صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا احكام در اسلام متأثر از فرهنگ زمان نزول است ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664

    آيا احكام در اسلام متأثر از فرهنگ زمان نزول است ؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    این بخاطر فرهنگ عرب جاهلی هست که تاثیرش رو در قران بجای گذاشته
    از کجا می‌توانیم فهمید که بقیهٔ آیات قرآن حکمی است الهی و دستوری است همیشگی به مردم یا مانند این‌ها تحت تأثیر عرب جاهلی آمده یا از ترس فلان و بهمان نیامده، یا قرار بوده چیز دیگر باشد ولی مصلحت نشده که گفته شود. ملاک و معیار چیست؟
    تشکر


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664

    آيا احكام در اسلام متاثر از فرهنگ زمان نزول است ؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    و فکر می کنم از قوانین اسلام نیست
    چون هیچ کجای قران نیامده اجازه زن دست مرده و
    قوانین اسلام را از کجا می‌توان یافت؟ آیا به قرآن منحصر است یا در جاهایی دیگر هم باید سراغشان را گرفت؟
    بسیاری از این قوانین پیش از جمهوری اسلامی هم در کتاب‌های علما و فقها بوده‌اند و البته تاکنون به محک تجربه نخورده بودند و اینک در این نظام کَم‌کَمک قدری تعدیل می‌شوند. این‌ها را باید از قوانین اسلام شمرد یا نه؟
    تشکر


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها
    از کجا می‌توانیم فهمید که بقیهٔ آیات قرآن حکمی است الهی و دستوری است همیشگی به مردم یا مانند این‌ها تحت تأثیر عرب جاهلی آمده یا از ترس فلان و بهمان نیامده، یا قرار بوده چیز دیگر باشد ولی مصلحت نشده که گفته شود. ملاک و معیار چیست؟
    تشکر
    سلام

    ابتدا خدمت شما دوست گرامی عرض کنم این نظر شخصی بنده بود که گفتم
    و شاید دیگران قائل به این نظر نباشند

    از نظر حقیر همه احکام قران احکام الهی است منتهی با توجه به شرایط حاکم بر اجتماع و فرهنگ
    ان زمان پاره ای از دستورات برای اصلاح و یا منطبق با فرهنگ ان زمان است

    مثلا ایه ای که می گوید مردان قیم زنان هستند در ادامه بگوید بخاطر برتریهایی که مردان بر زنان دارند
    و از مال خود زنان را بهره مند می کنند
    حال اگر در شرایطی این برتری از ان زنان گردد و زنان از مال خود مردان را بهره مند کنند این قیومیت
    از مردان به زنان منتقل می شود

    موفق باشید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها
    قوانین اسلام را از کجا می‌توان یافت؟ آیا به قرآن منحصر است یا در جاهایی دیگر هم باید سراغشان را گرفت؟
    بسیاری از این قوانین پیش از جمهوری اسلامی هم در کتاب‌های علما و فقها بوده‌اند و البته تاکنون به محک تجربه نخورده بودند و اینک در این نظام کَم‌کَمک قدری تعدیل می‌شوند. این‌ها را باید از قوانین اسلام شمرد یا نه؟
    تشکر
    سلام

    از نظر این حقیر قوانین اسلام را فقط باید از قران استخراج کرد
    زیرا احادیث منبع قابل اطمینانی برای احکام نیستند زیرا ممکن است دچار تحریف
    شده باشند

    موفق باشید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    نوشته اصلی توسط فرهنگ
    قوانین اسلام را از کجا می‌توان یافت؟ آیا به قرآن منحصر است یا در جاهایی دیگر هم باید سراغشان را گرفت؟
    بسیاری از این قوانین پیش از جمهوری اسلامی هم در کتاب‌های علما و فقها بوده‌اند و البته تاکنون به محک تجربه نخورده بودند و اینک در این نظام کَم‌کَمک قدری تعدیل می‌شوند. این‌ها را باید از قوانین اسلام شمرد یا نه؟
    تشکر
    سلام و عرض ادب
    دوست عزیز
    دقت فرمایید بسیاری از این قوانین که فرمودید تنها در کتابها مستور نبوده !، سالها که نه بلکه قرنها در کشور ما جاری و حاکم بوده ولی به مدد ضعف در حافظه تاریخی فراموشمان شده و الّا اکثر دولتها و حکومتهای عرب ترک ایرانی و حتی مغول بعد از اسلام مشروعیت خود را از اسلام به ارث برده بودند
    این قوانین سالها تجربه شده اند و در همه آن حکومتها ،تنها سالوسان و دغلکاران قاضیان یا مجریان این قوانین نبوده اند
    .......بگذریم که این قصه سردراز دارد ......
    پیروز و موفق باشید
    ویرایش توسط متحیر : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ در ساعت ۱۹:۴۲
    ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی
    تا راهرو نباشی کی صاحب خبر شوی

  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    از نظر حقیر همه احکام قران احکام الهی است منتهی با توجه به شرایط حاکم بر اجتماع و فرهنگ
    ان زمان پاره ای از دستورات برای اصلاح و یا منطبق با فرهنگ ان زمان است
    سلام بر شما و سپاس
    معیار اینکه بفهمیم چیزی واسطه‌ای بوده برای حذف یک دستور چیست؟ نه آیا می‌توان گفت بسیاری دستورهای دیگر نیز به خاطر شرائط آن جامعه و فرهنگ وضع شده‌اند تا واسطه شوند برای حذف. نمونه را اعراب جاهلی شیوه‌های متعدد حج گذاشتن داشتند؛ آیا حج اسلام واسطه‌ای است از روی ناچاری برای حذف کلی آن آیین؟ حرمت رایطهٔ زن و مرد چه؟ چقدرش ناگزیر از آن جامعه آمده و چقدرش ماندگار باید بود؟
    اگر می‌گفتید ملاک برای پذیرفتن هر حکم فرهنگ هر جامعه در زمان اجراست در چشم من پذیرفتنی‌تر می‌نمود تا آنکه بگوییم ملاک نپذیرفتن آن است که در جامعهٔ زمان نزول مشابهش پیدا شود.
    گمان ندارم دینی که معبودان و مقدسات جامعه را یکسره بی‌سود و زیان خوانده و نمادهایشان را شکسته از تغییر فرهنگشان چنین بیمناک باشد.
    توفیق رفیقتان


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها
    گمان ندارم دینی که معبودان و مقدسات جامعه را یکسره بی‌سود و زیان خوانده و نمادهایشان را شکسته از تغییر فرهنگشان چنین بیمناک باشد.
    با سلام.
    بحث بیمناکی نیست. بحث ظرفیت انسانهاست. جبر اجتماع و محیط است. اسباب و ابزارهاست. بحث استعدادها و توانایی هاست.
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط متحیر نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب
    دوست عزیز
    دقت فرمایید بسیاری از این قوانین که فرمودید تنها در کتابها مستور نبوده !، سالها که نه بلکه قرنها در کشور ما جاری و حاکم بوده ولی به مدد ضعف در حافظه تاریخی فراموشمان شده و الّا اکثر دولتها و حکومتهای عرب ترک ایرانی و حتی مغول بعد از اسلام مشروعیت خود را از اسلام به ارث برده بودند
    این قوانین سالها تجربه شده اند و در همه آن حکومتها ،تنها سالوسان و دغلکاران قاضیان یا مجریان این قوانین نبوده اند
    .......بگذریم که این قصه سردراز دارد ......
    پیروز و موفق باشید
    سلام و عرض ادب خدمت سرور معزز جناب متحیر و سپاس از شما
    اگر محل نزاع را درست دریافته باشم، هرچند مشروعیت از دین گرفتن حکومت‌ها معادل اجرایی کردن احکام نیست اما منکر نیستم که در زمانه‌های پیشین هم بعضی از این احکام از بیشتر از سوی مردم و کمتر از سوی حکومت‌ها اجرا شده؛ اما اصل سخن این است که ملاک احکام اسلام را چه باید بدانیم؟ صرف قرآن؟ احادیث؟ سنت و اجماع سلف صالح؟ منکر آن هستم که جمهوری اسلامی سازندهٔ احکامی از قبیل حق طلاق و حق حضانت و ... باشد. زیرا که غالب این احکام را در کتب فقهاء سابق می‌توان دید (که مدعی‌ام
    خود متأثر از عرف و فرهنگ زمانهٔ خود بوده‌اند).
    در واقع بحث بر سر این نقل بوده:
    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    همانطور که گفتین قانون جمهوری اسلامی این قوانین رو وضع کرده
    و فکر می کنم از قوانین اسلام نیست
    چون هیچ کجای قران نیامده اجازه زن دست مرده و

    ویرایش توسط فرهنگ : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۰:۵۶

    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  16. صلوات ها 4


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    بحث بیمناکی نیست. بحث ظرفیت انسانهاست. جبر اجتماع و محیط است. اسباب و ابزارهاست. بحث استعدادها و توانایی هاست.
    سلام از بنده
    بقیهٔ احکام موجود در قرآن را چطور؟ تواند بود که از جبر اجتماع درآمده باشند. ملاکی دارید برای تمایز آنچه باید گرفت از آنچه ویژهٔ آن فرهنگ بوده و باید رها کرد.


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها
    معیار اینکه بفهمیم چیزی واسطه‌ای بوده برای حذف یک دستور چیست؟ نه آیا می‌توان گفت بسیاری دستورهای دیگر نیز به خاطر شرائط آن جامعه و فرهنگ وضع شده‌اند تا واسطه شوند برای حذف
    سلام

    معیار می تواند فرهنگ عقل و فطرت و حقوق بشرباشد



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها
    نمونه را اعراب جاهلی شیوه‌های متعدد حج گذاشتن داشتند؛ آیا حج اسلام واسطه‌ای است از روی ناچاری برای حذف کلی آن آیین؟ حرمت رایطهٔ زن و مرد چه؟ چقدرش ناگزیر از آن جامعه آمده و چقدرش ماندگار باید بود؟
    می دانیم که پیامبر خودش را بر ایین ابراهیم معرفی می کند و ایشان دین و مذهب جدیدی نمی اورد
    بلکه دین حضرت ابراهیم را اصلاح می کند
    حج از زمان ابراهیم ع بنا گذاشته می شود و بعدا تحریف شده و انواع و اقسان انحرافات در ان
    راه پیدا می کند و حضرت محمد ص باز دوباره این ایین را اصلاح می کند

    شما بفرمایید اگر پیامبر در کشوری دیگر مثلا ایران ظهور می کرد ان وقت مراسم حج را ینیان می گذاشت ؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها
    گمان ندارم دینی که معبودان و مقدسات جامعه را یکسره بی‌سود و زیان خوانده و نمادهایشان را شکسته از تغییر فرهنگشان چنین بیمناک باشد.
    معبودان ومقدسات جامعه هدف اصلی دین و رکن اساسی می باشد و اگر این مورد اصلاح شود
    امید اصلاح موارد دیگر می رود که همان اصل توحید است

    اما برای پیشرفت و پیروزی این ایین جدید نمی توان به یک باره بنیانهای جامعه را بهم ریخت
    بلکه باید دست به اصلاح تدریجی زد
    همین برده داری را شما در نظر بگیرید
    اگر اسلام از همان ابتدا ان را منسوخ می کرد مساله و مشکل بزرگی برای مسلملنها در جنگها ایجاد می شد
    یا ممکن بود سران و مردم برده دار به اسلام هرگز ایمان نیاورند زیرا
    عوض کردن معبود تاثیری در زندگی شان ندارد
    ولی از دست دادن برده ها شاید بنیان زندگی و خانواده شان را از هم می پاشید

    با تشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  20. صلوات ها 7


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۰۵, ۰۴:۰۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود