسون‌ من‌ علمكم‌، ولا يعملون‌ برايهم‌، فاولئك‌ ما عليهم‌ من‌ سبيل
    ـ پس‌ از من‌ امتم‌ هفتاد و سه‌ فرقه‌ خواهد شد؛ تنها يك‌ فرقه‌ از آن‌ اهل‌ نجات‌ و باقي‌ هلاك‌ شدگانند. نجات‌يافتگان‌ كساني‌اند كه‌ به‌ ولايت‌ شما (اهل‌بيت عليهم السلام) گردن‌ مي‌نهند و از دانش‌ شما اقتباس‌ مي‌كنند و اهل‌ عمل‌ به‌ رأي‌ و نظر خود نيستند.
    4. انا مدينة الحكمة [مدينة العلم] وعلي‌ بن‌ ابي‌ طالب‌ بابها؛ ولن‌ توتي‌ المدينة الا من‌ قبل‌ الباب‌
    من‌ شهر حكمتم‌ و امام‌ علي عليه السلام در آن‌؛ و هرگز كسي‌ جز از در وارد شهر نمي‌شود.
    الامام‌ علي عليه السلام:
    5ـ ايها الناس‌ ! اعلموا ان‌ كمال‌ الدين‌ طلب‌ العلم‌ والعمل‌ به‌... والعلم‌ مخزون‌ عند اهله‌ وقد امرتم‌ بطلبه‌ من‌ اهله‌ فاطلبوه‌
    ـ مردم‌! كمال‌ دين‌ در دانش‌جويي‌ و عمل‌ به‌ آن‌ است‌ و علم‌ نزد اهلش‌ [حاملان‌ شايسته‌اش‌] جمع‌ است‌، پس‌ شما موظف‌ به‌ طلب‌ آن‌ از اهلش‌ هستيد.
    6. يا كميل‌ ! لا تاخذ الا عنا تكن‌ منا
    ـ اي‌ كميل‌! [علم‌ و معارف‌ و اعتقادات‌ را] جز از ما [اهل‌بيت عليهم السلام] مگير تا از ما باشي‌.
    7. في‌ احتجاجه‌ علي‌ بعض‌ الزنادقة، انه‌ قال‌: عليه السلام وقد جعل‌ الله‌ للعلم‌ اهلا وفرض‌ علي‌ العباد طاعتهم‌ بقوله‌: اطيعوا الله‌ واطيعوا الرسول‌ واولي‌ الامر منكم‌ وبقوله‌: ولو ردوه‌ الي‌ الرسول‌ والي‌ اولي‌ الامر منهم‌ لعلمه‌ الذين‌ يستنبطونه‌ منهم‌ و بقوله‌: اتقوا الله‌ وكونوا مع‌ الصادقين‌ وبقوله‌: وما يعلم‌ تاويله‌ الا الله‌ والراسخون‌ في‌ العلم‌ وبقوله‌: واتوا البيوت‌ من‌ ابوابها والبيوت‌ هي‌ بيوت‌ العلم‌ الذي‌ استودعه‌ عند الانبياء وابوابها اوصياوهم‌، فكل‌ عمل‌ من‌ اعمال‌ الخير يجري‌ علي‌ غير ايدي‌ الاصفياء وعهودهم‌ وحدودهم‌ وشرائعهم‌ وسننهم‌ مردود غير مقبول‌ واهله‌ بمحل‌ كفر وان‌ شملهم‌ صفة الايمان
    ـ امام‌ علي عليه السلام در گفت‌وگويي‌ كه‌ با بعضي‌ از زنديقان‌ داشت‌، چنين‌ گفت‌: خداوند افراد شايسته‌ و ويژه‌اي‌ را حامل‌ علم‌ قرار داده‌ است‌ و بر بندگان‌ نيز اطاعت‌ از آن‌ها را واجب‌ كرده‌ است‌؛ از جمله‌ در اين‌ آيات‌: «از خدا و رسول‌ و صاحبان‌ امرتان‌ اطاعت‌ كنيد» و: «اگر مردم‌ سئوالاتشان‌ را از رسول‌ و صاحبان‌ امرشان‌ جويا شوند، آنان‌ كه‌ اهل‌ استنباط‌ علم‌ هستند، بر آن‌ آگاه‌ بوده‌» و: «تقواي‌ الهي‌ پيشه‌ كنيد و با راستگويان‌ همراه‌ شويد»، و: «تأويل‌ آيات‌ قرآن‌ را جز خداوند و راسخان‌ در علم‌ نمي‌داند.»، و: «خانه‌ها را از درهايشان‌ وارد شويد». مقصود از خانه‌، كانون‌هاي‌ دانش‌ است‌ كه‌ خداوند نزد پيامبران‌ به‌ وديعت‌ نهاده‌ است‌ و درهاي‌ اين‌ كانون‌ها نيز جانشينان‌ انبياء هستند؛ پس‌ هر عمل‌ نيكي‌ بدون‌ هدايت‌ برگزيدگان‌ الهي‌ و شرايع‌ و سنت‌هاي‌ آنان‌ انجام‌ پذيرد، مردود است‌ و اهل‌ اين‌ اعمال‌ كافرند اگر چه‌ ظاهراً عنوان‌ ايمان‌ و اسلام‌ شامل‌ آنان‌ شود.
    8. قد خاضوا بحار الفتن‌ واخذوا بالبدع‌ دون‌ السنن‌، و ارز المومنون‌، ونطق‌ الضالون‌ والمكذبون‌، نحن‌ الشعار والاصحاب‌، والخزنة والابواب‌، ولا توتي‌ البيوت‌ الا من‌ ابوابها، فمن‌ اتاها من‌ غير ابوابها سمي‌ سارقأ
    ـ عده‌اي‌ از مردم‌ در درياي‌ فتنه‌ها فرو رفته‌، از سنت‌ها روي‌گردان‌ و به‌ بدعت‌ها رو آورده‌اند، مؤمنان‌ به‌ گوشه انزوا رفته‌ و گمراهان‌ و دروغ‌گويان‌ ميدان‌دار سخن‌ شده‌اند، در حالي‌ كه‌ ما نماينده‌ و اصحاب‌ راستين‌ پيامبر صلي الله عليه و آله و حاملان‌ و درهاي‌ شهر علم‌ او هستيم‌ و به‌ خانه‌ها جز از درهاي‌ آن‌ نمي‌توان‌ وارد شد و هر كه‌ از غير در وارد شود، سارق‌ است‌.
    9. ألا ان‌ِّ العلم‌ الّذي‌ هبط‌ به‌ آدم‌ و جميع‌ ما فضّلت‌ به‌ النبيون‌ الي‌ خاتم‌ النبيين،‌ في‌ عترة خاتم‌ النبيين‌ و المرسلين‌ محمد صلي الله عليه و آله فَأين‌َ يُتاه‌ُ بكم‌ و أين‌ تذهبون‌
    ـ مردم‌! آگاه‌ باشيد كه‌ همه‌ دانش‌هايي‌ كه‌ آدم‌ با خويش‌ از آسمان‌ آورد و تمام‌ دانش‌ و فضيلت‌هاي‌ پيامبران‌ تا خاتم‌ پيامبران صلي الله عليه و آله در خاندان‌ حضرت‌ محمد صلي الله عليه و آله به‌ وديعت‌ نهاده‌ شده‌ است‌؛ پس‌ شما را چه‌ شده‌ است‌ و به‌ كجا مي‌رويد؟
    ......................
    دسته‌ دوم‌:
    رسول الله صلي الله عليه و آله:
    1. غريبتان‌: كلمة حكمة من‌ سفيه‌ فاقبلوها، و كلمة سفه‌ من‌ حكيم‌ فاغفروها
    ـ دو چيز امري‌ غريب‌ و استثنايي‌ است‌: سخن‌ حكيمانه‌اي‌ كه‌ از زبان‌ فرد سفيهي‌ صادر شود، پس‌ آن‌ را بپذيريد و سخن‌ سفيهانه‌اي‌ كه‌ از دهان‌ مرد حكيمي‌ بيرون‌ آيد، پس‌ از خطاي‌ او در گذريد.
    2. خذ الحكمة ولا يضرّك‌ من‌ أي‌ّ و عاء خرجت
    ـ حكمت را درياب‌ كه‌ از هر كسي‌ صادر شده‌ باشد، به‌ تو زيان‌ نمي‌رساند.
    الامام‌ علي عليه السلام:
    3. خذ الحكمة ممّن‌ أتاك‌ بها، وانظر ألي‌ ما قال‌ ولا تنظر ألي‌ مَن‌ قال
    ـ حكمت‌ را از حامل‌ آن‌ بپذير و در گفتار بينديش‌ نه‌ در گوينده‌.
    4. قد يقول‌ الحكمة غيرالحكيم‌
    ـ گاهي‌ فرد غير حكيم‌، سخني‌ حكمت‌آميز مي‌گويد.
    5. ضالّة العاقل‌ الحكمة فهو أحق‌ّ بها حيث‌ كانت
    ـ گمشده عاقل‌، حكمت‌ است‌، پس‌ سزاوار است‌ كه‌ هر جا آن‌ را يافت‌، دريابدش‌.
    ......................

    http://sematmag.com/index.php/semat-...159------g----
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

  15. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    مسائل مذهبی
    نوشته
    326
    حضور
    1 روز 22 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1424



    شخصا معتقدم اگر مطالب آن کتاب متناقض با مطالب دینی ما نباشد و حتی توضیح ناخودآگاه بعضی احادیث و مطالب دینی باشد خوب است

    بطور مثال کتاب آیین زندگی دیل کارنگی در بهبود زندگی موثر است کتابی است اجتماعی که در قسمتهای زیادی مطالب روانشناسانه هم دارد اما بصورتی ذکر شده که قابل فهم و قابل قبول است

    البته چندین سال قبل آن را خواندم ........... اما بعضی کتب بیشتر منبع درآمد است تا آموزش مطالب مهم زندگی که معروف هم شده اند .............
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    89
    حضور
    3 روز 18 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    168



    نقل قول نوشته اصلی توسط yanoor نمایش پست ها
    . متن کامل این حدیث در مصباح الشريعة چنین است: «اطلبوا العلم و لو بالصین و هو علم‌ معرفة النفس‌ و منه‌ معرفة الرّب‌»؛ دانش را بیاموزید و لو در چین . این دانش معرفت نفس است که از او معرفت خداوند حاصل می شود. بدیهی است که ادامه حدیث موید معنای اول و تضعیف کننده معنای دوم است؛ زیرا اولا بعید است بگوییم رسول اکرم (ص) مسلیمن را برای معرفت نفس و معرفت رب به مشرکان و کفار ارجاع داده باشد و ثانیا مصداق این علم را مشخص نموده و دیگر نمی توان آن را علوم مدرن و یا حتی فلسفه تعمیم داد( مگر اینکه بگوییم فلسفه حاوی معرفت نفس و رب است!)
    2. در صدر اسلام‌، كشور چين‌ به‌ عنوان‌ نمادي‌ از دوري‌ راه‌ مطرح‌ بوده‌ است‌ و تعبير «ولو بالصين‌» صرفاً بيانگر دوري‌ راه‌ است‌ و نه‌ نمادي‌ از بلاد كفر؛ و مفهوم‌ روايت‌ اُطلبوا العلم‌ ولو بالصين‌ اين‌ است‌ كه‌ اسلام‌ براي‌ آموختن‌ علم‌ مشروع‌ و حقيقي‌ چنان‌ اهميتي‌ قائل‌ است‌ كه‌ اگر براي‌ آموختن‌ آن‌ طي‌ مسافتي‌ بعيد نيز لازم‌ باشد، بايد براي‌ كسب‌ آن‌ تلاش‌ كرد و دوري‌ راه‌، چنين‌ تكليفي‌ را از دوش‌ انسان‌ بر نخواهد داشت‌. ..............................

    پس چرا عبارت ثریا که در حدیث دیگری از ایشان با مضمون :«دانش اگر در ثریا هم باشد مردمانی از سرزمین فارس بدان دست خواهند یافت» آورده شده است استفاده نکردند؟
    در ضمن اگر به معنای کشور غیر مسلمان هم باشد باز قسمت دوم را نقض نمی کند.چون از علم نفس و شناخت خود حتی می توان به بررسی سلول های بدن نیز تعبیر کرد مگر نه؟
    مورد دیگر این که در اصول دین انسان اجازه ی تقلید ندارد پس اگر دچار شک و تردید شد تنها با بررسی آفرینش و علم به کار برده شده در آن ها و نظم و دقت جهان خلقت اصول دین را پذیرفت نه با این حرف که چون امام گفته یا چون مامان وبابام گفتن.
    دروغ میگم؟
    ویرایش توسط golsa : ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ در ساعت ۱۸:۳۲

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    89
    حضور
    3 روز 18 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    168



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    اگر هنگام مطالعه کتب روان شناسی سؤالی برای تان مطرح شد که با باورهای دینی تان در تزاحم و تعارض بود یا چنین احساسی کردید می توانید از این سایت سایت گفتگوی قرآنی ، سایت اندیشه قم، سایت نهاد رهبری در دانشگاه ها، قسمت آنلاین 0940 دات آی آر یا بخش تلفنی 096400 سؤال کنید
    با سلام
    از راهنماییتون ممنون. برای همچین مواردی در کدام بخش از سایت اسکدین باید سوال گذاشت؟ ایجاد یه موضوع جدید برای هرسوال هم باعث زیاد شدن تعداد موضوعات میشه، هم پاسخگویی دیرتر میشه. این موضوع هم که تا ده روز بیشتر باز نیست. (متاسفانه من هم در صحبت کردن خیلی ضعیفم و نمی تونم از تلفن به راحتی استفاده کنم . اصلا یکی از دلایل من برای خوندن کتاب های روانشناسی همینه.)

  20. صلوات ها 6


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود