جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نماز کدام فرقه صحیح تر است؟و ازچه زمانی نماز شیعه و اهل سنت تفاوت پیدا کرد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    موسیقی/کامپیوتر(در همه زمینه ها)/بحث کردن تو اسک دین
    نوشته
    299
    حضور
    6 روز 7 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1783

    نماز کدام فرقه صحیح تر است؟و ازچه زمانی نماز شیعه و اهل سنت تفاوت پیدا کرد؟




    بسم الله

    سلام

    میخواستم بدونم نماز کدام صحیح تر است،شیعه یا سنی؟
    از چه زمانی این دو از هم جدا شدند و به چه علت؟
    واقعا برام سخته که اگه یکی ازم بپرسه چرا نمازهای ظهر و عصر،مغرب و عشا رو با هم میخونید نتونم جواب بدم.
    خرسند شدیم از این که امروز،رنگی دگر است نه رنگ دیروز
    تا شب نشده رنگ دگر شد،گفتند از این نکته هزار نکته بیاموز

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست




    نماز کدام فرقه صحیح تر است؟و ازچه زمانی نماز شیعه و اهل سنت تفاوت پیدا کرد؟







    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620

    جمع بندی




    سوال:
    میخواستم بدونم نماز کدام صحیح تر است،شیعه یا سنی؟
    چرا نمازهای ظهر و عصر،مغرب و عشا رو با هم میخونیم؟



    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب

    الف) ویژگی بارز مکتب اهل بیت (علیهم السلام) تبعیت از ثقلین؛ قرآن و عترت است. ثقلینی که محور وصایای پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) بوده است؛ و تبعیت از آن دو ضمانت سعادت بشر تا قیامت را فراهم خواهد ساخت. امام علی (علیه السلام) در باب تبعیت از عترت می فرمایند:

    «إِنِّى وَ أَهْلَ بَيْتِي مُطَهَّرُونَ، فَلَاتَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا؛ وَ لَا تَتَخَلَّفُواعَنْهُمْ فَتَزِلُّوا، وَ لَا تُخالِفُوهُمْ فَتَجْهَلوُا، وَ لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْكُمْ. هُمْ أَعْلَمُ النَّاسِ كِبَارِاً، وَ أَحْلَمُ النَّاسِ صِغَاراً؛ فَاتَّبِعُوا الْحَقَّ وَ أَهْلَهُ حَيْثُ كَانَ؛[1]

    من و اهل بيتم از هر نظر پاك و پاكيزه‏ ايم؛ بنابراين، بر آنها پيشى نگيريد، كه گمراه مى‏ شويد! و از فرمان آنها تخلّف نكنيد، كه لغزش خواهيد داشت! و با آنها مخالفت نكنيد، كه گرفتار نادانى مى ‏شويد! و به آنها چيزى نياموزيد كه آنها از شما داناترند! آنها در بزرگى از همه مردم عالم‏ترند و در
    كوچكى از همه عاقل‏تر! بنابراين، از حق و اهل حق پيروى كنيد، هر جا كه باشد.

    ب) با نگاهی به ادله ی فقهی مذاهب فقهی می بینیم که تبیین عترت هیچ جایگاهی در آن نداشته؛ مثلا در فقه حنفی مصادر استنباط احکام شرعی عبارتند از: 1. قرآن کریم. 2.سنت نبوی. 3. اقوال صحابه. 4. اجماع. 5. قیاس. 6. استحسان. 7. عرف.

    در بقیه مذاهب فقهي نیز به همین شکل با اختلافی اندک مصادر استنباط احکام شبیه فقه حنفی می باشد؛ یعنی در هیچ کدام به عترت توجهی نشده است.

    در بحث سنت نیز سنتی مورد نظر است که از طریق منحرفین از اهل بیت (علیهم السلام) تبیین شده است. بنابراین باید توجه داشت که این شیعه است که تابع سنت حقیقی است نه تابعین مکتب خلفا.


    ج) با اینکه منابع استنباط شیعه با اهل سنت متفاوت است؛ اما با این حال در غالب موارد عمل شیعه بر اساس مبانی اهل سنت، قدر متیقن از صحت می باشد؛(همچون جهر به بسم الله، قرائت سوره ی کامل، سجده بر خاک و...) تنها چیزی که با فتاوای آنها (نه آیات و روایات و عمل صحابه)، سازگاری ندارد وضوی شیعه است، وضویی که منطبق بر قرآن و سنت است؛ اما با فتوای اهل سنت مخالف می باشد؛ زیرا که آنان قائل به شستن پا می باشند و ما قائل به مسح پا.

    د) در بحث اوقات نمازها در بین مذاهب فقهی اتفاق و اختلاف نظر دیده می شود، عمده ی اختلاف در پایان وقت ظهر و ابتدای وقت عصر و انتهای وقت مغرب و ابتدای وقت عشا است.
    به عنوان مثال در فقه حنفی با زوال آفتاب (آغاز ظهر شرعی)، وقت نماز ظهر داخل می شود و این وقت باقی است تا سایه ی شاخص به اندازه ی شاخص(نظر ابویوسف و شیبانی، دو شاگرد ابو حنیفه)ویا دوبرابرآن(نظر ابوحنیفه) ، برسد. یعنی در مذهب حنفی در ابتدای وقت عصر و یا انتهای وقت ظهر اختلاف فتوی دیده می شود .

    بر اساس فتوای فقهی آنان وقت نماز ظهر ادامه دارد تا اینکه سایه شاخص به اندازه خودش و یا دو برابر برسد، که اگر برسد وقت نماز ظهر به اتمام رسیده و نماز ظهر قضا می گردد و بعد از اینکه سایه به میزان مورد نظر رسید تازه وقت عصر داخل می گردد که تا مغرب ادامه می یابد. و این بر خلاف نظر اهل بیت (علیهم السلام) است که با زوال آفتاب وقت ظهر و عصر داخل می گردد؛ علاوه بر اینکه چنین قولی با سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در تعارض می باشد.
    در بحث نماز مغرب نیز به همین شکل، یعنی آنها معتقدند وقت نماز مغرب از زمان استتار قرص خورشید در مغرب آغاز می گردد و تا زمانی که شفق از بین برود ادامه دارد.

    البته در اینکه شفق سفیدی است که بعد از حمره در افق پدیدار می گردد و یا خود حمره است، میان حنفی ها اختلاف نظر وجود دارد. اما به هر حال وقت نماز مغرب در نزد این فرقه محدود می باشد؛ لذا اینکه مشاهده می گردد آنان نماز های ظهر و مغرب را زود بجای می آورند بخاطر این است که در نظر آنان اگر تاخیر در خواندن شود نماز قضا خواهد شد.


    ه) اهل سنت معتقدند شیعه نماز عصر و عشاء را در غیر وقت آن می خواند در حالی که چنین ادعایی نه منبع قرآنی دارد و نه روایی؛ بلکه سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در جمع بین دو نماز بر خلاف این نظر اسقرار یافته است؛ علاوه بر اینکه همه ی طوائف اهل سنت در منی نماز عصر را بلافاصله بعد از نماز ظهر می خواند و در مشعر الحرام نیز نماز مغرب را به تاخیر می اندازند و با ظهر اقامه می نمایند. آیا آنها در این دو موضع نماز خویش را در غیر وقت آن می خوانند.

    و) از آنجا که ادامه بحث در تایپیک دیگری مطرح شده است، از تکرار مطالب خودداری می نمائیم و جنابعالی را به این لینک ارجاع می دهم. اگر سوالی بود مطرح بفرمائید تا پاسخ آن داده شود.

    مراجعه فرمائید: http://www.askquran.ir/thread41950.html

    موفق باشید.

    تفسير قمى، طبق نقل بحارالانوار، جلد 23، صفحه 130، حديث 12. . [1]

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۱:۲۸
    نماز کدام فرقه صحیح تر است؟و ازچه زمانی نماز شیعه و اهل سنت تفاوت پیدا کرد؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود