جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    119
    حضور
    3 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    782

    مطلب چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام
    چگونه است که حضرت علی (ع) نیز سید میباشند با این که جزو فرزندان پیامبر نیستند ؟!!!؟؟

    دلگیر مباش
    دلت که گیر باشد ،
    رها نمی شوی !

    خداوند بندگان خود را
    با آنچه به آن « دل » بسته اند ، می آزماید.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست




    چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟







    کارشناس بحث: استاد مقداد


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست عزیز

    قبل از هر چیز عید سعید غدیر را خدمت شما تبریک عرض می نمایم.

    برای یافتن پاسخ این سوال که چطور امام علی(ع) سید هستند با اینکه فرزند پیامبر(ص) نیستند، باید بدانیم كه اصلاً سادات به چه كسی میرسند، با مشخص شدن این موضوع، دلیل سید بودن امام علی علیه السلام هم روشن می شود.

    سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول الله) می‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.[1]

    اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه می‏رسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. پیامبر اسلام(ص) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(س) به نام‏های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم(ع) از طریق پدرشان علی(ع) سید بودند.

    تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(ع) به هاشم می‏رسند و سید هستند. بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(ص) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هسیتند.

    سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.[2]

    سادات از جهت انتسابشان به پیامبر و ائمه هدی(ع) باید رعایت حرمت اجداد خویش را بنمایند و مردم نیز باید احترام آنان را به جهت انتسابشان نگه دارند.

    بنابراین ملاک و ریشه سیادت فرزند پیامبر(ص) بودن نیست تا بگوییم وقتی امام علی(ع) فرزند پیامبر(ص) نیستند،چرا سید محسوب می شوند.

    پی نوشتها:
    [1]. عروة الوثقی، ج 2، كتاب الخمس فصل 2، مسئله 3.
    [2]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله 1955.

    چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    اللهم عجل لولیک الفرج

    سلام

    ببخشید

    آیا فرزندان حضرت زهرا(به غیر از طریق انتساب از طریق حضرت علی(ع) بلکه به واسطه بانو(ع) و بعد رسول الله(ص)) سید محسوب می شوند؟

    اگر کسی مادر بزرگش سید باشد چطور؟ مادر پدری

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    119
    حضور
    3 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    782

    مطلب




    بنام خدا

    فکر کنم سیادت از طرف مادر به فرزند نمیرسه..پس امام های ما همش از نسل علی (ع) به سیادت میرسند...و به امامت...
    پس چرا؟؟؟ چرا خدا امام های ما رو ازنسل پیامبر نیافرید ؟؟! آیا جواب تاریخی و یا دلیل قانع کننده ای برای این موضوع وجود داره یا فقط حکمت و علم خداست که ما ازش سر در نمیاریم؟

    ویرایش توسط amir al : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ در ساعت ۱۷:۳۰
    دلگیر مباش
    دلت که گیر باشد ،
    رها نمی شوی !

    خداوند بندگان خود را
    با آنچه به آن « دل » بسته اند ، می آزماید.

  10. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست عزیز

    قبل از هر چیز عید سعید غدیر را خدمت شما تبریک عرض می نمایم.

    برای یافتن پاسخ این سوال که چطور امام علی(ع) سید هستند با اینکه فرزند پیامبر(ص) نیستند، باید بدانیم كه اصلاً سادات به چه كسی میرسند، با مشخص شدن این موضوع، دلیل سید بودن امام علی علیه السلام هم روشن می شود.

    سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول الله) می‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.[1]

    اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه می‏رسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. پیامبر اسلام(ص) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(س) به نام‏های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم(ع) از طریق پدرشان علی(ع) سید بودند.

    تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(ع) به هاشم می‏رسند و سید هستند. بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(ص) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هسیتند.

    سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.[2]

    سادات از جهت انتسابشان به پیامبر و ائمه هدی(ع) باید رعایت حرمت اجداد خویش را بنمایند و مردم نیز باید احترام آنان را به جهت انتسابشان نگه دارند.

    بنابراین ملاک و ریشه سیادت فرزند پیامبر(ص) بودن نیست تا بگوییم وقتی امام علی(ع) فرزند پیامبر(ص) نیستند،چرا سید محسوب می شوند.

    پی نوشتها:
    [1]. عروة الوثقی، ج 2، كتاب الخمس فصل 2، مسئله 3.
    [2]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله 1955.
    سلام.
    لطفاً بفرمایید که چگونه هاشم سید شد و چه کسی این لقب را به وی داد؟

  11. صلوات ها 3


  12. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط رستگاران نمایش پست ها
    اللهم عجل لولیک الفرج

    سلام

    ببخشید

    آیا فرزندان حضرت زهرا(به غیر از طریق انتساب از طریق حضرت علی(ع) بلکه به واسطه بانو(ع) و بعد رسول الله(ص)) سید محسوب می شوند؟

    اگر کسی مادر بزرگش سید باشد چطور؟ مادر پدری
    علیک سلام

    در رابطه با این موضوع و سوالات احتمالی دیگر پیرامون این سوال،به لینک زیر مراجعه فرمایید:

    http://www.askdin.com/thread29602-4.html#post403523

    چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  13. صلوات ها 4


  14. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم.


    سلام.
    لطفاً بفرمایید که چگونه هاشم سید شد و چه کسی این لقب را به وی داد؟
    علیک سلام

    در رابطه با این موضوع مطالبی خدمت شما عرض می کنیم،امیدواریم مفید واقع گردد:

    كلمه‏ ى «سيد» در اصل به معناى كسى است كه صاحب مجد و عظمت است. و به همين اعتبار، نسل پيامبر اسلام را سيد مى‏ گويند. از سخنان ابن شهر آشوب به دست مى‏ آيد كه در قرن ششم هجرى قمرى كلمه ‏ى سيد رواج كامل داشت و اولاد پيامبر را سيد مى ‏گفتند.
    تحقيقات نشان مى ‏دهد كه در قرن چهارم و پنجم كلمه «سيد» به همراه قرينه بر اولاد پيامبر اطلاق مى ‏شد و در قرن ششم بدون قرينه استعمال مى‏ گرديد. در عصر حاضر، در ايران به بنى هاشم سيد مى‏ گويند و به غير آن به كسى سيد نمى ‏گويند. در حجاز كسانى را كه از طريق امام حسين به پيامبر مى ‏رسند، سيد مى‏ گويند. در قسطنطنيه عموم مردم را سيد مى‏ گويند و در آنجا كلمه سيد دلالت بر هاشمى بودن ندارد. در عهد صفوى به اولاد پيامبر كلمه‏ ى ميرزا را اطلاق مى‏ كردند ولى در زمان ما ميرزا دلالت بر هاشمى بودن ندارد، (1).

    .... مامقانى مى ‏نويسد: در غير حجاز كلمه سيد به بنى هاشم و بنى عبدالمطلب اطلاق مى ‏شود. در كشورهاى عربى شيعيان اين كلمه را به اولاد هاشم و عبدالمطلب اطلاق مى‏ كنند ولى عرب غير شيعه آن را در معناى لغوى آن بكار مى‏ برند، (2).

    عبدالمطلب در ميان مردم عرب با عنوان سَيِّدُ البطحاء و ابو السّادة العشرة معروف بود و چون داراى شرف و سيادت بود، او را «سَيِّد» مى ‏ناميدند و در همان زمان تمام عرب، سيادت، سرورى و زعامت او را پذيرفتند. قبيله‏ ى قريش زعامت و سيادت او را قبول كردند و عرب ديگر هم او را به عنوان زعيم و رئيس پذيرفتند.(3).

    در «كتاب حذف من نسب قريش» كه در قرن سوم نوشته شده اين عبارت آمده است: «فكان عبدالمطلب سيد قريش فى عصره لا ينازع السودد»، (ص 4). معناى اين جمله به فارسى چنين است: پس عبدالمطلب در عصر خود سرور و زعيم بى‏ رقيب قبيله‏ ى قريش بود.

    ابرهه براى تخريب كعبه با نيروهاى خود در نزديكى مكه استقرار يافت. عبدالمطلب به نزد ابرهه رفت. ابرهه در ضمن سخنانش، به عبدالمطلب گفت: «يحقّ لك ان تكون سيِّد قومك ؛ تو را مى ‏سزد كه سيِّد و زعيم قوم خودت باشى»، (4).

    به اين ترتيب، در آن عصر، در ميان مردم، تنها عبدالمطلب را سيد مى ‏گفتند و هر گاه اين كلمه تنها و بدون قيد ياد مى‏ شد، عبدالمطلب را شامل مى‏ گرديد و عرب آن زمان به هر كسى سيد نمى ‏گفتند.
    توجه داشته باشيم كه اصل در سيادت و سيد بودن، داراى مجد، شرف و عظمت بودن است و به نسل پيامبر اسلام، هم كه اطلاق مى ‏شود به خاطر همين اصل است و كلمه سيد در لغت به معناى كسى است كه بالاتر از او كسى نيست، (5).

    از آنچه گذشت روشن شد كه جدّ همه سادات هاشم يا عبدالمطلب است و همه فرزندان عبدالمطلب و فرزندان آن فرزندان همه سادات هستند. پيامبر ما، حضرت على، حضرت زهرا و همه‏ ى امامان دوازده‏ گانه، سيد و سالار همه‏ ى مؤمنان هستند ونسل هاشم از آغاز تا به امروز همه سادات و سرور ما هستند.
    بر اين اساس، «سيد» و «سيده» که هم اکنون در ميان ما معروف است به عبدالمطلب و از او به هاشم مي رسد. همه کساني که نسبت خانوادگي آنها به عبدالمطلب مي رسد، سيد هستند چه ايراني و چه غير ايراني و نسل همه سادات عربي است چه ساداتي که هم اکنون به زبان عربي حرف مي زنند و چه ساداتي که به زبان فارسي و غير فارسي حرف مي زنند.


    پی نوشتها:

    (1). جامع الأنساب، آيت‏الله روضاتى، ج 1، ص 32.

    (2). علم النسب، ج 1، ص 144.

    (3). بحارالانوار، ج 15، ص 123 و 127.

    (4). بحارالانوار، ج 15، ص 130، س 15.

    (5). علم النسب، محمدرضا مامقانى، جزء اول، ص 144 و جزء دوم، ص 104.

    چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  15. صلوات ها 4


  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    چگونگی سید بودن امام علی(علیه السلام)

    جمع بندی:

    پرسش:
    چگونه است که حضرت علی (ع) نیز سید میباشند با این که جزو فرزندان پیامبر(ص) نیستند ؟

    پاسخ:
    با عرض سلام و ادب
    برای یافتن پاسخ این سوال که چطور امام علی(ع) سید هستند با اینکه فرزند پیامبر(ص) نیستند، باید بدانیم كه اصلاً سادات به چه كسی میرسند، با مشخص شدن این موضوع، دلیل سید بودن امام علی علیه السلام هم روشن می شود.

    سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول الله) می‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.[1]

    اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه می‏رسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. پیامبر اسلام(ص) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(س) به نام‏های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم(ع) از طریق پدرشان علی(ع) سید بودند.

    تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(ع) به هاشم می‏رسند و سید هستند. بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(ص) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هسیتند.

    سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.[2]

    سادات از جهت انتسابشان به پیامبر و ائمه هدی(ع) باید رعایت حرمت اجداد خویش را بنمایند و مردم نیز باید احترام آنان را به جهت انتسابشان نگه دارند.

    بنابراین ملاک و ریشه سیادت فرزند پیامبر(ص) بودن نیست تا بگوییم وقتی امام علی(ع) فرزند پیامبر(ص) نیستند،چرا سید محسوب می شوند.

    چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  17. صلوات ها 2


  18. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    پرسش:
    لطفاً بفرمایید که چگونه هاشم سید شد و چه کسی این لقب را به وی داد؟

    پاسخ:
    با عرض سلام و ادب
    كلمه‏ ى «سيد» در اصل به معناى كسى است كه صاحب مجد و عظمت است. و به همين اعتبار، نسل پيامبر اسلام را سيد مى‏ گويند. از سخنان ابن شهر آشوب به دست مى‏ آيد كه در قرن ششم هجرى قمرى كلمه ‏ى سيد رواج كامل داشت و اولاد پيامبر را سيد مى ‏گفتند.
    تحقيقات نشان مى ‏دهد كه در قرن چهارم و پنجم كلمه «سيد» به همراه قرينه بر اولاد پيامبر اطلاق مى ‏شد و در قرن ششم بدون قرينه استعمال مى‏ گرديد. در عصر حاضر، در ايران به بنى هاشم سيد مى‏ گويند و به غير آن به كسى سيد نمى ‏گويند. در حجاز كسانى را كه از طريق امام حسين به پيامبر مى ‏رسند، سيد مى‏ گويند. در قسطنطنيه عموم مردم را سيد مى‏ گويند و در آنجا كلمه سيد دلالت بر هاشمى بودن ندارد. در عهد صفوى به اولاد پيامبر كلمه‏ ى ميرزا را اطلاق مى‏ كردند ولى در زمان ما ميرزا دلالت بر هاشمى بودن ندارد[3].

    .... مامقانى مى ‏نويسد: در غير حجاز كلمه سيد به بنى هاشم و بنى عبدالمطلب اطلاق مى ‏شود. در كشورهاى عربى شيعيان اين كلمه را به اولاد هاشم و عبدالمطلب اطلاق مى‏ كنند ولى عرب غير شيعه آن را در معناى لغوى آن بكار مى‏ برند[4].

    عبدالمطلب در ميان مردم عرب با عنوان سَيِّدُ البطحاء و ابو السّادة العشرة معروف بود و چون داراى شرف و سيادت بود، او را «سَيِّد» مى ‏ناميدند و در همان زمان تمام عرب، سيادت، سرورى و زعامت او را پذيرفتند. قبيله‏ ى قريش زعامت و سيادت او را قبول كردند و عرب ديگر هم او را به عنوان زعيم و رئيس پذيرفتند[5]

    در «كتاب حذف من نسب قريش» صفحه 4 كه در قرن سوم نوشته شده اين عبارت آمده است: «فكان عبدالمطلب سيد قريش فى عصره لا ينازع السودد». معناى اين جمله به فارسى چنين است: پس عبدالمطلب در عصر خود سرور و زعيم بى‏ رقيب قبيله‏ ى قريش بود.

    ابرهه براى تخريب كعبه با نيروهاى خود در نزديكى مكه استقرار يافت. عبدالمطلب به نزد ابرهه رفت. ابرهه در ضمن سخنانش، به عبدالمطلب گفت: «يحقّ لك ان تكون سيِّد قومك ؛ تو را مى ‏سزد كه سيِّد و زعيم قوم خودت باشى»[6].

    به اين ترتيب، در آن عصر، در ميان مردم، تنها عبدالمطلب را سيد مى ‏گفتند و هر گاه اين كلمه تنها و بدون قيد ياد مى‏ شد، عبدالمطلب را شامل مى‏ گرديد و عرب آن زمان به هر كسى سيد نمى ‏گفتند.
    توجه داشته باشيم كه اصل در سيادت و سيد بودن، داراى مجد، شرف و عظمت بودن است و به نسل پيامبر اسلام، هم كه اطلاق مى ‏شود به خاطر همين اصل است و كلمه سيد در لغت به معناى كسى است كه بالاتر از او كسى نيست[7].

    از آنچه گذشت روشن شد كه جدّ همه سادات هاشم يا عبدالمطلب است و همه فرزندان عبدالمطلب و فرزندان آن فرزندان همه سادات هستند. پيامبر ما، حضرت على، حضرت زهرا و همه‏ ى امامان دوازده‏ گانه، سيد و سالار همه‏ ى مؤمنان هستند ونسل هاشم از آغاز تا به امروز همه سادات و سرور ما هستند.
    بر اين اساس، «سيد» و «سيده» که هم اکنون در ميان ما معروف است به عبدالمطلب و از او به هاشم مي رسد. همه کساني که نسبت خانوادگي آنها به عبدالمطلب مي رسد، سيد هستند چه ايراني و چه غير ايراني و نسل همه سادات عربي است چه ساداتي که هم اکنون به زبان عربي حرف مي زنند و چه ساداتي که به زبان فارسي و غير فارسي حرف مي زنند.


    پی نوشتها:
    [1]. عروة الوثقی، ج 2، كتاب الخمس فصل 2، مسئله 3.
    [2]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله 1955.
    [3]. جامع الأنساب، آيت‏الله روضاتى، ج 1، ص 32.
    [4]. علم النسب، ج 1، ص 144.
    [5]. بحارالانوار، ج 15، ص 123 و 127.
    [6]. بحارالانوار، ج 15، ص 130، س 15.
    [7]. علم النسب، محمدرضا مامقانى، جزء اول، ص 144 و جزء دوم، ص 104.

    چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  19. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۸, ۰۲:۵۳ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود